Új Művészet, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1-2. szám

T­AN­ULMÁNY Nyakba kötött szalag, ibolyacsokor Rippl-Rónai József ifjúkori portréi SZABÓ JÚLIA ,,A napot is legjobban szeretem Midőn legelső fénye megjelen Ám ő, a végtelenben valahol Még távol kóborol" (Szalay Fruzsina: Legédesebb) Elek Artúr írja a mottóul választott verset közlő (Újabb ma­gyar költők 1890—1910., Bp., é.n.) kötete függelékében, hogy Szalay Fruzsina szimbolista költőnő 1864-ben született Ka­posvárott. Édesanyja, Kisfaludy Atala szintén verseket írt. Sza­lay Fruzsina első verseskötete 1894-ben Pesten jelent meg a Singer és Wolfner cégnél. Egy marék virág című második kö­tete 1897-ben az Athenaeumnál. Szinyei Merse Anna, amikor felderítette Rippl-Rónai József franciaországi kapcsolatait ki­tűnő összegező tanulmányában a nemrég bezárt Rippl-kiállítás katalógusában, megemlíti, hogy Henri Sorséne francia festő 1892-ben verset ír Rippl-Rónai egy pasztell portréjáról, és azt Szalay Fruzsina fordítja le Sápadt virág címmel a Hét 1891. év­folyama 23. számában.­ Az adat nemcsak egy elfeledett költő­nőt idéz elénk, aki Rippl-Rónai gyermekkori ismerőse volt, s aki 1897-ben ugyancsak a Hétben megjelent cikke szerint Neuilly-ben többször meglátogatta a festőt, de rávilágít Rippl- Rónai párizsi éveinek fő műfajára, a portréra és sokirányú iro­dalmi-művészeti kapcsolatai egyikére. (Ezeket Plesznivy Edit tanulmánya is elemzi az említett katalógusban.2) A Magyar Nemzeti Galéria termeit járva mindenki közelről láthatta Rippl-Rónai első alkotói korszakának remekeit, az is­mert és kevésbé ismert kisméretű portrékat, a megrendelt arc­képeket, s a művész kedvéből készült alkotásokat, a családi port­rékat és a barátok, barátnők megjelenítését. Rippl portréi különöző szinten fonódnak össze a francia köl­tészettel és képzőművészettel, Marcel Proust és Justh Zsig­­mond prózájával, Eugene Carriére-K­, Odilon Redonnnl, az impresszionisták közül Edouard Manet késői portréival, Renoir portré-zsánereivel, később pedig, amikor 1894-től hoz­zájuk csatlakozott, Vuillard, Bonnard, Denis portréművé­szetével. A katalógus alapos tanulmányai közül több is említi ezeket az összefüggéseket. Bernáth Mária a nagyívű beveze­tő írásban a Párizs és Kaposvár között „ingázó” festő par ex­cellence közép-európai jellegét hangsúlyozza, jó érzékkel mu­tatva rá, hogy a művész a két kultúra egymást támogató érté­keinek felismerésével utazgatott szülővárosa és Európa legje­lentősebb művészi központja között.­ Párizsi kiállításaira el­vitte „a hazai arcokat”, szülei és az Öreg mama portréját, (utóbbi legsikeresebb alkotása volt sajtója szerint), Kaposvárra a bizarr divatot, a párizsi kalapot vitte, józan polgárasszony sógornője fejére, a sikerek hírét és az impresszionizmusnak val­lott modern festői és költői világszemléletet. Ezeket a portré­kat Keserű Katalin könyve és tanulmányai hozták közel a mű­élvezőkhöz.­ Egy francia kritikus, Crevalier vetette össze Rippl-Rónai Öreganyám portréját Charles Baudelaire magyar nyelvre Szegény anyókák címmel fordított versével, amikor az egyik párizsi kiállításon látta.­ Ez az összehasonlítás az elisme­rés csúcsa volt, s ezt Rippl-Rónai is érezhette. Baudelaire már az 1840-es évek végétől a modern irodalom, művészetkritika vezéralakja, aki barátaihoz, Gustave Courbet-hoz és Edouard Manet-hoz hasonlóan új, profán témákat vezetett be a költé­szetbe. A francia költészetben századok óta a biblikus Vanitas formában élt az öregség toposza, de Baudelaire-nél teljesen új, közvetlen, személyes a szegény idős párizsi anyókák arcának, alakjának felidézése: „Szemük kisgyermekek égi mosolyra gyű­lő­­ szeme: csodálkozik mindenen, ami fény.” (Szabó Lőrinc fordítása.) A vers Párizsban segített felismerni Rippl-Rónai Öreganyám című képének hallatlan finomságát, a kislány-kí­váncsiság felvillanását a homályos szemekben, a modellpóz büszke vállalását a barna ünneplő ruha felöltésével, melyet Franciaországban spanyol öltözetnek gondoltak.­ (Ez amolyan vidéki eset jelenthetett akkoriban.) Rippl-Rónai elsősorban a különös, szép női portrék mestere volt már 1890-től kezdve, mondhatná majd egy későbbi kor kritikusa. Ebben az észrevételben sok igazság van, bár szüle­tett több férfiportré is e korban, Theodor Botkin (1892), Nyit­­ray József kritikus arcképe (1899).­ Rippl-Rónai Párizsban fes­tett úri dámát (például Patakinét, aki divattudósító is volt egy francia lapnál, ibolyás ifjú asszonyt, aki grófné volt valójában), csaknem gyereklányt, különös ifjú özvegyet, idős polgáras­­­szonyt lila ruhában imakönyvvel, s ami a legegyénibb viselke­désében, kiállításra elhozta hozzájuk apja, anyja portréját, ve­lük és más rokonaival mutatva be a magyar kisváros polgá­rait.­ Számomra legérdekesebbek, a legtöbb új felfedezést kíná­lók voltak az 1998-as kiállításon azoknak a társadalom alsóbb rétegeiben élő nőknek és férfiaknak a portréi, akik akár mun­kásként, akár művészként álltak, ültek modellt a festőnek. Ha­sonló nők és férfiak korábban francia földön a realista portré­kon, a korai impresszionizmus és a szimbolizmus mestereinél már láthatók voltak. Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Mallarmé költészetében született meg a jellemük, kusza arcvonásokból előtűnő makacs, ravaszkás, magabiztos, büszke tekintetük. Ru­hájuk egyszerű, szürke, fekete, lila, az asszonyokon ékszer he­lyett egy nyakba kötött szalag, csokor jelenik meg, az arcon pi­rosító, a fejen majdnem harcias kalap virággal, olykor egy kis olcsó fátyol. A szegény nők hajviselete is különös. Van olyan arckép, melyen hatalmas fekete konty, szétomló vörös hajko­rona jelzi ezeknek a nőproletároknak természtes szépségét, a durvább vonású arcokat — ilyen volt élettársa arca is — Rippl- Rónai csak 1900 után ábrázolja szemből egyes portréin. Az 1890-es években háttal álló, csak profilban felvillanó portrét fest Whistler pózait követve Lazarine Boudrinnel, felemelt karjaiban karcsú vázával, mint eszményi attribútummal.­ Szá­raz virág, ibolyacsokor, olcsó kis növény a festő kedvence, ezt teszi idős asszonyok, fiatal masamódok környezetébe, de oly­kor úri modelljeit is megajándékozza vele. Rippl-Rónai élettár­sa (1906-tól felesége) nővérével együtt kétkezi munkával keres­ 4 ÚJ MŰVÉSZET

Next