Új Művészet, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1-2. szám

gus kincsesbánya lesz az ismeretlen helyen lévő festmények fényképeivel, adatainak sokaságával. Egy-egy lábjegyzet nyo­mán új kutatás kezdődhet. A katalógus és a kiállítás természetesen nem oldott meg min­dent. A kiegészítő kiállítások a magángalériákban szintén be­mutattak néhány izgalmas alkotást. Ilyen volt a Mű-Terem Galé­riában több érdekes, szép női portré, köztük egy álmodozó tekintetű, fiatal lány, mellette az asztalon lila virágcsokor.21 Az első korszakból való volt, amit most megpróbáltam még egy­szer néhány momentumával felidézni. * * * Szalay Fruzsina így írt Rippl-Rónai litográfiás verskötetekben megjelenő nőalakjairól 1897-ben a Hét lapjain: „Rajtuk egy-egy távolból sejtett árny, egy mozdulat, egy impresszió”. Rippl-Ró­nai távolból sejtett árnyai, asszonyok és férfiak egyaránt még sok helyről feltűnhetnek, s azok, amelyeket ismertünk, még közelebbi ismerőseinkké válhatnak. JEGYZETEK 1. Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Katalógus. Magyar Nemzeti Galéria 1998. március 12. szept. 6. Szerk. Bernáth Mária — Nagy Ildikó. Ebben Szinyei Merse Anna: Rippl-Rónai Franciaországban és kapcsolata a Nabis-csoporttal. 49—69. 1. jegyzetben i.m. Plesznivy Edit: Örömök és szenvedések földjén. Rippl-Rónai József franciaországi helyszíneinek és képi motívumainak nyomában. 149—151. 1. jegyzetben i.m. Bernáth Mária: Egy közép-európai modell. Hatás és asszimiláció Rippl-Rónai József festői munkásságában. 13—35. Keserű Katalin: Rippl-Rónai József. Budapest, 1982. — 1. jegyzetben i.m. Műfajok és műtípusok Rippl-Rónai művészetében. 119—134. In: Charles Baudelaire: A romlás virágai. (Szabó Lőrinc fordítása) Szeged, é.n. 153— 155. Crevalier kritikája a Le Soir, 1894. ápr. 29-i számában jelent meg. Bernáth Mária: Rippl-Rónai József, Budapest, 1976. 266. V.ö. 1. jegyzetben i.m. 26. sz. (Bernáth Mária) 1. jegyzeten i. kát. 12. sz. 222—223. p. 44. sz. 273. (Bernáth Mária) V.ö. 1. jegyzetben I. kat. 6. sz. (210—211), 14. sz. (225), 22. sz. (237—238) stb. 9. i.m. 28. sz. (248—251) (Csernitzky Mária) Spanyol nő arcképe, (Claudine) 1892. i. kat. 21. sz. (236) (Boros Judit) Justh Zsigmond: Gányó Julcsa című regényének főhőse parasztleány, aki szerelmi bá­natból csaplárlánynak áll, a kor kritikája az önállóvá váló nőt látja benne. V.ö. Bródy Sándor: Levél Nizzába. A Hét, 1894. Fábri Anna — Steinen Ágota: A Hét (Válogatás, 1890—99.) 224. Rippl-Rónai korai barát-portréi: v.ö. i. kát. 11. sz. (222.): James Pitcairn Knowles, kát. 35. sz. (260—262): Pierre Bonnard, stb. v.ö. 7. jegyzet I. kat. 56.sz. (284—285) (Földi Eszter) Wertheimer Klára: Aristide Maillol levelei Rippl-Rónai Józsefhez. Művészettörténeti Értesítő, 1953. 1-2. sz. 110-118. V.ö. 1. jegyzetben I. kat. 29. sz. (252—253) (Jobbágyi Zsuzsa) V.ö. 1. jegyzetben I. köt. 181. sz. (434) (Gábor Zsuzsa) Dr. Majovszky Pál ajándéka a Szépművészeti Múzeumnak 1935-ben. Női portré, 1890-es évek, pasztell, papír, 23,5x38 cm. Egykor Herzog Géza gyűjtemé­nyében — Pöstyén V. ö. 14. jegyzetben i.m. Aristide Marilol. Sous la direction de Ursel Berger et Jörg Zutter. Musée des Beaux-Arts de Lausanne. 1997. 11. Maillol feleségével, Clotilde-dal 1907-ben. Harry Kessler felvé­tele. A képre Dr. Geskó Judit hívta fel a figyelmemet, melyet ezúton köszönök. V.ö. E. Csorba Csilla: Előhívás... 1. köt. 185—199. Mű-Terem Galéria (Virág Judit) 1998. ápr. kiállításán láthattuk. Rippl-Rónai József: Fia­tal nő virágcsokorral enteriőrben. Pasztell, vászon, j.b.l. Rónai 98. 63x79 cm. 10. 11. 12. 13. 14. 13. 16. 20. 21. Rippl-Rónai József: Női arckép, (Clotilde Maillol), 1894 körül, pasztell, papír, 23,5x38 cm. j.b.l. Rónai, Svédország, magángyűjtemény 7 1999 JANUAR - FEBRUAR

Next