Új Művészet, 2003 (14. évfolyam, 1-12. szám)
2003-05-01 / 5. szám
Magyarok külföldön Érzelmes utazás a Monarchiába Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között Boros Judit február 10-én Bécsben,az im- D . már a Kunsthistorisches Museumhoz tartozó Harrach palotában Zeit des Aufbruchs/A kibontakozás kora, Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde/Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között címmel megnyílt minden idők legnagyobb, Ausztriában rendezett magyar művészeti, kultúrtörténeti kiállítása. Rendező intézményként a Kunsthistorisches Museum és a Collegium Hungáriáim jegyzi a kiállítást, személyesen pedig Dr. Földi-Dózsa Katalin, akinek neve ugyan nem jelenik meg a kiállítást ismertető leporellóban, de Marianne Hergovich társaságában katalógusszerkesztőként fel van tüntetve a Skira által kiadott, masszív katalógusban. Tudván, hogy igen nagy anyagot fogok látni, az utazás előtt megpróbáltam tájékozódni. A Budapesti Történeti Múzeum honlapján találtam egy ismertetést, amely röviden összefoglalja a kiállítás koncepcióját: „Bécs és Budapest az osztrák és a magyar kultúrát jelképezi, s minden olyan művészi törekvés is beletartozik, ami nem a két fővárosban született. (...) Ez a kiállítás a két város művészeti életének kapcsolatát, az azonosságokat és különbségeket mutatja be, hangsúlyozva Budapestet, a magyar építészetet, képző- és iparművészetet. A legjelentősebb magyar alkotók, művészcsoportok fő műveit viszi el Bécs kiállításlátogató közönségéhez, hiszen az osztrák remekműveket bármikor megnézheti helyben, az utcán járva, vagy a múzeumokban. Annál érdekesebbek a közös gyökerek, pl. Carl Rahl (1812-1865) Allegorien der Künste (A művészet allegóriája), és tanítványának, Lotz Károlynak: A költészet és művészet allegóriája (1874) című freskóvázlata, a párhuzamok bemutatása, mint pl. Hans Makart Hanna Klinkoscht megörökítő képe mellett Lotz Kornéliát Rubens kosztümben ábrázoló képe, vagy a magyar alkotók bécsi művei, pl. Munkácsy Mihály freskóvázlata a Kunsthistorisches Magyar Nemzeti Galéria tulajdona Múzeum számára. (Mellékesen szólva, a Kunsthistorisches Múzeum lépcsőházának mennyezetképe nem freskó, hanem vászonra festett olajkép.) Ahogy az ember Bécsbe érkezik, szemébe tűnik a kiállítást hirdető plakát. Igazi telitalálat: a szecesszió formavilágát magukénak érző bécsiek ismerősnek és mégis újnak láthatják Rippl-Rónai Fekete kalapos nőjét, aki hihetetlen példányszámban, sokféle méretben jelenik meg az osztrák főváros középületein, semmivel se maradva el az Albertinában rendezett Munch-kiállítás ugyancsak szecessziós vonalvezetésű aktjától. Az elegáns, lendületes plakát felirata: Zeit des Aufbruchs/A kibontakozás kora, Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde/Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között Ferenczy Károly: Madárdal (1893) olaj, vászon, 108x77,5 cm 4 | ÚJ MŰVÉSZET