Új Művészet, 2003 (14. évfolyam, 1-12. szám)

2003-05-01 / 5. szám

Magyarok külföldön Érzelmes utazás a Monarchiába Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között Boros Judit február 10-én Bécsben,az im- D . már a Kunsthistorisches Mu­­seumhoz tartozó Harrach palotában Zeit des Aufbruchs/A kibontakozás kora, Buda­pest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde/Budapest és Bécs a historiz­mus és az avantgárd között címmel meg­nyílt minden idők legnagyobb, Ausztriá­ban rendezett magyar művészeti, kultúr­történeti kiállítása. Rendező intézmény­ként a Kunsthistorisches Museum és a Col­legium Hungáriáim jegyzi a kiállítást, sze­mélyesen pedig Dr. Földi-Dózsa Katalin, akinek neve ugyan nem jelenik meg a ki­állítást ismertető leporellóban, de Marian­ne Hergovich társaságában katalógusszer­kesztőként fel van tüntetve a Skira által ki­adott, masszív katalógusban. Tudván, hogy igen nagy anyagot fo­gok látni, az utazás előtt megpróbáltam tájékozódni. A Budapesti Történeti Mú­zeum honlapján találtam egy ismerte­tést, amely röviden összefoglalja a kiál­lítás koncepcióját: „Bécs és Budapest az osztrák és a magyar kultúrát jelképezi, s minden olyan művészi törekvés is bele­tartozik, ami nem a két fővárosban szü­letett. (...) Ez a kiállítás a két város művészeti életének kapcsolatát, az azo­nosságokat és különbségeket mutatja be, hangsúlyozva Budapestet, a magyar építészetet, képző- és iparművészetet. A legjelentősebb magyar alkotók, művész­­csoportok fő műveit viszi el Bécs kiállí­táslátogató közönségéhez, hiszen az osztrák remekműveket bármikor meg­nézheti helyben, az utcán járva, vagy a múzeumokban. Annál érdekesebbek a közös gyökerek, pl. Carl Rahl (1812-1865) Allegorien der Künste (A művészet allegóriája), és tanítványának, Lotz Károlynak: A költészet és művészet allegóriája (1874) című freskóvázlata, a párhuzamok bemutatása, mint pl. Hans Makart Hanna Klinkoscht megörökítő képe mellett Lotz Kornéliát Rubens kosz­­tümben ábrázoló képe, vagy a magyar alkotók bécsi művei, pl. Munkácsy Mi­hály freskóvázlata a Kunsthistorisches Magyar Nemzeti Galéria tulajdona Múzeum számára. (Mellékesen szólva, a Kunsthistorisches Múzeum lépcsőházá­nak mennyezetképe nem freskó, hanem vászonra festett olajkép.) Ahogy az ember Bécsbe érkezik, sze­mébe tűnik a kiállítást hirdető plakát. Igazi telitalálat: a szecesszió formavilá­gát magukénak érző bécsiek ismerősnek és mégis újnak láthatják Rippl-Rónai Fekete kalapos nőjét, aki hihetetlen pél­dányszámban, sokféle méretben jelenik meg az osztrák főváros középületein, semmivel se maradva el az Albertiná­­ban rendezett Munch-kiállítás ugyan­csak szecessziós vonalvezetésű aktjától. Az elegáns, lendületes plakát felirata: Zeit des Aufbruchs/A kibontakozás kora, Budapest und Wien zwischen His­torismus und Avantgarde/Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között Ferenczy Károly: Madárdal (1893) olaj, vászon, 108x77,5 cm 4 | ÚJ MŰVÉSZET

Next