Új Művészet, 2004 (15. évfolyam, 1-12. szám)

2004-02-01 / 2. szám

ugyancsak „rejtőzködő" alkotásaival rokonítha­tó. Mi lehetett a belső rokonság a két magatar­tásformában, életvitelben olyannyira eltérő egyéniség között? Mindkettő vándorolt - néha szinte menekült - önmaga és környezete elől, s mindkettőnek sejtelmes, szumatos képein gyakorta áttűnik, áttör a szinte tárgytalan szo­rongás, félelem. Mednyánszkynál leginkább a portrékban (Két fej; Öreg és fiatal csavargó stb), Gulácsynál a különböző jelenetekben és egyes figuráknál. Gulácsy zilált, rémült tekin­tetű, néha majdnem torz alakjai (Kalapos férfi és gyászkendős nő; A koldus bolond stb.) a mese-álom keretből úgy bukkannak elő, akár egy-egy jelenés, aminek nincs élete, súlya, va­lóságtartalma. Ugyanebből a homályból fe­­hérparókás elegáns urak és krinolínos szép hölgyek is a felszínre jönnek, hogy azután is­mét visszasüllyedjenek. Még néha torz arcki­fejezésük ellenére is inkább gyermetegek, mint félelmetesek, inkább komolytalanok, mint tragikusak. Miért jut éppen Gulácsy az eszünkbe, ami­kor a Mednyánszky-kiállítás termeiben sétálva próbáljuk a hirtelen, váratlan élményt - Mednyánszky képi világát­­ valamilyen módon a magunk számára megfejteni? A megfejtés­hez pedig - a művész életének, gondolatainak beható ismeretén túl - az is hozzátartozik, hogy kihez, milyen életműhöz tudnánk kötni leginkább a Mednyánszky-oeuvre-t vagy leg­alábbis annak egy-egy szeletét? Éppen Gulácsy törékeny, elmosódó Na'Conxypan]ával összehasonlítva érezzük igazán azt a belső ke­ménységet, tartást, ami Mednyánszky legkö­dösebb, legsejtelmesebb kompozícióit is jel­lemzi. Úgy tűnik - a képekből kiindulva -, hogy Gulácsy nem tud úrrá lenni saját félel­mén, kezdetben tárgytalan, majd később tár­gyiasult rettegésén. Ez a félelem a háborús ké­peiben (A halál sziklája) széteső, egymást elfe­dő látványdarabok kaotikus, szürrealisztikus kompozíciójában válik majd érzékelhetővé. Gulácsy saját személyét érzi veszélyben, s ret­tegésének kivetülését, képpé válását művészi­leg nem mindig tudja igazán kontrollálni. Vele szemben Mednyánszky bizonyos távolságot tart önmaga és az ábrázolt világ között, a leg­rémesebb jelenetek lefestésekor is. Kompozíci­ói nem bomlanak fel, sőt, egyre erőteljesebbé válnak akkor, mikor valami igazán drámai ese­mény köti le figyelmét. A 90-es évek látomás­teremtő művészéből válik két évtizeddel ké­sőbb az egyik igazán nagy realista alkotóvá, természetesen csak akkor, ha a realizmus szót a legtágabb értelmezésében használjuk. S ez a sajátosan értelmezett realizmus, ami Mednyánszky oeuvrejének belső biztonságát, s a különböző stiláris tendenciák ellenére kohe­rens létét adja, ez teszi lehetővé, hogy a mű­vész főleg kezdetben nyugodtan elkalandoz­zék különböző felfogásokban a látomásoktól a majdnem fénykép hatású naturalizmusig. Ez történik a Vonaton utazók (Vasúti kocsiban), Justh Zsigmond a parkban két, nagyméretű kompozíciónál is. Ezek a második nagy terem­ben, egymás közelében annyira magukra von­ják a figyelmet, hogy szinte elhomályosítják a többi művet, noha mindkét kompozíció befeje­zetlen és mindkettő csak a szürkék, ezüstfehé­rek, barnák tört árnyalataiból építkezik, s az élénkebb színekről lemond. Mindkettő egy­szerre tűnik - az első felületes pillantásra - fo­tónak, s mindkettőben a pillanatnyi időtlenné dermed, mint a fotón vagy a filmen, amelyiken a mozgás hirtelen megáll, s a látvány megme­revedik, kikristályosodik. A Vonaton utazók Mednyánszky László: Vázlat a Töprengő című képhez, 1910-13 körül lap a vázlatkönyvből, MNGI Grafikai Osztály Mednyánszky László: Támaszkodó (Ülő csavargó), 1910-14 körül olaj, vászon, 100.5x81 cm 6 l ÚJ MŰVÉSZET

Next