Új Művészet, 2006 (17. évfolyam, 1-12. szám)

2006-01-01 / 1. szám

Most és in Spidronláncok Erdély Dániel kiállítása a Budapest Galériában MÚJDRICA PÉTER ....amikor a mikroszkóp lencséjén a megfigyelt baktériumok a következő szavakká rendeződ­nek: - Beszélni akarok a vezetőjükkel." (Crichton) E­rdély Dániel leleményéről, a Spidronról­­ az egyenlő oldalú és egyenlő szárú háromszögekből felépí­tett, középpontosan szimmetrikus alakzatról­­ már sokan és sokfélét írtak, és a legtöbb eszmefuttatás a gyakorlati alkalmazás reali­­tása-irrealitása körüli dilemmákba jutott, a biológiai analógiák keresésétől az űrkutatá­sig, a mikrokozmosztól a makrokozmoszig. A spidron mint művészeti vagy matematikai, netán matematikaművészeti felfedezés mél­tatásakor, a spidronnak a TC-vel­­ a Ludolph van Ceulen holland matematikus és vívómes­ter által a 17. század elején még forradalmi 36 tizedesjegyig pontosított számmal­­ törté­nő összehasonlítása is érdekes lehet. Mint is­meretes, a K segítségével kvázi végtelennyi közelítéssel meghatározható a kör területe vagy kerülete, a gömb területe és térfogata. Ezek a (mellesleg a Mindenkori Kozmikus Tel­jességet is jelképező) geometriai elemek arab számokkal igazán pontosan megragadhatat­­lanok. Nem túlzás párhuzamot vonni a 7t és a spidron közé, hiszen ha ítéletnapig terítjük tovább és tovább a spidronláncot, úgy a mik­ro-, mint a makrokozmosz irányában, bár az igazi TELJESSÉGET soha nem érhetjük el, jó közelítéssel befedhetjük vele a Világegyete­met. A spidronnak mint világraszóló mate­matikai felfedezésnek a jelentőségét a 71-hez foghatónak deklarálni, a gyakorlati alkalma­zás késlekedése miatt még túlságosan korai­nak tűnhet. Ám a spidron mint elméleti konstrukció - mind matematikailag, mind imaginárius térként - e sorok írója szerint a 7E-nél is szebb és tökéletesebb. A többi már csak idő és türelem kérdése. Erdély Dániel legfrissebb magyarországi bemutatkozása a spadronnal a Budapest Galé­ria Szabadsajtó úti kiállítóterében történt. A kiállítótér természetes fénnyel telített „főhajó­jában" a spidron sík- és térbeli kifejtései vo­nulnak fel, különböző méretben és anyag­­használattal, a „mellékhajó" inkább a gondo­lat evolúciójának átélésére invitál. A főhajóba lépve a jobb kézre eső falon, teljes belmagas­ságot kitöltő, 20 nm-es spidronreliefet látha­tunk, fából. A járófelületre helyezett alacsony podeszteken, kvázi svasztikaszerűen kifejtett spidronfraktál- és mandulavariációkat tekint­hetünk meg, különféle anyagokból és színek­kel, a faintarziától a papírig. A kiállítás talán legjelesebb darabja az az ökölnyi méretű üvegkocka, melynek közepén, kristályként csillogva lebeg egy középpontosan szimmet­rikus térspídron. Eme gondolat sokszorosára nagyított rokona az a fából készült, szobor­ként megfogalmazott térelem, amely a főhajó bejárattal átellenes legtávolabbi sarkát kitölt­ve fogadja a látogatót, három dimenzióban síktükrökkel többszörözve a majdnem ember­magasságú „sarokspidront". A falakon nagy­méretű, számítógép generálta „spidronfest­­mények" függenek, a szomszédos spidronalkotó háromszögek mindegyik képen eltérő színnel megjelenítve. A természetes fé­nyek által kevésbé derített mellékhajóban szerényebb méretekben a spidron keletkezé­sének történetébe nyerhetünk bepillantást, mintegy a tárlat falain kiterített „munkafüzet" gyanánt, videóvetítéssel szemléletesebbé té­ve a folyamatot. „Azért meghökkentő jelenség a spidron - fejtette ki megnyitószövegében Szántó Borisz egyetemi magántanár -, mert olyan algoritmust, művelet- vagy megoldás­sort sejtet, amely önépítő, méghozzá egysze­rű, lineáris módon. Az élet önépítő algoritmu­sai viszont nemlineáris jellegűek. Az oksági li­neáris logikával megáldott ember számára a nemlineáris Világ egy örök rejtély. (...) És ha a Világ működése és kibontakozása természe­tében nem-lineáris, hogyan lehetséges, hogy Erdély Dániel: Spidronfal, fa,540x316cm Erdély Dániel: SpidroHedron térkitöltés Erdély Dániel: Spidron négykarú számítógépes grafika, print, 91x91 cm. Alkotótárs: Rinus Roelofs, Hollandia számítógépes grafika, print, 91x91 cm. Alkotótárs: Rinus Roelofs, Hollandia 14 I ÚJ MŰVÉSZET

Next