Új Művészet, 2009 (20. évfolyam, 1-12. szám)

2009-04-01 / 4. szám

Észak Dél ellen A civilizáció során a technikai fejlődés sokszor kerül konflik­tusba a természettel. Ez a felemás viszony gyakran témája a művészetnek. A korai kalandregények a természeten úrrá lévő embert dicsőítik, aki viszont a 20. század eleji antiutópiákban a technika által elpusztítja, elrekeszti a természetet (Zamjatyin, Huxley stb.).„A Falon túli belát­hatatlan zöld óceánból gyökerek, virágok, ágak, levelek vad hulláma zúdult felém... Szerencsére azonban közöttem és a vad, zöld között ott a Fal üvege. Ó, falak, akadályok istenként korlátozó, hatalmas bölcsessége! Talán ez minden találmányok legnagyobbika. Az ember csak akkor szűnt meg vadállat lenni, amikor felépítette az első falat. S az ember akkor szűnt meg vadember lenni, amikor felépítettük a Zöld Falat, amikor ezzel a Fallal elszigeteltük tökéletes, gépi vilá­gunkat a fák, madarak, állatok értelmetlen, visszataszító vilá­gától..."3 Míg a jövőképükben a technika uralma még csak fikció, a későbbi sci-fik alapja viszont már a kiirtott termé­szet, ahol ritkaság, igazi luxus egy élő állat, s amelyben egyes szereplők célja valahogy visszaállítani ezt az elveszett „igaz" világot (Dick: Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokról? / Szárnyas fejvadász című film alapjául szol­gáló regény; Mátrix). „Mi is történik, ha valaki egy kihaltnak hitt állatfaj élő példányára bukkan? (...) Ritkán történt meg ilyesmi, de amikor mégis előfordult, az illetőre rámosolygott a szerencse. Automatikusan megkapta az ENSZ legmaga­sabb kitüntetését, mivel több millió dolláros pénzjutalom járt együtt."­ Bár a képlet persze egyáltalán nem egyszerű, mivel olykor a mesterséges lényekben/ androidokban sokkal több emberség van, mint az„igazi" emberekben (Szárnyas fejva­dász, Terminátor 2.). E későbbi cyberpunk alkotásokban a hangsúly már nem is igazán a társadalmat működtető struktúrára helye­ződik, hanem valójában azt járják körül, mitől is ember az ember. E művek sajátossága, hogy az organizmusok és a szervetlenek közötti határt nemcsak fizikailag mossa össze, ezért fordul gyakran elő, hogy a mesterséges intel­ligenciák érzelmesek, paranoidok, az emberek pedig könyörtelenek, gépiesek. 183x300 cm llkka Halso: A Kitka folyó, 2004 C-print alumínium táblán,

Next