Új Művészet, 2013 (24. évfolyam, 1-12. szám)

2013-07-01 / 7. szám

felnyitja szemét az akadályokra - archetipikus bibliai elbe­szélések, az emberiség történetéből mélyfúrással felhozott aktuális látlelet. A tökéletességet hordozó, törékeny, ám időtálló kerámia a massza lefejtése és hozzáadása során születik, számos allúziót keltve a bibliai teremtéstörténet agyagból gyúrt Ádámjától a Gólem-legendáig. A mintegy tíz évig készült szoborcsoport komplex szimbólumrendszere a bibliai képtilalom, a rabbinikus hagyomány és a látás me­taforája felől bontható ki leginkább, és a kiállítás címére visszautalva érezhetően súlyos terheket hordoz. „...Az elve­szett, elvesztett dolgok, lények iránt érzett szomorúság volt a hajtóerő, ami a tárgyak elkészülte után sem csökkent, talán a téma örök feldolgozhatatlansága okán. Elsősorban a zsidó­üldözésre gondolok..." - vallja a művész Turán Tamás Képfo­gyatkozás című zsidó képtilalomról írt könyvének utósza­vában.4 A holokauszt vizuális megjelenítése olyan sarokkő, melyet Roskó, adekvát módon, komor, egyenesen szent eseményként közelít meg.5 A hiányzó ész (2013) és a Mr. Steven Hawking (2013) című legújabb kerámiainstallációinál sem lehet elvonatkoztatni az eszme anyaggá változtatásának aktusától, az agyag meg­formálásának, majd kiégetésének folyamatától. A világhírű, gépek segítségével életben tartott fizikus maga a mentes-Roskó Gábor: tesült ész’ tudományos munkássága Osama bin laden ősrobbanásról, fekete lyukról és időuta-2001-2002, magastüza­zásról messze meghaladja korunk elme­kerámia 60x52*46,5 cm ____________________________________ leti horizontját. A szürke mázas kerámia a használhatatlan testben fogságba esett zseni archetípusának állít emléket. Descartes és Spinoza találkozása (2005) szoborkompozíció két szárnyas, sisakot (?) viselő alakot jelenít meg egy nyelv nélküli - funkcióját vesztett - mérleg két oldalán. Az újkori filozófia két meghatározó gondolkodójának (szellemi) talál­kozása kibillentette volna a történelem mérlegét? De ki az a Spinoza és mi közünk Descartes-hoz? Az anyaggal folytatott fizikai és szellemi harc, az intel­lektuális koncentráció, az átlényegítésért vívott küzdelem a festés folyamatát is meghatározza. Roskó elsőrendű alap­anyaga a látomás - írja róla Erdély Miklós 1985-ben -, szá­mára a feladat úgy alakul, hogy vízióját lefesti, pontosabban, gondosan megszervezi a látomás és festék kockázatos talál­kozását a festővásznon.6 íz a mágikus találkozás pedig ma­ximális szabadságfokon valósul meg, mellőzve a tökéletes­ségnek és hibátlanságnak még a látszatát is. A festmények szuggesztív ereje, a kompozíciók belső erővonalai, a szitu­ációk mibenléte el is tántorít a valós és fiktív történetek szétszálazásától. Az Odüsszeusz és a szirének (1985) c. kom­pozíció turbános alakjának megbabonázó tekintete (a fes­tő önarcképe?) a szirének hangjához hasonlóan köti gúzs­ba a szemlélőt. Lehet, hogy nem is Odüsszeusz próbatéte­léről és állhatatosságáról van itt szó? A Lecke pszichológu­soknak (1982) c. festmény hátterében párbaj, előterében a béka királyfi és egy nagyon is kortárs hercegnő in flagranti jelenete látható. Miféle átváltozástörténetbe és tudatalatti vágyakról szóló mesébe csöppentünk? A Nézzük, mi újság a nagyvilágban (1989) című kép időben és térben is nagy távlatokat fog át. Egy Steven Hawking-féle időutazás talán megmagyarázná, hogyan lehetséges, hogy Cook kapitány VHS-ről tájékozódik. A legtöbb festményen az idősíkok egymásba csúsznak, a mesék összekeverednek, keleti és nyugati kultúrák rakód- 8 új művészet 201307

Next