Uj Nemzedék, 1919. október (1. évfolyam, 3-27. szám)

1919-10-18 / 17. szám

é­ szetesen nem kell a királyság, mely ma egészséges osztálytagozódást, szilárd osz­tály-egyensúlyt jelentene, de ami a legfon­tosabb, megadná­ az egyetlen lehetőséget politikamentes hatalmi eszköz, h­adsereg lé­­tesítésére. A Károlyi- és a bolseviki-korszak föl­emésztette az ország minden gazdasági és erkölcsi tőkéjét. Egy ily gazdasági és er­kölcsi végpusztulás stádiumában levő or­szágban valamelyes társadalmi rend és fe­gyelem pedig csak az uralkodói s vallási tekintély körül jegecesedhet ki. A kereszté­nyi szellem diadalmas fellobbanása ép oly természetes reakciója a diktatúra felekezeti brutalitásainak s ép oly nélkülözhetetlen előfeltétele az ország konszolidációs folya­matának, mint a királyi méltóság és tekin­tély visszaállítása. A szocialisták természetesen nemcsak elvi okokból ellenzik a vallás és a királyi méltóság tekintélyének visszaállítását, ha­nem gyakorlati szempontokból is. Nevezete­sen az a vallásos morál, amely az ember­szeretet s szolidaritás céljait szolgálja, hom­lokegyenest ellentétben kell hogy álljon az­zal a „morális“ elvvel, melyet a proletár­­ság diktatúrája idején zsinórmértékül alkal­mazott. A királyi méltósággal pedig együtt ki­ár az intakt, politikamentes, pártokon, i^pártérdekeken felül álló hadsereg. Királyi ■tekintély nélkül (kiindulva különösen a mai­­helyzetből) sohasem lehetne a hadsereg intaktságát megőrizni: politikailag többé­­kevésbbé megközelíthető s a politikai pártok kiélezett harcába belesodródhat, mely eset­ben országos anarchia ismétlődése elkerül­hetetlen. A köztársasági államforma tehát ma­ a legteljesebb predesztináció egy új bolsevizmusra. Nem minden generációnak jutott osz­tályrészül a bolsevizmuson való átesés tra­gikus sorsa. Mi a sorsüldözött generációk fajtájából valók vagyunk. A lesújtó idők borzalmas gyötrődéseiből azonban legalább vonjuk le a köteles tanúságot. Senkitől, te­hát a munkásságtól sem kívánunk egyebet, mint ezt. Ha pedig a munkásság levonta a sötét múlt tanulságait s őszintén megtért, nem hihető, hogy célravezetőnek s erköl- (»ősnek tartaná ma is, a hatalomnak — melynek gyakorlására számarányához s gazdasági súlyához mérten csak igen sze­rény mértékben volna illetékes — oly mó­don való megkaparitását s bitorlását, a hadseregnek s rendőrségnek oly módon való megmételyezését s szétzüllesztését, amint ezt a Károlyi-uralom idején s a kommunis­­ta­ papos után megcselekedte. Ha a munkás­ság távol áll e törekvésektől s a sötét múlt tanúságai nyomán komolyan eltökélte, hogy az ország konszolidációs folyamatának megindítására s biztosítására minden ener­giáját áldozatkész lelkesedéssel bocsátja rendelkezésre, semmi akadálya sem lehet annak, hogy nyíltan, férfiasan ő is a király­ság államformája mellé álljon. Hogy a köz­­társasági rendszer hová vezethet, tekintsen a munkásság az orosz s vissza, a letűnt ma­gyar viszonyokra. De hogy a királyság ál­lamformája mit jelenthet az országnak s egy ország munkásságának, erre példakép utalhatunk Európa első demokrata államá­ra, Angliára. A háborús rázkódások megingatták a legszilárdabb trónokait is, azonban a trónok feldőlését követő rettenetek korszaka a tö­megeket nagy lelki s erkölcsi tisztuláson vitte át s elkövetkezett a mélyebb meggon­dolások, újraértékelések ideje s megkezdő­dött a lassú visszaterelő­dés azokhoz az el­hagyott s megtagadott ideálokhoz, melyek nélkül belső nyugalom s tartós egyensúly­a, meggyötört emberi lelkek részére el, sem képzelhető. Tanító-„képzés“ * a forradalmak alatt. A Pedagógiai Szeminárium szerepe. A fővárosi tanítóság egy része a kommunizmus idején megszégyenítő lelkiis­me­­r­­ fenséggel és szinte példátlan irammal vetette rá magát az iskolára, hogy elvesse a jövő nem­zedék lelkében a „proletariátus szellemének és erkölcsének“ magját. Nem is kellett őket nagyon biztatni, hisz a főváros évek óta tanügyi politikája, valamint a Károlyi-uralom idejében virágzó „továbbképzés“ megteremtette­n, kellő lelik a feltételeket. Enne­k következ­ménye, hogy tisztességes keresztény polgáraink még ma is megborzadva gondolnak arra a ta­­nításra és gondozásra, melyben gyermeküknek a kommü­n napjaiban része volt az iskolában és a legtöbb szülőnek még most is az a legsúlyosabb gondja, miként gyomlálja ki fia, de különösen leánya lelkéből azt­­a sok gazt, amelyet ott a kommunista tanító megigyekerezt­etet. Budapest tanítószemélyzetét a Mária­ Terézia-téren levő Pedagógiai Szeminárium­­ban készítették elő kellőképen erre az erkölcste­len és hazafiatlan munkára. Ez az intézmény, amely kilenc esztendővel ezelőtt létesült a tanító­ság szellemi szin­tjának emelésére, a Károlyi­uralom napjai előtt nemzeti és valláserkölcsi szempontból nem adott okot a kifogásra. Hiva­tását, amelynek az a célja, hogy rendszeres, tervszerű és tudatos továbbképzésben részesítse férfi és nő, elemi s polgári iskolai hallgatóit, jól végezte. A hallgatóság részint az állandó kurzust, részint az úgynevezett akadémiai tan­­folyamot látogatja. A továbbképzés elméleti és gyakorlati jellegű. A szemináriummal kapcso­latos a gyakorló iskola, ahol a hallgatók gya­korlati pedagógiai ismeretekre tehetnek szert. Az intézet felszerelés, laboratórium és munka­­műhelyek dolgában bátran versenyre kelhet ha­sonló külföldi intézményekkel. A Pedagógiai Szeminárium első igazgatója Wessely Ödön volt, amikor ő a pozsonyi egye­tem egyik tanszékére távozott, helyébe Ozoray Frigyes főigazgató került. Ozoray nem sokáig vezethette önállóan az intézetet, mert közvetetle­­nül a Károlyi-forradalom kitörése után öt tagú direktóriumot neveztek ki melléje, amely átvette a tanítóság irányítása s nevelése szempontjából fölöttébb fontos szeminárium igazgatását. A Pe­dagógiai Szeminárium volt az első „üzem“, ahol már a múlt év novemberében bolseviki mintára direktórium működött. Tagjai ezek voltak: Antal Márk, Fogarasi Béla, Kemény Ignác, Dénes Sándor és Bartos Erzsébet. Mindannyi néhány hónappal később jelentős szerepet vitt a­­ mu­­nizmus erkölcsi pusztításában. A direktórium első dolga volt, hogy eltávolította a kurzusok előadóinak egy részét, köztük Rybár Istvánt, az eunrópai síik­a egyetemi tanárt. Helyükbe termé­­szetesen­ a magavágású embereket hívta meg, fenfelek közt Bolgár Eleket és Czóbel Ernőt, a későbbi bécsi bolseviki követeket, Rybár utóda pedig egy alig felcseperedett fiatalember, Bródi Ernő lett. Bizonyára nem kell külön leszögezni, hogy az új előadók kevés kivétellel a direktó­riummal egyetemben nem a magyar néppel tar­tották a faji rokonságot. A szemináriumban ez­után rövidesen teljes erővel tobzódott az új szel­lem és ami salak csak volt — és akadt meglehe­tősen — a tanítóság körében, az hamarosan fel-­­színre vetődött és hangos szóvivőjévé vált a nem­zetközi radikális-szocialista-defétista és ki tudná megmondani, még miféle eszméknek. Az egész vonalon megkezdődött a tanítóság , szociális­ át­képzések, ami nem volt egyéb, mint az osztály­­gyykség és a burkolt bolsevizmus elplántálása s egyik igás sovány volt, megveregette az ol­dalát. Többet kéne törődni vele... aztá­n vállat vont — Tegnap volt egy hete — az a levél legalább is két hetes már... akkor szép idő volt! De talán az asszonynak nem jut eszébe számíthatni. Csak reggelig rá ne jöjjön, hogy jobb éjszakája legyen... két hét óta ki tudja... Nehezen járt a tarlón, hiába verte le a földet lábáról. Érezte, n­agyon érezte, mióta a fiú elment, a korát ki tudja, med­dig... ki tudja, a tavaszit már ki veti el! Az őszivel nagyon megkéstek, az gyenge lesz. Megint vállat vont és megint az idő­járásra gondolt ott messze Galíciában. Tub­­­an a bokrok közül egy nyúl ugrott fel, a kutya csaholva rohant utána, aztán lihegve, nyelvlógatva futott vissza gazdájához. Az öreg ur elmosolyodott: — Te is öreg legény lettél már, ki tudja, meddig járjuk... együtt... Messze elnézett maga elé, nem az út­­széli fákat látta, hanem valahol a távolban egy végtelenbe nyúló bámuló kukoricaföl­det csendes napos őszi délutánban és kato­nákat látott, amint egyforma lépésekkel mennek mellette az ismeretlen felé. . .Istenem, mi van még előttünk! Ki tudja, mi vár még reánk ... ki tudja... A fiatal asszony az ablakból nézte, hogyan száll fel a köd a dombok közül é© magára húzta a kendőjét. Csönde­rc, fázós délután volt, olyan, amikor az ember in­kább az elmúltakra gondol, de neki olyan rövid volt még a múltja, hogy eszébe sem jutott rá gondolni. A férje halkan szólalt meg a szoba homályából: — Hátha befüttetnénk! —­ Hová gondolsz! Mária felfű­tsük azt a csepp kis fát! — Aztán a férje mellé bújt. — Október közepén fűteni! Hát nem melegítsek én eléggé! A férje nyugtalankodni kezdett ölelés közben. — Idestova október vége és a kuko­rica még mind letöretlen! Mit mondana az apám hozzá ? — Eredj, ere­dj! Már látom, hogy ma délután úgyis csak­ a kukorica fog az eszed­ben járni! — Nincs munkás, nincs iga . . . utána kell járnom. — De jó melegen öltözzél fel . . — Ugyan hagyd, csak nem vagyok gyerek! Öt esztendővel ezelőtt szakadt az eső a nyakunkba és a sárba feküdtünk aludni, mégis itt vagyok! — De jó azóta a paplanos ágy . . . — Meg a feleség! Elkeztek nevetni, az ember még egyet nyújtózkodott, aztán öltözött és indí­t. A kutyája utána futott az udvaron, fitt vetí­tett neki és az árkon át ugrott ki az or­g­­utra. A sorfák ki voltak irtva, még ott ma­radt gyökereik szikkadt, tehetetlen kar de­kái meredeztek szét. Végignézett a kapá­rá lett után. — Ha a tavasszal újat ültetünk . . . , számitgatni kezdte, mikor lesz újra szép árnyékos ujjuk. Az akác hamar nő itt. Nekivágott a tarlónak. Szárazon zú­gott a kukoricás a gazda felé, csöndes őszi, a betakarításba megnyugvó hangon. Más zaj nem is volt messziről sem. A gazd le­tört egy csövet, lemorzsolt pár szemet róla a kezébe, mintha ebben mérlegelte volna meg az egész termést. — Ha magunk törjük le és a hátunkon kell is behordani, akkor sem hagyom itt! A lovaira gondolt, amit elvittek; kettő az apja nevelése volt . . . Mit mondanának hozzá az öregek ha láthatnák! De a jövő tavasszal, akármibe kerül is . . . Terveket kezdett csinálni és már látta a jövő tavaszt és nyarát; nem légvárakat épített, szárazon, józanon számítgatott, egy­­egy tervét eldobta, alkudozott önmagával és csökönyösen kapaszkodott a jövőbe. Az őszi szántás feketéllett előtte, lehajolt és felvett egy marék földet — ugyanazzal a mozdulattal, amivel az apja, a nagyapja, a szépapja tette valamikor — azzal a szerető Ul Hsmiadék Szombat,, 1919 október 18.

Next