Uj Nemzedék, 1923. március (5. évfolyam, 48-73. szám)
1923-03-17 / 62. szám
1923 március 17. Új Nemzedék A postatakarékpénztár megszüntetésére még nincs kialakult terv A létszámcsökkentés bizonyos mértékig már megtörtént — Az Új Nemzedék tudósítójától. — A pénzügyminiszter, — mint köztudomású — a nemzetgyűlésen egyszer már bejelentette, hogy a tisztviselői létszám apasztásával kapcsolatban foglalkozni fog a postatakarékpénztár adminisztrációjának leegyszerűsítésével, illetőleg az intézet fokozatos megszüntetésének gondolatával. Ez a bejelentés akkoriban meglehetősen nagy port vert fel. Időközben azonban mint minden meglepetést, három nap alatt ezt is elfelejtették. A pénzügyminiszter legutóbbi nyilatkozata, amely az állami alkalmazottak húsz százaléka fölött lebegtette meg a hóhérbárdot, ismét aktualitást adott ennek a kijelentésnek, amely előreláthatólag elkeseredett védekezést provokál azok részéről, akiknek a postatakarékpénztár fennmaradásához valamiféle érdekük fűződik. A postatakarékpénztárnak, ennek a több évtized óta fennálló európai hírű mintaintézménynek megszüntetése elsősorban a nagyközönség tiltakozását váltaná ki, amely meglehetős konzervativizmussal ragaszkodik ehhez a jól bevált intézményhez. Különösen az amerikai magyarság és hozzátartozóik érdeke kívánja meg a fenmaradását, mert a postatakarékpénztár speciális átutaló rendszerével részben kiragadta az amerikai magyarságot az Amerikában gombamódra tenyésző zugbankárok karmaiból. Az intézet megszüntetésével kapcsolatban — információnk szerint — eddig három különböző terv merült fel. Az első szerint a postához, a második szerint a pénzintézeti központhoz olvasztják be, a harmadik terv pedig, amely legvalószínűbbnek látszik az, hogy az intézet óriási adminisztrációját, amely jelenleg mintegy 1300 tisztviselőt foglalkoztat korszerűen leegyszerűsítsék. Erről az ügyről a kereskedelmi minisztériumban már több megbeszélés folyt az érdekelt intézetek képviselőinek bevonásával. Eredménnyel azonban e megbeszélések nem jártak, mert kiderült, hogy a megszüntetéssel kapcsolatban eddig semmiféle konkrét terv nincs és a megjelentek egyáltalában el sem tudták képzelni, hogy ez a szándék minő formában volna keresztülvihető. A Pénzintézeti Központ nem látná szívesen a postatakarékpénztár hozzácsatolását, mert ezzel egy jelentékeny adminisztrációs terüéet venne magára, bár ez a megoldás egyike a legszerencsésebbeknek, mert lehetővé teszi, hogy a postatakarékpénztár forgalmát öt-hatszáz ember lebonyolíthassa. A posta rokonszenvel venné azt a megoldást, hogy a postatakarékpénztárt hozzácsatolják, mert ezzel jelentékeny ráfizetéseit véli eltüntetni. Ez a felfogás azonban kissé optimisztikus, mert a postatakarékpénztár, amint a költségvetésből is látható, nem jövedelmez annyit, hogy a posta később meg ne bánja az egyesülést. A posta különben nem bank, a jelenleg működő adminisztrációja tehát nem vehetné át a takarékpénztár üzletkörét, s így kénytelen volna a postatakarékpénztár egész tisztviselőkarát magára venni. A takarékpénztár jelenlegi vezetősége már hosszabb idő óta foglalkozik az intézet adminisztrációjának leegyszerűsítésével, illetőleg korszerűsítésével. Ez a törekvés már eddig is több osztály összevonása révén bizonyos mértékű létszámredukciót idézett elő. A postatakarékpénztár tisztviselői kara szeretné hinni, hogy a pénzügyminiszter ezzel a redukcióval kielégül, s véget fog vetni annak a bizonytalanságnak, amely elsősorban az Intézet munkateljesítményére hat ki. KXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX A magyar-cseh gazdasági tárgyalást csak az új végleges vámtarifa megállapítása után folytatják Prágában még nem fejezték be a jogi és politikai tárgyalást — Az Új Nemzedék tudósítójától. — A magyar-cseh gazdasági tárgyalás, mint ismeretes, hosszú huzavona után olyan formában fejeződött be, hogy a két állam megbízottai ideiglenes szerződést kötöttek. E szerződésben az árucserére vonatkozóan általános irányelveket fektettek le, amelyek, miután mindkét állam kormányának a parlamenttől a szerződés megkötésére előzetes felhatalmazása volt, a szerződés aláírásakor azonnal érvénybe léptek. Ez a szerződés nem kielégítő és korántsem szabályozza a két ország kereskedelmi forgalmát. A tárgyalás folyamán ugyanis több izben merültek fel zavaros momentumok, amelyeket a nehezen áthidalható érdekellentétek robbantottak ki. A jelenlegi helyzet az, hogy a magyarcseh gazdasági tárgyalás folytatására, illetve az ideiglenes szerződés részletes feldolgozására és végleges megállapítására csak akkor kerülhet sor, ha az új autonóm vámtarifa életbe lép. A vámtarifában valószínűleg lényeges változtatások fognak történni, amelyek egy előzetes szerződés minden számítását halomra döntenék. A Prágában tartó jogi és politikai természetű tárgyalások befejezéshez közelednek. E tárgyalások húzódása azonban koránt sem befolyásolja az árucsereegyezményre vonatkozó ideiglenes szerződés érvénybelépését, mert az a junkum, amely eddig ezek között a tárgyalások között fennállott, időközben megszűnt. Mindenütt követelje az Új Nemzedéket IP Az amerikai szeretetcsomagokról, a telefonközpont érdekességeiről ad sok sikerűri képet a szépés legújabb száma. Ára 60 korona. Szombat 3 Május elsején lép életbe a telefonbeszélgetés új tarifája A belvárosi központ felszerelésével térnek át az önműködő telefonrendszerre — Az Új Nemzedék tudósítójától. — A posta és távírda vezérigazgatóságon most készítik elő azt a változtatást, amelyet a budapesti telefonforgalomban május elsejére terveznek. Ekkor léptetik ugyanis életbe az úgynevezett beszélgetési tarifát. Minden egyes beszélőnek, azaz telefonbérlőnek számlálógépje lesz, amely a hívó fél által kiújírt hívásokat számlálja. Ezek a számláló gépek automatikusan dolgoznak és a hívást csak akkor számlálják, mikor a hívott fél kagylóját leemeli. A számlálás tehát nem a kapcsoló közegnek a figyelmétől függ, hanem gépiesen történik abban a pillanatban, amidőn a hívó és a hívott fél között megindul az összeköttetés. Tekintettel arra, hogy téves kapcsolások is fordulnak elő, statisztikai alapon nyugvó százalékos levonásokat fognak eszközölni és a vezérigazgatóság véleménye szerint ez teljesen kielégíti a telefonbérlő közönségnek ebben az irányban támasztott igényeit. Téves kapcsolásokból kifolyólag tehát senki sem fog túlfizetni. A vezérigazgatóság a téves kapcsolások százalékáról már statisztikai felvételeket készített és ezeket a további megfigyelés során kiegészíti. A százalékos levonás külföldön is meg van ott, ahol a számlálási rendszer életbe lépett. Ez a rendszer Amerikából indult ki. A számlálási rendszer életbeléptetésével csak a hívások számát ellenőrzik, de az egyes beszélgetések időtartamát egyelőre nem korlátozzák és a beszélgetések fizetésekor az időtartamot nem veszik figyelembe. A beszélgetési tarifával egyidejűleg életbeléptetik az új rendszerű átkérést. Ma ugyanis a hívó fél a központnak azonnal bemondja a kívánt számot Ha ez a szám nem ugyanabba a központba van kapcsolva, a számnak a közvetítése két közegen keresztül és pedig ismételt bemondás alapján történik. Minden egyes bemondás tévedés forrása lehet, ezért az új eljárás szerint a hívó fél abban az esetben, ha egy másik központba kapcsolt számot kér, csak a másik központot hívja és annak a közegnek mondja be a kívánt számot, amelyik közvetlenül kapcsolhat, így a hiba forrását lényegesen apasztják. Ha tehát egy telefonbérlőnek állomása például a Terézközpontba van kapcsolva és az illető egy József-számot akar hívni, az új rendszerű átkérés bevezetése után először a József-központot kéri és a József-központ közvetlenül kapcsolja a kívánt számot. Egy József-számról hasonló eljárással kell kérni Teréz-számot. Ez az áttérési rendszer különben Berlinben és általában Amerikában is használatos. A posta és távírda vezérigazgatósága meg van győződve, hogy a telefonforgalomban ez a két újítás, eltekintve sok minden egyéb apróságtól, amely csak a közegeket érinti, lényegesen javítja a telefonforgalom ,hibáit. A beszélgetési tarifa életbeléptetése a forgalmat felére, de legalább kétharmadára szállítja le. Ma ugyanis Budapesten a külföldi statisztikákból ismert 7, 8-as beszélgetési átlaggal szemben 18 a beszélgetések átlaga, azaz minden egyes telefonvonal bérlőjére naponta 18 beszélgetés esik. Ez a telefonközpontok óriási megterheltetését jelenti és lehetetlenné teszi a rendes kiszolgálást, mert a központok technikai berendezése már eleve kizárja, hogy úgynevezett erős órákban zavartalanul bonyolítsák le a forgalmat. A legerősebb amerikai központokban megfigyelték, hogy egy-egy munkahelyen maximálisan 15 zsinórra van szükség, ha a munkahelyre 80—100 állomás van bekapcsolva. Nálunk akárhányszor előfordul, hogy a kezelő rendelkezésére álló 15 zsinór nem elégséges, s vagyis a hívások száma több, mint amennyit a kivitelre szükséges technikai berendezés kielégíthet. Ezért nincs az az emberi elme, amelyik képes volna ilyen nagy igénybevétel mellett a hívások egymásutánjában eligazodni és a hívő félnek gyakran perceken át kell várakozni a központ jelentkezésére. A beszélgetési tarifa életbeléptetéséhez szükséges számlálógépeket az újpesti izzólámpa-gyár készíti, de az ismételt sztrájkok miatt a munkát még nem fejezhette be. A beszélgetési tarifánál a fizetés két tételből fog állni. Az egyik csekélyebb átalány lesz, a telefonállomás berendezésének ellenszolgáltatásaképen, a másik tétel pedig a tulajdonképeni beszélgetési díj, amelyet minden telefonbérlő annyiszor fizet, ahányszor beszél. Aki telefonállomását csak keveset használja, a beszélgetési tarifa mellett lényegesen jobban jár, mint eddig. Ezen a két nyításon kívül már készülnek a telefon nagy reformjára, amely az automatikus, azaz önműködő telefonra való áttérés. Ez a reform a Belvárosi Központnak a létesítésével kezdődik. A főposta épületéből ugyanis a posta 68 távirdaigazgatóságot áthelyezik a Sréna-téren, az Anna-udvar mellett fekvő üres telken építendő Budai Központba, amelyre már kiírták a tervpályázatot. A Belvárosi Központ berendezése legalább két esztendőt vesz igénybe. Az új központ tízezer vonalra készül és már automatarendszerű lesz. Kolozsváry Endre posta- és távirdavezérigazgatóhelyettes, a kiváló szakember véleményére a most használatos négyféle automatarendszer közül az amerikait választották. Ez a Westend Electric úgynevezett central rotery rendszere. Megbízhatóság és ellenállóság szempontjából a legkitűnőbb. Ennek a választása már azért is alkalmas, mert később esetleg bármelyik más rendszerrel összekapcsolható. A Belvárosi és a Budai Központot, utóbbit hatezer vonalra, már automata-rendszerrel szerelik fel. Azután átalakítják a Teréz- és a József-központot is, úgy hogy a budapesti telefonhálózat az interurbán szolgálattól eltekintve, teljesen önműködő lesz. Az automata-rendszernek nagyon sok az előnye. Nincs szükség nagy telefonpalotákra, fényes és magas termekre, amelyet a nagyszámú kiszolgáló személyzet egészsége megkövetel. Az automata gépezetet ugyanis sokkal kisebb helyiségekben lehet beállítani, csak kisszámú műszaki személyzetre van szükség, az üzem költségei sokkal csekélyebbek és ezzel szemben megbízhatósága sokkal nagyobb. Az említett négy központon kívül lesznek még a perifériákon kisebb központok, mert a vezérigazgatóság a decentralizálás híve. A Teréz- és JózsefKözpontok ma túlzsúfoltak, a József-központban 14.000 vonal, a Terézbe pedig 16.000 van bekapcsolva. A telefonforgalom lebonyolítása érdekében tehát múlhatatlanul szükséges a decentralizálás. Székrekedés ellen 15 perc alatt biztosan hat a „HEDIN“ Kétféle csomagolásban, egyik felnőttek részére, a másik gyermekek részére. Orvosilag kipróbálva és ajánlva! Kapható minden gyógyszertárban. Főraktár: Pádnál Szent Antal gyógyszertár Budapst, IX., Ferenc-korút 22.