Uj Nemzedék, 1923. április (5. évfolyam, 74-97. szám)

1923-04-01 / 74. szám

Ötödik évfolyam, 14. (1050.) szánt . Ára Korona , Budapest, 1923 április 1. Vasárnap o* * Előfizetési és s­­zerkesztőség és kiadóhivatalt Budapest, V. ker* Egy hónapra 600 korona, negyedévre 1700 korona. A nTK­ A a Honvéd­ utca 10. szám. — Telefon-szem: 127—46. Egyes szám éra helyben, vidéken és pályaudvaron /“*C­L,111K.A1 ISIAI^ILIAJl 127—47, 127—48, 127—49. József 65. — Gyorsírók 1­00 kor. — Hirdetés milliméteres díjszabás szerint: 7—20, 7—21. — Fiókkiadóhivatal­­ IV, Duna­ u. 6. Reklamációk: 19—25. Telefon: 123-08 és Teréz-körút 62. Telefon: 121-41 Húsvét hajnala Írta: Bangha Béla S. J. A húsvéti vezércikkek legtöbb­je: ügyes kásakerülgetés. Politi­kai feltámadásról szokott benne szó esni, a keresztrefeszített igaz­ságról, országról és dicsőségről, a tavasz ébredéséről és hasonlók­ról. Ebben a se hideg, se meleg kényszerű húsvéti kásakerülge­tésben benne van a mai újságiro­­dalom nagy részének tanácstalan, vagy inkább nagyon is számító kétlakisága, a kereszténység nagy ünnepén mégis azt a látszatot szeretnék kelteni, hogy ők is ün­nepelnek, viszont a meggyőződés­­telen, olcsó felvilágosodottság kétkedése nem engedi őket egyet­len sorral is hitet tenni a husvét nagy dogmája, Krisztus feltáma­dása, halhatatlanság és örökélet­­eszme mellett. Ebben a husvéttalan husvétcik­­kezésben benne rejlik a mi egész se-hus se-hal kereszténységünk. Az a kereszténység, amely csak politikai jelszó tud lenni, de hit és meggyőződés nélkül. Keresz­ténység kereszt nélkül, krisztia­­nizmus Krisztus nélkül. Az a ke­reszténység, amely évtizedeken át szabadkőművességgel és zsidóság­gal kokettált, amely szabadelvű­­ségben és szabadgondolatban pá­rolta el a kereszténység magasz­tos eszméit, amely közgazdaságot és sajtót, politikát és társadalmi életet erőtlenül és gyáván játszott át a minden kereszténység ellen­ségeinek kezére. S amely a forra­dalmakban ráébredt ugyan a maga csődjére, javulást fogadott, de a kereszthez visszasíró, ki­ábrándult tömegeket — megint csak uj pogányság felé vezette. Egy pogányság felé, amelynek azonban ezúttal nem szabadelvü­­ség, hanem — kereszténység lett a neve és etikettje. Mit művelt ez a se-hus, se-hal kereszténység? Önmegtagadás he­lyett önkiélést hirdetett s megte­remtette az önmagukról gondos­kodó vezérek és vezércsoportok érvényesülése mellett a keresz­tény tömegek újabb elnyomoro­­dásák önuralom helyett faji gő­göt hirdetett s megváltatlan tob­zódásával eddig ismeretlen mér­tékben megizmosította az idegen faj gazdasági túlsúlyát. Ösztönök­ben, jelszavakban bízott és szét­húzást, klikkirigységeket, újabb elkeseredést hozott; a csalódott keresztény tömegek, amelyeket csak igazi kereszténységgel, mond­juk ki magyarán: lelki és vallá­sos megműveléssel lehetett volna megnevelni, visszatámolyognak az olcsó kenyeret ígérő lélekrontók aklaiba. Ott vagyunk, ahol vol­tunk s a diktatúra évfordulóját Internacionáléval s Bokányi-élte­téssel ünneplő munkástömegek vö­rös hagymáza, az elkeseredett, már semmi biztatásban nem hivő tisztviselők fogcsikorgatása a megérdemelt válasz arra a kér­désre: mit is tud elérni a hitnél­küli hit, a kereszténytelen keresz­ténység. Megfogyottan, testvérektől el­hagyatva s megrugdostatva itt áll azonban az a kis csoport (vagy talán nem is kicsiny, csak el­szórt), amely ha keresztényt mond, keresztényt is ért: a húsvétot hí­vők csoportja. Emberek, akikben husvét és Golgota hite meggyőző­dés. Emberek, akik a régi jó Jé­zust hiszik is, élik is. Akiknek ajkán vallomás a krédó­s lelkében eleven erő a hit. Akik a szkepszis és felvilágosodás koravén ajkbigy­­gyesztésében nem látnak maga­sabb műveltséget, sem előkelő el­fogulatlanságot, akik két ezredév legnagyobb elméinek nyomán meg tudnak hajolni természetfölötti eszmék és örök igazság, kinyilat­koztatás és csoda előtt. Akik nem szégyelik az evangéliumot s nem tekintik a templomot puszta épí­tészeti luxustárgynak. Akik nem akarják homokra építeni a nem­zeti eszme érvényesülését s nem helyezik a faji önimádat s Hel­­laszt, Rómát vesztő öncéluság agyaglábaira a haza fenmaradá­­sát. Akiknek szent meggyőződé­sük, hogy a nemzet életének is leg­igazibb kincse és védője az a szel­lem, amelyet Szent István itatott bele első alkotmányunkba: az ele­ven kereszténység s a hitélet szel­leme, akiknek meggyőződésük, hogy emberi ösztönök, faji jelsza­vak, érdek és dac magukban nem teljes értékű, államfentartó erők s nem pótolják az erkölcsi életelvnek azt a pazar buzogását, amely az örök élet hitébe, Krisz­tus erkölcstanába beágyazott ha­zafias kötelességtudás ősforrásai­ból fakad. Húsvét hajnala ez a hit, a keve­seknek ez a komoly­ keresztény Krisztus vallása. De csak hajnal. Reggellé, nappá, diadallá ez a haj­nal csak úgy fényesedhetik, ha ál­talánossá lesz, ha a jelszavak ke­reszténysége megtér az alázatos, bűnbánó, önmegtagadó, vallásilag is kötelességtudó kereszténység­hez. Krisztushoz, aki nélkül lehet­nek húsvéti vezércikkek és hús­véti futballmeccsek, húsvéti piros­tojások és öntözések, kiöltözések és kirándulások, csak éppen hús­vét nem lehet, se nemzeti, se egyéni feltámadás. Dollárkötvényekkel kell visszaállítanunk a normális hiteléletet A korona leromlása áru­pazarlást és áruhiányt okozott — Az Új Nemzedék tudósítójától. — A ma­gyar közönség a korona el­értéktelenedését az objektív okokon kivil, sőt talán elsősorban politikai és pszichológiai okokkal igyekszik megmagyarázni. Ez a felfogás két­ségtelenül hibás és káros, mert a gyógyulás első feltétele, hogy a be­tegséget helyesen felismerjük. A korona romlását elsősorban keres­kedelmi ■mérlegünk és államháztar­tásunk passzív volta o okozta, amihez még hozzájárul a devizaellát­ás kö­rül felmerült bajok tömege. Ez az utóbbi nehézség természetesen meg­ingatta a külföldi hitelezők bizal­mát, ami a korona értékelésére ha­tott vissza. Végeredményében ez a korona­romlás lavinaszerűleg indította meg a gazdasági bajok egész sorát. A nagyközönség most éppen úgy kez­dett menekülni a koronától, mint Hegedűs miniszterségének utolsó heteiben. Idegen valuta falján­­a tőke túl­nyomó része árába menekül, ami természetesen indokolatla­nul magasra szökteti az árakat. Miután deviza nincs és a külföldi hitel megingott, az áru lassan kint eltűnik a piacról és ezzel az árak még magasabbra szöknek. Bekövet­kezik az árupazarlás tipikus kor­szaka, amikor egyesek 8—10 öltöny ruhát rendelnek és tucatszám vásá­rolják a cipőt. Ennek a gazdasági anarchiának valami módon véget kell vetnünk. Nyomorítság­unkban nem is gon­dolhatunk a korona-árfolyam biztos stabilizálására. Ilyenfajta terv csak légbuborék, amivel laikusokat is csak ideig-óráig téveszthetnek meg. Nekünk olyan rendszerre van szükségünk, amely lehetővé te­szi a korona-tőke megmentését. Lehetővé teszi, hogy a tőkés oda­adhassa pénzét termelési hitel cél­jaira anélkül, hogy rettegnie kelljen a kölcsönösszeg értékének elolvadá­sától. Ilyenfajta megoldással egyút­tal megoldanánk a mezőgazdasági és ipari hitel kérdését is, amire, ha nem akarjuk ölbetett kézzel megvár­ni összeomlásunkat, feltétlenül szük­ségünk van. Ezt a megoldást mi — az eddig fölmerült tervek figyelembevételé­vel — egyedül dollár-kötvények alapján tartjuk megvalósíthatónak. Legyen mód arra, hogy fölös pénzen a dollár aznap jegyzett árfolyamán dollár-köt­vényt vásárolhassak és ha szük­ségem van a tőkére, visszacserél­hessem koronára a benyújtás napján érvényes dollárkurzuson. A hitelt kereső pedig dollár­kötvény alakjában kapja meg az any­ag bevásárlására szüksé­ges összeget, amit a lejáratkor ugyancsak az akkor érvényes dollárkurzus alapján fizethet vissza. A magyar gazdasági élet óriási többségét kitevő mezőgazdaság és nehézipar az ilyen hitelt kockázat nélkül­­veheti igénybe, mert a búza vagy a cséplőgép ára majdnem ki­ncs pontossággal alkalmazkodik a világparitáshoz. Az a pénzintézet, amely ezt a hitel­kérdést kezébe venné, a maga szer­­vezetségében mindig ügyelhetne arra, hogy a dollárkötvény értékét mindenkor azonnal kihelyezze és ne legyen kénytelen maga viselni az árfolyam-változás kock­ázatát. Erre a megoldásra vonatkozólag megkér­deztük a magyar gazdasági élet né­hány vezető alakját és következő vá­laszokat kaptuk: Czettler Jenő dr. nemzetgyűlési képviselő, a Magyar­ Gazdaszövetség igazgatója: — Nekem az a véleményem, hogy a takarékosság és a tőke összegyűj­tése mindaddig teljesen lehetetlen, áruig lecsúszó valutánk van. Már a Nemzeti Clubban tartott előadásom alkalmával utaltam arra, hogy a kormánynak feltétlenül fixíroznia kell a tőkegyűjtés lehetőségét. Az embereket sarkalni kellene a takaré­kosságra. Ma az a helyzet, hogy a takarékosság a legnagyobb őrültség és értékprédálást követ el az, az a papírvalutát tezaurálja. Mihelyt el­érjük azt, hogy a mostani pénz érté­két, akár búza, akár arany, akkár másfajta reális alapon megrögzíteni lehetne, rögtön előnyösen megvál­toznék a helyzet. Az embereknek nem kellene a pénzüket a tőzsdére vinni, vagy kosztüzletbe adni.­­ A pénz értékének ilyenfajta rög­zítése megoldaná a hitelkérdést is és a produktív munka számára nagy perspektívákat nyitna. Az ingadozó papírvaluta értékének rögzítésére különben már a történelemben is láthatunk példákat. Poroszország­ban például a napóleoni háborúk idején minden hónapban kétszer köz­zétették a pénz belső értékét Ez pél­dául­­megfelel a mostani zürichi jegyzésnek. A pénzt azután a belső értéknek megfelelően fogadták el fizetés gyanánt Becsey Antal az Országos Iparegyesület ügyve­zető alelnöke. „ A hitelről nem lehet addig szó, amíg a hitelnyújtás és a hitel visz­­szaszolgáltatásának idő­pontja kö­zött a pénz értéke eltolódhatik. Le­hetetlen helyzet az, hogy aki hitelt ad, kisebb értéket kapjon vissza, még a kamatokkal együtt is, mint az elhelyezett tőke. Ez a kérdés kü­lönben erősen foglalkoztatja a köz­­gazdasági köröket, de nem könnyű megfelelő megoldást találni.­­ Különösen nehéz a kis- és kö­zépgyárak helyzete, továbbá a kéz­műiparé, amelyet az Országos Köz­ponti Hitelszövetkezet táplál ugyan, azonban működése békekeretekre van megszabva. Ezek a gyárak és a kézműipar ma majdnem teljesen hi­tel nélkül állanak. A külkereske­delmi mérleg és vele együtt a fize­tési mérleg megjavításának szem­pontjából is rendeznünk kell a hi­telkérdést. Lehetővé kell tennünk, hogy az iparhoz szükséges nyers-

Next