Uj Nemzedék, 1923. július (5. évfolyam, 146-170. szám)

1923-07-01 / 146. szám

2 Vasárnap Uj Nemzetnek ä Kovács tcsKrerdf i€i ähärfÖH FfSilöiíSli ä IfUlilil­mlzsinagógát Bdiik­at el akarták tenni láb öléi A rendőrség Hivatalos ScMése — Az Új Nemzedék tudósítójától. —­ A rendőrség a MQT. utján a kö­vetkező hivatalos közlést adta ki a­­Kovács, testvérek ügyében: : A rendőrség már hetek óta nyo­mozást folytat Kovács Kornél és társai ellen. A nyomozás azért fo­lyik, mert a rendőrség tudomására jutott, hogy a Kovács testvérek a „Magyar Nemzeti Múltúnk kultú­rája*" társaságát azzal a célzattal alakította meg, hogy ennek révén különböző nagyarányú gyűjtésekkel pénzhez jussanak.­­ A társaságnak tagjai nem voltak, csak tisztikara, amely a Kovács testvérekből és azok közvetlen kör­nyezetéből került ki. • ügyvezető igazgató Kovács Kor­nél, pénztáros Kovács Árpád, el­lenőr Kovács Tivadar, könyvelő pedig Szobodovky Aladár volt. A gyűjtés útján befolyt összeg megkö­zelíti a kilenc milliót. Ennek leg­nagyobb részéről nincs elszámolás és nyilvánvaló, hogy a tisztikar ezt az összeget a saját céljaira hasz­nálta fel.­­ Diszelnöknek és társelnöknek köz­életünk egyes kiválóságait sikerült megnyerniük.­­ A Kovács testvérek és társaik a saját anyagi érdekük gyűjtés útján való előmozdításán kívül egészen képtelen, fantasztikus tervekkel is foglalkoztak. Elsősorban a nagy­váradi román állampénztárt akar­ták kifosztani azzal a célzattal, hogy az elrabolt pénzt maguknak szerzik meg. A felme­rült akadályok miatt ettől elálltak. A­ magyar kirá­lyi kormány egyes tagjainak erő­szakos eltávolítását is tervbe vet­ték, így elsősorban Bethlen István gróf miniszterelnököt, akarták erő­szako­s után helyéről eltávolítani. A közbejött nehézségek miatt nem tudták ezt a tervüket végrehajtani. Ugyancsak foglalkoztak a Kovács testvérek és társaik a Dohány­ utcai zsinagógának az utcai csatornákon keresztül való felrobbantásának ter­­vével is, de amilyon kiderült, hogy ez a terv­ a főváros csatornahálóza­tának nagy részé­t elpusztítaná, el­álltak szándékuktól.­­ Anyagi helyzet­eik javítása végett a Kovács testvérek megkísérelték szó­­halok ham­isítását is. E végből­­Szalay János telcs­ úti lakásán kli­séket is készítettek. Minthogy több­szöri próba után sem sikerültek ezek a kísértetek, négyhónapi ered­ménytelen s­ munka után ezt a tervü­­ket­ is kénytelenek voltak feladni. Ugyanez a bűnszövetkezet egyes, nekik nem tetsző politikusok elné­­mításának és esetleges meggyilko­lásának tervével is foglalkozott és ezen célból egy csukott autót és egy külfellki házat akartak vásárol­ni, hogy id­eszállítsák és itt végezze­nek a hazisra szerintük ártalmas po­litikusok majd. De minthogy attól tar­tottak, ho­gy a rendőrség ezeket az üzelmeiket mégis leleplezi, ettől a tervtől e­lállottak. Mindezek a fantasztikus és­ a jó­zan ésst­el szinte lehetetlen terv az­által vall a közre felezte veszedel­messé,, mert egyes katonai egyének vétkeis könnyelműsége folytán már régebben hozzájutottak mintegy I. kg. *ekrazithoz, amelyet először a Nemzeti Múltúnk Kultúrája című társaság Dohány-utcai helyiség­ébe Kovács Kornél íróasztalába tettek, azután Becker István Pannónia szál­lóbeli lakására, majd Szalay János Ülői­ úti lakására került. Szalay a Kovács-testvérek őrizetbevétele al­kalmával az ekrazitból kilenc kilót átadott Kovrik Mártonnak, a másik részét pedig Weinbeer Sándornak adta át elrejtés végett. Ez az ekra­­zít azután Jób Fancsali Győzőhöz és Czigány Sándorhoz került. A rendőrség az ekrrazitot lefoglalta és megállapította, hogy a robbanó­anyagból több már nem cirkulá. Ebben a bűnügyben a rendőrség az állami és társadalmi rend hatá­lyosabb védelméről szóló 1921:111. t.-c. első szakaszába ütköző bűncse­lekmények, továbbá sikkasztás bűn­tettének cím­én a következőket he­lyezte előzetes letartóztatásba. Kovács Kornél, Kovács Tivadar, Ko­vács Árpád, Becker István, Vas Ti­tusz, Szalay János, Umlauf Szigfrid lovag, Szobodecki Aladár, Tarnov­­szky Pál, Mayer Oszkár, Taho Sze­­vér, Láng Ede, Kovrik Kálmán, Weinbeer Sándor, Cigány Sándor, Jób Fancsali Győző és Márki József. Nevezetteket június 29-én adták át az ügyészségnek. Egyes katonai személyeknek vétkes könnyelműsége folytán a már régebben a Kovács testvérek és társai kezébe jutott robbanóanyagok ügyében a királyi ügyészség a vétkes gondatlanság­gal terhelt egyének ellen az eljárás iránti megkereséssel fordult a ka­tonai ügyészséghez. 191& Juffu­l I. ’ Az új nemzedék csak az Pl­­MMBadSk­ olvasója ! / Hivatalos jelentés a posta dráguláséról — Az Új Nemzedék tudósítójától. —■ Jeleztük már, hogy július elsejé­től a posta megdrágul. Ma jelent meg az erre vonatkozó hivatalos rendelet, amelynek főbb határoza­tait következőkben, adjuk: 20 grammig terjedő levél helyben 40, távolsági forgalomban 80 ko­rona; 10 grammig helyben 80, tá­volsági forgalomban 120 korona; 60 grammig helyben 120, távolsági forgalomban pedig 160 korona. Kül­földre 20 grammig terjedő levél 175, 40 grammig 300 korona. Levelezőlap helyben 20 korona, vidékre 40 ko­rona, külföldre pedig 110 korona. Az ajánlás díja a helyi forgalom­ban 50, a belföldi távolsági forga­lomban 100 korona, külföldre 250 korona. Az espressz-díj a belföldi forgalomban 250 korona, a külföldi forgalomban 500 korona. Postautalványok 10,000 koronáig terjedő küldeményeknél 100 korona, 25,000 koronánál 200, 50,000 koronánál 400 és 100,000 koronánál 600 korona Értéklevelek 20 grammig helyi for­galomban 90 korona, távolsági for­galomban 180 , 40 gramig helyi for­galomban 180, távolsági forgalomban 220 korona, 60 grammig helyi forga­lomban 170, távolsági forgalomban 260 korona. Élelmiszer kivételével minden más tartalmú csomagért 1 kg.-ig 50 km.-nyi távolságban 100, 50—200 km. távolságban 200­ és 200 krp.-en felül 250 korona. 1—5 kg. súlyú csom­a­­goknál 50 km-ig 159, 50—200 knt.-ig 800 és 200 km.-en felül 450 korona. 5—10 kg. súlyú csornaia­knál 50 kimig 200 korona, 50—200 km-ig 550 korona és 200 km.-en felül 800 koro­na. Kizárólag élelmiszereket tartal­mazó vagy kizárólag az ezek szál­lításához szükséges tartályokból álló csomagokért egy kg.-ig 50 km. távolságban 100 korona, 50—200 km.-ig 100 korona és 200 kimen felül 150 korona. 1—5 kg. súlyú cso­magoknál 50 km.ig 150 korona, 50— 200 km.-ig 150 korona és 200 km.-en felül 250 korona. Távirat szódíja Magyarországon 25 korona és a távirat minimális dija 250 korona. Ausztriába a szódíj 75 korona és táviratonként legalább 750 korona. Jugoszláviába a távirat minimális díja 750 korona és a szó­díj 75 korona. Hollandiába a közön­séges távirat szódíja 290 korona. Emlékeznek e lap olvasói, hogy a népszövetségnek „tanácsa“ azt a határozatot hozta április 23-án, hogy Magyarország és Románia képviselői az erdélyi optánsok ügyében üljenek össze Brüsszelben és ott Adatsi Japán belgiumi kö­vete mint az ügy előadójának köz­reműködésével iparkodjanak ba­rátságos után megállapodásra jutni Adatsi május 23-án meg is hívta a két állam kiküldötteit Brüsszelbe és itt három napig tartott a tanács­kozás. A tanácskozás eredményéről különféle hírek terjedtek el. A nép­­szövetség hivatalos közlönye, az úgynevezett, Résumé, amely havon­ként jelenik meg, legutolsó számá­ban nem számol be a tanácskozás eredményéről,­­ csak néhány szó­val tesz említést a megtörtént ta­nácskozásról és annyit mond, hogy majd az előadó fog a népszövetség­nek tanácsa előtt beszámolni az eszmecsere eredményéről, amelyben nemcsak a két állam hivatalos kép­viselői és a népszövetség főtitkár­ságának több tisztviselője is közre­működött. Mi természetesen azt óhajta­nánk leginkább, hogy az előadó úr maradna meg a július 2-án ülésezé­sét megkezdő tanács előtt is amel­lett az eredeti álláspontja mellett, melyet velős megokolás kíséretében az április 23-iki ülés elé terjesztett Ebben azt indítványozta a japáni követ, hogy legcélszerűbb volna, ha a két állam egyezményt kötne arra nézve, hogy az ügy eldöntését az állandó nemzetközi bíróság elé vigye. Magyar részről ez ellen ak­kor sem történt kifogás , Romá­nia meghatalmazottja azonban ebbe nem egyezett bele. Románia nem akarja az ügyet bíróság elé vinni Szerény nézetem szerint arra Ro­mánia nem kötelezhető, hogy egyez­séget kössön Magyarországgal arra nézve, hogy az ügyet a nemzetközi bíróság döntse el. Kötelező nemzet­közi bíráskodás csak szerződés alapján van. Ha ilyen szerződés volna Románia és Magyarország között, akkor a kérdés eldöntése egyszerű volna. A kisebbségi jogok területén van ugyan kötelező bírás­kodás, de csakis a szövetséges és társult hatalom vagy bármely más hatalom, mely a népszövetség tanácsának tagja, hívhatja a békeszerződések és egyfelől a főha­talmak és másfelől egyéb államok (Csehszlovákia, Románia, SHS, ál­lam stb.) között kötött kisebbség­­védelmi szerződések szerint kötele­­zőleg az állandó nemzetközi bíróság elé a kisebbségi védelemre kötele­zett államot. Hogy példát hozzak fel, akár Anglia, akár Olaszország, akár Franciaország Romániát, Csehszlovákiát, a SHS­ államot a reánk vonatkozó kisebbségi szerző­déseken elkövetett sérelmek miatt, ha a szerződések alkalmazására és­­értelmezésére nézve köztünk levő eltérést magáévá teszi, kötelezőleg hívhatja az állandó nemzetközi bí­róság elé. De lehetséges az is, hogy a nép­­szövetség tanácsa hivatalból teheti át az ügyet az állandó nemzetközi bírósághoz azzal a megokolással, hogy szerződések értelmezéséről lé­vén szó, ezek szorosan jogi termé­szetűek. De lehetséges az is, hogy a népszövetség tanácsa véleménye­zés végett teszi át az ügyet az ál­landó nemzetközi bírósághoz Ha a tanács a népszövetség közgyűlése szellemében kívan eljárni, úgy he­lyes úton járna, ha az „erdélyi optáns-ü­g­yet, mely a nemzetközi szerződések értelmezésével dönthető csak el, átengedné legalább is véle­ményezés végett az állandó nemzet­közi bíróságnak. A múlt év szep­temberi ülésében a népszövetség közgyűlése a Murray-javaslat ha­tározattá emelésével egyenesen fel­hívta a népszövetség tanácsának tagjait,­­hogy arra az esetre, ha a kisebbségi védelmi szerződésekre vonatkozó tény- és jogkérdésben véleménykülönbség támad az érde­kelt kormány és a nemzetek taná­csának valamely tagállamai között, akkor minden haszon nélküli halo­gatást elkerülve a vitás kérdést bo­csássa az állandó nemzetközi bíró­ság elé. Ez a határozat ugyan a kisebbsé­gi védelem keretére vonatkozik, az optáns-ügy pedig szorosan véve nem kisebbségi ügy, de kétségtele­nil a kisebbségi védelem területéről sarjadzik ki. De legyen bármiképen is, a népszövetség tanácsa a leghe­lyesebb utat és módszert akkor kö­veti, ha nemzetközi bíróság vélemé­nye nélkül nem dönt a szerződések értelmezése és alkalmazása kérdé­seiben felmerült vitás ügyekben. Következőleg nem dönt az erdélyi optánsok ügyében sem, hol épen az a fő kérdés, n­em ütközik-e a birtok­­rendezési törvény és végrehajtási rendelet azon szerződéses határoz­­mányokba, melyek alaptörvény jel­legével bírva, ezekkel a belföldi tör­vény rendeletben intézkedik, hatá­lyát veszti. Már­is eijegecesedett tételként vonul be az új nemzetközi jog területére az a vezérlő gondolat, hogy a nemzetközi szerződések al­kalmazása és magyarázata terüle­tén a nemzetközi bíróság meghall­gatása nélkül a népszövetség taná­­csa ne döntsön. Ennek a tételnek hatalmas térfoglalásait jelentik azok a határozati javaslatok is, me­lyeket a népszövetségi unió bécsi közgyűlése fog minden valószínű­ség szerint elfogadni és ajánlani megvalósításra a nemzetek hiva­talos szövetségének. Ezek a ha­tározati javaslatok, melyek ugyan a kisebbségi védelem területére vonatkoznak, a súlypontot mé­gis a nemzetközi szerződések magyarázatára és alkalmazásának kérdésére helyezik, tehát a tárgyi szempontot — a jogi kérdést — emelik ki olyan tényezőül, mely ter­mészeténél fogva teszi szükségessé a pártatlan jogászi dönt­ést. Ezek a határozati javaslatok határozottan kimondják, hogy a népszövetség ta­nácsa, ha a feleket n­em tudja ki­­egyeztetni vagy a tanács nem tud egyhangú megállapodásra jutni és a szerződések magyarázatára és al­kalmazására nézve a felmerült elté­rések jogi természetűek, az ügyet át kell tenni a nemzetközi bíróság­hoz, általában pedig zsinórmértékük szolgáljon, hogy jogászi kérdések­ben ne nélkülözze a tanács voda a nemzetközi bíróság véleményét. Mi­dőn ilyen tételek alakulnak ki az új nemzetközi jogban, valóban nem azokat terheli a nemzetközi közvé­lemény előtt felelősség, akik az optáns­ kérdésben is a politikai lég­körtől mentes legfőbb pártatlan nemzetközi szervnek, az állandó nemzetközi bíróságnak igénybevé­telét óhajtják, hanem azok vétenek az új nemzetközi jog követelményei­­ ellen, kik mereven elzárkóznak a nemzetközi szerződések alkalmazása és magyarázata területén felmerült eltéréseknek eldöntésére legilleté­­kesebb és legtekintélyesebb fórum elől. Reméljük, hogy a magyar kor­mány a július 2-án Génfben össze­ülő tanács előtt újra nyomatékosan fogja hangsúlyozni, hogy a tanács ne döntsön a nemzetközi bíróság véleményének meghallgatása nél­kül. A siker nincs a mi kezünkben , de a mi kezünkben van a rendel­kezésre álló jogos védelem minden békés eszköze és ha most sikertelen lenne fellépésünk. S nyitva áll még az itt, hogy mint kisebbségi sérelem az erdélyi magyar nemze­tiségi kisebbség által nemzetközi döntés elé vitessék az a kérdés, hogy a birtokreform egyoldalú cél­zatossággal nem jut-e ellentétbe a nemzetközi garancia alá helyezett kisebbségi szerződéssel. Jizz erdélyi optánsok ügye a brüsszeli tanácskozás után Írta : W­ASSICS GYULA báró, a közigazgatási bíróság elnöke

Next