Uj Nemzedék, 1923. október (5. évfolyam, 221-246. szám)

1923-10-14 / 232. szám

@ Vasárnapi U­ Nemzedék 1923 október 13. ESTÉTŐL-RÍGCELIG . Kik vannak még Moszkvában? A kül­ügyminisztériumhoz érkezett értesítés szerint 1923 július 9-én az­ alább felso­rolt volt magyar hadifoglyok tartózkod­tak Moszkvában s várták az alkalmat a haztérésre: Bartos József 30 éves (Nagyszokoly, Tolna megye), Galamb Ist­ván 27 éves (Nagylak, Csanád megye), Török Imre 38 éves (Makó, Kálváriá­n­él), Molnár József 43 éves (Őrszállás, Bács megye), Steiner Ignác 31 éves (Mór, Vasút­ u. 901—12., Fejér megye), H­orvát Pál 29 éves (Nyíregyháza, Selyem­ u. 12), Kovács Sándor 42 éves (Fülöpszállás, Pest megye), Lovász János 30 éves (Ti­­szaföldvár Bátorszőlő), Kovács Sándor 31 éves (Sashalom, Pest megye), Máté Já­nos 26 éves (Gyü­mölcsény, Baranya­­megye), Lukács András 28 éves (Sze­rencs, Zemplén megye), Borcsák Miklós 40 éves (Kőbánya), Varga István 31 éves (Kecskemét), Nagy­vári Károly 42 éves (Budapest, Nap-utca 4), Szőke István 28 éves (Balassagyarmat), Szigeti József 35 éves (Budapest, Kiskorona­ utca 11), Berczog György 27 éves (Nemesszent­­andrás, Zalas m­egye), Mezei László 27 éves (Csongrádi, Winterstein Ká­roly 81 éves (Erzsébetfalva, Szé­­chényi­ utca 22), Jákó ..Lajos 45 éves (Tiszadada, Szabolcs megye), Kiss Jó­zsef 29 éves (Erzsébetfalva), Ka­tona Zsuzsa 24 éves (Makó, Gizella­ u. 2.), Keresztény Tamás 27 éves (Mező­­tarja, Bereg megye), Lőw Lipót Jenő (Kemecse, Szabolcs megye), Vajda Vince 30 éves (Heresznye, Bar­anya megye),­ Vajda Mária 32 éves (Heresznye), Lud­vig Ferenc 28 éves (Mezőkevermes, Csa­­nád megye), Király Pál 87 éves (Galga­­györk, Pest megye), Manger Károly 36 éves (Budapest, Illés­ utca 10.), Menyhárt István 29 éves (Jászberény), Juhász Ist­ván 80 éves (Pécel, Kör­ u. 38.), Torma János 31 éves (Nyúlfalu, Győr megye), Harcát Miklós 80 éves (Eger), Árkuk András 28 éves (Tárd, Borsod megye), Túri József 30 éves (Csongrádi, Virág Ferenc 45 éves (Tiszaszalka), Jesó Sán­dor 43 éves (Miskolc), Szigeti Ferenc 30 éves (Alsóváros, Győr megye), F.trh­ur­­tick Henrik 29 éves (Győr), Varga Ró­kus 33 éves (Csongrád), Dimovics László , 27 éves (Pitvaros, Csanád megye), Hor­vát Árpád 23 éves (Budapest, MÁV északi főműhely), Tóth János 27 éves (Miskolc), Tóth János 80 éves (Cson­grádi, Újvári György 29 éves, (Mezőko­­vácsháza), Kucsera István 28 éves (Kis­telek), Szabó József 28 éves (Királyhe­gyes), Solti János 31 éves (Monor, Gőz­­malom-u. 22.), Csonka István 28 éves (Drávapálfalu), Seikora György 33 éves (Szarvas), Ferovics József 30 éves, Gu­lyás Imre 29 éves (Debrecen, Cserepes-u. ■ &L.).­­Zsadonyi Ferenc 40 éves (Cegléd), Simon István 33 éves (Ágfalva), Zigdics Mihály 29 éves (Szekszárdi, Devecseri József 88 éves (Budapest, Vay Ádám­ u. 5.), Bihari Pál 80 éves (Felvinc), Stein János 35 éves (Keresztényfalva), Fehér László 82 éves (Nagykőrös) Zacskó Fe­renc 27 éves (Budapest, Népszínház­ u. 55.), Csik Pál 29 éves (Igar), Lukács Béla 29 éves (Jákóhalma), B­­it­ai József 80 éves (Nagykároly), Halász István 86 éves (Budapest, Közvágóhíd), Laskó Jó­­­zsef 29 éves (Fülöpszállás, Pest megye), Lázár Ferenc 33 éves (Sárvár, Vas me­gye), Váradi Sándor 33 éves (Kispest, Irányi Dániel­ u.), Szilágyi­­(Bondár) Al­bert 30 éves (Budapest), Pritzli Antal 27 éves (Zalaegerszeg), Kazár János 211 éves (Nyíregyháza), Lehoczki Vilmos (Buda­pest), Kucsó (Budapest). Miután a magyar állam költségén való hazaszállítás 1922. végén befejezést nyert s mivel ezek a hadifoglyok a leg­több esetben nem tudják a hazautazás­hoz szükséges személyi okmányokat Ma­gyarországon beszerezni, ezenkívül a szükséges pénzzel sem rendelkeznek, leg­célszerűbb, ha itt élő rokonaik szerzik be a szükséges okmányokat és a Szüksé­ges pénzküldeménnyel együtt a magyar külügyminisztériumhoz juttatják. A­A­aaAl AAáAAááá AáAÁAAÁAiiáÁÁAÁiÁÁá AáAÁi Árverési hirdetmény. Xa, szombaton, e hő 13-án t. D. S órától és folytatólag hétfőn, e hő 15-én d. u. S órától kir. közjegyző jelenlétében , árverés alá kerül nem rendezett, kereszthúros zongora, ebédlő-, háló- és artszgbalerendezés, vitrinés), régi csipkék és györigy­­gobelin, secretaire, angol bőrgarnitúrák, Irányi Srfin­­wald, Deák, Ébner, ilagyar-Mantfermer, Botlmanti, Mozart, stb. elsőrangú mesterek olajfestményei, per­­pelláo-service,­ zenélő-óra, bronzok, márványok, régi­ségek, perzsa- és smyrna-szőnyegek, Arnheim, Polzer, Wiese, és egyéb pénzszekrények, 1í-es Remington- írógép, rollós Irodabútorok stb. Tauszik L. és Társa szállítm. és bízom, vállalat, VI., by K­­offa S. sí. A magyar posta „vezérkara" munkában Két napig után a mozgásokkal — Az Új Nemzedék kiküldött tudósítójától. — A budapest—bécsi vonalon, Október. Fővárosiak és Budapesten meg­forduló vidékiek egyaránt átkozzák a postát valahányszor kénytelenek leakasztani a telefonkagylót és a kedves nagysádok hagyományos szokásukhoz híven nem jelentkez­nek, vagy következetesen tévesen kapcsolnák. A magyar királyi posta világhírű jó nevét ez a néhány száz budapesti kedves nagyság hosszú évtizedekre tönkretette és a közvé­lemény megsemmisítő kritikával sújtja azt a vakmerőt, aki a ma­g­yar postát védelmezni merészeli pedig díszt­ing­válnunk kell! A bu­dapesti gyalázatos telefonforgalom­ból vétkes könnyelműség az egész postai intézményre következtetést vonni. Ezer meg ezer­­ derék tiszt­viselője és alkalmazottja a magyar postának a legnehezebb körülmé­nyek között is derekasan állja meg a helyét és ennek a kiváló testület­nek az elitje az úgynevezett moz­gások, a vasúti mozgó- és kalauz­­posták tisztviselői és altisztjei. Ők a posta generalstabler-jei, a „vezér­kariak“ és ennek megfelelően ter­mészetesen képzettségük is nagyobb, mint a szolgálat más ágazatában beosztott kartársaiké. Már Baross Gábor idejében azt mondották külföldi szakemberek, hogy a magyar posta irányítása egyike a legszebbeknek az egész vi­lágon, a legkevesebb költséggel a legtöbb eredményt éri el. Az irá­nyítás kérdését a magyar posta a legtökéletesebben oldotta meg. Eb­ben természetesen alkalmazkodott a vasútépítési rendszerhez, amely Ma­gyarországon éppen úgy centra- lisztikus, akár Franciaországban, mert az összes fővonalak Buda­pestre futnak össze és innen ága­zik szét a vasúti hálózat, Trianon­ban megrövidítették fővonalainkat, de a központi elágazás megmaradt és 11 fővonalnak kezdőpontj­a m­ost is az ország szivében van. A mozgó­posta sok létszáma csökkent és a megkisebbedett forgalmat másfél­­száz tiszt és altiszt látja el. Kikép­zésük 4—5 esztendeig tart és az ösz­­szes vonalukon teljesíthetnek szol­gálatot, mert valamennyi vonalra kiképzik őket. Mozgópostahivatal — működés közben A kereskedelmi miniszter úr szí­ves engedélyével mozgópostahivatal­­ban tanulmányozhattam a postások elitjének a működését és Battenberg Lajos, a budapestvidéki postake­rület igazgatója, a budapesti bécsi fővonalat jelölte ki útiránynak. Kiss József dr. igazgató, a II. (moz­i ópostai) ügyosztály b. vezetője k­­­ötelező kedvességgel vállalkozott kísérőnek és vele együtt szálltam fel a Keleti pályaudvaron a bécsi sze­mélyvonathoz csatolt mozgóposta­­kocsira- Ez modernül berendezett kocsi volt, de most kevés ilyen van forgalomban. A románok ugyanis 88 darab modernül berendezett, F- kocsit vittek el tőlünk és ezeket a postakocsikat már azért sem lehe­tett megmenteni, mert román nem­zetiségű árulók tájékoztatása alap­ján számozás szerint követelték a legmodernebb Pullmann-postakocsi­­kat. A budapesti bécsi vonalon régen négy tisztviselő és négy altiszt dol­gozott egy mozgópostán, a mai leg­erősebb forgalmat azonban két tiszt­viselő és két altiszt is lebonyolítja. Az október elsején életbe lépett ta­rifaemelés után még jobban vissza­esett a forgalom, főként csomagoló­ban. A mozgás­nak mégis bőven ki­jut a munkából. A bécsi személyvo­nat reggel 7.25-kor indul és a tiszt­viselőnek már két órával az inán­lás előtt a postakocsiban kell lennie A Bp. 72., a keleti pályavulvári irá­nyító postahivatal osztja az anyagot és ezt dolgozzák fel a mozgópostán. Elindulásig 49 zsákot kapott. Buda­­pesten, a postakocsi raktárában pe­dig 50 darab értékcsomag és 285 kö­­zönséges csomagot halmoztak fel. Ezek közül mindössze 77 csomag megy Becsig vagy azontúl. Békeidő­ben előfordult, hogy külön teher­kocsikat­ ,úgynevezett m­ellékkocsi­­kat vittek Becsig szőlőküldemé­­nyekkel Czeglédről, Kecskemétről. A mozgópostán az értékküldemé­nyeket, értékleveleket, ajánlást, utalványokat stb. a tisztviselő ke­zeli, a közönséges leveleket az úgy­nevezett levélpostás altiszt irá­nyí­tja, a csomagokat pedig a rak­­tárnok, szintén egy altiszt, tartja számon. Minden pillanatuk drága, mert­ percekre végzik a munkát és az egyes állomásokon újabb és újabb anyagot kapnak feldolgozás­ra. Penk Gyula postateniszt régi, kipróbált mozgás, hideg vér­re­l dol­gozik. Hatalmas „viharokat“ látott, részére gyerekjáték a mostani for­galom, de reggel hat órától egy óráig, amíg Győrbe nem érünk, egy cigarettát sem szívhat el nyugod­tan: a beadott és lezárt zsákokat, postás nyelven zárlatokat nyitja, milliós értékeket rovatal, utalvá­nyokat és szállítóleveleke­t kezel, az összes rovatlapokat kiállítja, a be­érkezetteket felülvizsgálja, egyenlő­­get és jelentést készít­, csomagokat ellenőriz, mindezt a saját anyagi felelősségére IX. fizetési osztálynak megfelelő javadalmazásért. Még a béke éveiben történt, hogy egy szerb postaigazgató­ tanulmányozta a ma­gyar mozgópostaszolgálatot és ami­dőn a hatalmas­ pecsétekkel lezárt, nagyértékű pénzes leve­k kezelését látta, igy szólt magyar kísérőjéhez: — Ezt nem merném az én em­ber­­eimre bízni! * A magyar posta büszkeségei ezek a mozgás­tisztek. Hét óra hosszat tartó kimer­­t a szellemi munka után sebtiben, 1t perc alatt, bekaphat valami szerény harapnivalót a munkahelyen, a bélyegzőhöz hasz­nált­ festékpárna és a pecsétviasz­oálatáv­al fűszerezve. A feketekávé idejét azonban már újból a legköze­lebbi állomáson leadandó zárlatok előkészítése pótolja és ez igy folyta­tódik déután fél háromig. A mozgó­posta régebben Bécsig ment és a magyar személyzet feldolgozta az egész anyagot a bécsi elosztó posta­hivatalok részére, de most mozgá­­saink Hegyeshalom, határállomáson átadják az anyagot egy osztrák al­tisztnek és a magyar postakocsit az kiséri Bécsi­g. " / . Nyolc és félórai kemény munka után kiszállhatnak a mozgások. A vonat befut Hegyeshalom állomás­ra és kész az egyenleg. Útközben kezelt 90 zsákot, 3 pénzeszacskót, 14 értékcsomagot, 131 közönséges csomagot, 114 érték (pénzes) levelet és 373 ajánlott levelet. Egy falusi bérelt szobában pihenőre térhetnek postásaink. Előfordult azonban, hogy az osztrák postás nem jelent­kezett a szolgálat átvételére, mert a magyar bor a Lajtán innen jelen­tékenyen , olcsóbb, mint odaát. A bécsi Ostbahnhofon tehát érthető volt a meglepetés, amidőn magyar postatiszt adta le az anyagot és út­közben mindenütt szabályszerűen kezelt. Az osztrák posta becsületét a magyar mozgás mentette meg! Ilyenek a magyar mozgások! Ami­dőn még Oderbergig jártak a postá­val, megtörtént, hogy a vasvrti ven­déglőben a magyar mozgások porosz kartársaikat világosították fel né­metországi irányításról. Németor­szágban ugyanis decentralizált a postai irányítás reódszere és a moz­­gásokat csak egyes vonalakra ké­pezik ki­­vésbbé ismert községet a levélpostás­­altiszttől. Tóth Istvánnak hívják ezt a derék postást.­ 31 esztendeje pos­tás, negyedszázad óta utazik mozgó­­postával. A Délivasút és a debreceni vonal kivételével minden fővonalon járt, de ezeket a vonalakat éppen úgy ismeri, mert a többit. — Hol van Kukutyin? — Deszk a bemenője! — feleli (vagyis Deszk­en adják le a postát a kérdezett bánáti község részére.) — Kutyabagos? — Most Hajdubagosnak keresz­telték, Hajdumegyében! — és már mondja is a mozgóposta járat szá­mát. — És Piripócs? — Az adonyszabolcs-paksi­­vona­lon!­ — hangzik a válasz. Társa, Horváth István, a raktár­­nok-altiszt szintén jól ismeri a föld­rajzot, de még nem lehet olyan jár­tas a levélpostában, mint Tóth, aki 13 éve irányítja a leveleket. És végül egy jellemző adatot a mozgások szelleméről. Nemrégiben a budapest-szolnoki vonalon, Maglód állomáson felgyuladt a mozgópostakocsi egész raktára s a csomagok mind elégtek. A­ tűz olyan gyorsan terjedt, hogy a mozgások­nak az ablakon át kellett menekülni és­ a postatiszt csak a pénzeslevele­ket tudta­­megmenteni. Menekülései előtt erre gondolt, de utcai ruhája a tűz martaléka lett! Várjon mikor gyűjthetett magának fizetéséből és utazási napidíjából (két napra 33 ezer korona) egy új ruhára valót? * A budapesti telefon lehet rossz, az előfizetők bosszankodhatnak, de évek múltán amikorra új anyagot szerezhet be a postakincstár, meg­javulhat a szolgálat. A mozgópos­tának azonban nem szabad letörni, mert ha egyszer lezüllött, négy-öt év alatt nem szervezhetik újjá. Ez a veszély szerencsésen úgysem fe­­nyeget. _ Szakavatott vezetőség, európai látókörű emberek kezében a sorsa és a mozgások mindenkor a postások elitje maradnak. B­S. Földrajzvizsga a vonaton De nemcsak a mozgótisztek járta­sak az irányításban, hanem az al­tisztek i­s nagyszerű képzettségről tehetnek tanúbizonyságot. Gsenka: magyarországon körülbelül 130 mozgó- és kalauzpostajárat közleke­dik. A postásoknak valamennyit, számozásuk szerint kell tudni Kiss József igazgató útközben felhívta ifja’felsienjét, kérde­zett egy-két ke-" Figyelmeztetés! A Rótli Bank­nak Budapesten (VI., Vilmos császár­ út 45) alulírott cégtulajdonosa a név­cseréből keletkezhető tévedések elkerülése végett közhírré teszem, hogy 1906. évben ala­pított banküzletem a Both és Társa, V., József* tér 7. szám alatti tőzsdei céggel, mely 1919-ben lett cégjegyezve,nem azonos, attól független és önálló bankcég. A nevezett tőzsdei céggel sem üzleti, sem más vonatkozásban nem állott és nem áll. — Budapest, 1928. október 18-án. Róth József. Ü.V. A.ÉQ. -helyiséget szárazat és világosat a Belvárosban vagy környékén keres Eggenberger­­képtár, IV., Királyi Pál­ utca 4, 1. Telefon: József 104—27. Magyar Köztisztviselő és Állami Alkalmazottak Takarékpénztára B.-T. Budapest, VII., Rákot­­ul 78. Sürgönyeim: CORDEXBANK. Telefon: József 60—40 és József 135—SS. Tőzsdei megbízásokat elfogad! Em­eletes villámiit eladom massiv, dupla tractuso, modern 1916-os épület víz­vezetékkel hétszázas gyümölcsössel, souronykerítéssel, emeletén nyolc­­szoba m­elékh­elyiségek­­­kel, földszinten nyolc vasisdionyos ü­zlet­­hely­iség, egészben Alápincézve, gödöllő vonalon, a Keletitől, félórára villamos megállónál, novemberre egészben elogiziihható anyagérték ötödéért, ff B MM S fil s m A Gyár-üzemnek kiválóan M9 m­lllSUttri« alkalmas. JRttvebbe» mackó műépítész, Rákóci-ut 5».

Next