Uj Nemzedék, 1923. október (5. évfolyam, 221-246. szám)
1923-10-14 / 232. szám
@ Vasárnapi U Nemzedék 1923 október 13. ESTÉTŐL-RÍGCELIG . Kik vannak még Moszkvában? A külügyminisztériumhoz érkezett értesítés szerint 1923 július 9-én az alább felsorolt volt magyar hadifoglyok tartózkodtak Moszkvában s várták az alkalmat a haztérésre: Bartos József 30 éves (Nagyszokoly, Tolna megye), Galamb István 27 éves (Nagylak, Csanád megye), Török Imre 38 éves (Makó, Kálváriánél), Molnár József 43 éves (Őrszállás, Bács megye), Steiner Ignác 31 éves (Mór, Vasút u. 901—12., Fejér megye), Horvát Pál 29 éves (Nyíregyháza, Selyem u. 12), Kovács Sándor 42 éves (Fülöpszállás, Pest megye), Lovász János 30 éves (Tiszaföldvár Bátorszőlő), Kovács Sándor 31 éves (Sashalom, Pest megye), Máté János 26 éves (Gyümölcsény, Baranyamegye), Lukács András 28 éves (Szerencs, Zemplén megye), Borcsák Miklós 40 éves (Kőbánya), Varga István 31 éves (Kecskemét), Nagyvári Károly 42 éves (Budapest, Nap-utca 4), Szőke István 28 éves (Balassagyarmat), Szigeti József 35 éves (Budapest, Kiskorona utca 11), Berczog György 27 éves (Nemesszentandrás, Zalas megye), Mezei László 27 éves (Csongrádi, Winterstein Károly 81 éves (Erzsébetfalva, Széchényi utca 22), Jákó ..Lajos 45 éves (Tiszadada, Szabolcs megye), Kiss József 29 éves (Erzsébetfalva), Katona Zsuzsa 24 éves (Makó, Gizella u. 2.), Keresztény Tamás 27 éves (Mezőtarja, Bereg megye), Lőw Lipót Jenő (Kemecse, Szabolcs megye), Vajda Vince 30 éves (Heresznye, Baranya megye), Vajda Mária 32 éves (Heresznye), Ludvig Ferenc 28 éves (Mezőkevermes, Csanád megye), Király Pál 87 éves (Galgagyörk, Pest megye), Manger Károly 36 éves (Budapest, Illés utca 10.), Menyhárt István 29 éves (Jászberény), Juhász István 80 éves (Pécel, Kör u. 38.), Torma János 31 éves (Nyúlfalu, Győr megye), Harcát Miklós 80 éves (Eger), Árkuk András 28 éves (Tárd, Borsod megye), Túri József 30 éves (Csongrádi, Virág Ferenc 45 éves (Tiszaszalka), Jesó Sándor 43 éves (Miskolc), Szigeti Ferenc 30 éves (Alsóváros, Győr megye), F.trhurtick Henrik 29 éves (Győr), Varga Rókus 33 éves (Csongrád), Dimovics László , 27 éves (Pitvaros, Csanád megye), Horvát Árpád 23 éves (Budapest, MÁV északi főműhely), Tóth János 27 éves (Miskolc), Tóth János 80 éves (Csongrádi, Újvári György 29 éves, (Mezőkovácsháza), Kucsera István 28 éves (Kistelek), Szabó József 28 éves (Királyhegyes), Solti János 31 éves (Monor, Gőzmalom-u. 22.), Csonka István 28 éves (Drávapálfalu), Seikora György 33 éves (Szarvas), Ferovics József 30 éves, Gulyás Imre 29 éves (Debrecen, Cserepes-u. ■ &L.).Zsadonyi Ferenc 40 éves (Cegléd), Simon István 33 éves (Ágfalva), Zigdics Mihály 29 éves (Szekszárdi, Devecseri József 88 éves (Budapest, Vay Ádám u. 5.), Bihari Pál 80 éves (Felvinc), Stein János 35 éves (Keresztényfalva), Fehér László 82 éves (Nagykőrös) Zacskó Ferenc 27 éves (Budapest, Népszínház u. 55.), Csik Pál 29 éves (Igar), Lukács Béla 29 éves (Jákóhalma), Bitai József 80 éves (Nagykároly), Halász István 86 éves (Budapest, Közvágóhíd), Laskó József 29 éves (Fülöpszállás, Pest megye), Lázár Ferenc 33 éves (Sárvár, Vas megye), Váradi Sándor 33 éves (Kispest, Irányi Dániel u.), Szilágyi(Bondár) Albert 30 éves (Budapest), Pritzli Antal 27 éves (Zalaegerszeg), Kazár János 211 éves (Nyíregyháza), Lehoczki Vilmos (Budapest), Kucsó (Budapest). Miután a magyar állam költségén való hazaszállítás 1922. végén befejezést nyert s mivel ezek a hadifoglyok a legtöbb esetben nem tudják a hazautazáshoz szükséges személyi okmányokat Magyarországon beszerezni, ezenkívül a szükséges pénzzel sem rendelkeznek, legcélszerűbb, ha itt élő rokonaik szerzik be a szükséges okmányokat és a Szükséges pénzküldeménnyel együtt a magyar külügyminisztériumhoz juttatják. AAaaAl AAáAAááá AáAÁAAÁAiiáÁÁAÁiÁÁá AáAÁi Árverési hirdetmény. Xa, szombaton, e hő 13-án t. D. S órától és folytatólag hétfőn, e hő 15-én d. u. S órától kir. közjegyző jelenlétében , árverés alá kerül nem rendezett, kereszthúros zongora, ebédlő-, háló- és artszgbalerendezés, vitrinés), régi csipkék és györigygobelin, secretaire, angol bőrgarnitúrák, Irányi Srfinwald, Deák, Ébner, ilagyar-Mantfermer, Botlmanti, Mozart, stb. elsőrangú mesterek olajfestményei, perpelláo-service, zenélő-óra, bronzok, márványok, régiségek, perzsa- és smyrna-szőnyegek, Arnheim, Polzer, Wiese, és egyéb pénzszekrények, 1í-es Remington- írógép, rollós Irodabútorok stb. Tauszik L. és Társa szállítm. és bízom, vállalat, VI., by Koffa S. sí. A magyar posta „vezérkara" munkában Két napig után a mozgásokkal — Az Új Nemzedék kiküldött tudósítójától. — A budapest—bécsi vonalon, Október. Fővárosiak és Budapesten megforduló vidékiek egyaránt átkozzák a postát valahányszor kénytelenek leakasztani a telefonkagylót és a kedves nagysádok hagyományos szokásukhoz híven nem jelentkeznek, vagy következetesen tévesen kapcsolnák. A magyar királyi posta világhírű jó nevét ez a néhány száz budapesti kedves nagyság hosszú évtizedekre tönkretette és a közvélemény megsemmisítő kritikával sújtja azt a vakmerőt, aki a magyar postát védelmezni merészeli pedig dísztingválnunk kell! A budapesti gyalázatos telefonforgalomból vétkes könnyelműség az egész postai intézményre következtetést vonni. Ezer meg ezer derék tisztviselője és alkalmazottja a magyar postának a legnehezebb körülmények között is derekasan állja meg a helyét és ennek a kiváló testületnek az elitje az úgynevezett mozgások, a vasúti mozgó- és kalauzposták tisztviselői és altisztjei. Ők a posta generalstabler-jei, a „vezérkariak“ és ennek megfelelően természetesen képzettségük is nagyobb, mint a szolgálat más ágazatában beosztott kartársaiké. Már Baross Gábor idejében azt mondották külföldi szakemberek, hogy a magyar posta irányítása egyike a legszebbeknek az egész világon, a legkevesebb költséggel a legtöbb eredményt éri el. Az irányítás kérdését a magyar posta a legtökéletesebben oldotta meg. Ebben természetesen alkalmazkodott a vasútépítési rendszerhez, amely Magyarországon éppen úgy centra- lisztikus, akár Franciaországban, mert az összes fővonalak Budapestre futnak össze és innen ágazik szét a vasúti hálózat, Trianonban megrövidítették fővonalainkat, de a központi elágazás megmaradt és 11 fővonalnak kezdőpontja most is az ország szivében van. A mozgóposta sok létszáma csökkent és a megkisebbedett forgalmat másfélszáz tiszt és altiszt látja el. Kiképzésük 4—5 esztendeig tart és az öszszes vonalukon teljesíthetnek szolgálatot, mert valamennyi vonalra kiképzik őket. Mozgópostahivatal — működés közben A kereskedelmi miniszter úr szíves engedélyével mozgópostahivatalban tanulmányozhattam a postások elitjének a működését és Battenberg Lajos, a budapestvidéki postakerület igazgatója, a budapesti bécsi fővonalat jelölte ki útiránynak. Kiss József dr. igazgató, a II. (mozi ópostai) ügyosztály b. vezetője kötelező kedvességgel vállalkozott kísérőnek és vele együtt szálltam fel a Keleti pályaudvaron a bécsi személyvonathoz csatolt mozgópostakocsira- Ez modernül berendezett kocsi volt, de most kevés ilyen van forgalomban. A románok ugyanis 88 darab modernül berendezett, F- kocsit vittek el tőlünk és ezeket a postakocsikat már azért sem lehetett megmenteni, mert román nemzetiségű árulók tájékoztatása alapján számozás szerint követelték a legmodernebb Pullmann-postakocsikat. A budapesti bécsi vonalon régen négy tisztviselő és négy altiszt dolgozott egy mozgópostán, a mai legerősebb forgalmat azonban két tisztviselő és két altiszt is lebonyolítja. Az október elsején életbe lépett tarifaemelés után még jobban visszaesett a forgalom, főként csomagolóban. A mozgásnak mégis bőven kijut a munkából. A bécsi személyvonat reggel 7.25-kor indul és a tisztviselőnek már két órával az inánlás előtt a postakocsiban kell lennie A Bp. 72., a keleti pályavulvári irányító postahivatal osztja az anyagot és ezt dolgozzák fel a mozgópostán. Elindulásig 49 zsákot kapott. Budapesten, a postakocsi raktárában pedig 50 darab értékcsomag és 285 közönséges csomagot halmoztak fel. Ezek közül mindössze 77 csomag megy Becsig vagy azontúl. Békeidőben előfordult, hogy külön teherkocsikat ,úgynevezett mellékkocsikat vittek Becsig szőlőküldeményekkel Czeglédről, Kecskemétről. A mozgópostán az értékküldeményeket, értékleveleket, ajánlást, utalványokat stb. a tisztviselő kezeli, a közönséges leveleket az úgynevezett levélpostás altiszt irányítja, a csomagokat pedig a raktárnok, szintén egy altiszt, tartja számon. Minden pillanatuk drága, mert percekre végzik a munkát és az egyes állomásokon újabb és újabb anyagot kapnak feldolgozásra. Penk Gyula postateniszt régi, kipróbált mozgás, hideg vérrel dolgozik. Hatalmas „viharokat“ látott, részére gyerekjáték a mostani forgalom, de reggel hat órától egy óráig, amíg Győrbe nem érünk, egy cigarettát sem szívhat el nyugodtan: a beadott és lezárt zsákokat, postás nyelven zárlatokat nyitja, milliós értékeket rovatal, utalványokat és szállítóleveleket kezel, az összes rovatlapokat kiállítja, a beérkezetteket felülvizsgálja, egyenlőget és jelentést készít, csomagokat ellenőriz, mindezt a saját anyagi felelősségére IX. fizetési osztálynak megfelelő javadalmazásért. Még a béke éveiben történt, hogy egy szerb postaigazgató tanulmányozta a magyar mozgópostaszolgálatot és amidőn a hatalmas pecsétekkel lezárt, nagyértékű pénzes levek kezelését látta, igy szólt magyar kísérőjéhez: — Ezt nem merném az én embereimre bízni! * A magyar posta büszkeségei ezek a mozgástisztek. Hét óra hosszat tartó kimert a szellemi munka után sebtiben, 1t perc alatt, bekaphat valami szerény harapnivalót a munkahelyen, a bélyegzőhöz használt festékpárna és a pecsétviaszoálatával fűszerezve. A feketekávé idejét azonban már újból a legközelebbi állomáson leadandó zárlatok előkészítése pótolja és ez igy folytatódik déután fél háromig. A mozgóposta régebben Bécsig ment és a magyar személyzet feldolgozta az egész anyagot a bécsi elosztó postahivatalok részére, de most mozgásaink Hegyeshalom, határállomáson átadják az anyagot egy osztrák altisztnek és a magyar postakocsit az kiséri Bécsig. " / . Nyolc és félórai kemény munka után kiszállhatnak a mozgások. A vonat befut Hegyeshalom állomásra és kész az egyenleg. Útközben kezelt 90 zsákot, 3 pénzeszacskót, 14 értékcsomagot, 131 közönséges csomagot, 114 érték (pénzes) levelet és 373 ajánlott levelet. Egy falusi bérelt szobában pihenőre térhetnek postásaink. Előfordult azonban, hogy az osztrák postás nem jelentkezett a szolgálat átvételére, mert a magyar bor a Lajtán innen jelentékenyen , olcsóbb, mint odaát. A bécsi Ostbahnhofon tehát érthető volt a meglepetés, amidőn magyar postatiszt adta le az anyagot és útközben mindenütt szabályszerűen kezelt. Az osztrák posta becsületét a magyar mozgás mentette meg! Ilyenek a magyar mozgások! Amidőn még Oderbergig jártak a postával, megtörtént, hogy a vasvrti vendéglőben a magyar mozgások porosz kartársaikat világosították fel németországi irányításról. Németországban ugyanis decentralizált a postai irányítás reódszere és a mozgásokat csak egyes vonalakra képezik kivésbbé ismert községet a levélpostásaltiszttől. Tóth Istvánnak hívják ezt a derék postást. 31 esztendeje postás, negyedszázad óta utazik mozgópostával. A Délivasút és a debreceni vonal kivételével minden fővonalon járt, de ezeket a vonalakat éppen úgy ismeri, mert a többit. — Hol van Kukutyin? — Deszk a bemenője! — feleli (vagyis Deszken adják le a postát a kérdezett bánáti község részére.) — Kutyabagos? — Most Hajdubagosnak keresztelték, Hajdumegyében! — és már mondja is a mozgóposta járat számát. — És Piripócs? — Az adonyszabolcs-paksivonalon! — hangzik a válasz. Társa, Horváth István, a raktárnok-altiszt szintén jól ismeri a földrajzot, de még nem lehet olyan jártas a levélpostában, mint Tóth, aki 13 éve irányítja a leveleket. És végül egy jellemző adatot a mozgások szelleméről. Nemrégiben a budapest-szolnoki vonalon, Maglód állomáson felgyuladt a mozgópostakocsi egész raktára s a csomagok mind elégtek. A tűz olyan gyorsan terjedt, hogy a mozgásoknak az ablakon át kellett menekülni és a postatiszt csak a pénzesleveleket tudtamegmenteni. Menekülései előtt erre gondolt, de utcai ruhája a tűz martaléka lett! Várjon mikor gyűjthetett magának fizetéséből és utazási napidíjából (két napra 33 ezer korona) egy új ruhára valót? * A budapesti telefon lehet rossz, az előfizetők bosszankodhatnak, de évek múltán amikorra új anyagot szerezhet be a postakincstár, megjavulhat a szolgálat. A mozgópostának azonban nem szabad letörni, mert ha egyszer lezüllött, négy-öt év alatt nem szervezhetik újjá. Ez a veszély szerencsésen úgysem fenyeget. _ Szakavatott vezetőség, európai látókörű emberek kezében a sorsa és a mozgások mindenkor a postások elitje maradnak. BS. Földrajzvizsga a vonaton De nemcsak a mozgótisztek jártasak az irányításban, hanem az altisztek is nagyszerű képzettségről tehetnek tanúbizonyságot. Gsenka: magyarországon körülbelül 130 mozgó- és kalauzpostajárat közlekedik. A postásoknak valamennyit, számozásuk szerint kell tudni Kiss József igazgató útközben felhívta ifja’felsienjét, kérdezett egy-két ke-" Figyelmeztetés! A Rótli Banknak Budapesten (VI., Vilmos császár út 45) alulírott cégtulajdonosa a névcseréből keletkezhető tévedések elkerülése végett közhírré teszem, hogy 1906. évben alapított banküzletem a Both és Társa, V., József* tér 7. szám alatti tőzsdei céggel, mely 1919-ben lett cégjegyezve,nem azonos, attól független és önálló bankcég. A nevezett tőzsdei céggel sem üzleti, sem más vonatkozásban nem állott és nem áll. — Budapest, 1928. október 18-án. Róth József. Ü.V. A.ÉQ. -helyiséget szárazat és világosat a Belvárosban vagy környékén keres Eggenbergerképtár, IV., Királyi Pál utca 4, 1. Telefon: József 104—27. Magyar Köztisztviselő és Állami Alkalmazottak Takarékpénztára B.-T. Budapest, VII., Rákotul 78. Sürgönyeim: CORDEXBANK. Telefon: József 60—40 és József 135—SS. Tőzsdei megbízásokat elfogad! Emeletes villámiit eladom massiv, dupla tractuso, modern 1916-os épület vízvezetékkel hétszázas gyümölcsössel, souronykerítéssel, emeletén nyolcszoba melékhelyiségekkel, földszinten nyolc vasisdionyos üzlethelyiség, egészben Alápincézve, gödöllő vonalon, a Keletitől, félórára villamos megállónál, novemberre egészben elogiziihható anyagérték ötödéért, ff B MM S fil s m A Gyár-üzemnek kiválóan M9 mlllSUttri« alkalmas. JRttvebbe» mackó műépítész, Rákóci-ut 5».