Uj Nemzedék, 1925. január (7. évfolyam, 1-25. szám)

1925-01-18 / 14. szám

8 MŰVÉSZET Mózes -~errzs^ Madácfc-bemutató a Nemzeti Szính­ázban. Madách Imre. 1860-ban kezdett hozzá h­egyiátvonásos Mózes 'című drámai kör­­t&remajzének­a­­feesk­ájához és 1861-ben fejezte be a­ munkád Ekkor már mögötte Volt Az ember tragédiája és mögötte’volt a.j. «guter tragédiája. Mindazt, ami szép, üagy és emberi az emberi lélek­ben, azt kifejtette, hatalmas költeményében , ak­kor már csak egy probléma égett előtte a­ sötét mastyar éjszakában, a magyar probléma. Nem­ lett volna kora gyermeke és kora írója, ha a­ magyar politikai élet akkori holttengere gyilkos páráival nem fojtogatta volna nagy lelkét. Az elnyoma­tás korszaka vége­ felé köztedett, s Ma­dách is­­ott­­áll már­­élete alkonyán. A februári pátens és az októberi diploma ekkoriban kavarta fel ismét széles gyű­rűkkel a magyar közélet n­assú világba meredt világát, Madách kötelességének érzi, hogy megszólaljon - és igy születik meg a Mózes, amely a maga grandiózus arányaival, távlataival és a zsidóság tör­­ténetében mlve a ro­­hortete tjáfás tág ke­retű k­allegória,­ amelybe a­ magyar sírást a b­agyar könnyeket , magyar öntépést, a­­magyar testvériarást és a magyar lát­ási nemlet kérdését - állította, bele.. A nehi­­met. vezérei közöl a tragikus sorsa Szé­­chelyi akkor már összezúzta fejét." Kos­­su­th külföldön bujdosott s csek egy volt, akitől a fejnélküli magyarság várhatott valamit, Treák A. haza akkori orákuluma azonban r­ég hallgatott. Sötétség volt és Madách a Biblia fényességét" gyújtja ki a" magyar lelkekben, hogy mint­ ragyogó ködoszlop vezesse az útkeresőket s helyes irányba. Ez a Mózes problémája. Ez volt és ez-mai Mert ha allegorikus dráma volt akkor, az m­a is, s mikor esie-egy sötét és­ tragikus mondatát halljuk, ismét a magyarság szenvedéseit látjuk megeleve­nedni. Vájjon negyven évig tart-e ne­künk is a sivatagban való kóborl­ás? Vál­jon messze-e még az Ígéret földje? Váj­jon , el kell-e pusztulni egész generációnk­nak, amíg a magyar szenvedés Nébó­ hegye lábához ér, ahol a hegycsúcs kö­dén keresztül átragyog az igmetföld minden pompája és varázsa. Ezen gon­dolatokkal hallgatjuk Madáchot II. Madách négyfelvonásos drámai költe­­m­ényében, amelyet képekre forgat, a Biéra- n­yhmio. itja meg drámáját. A dráma magva mlajdonképek az Exodus, a nagy kivonulás Egyptomból, a negy­ven éves tévelygés a sivatagban. Mózes halála és Józsua a Szentföld kapujánál. Tu­lajdonképen epikus történet. Talán ezért is tartják a Mózest gyenge drámá­nak az irodalomtörténészek. Hozzájárul a dráma labilitásához az ss, hogy Madách is megh­alálja Mózest Kánaán előtt, hí­ven a Bibliához. de valahogyan nem húzza­ eléggé alá azt, ami a Bibliában benne varr,­­h­o­gy Mózes miért jut­ el csak a Nébó hegyéig és nem­ tovább. A Bib­lia­ szerint a kegyetlen Jehova azért bünteti Mózest, a­ zsidó nép vezérét, mert egyszer megingott, kishitű volt, nem bízott a­ seregek Érában.­ A drámában a kivonuló generációval együtt népe bű­néért elpusztul Mózes is. Képe bűnéért és nem a sajátjáért. Ha Madách a bibliai nyomokon járt volna mindvégig, vala­hogyan jobban előtérbe nyomult volna Mózes vétsége is s meg lett volna a drá­mai ok, amelyért a hős vágyai és álmai hajnalán“­elbukik. Itt­ van a Mózes for­­dulója és itt törik meg a költemény, a­int dráma. De a nagy gondolkozó és a nagy , költő kárpótol a dráma szerénysé­­géért a tjcli.dcdp.tait, mint sziklákat görgeti medv­éjükre, és agyunkra, mélységeket szánt felt ,és a történelmi igazságok hegy csúcsain jár. Bölcselméjű és nagy­­fezivü prófétája ő is 'nemzetének. " - IH­­­A Mózes historikumához tartozik, hogy ma­gyar­ színpadon , nem először mutatják most be. "Szinte hozták már Kolozsvárott, ahol a tragikus végű E. Kovács Gyula választotta a címszerepet jutalomjáté­­kául. A Nemzeti Színház kegyeletes ,kö­­telességének­­ tesz eleget, amikor a részle­teiben sokszor hatásos drámát műsorára tűzi. A címszerepet Abonyi Géza ala­kítja.-Ez a fiatal és eléggé nem foglalkoz­tatott.A művész ismét óriás lépésekkel ju­tott előbbre ezzel a grandiózus feladattal művészi pályáján. A Mózes címszerepe hatalmas skálájú szerep:­, a próféta zsenge ifjúságától kezdve egészen az őszszakálin megtört aggig. A fiatalság este, a férfi­kor ereje les az öregség bölcsessége tölti meg ezt az alakot. Abonyi, Géza nagyszerű lendülettel.. bölcs beosztással és mindvé­gig tartó belső átérzéssel elevepitette meg a zsidó pofét­át.-" Nagy gyönyörű­­séggel hallgattuk­ szájából Madách jam­­busait.. Mózes anyját Jászai Mari nagy­asszony teszi monumentálissá. Eseménye az előadásnak Bfilezmy Margit. Ez a fia­tal és rokonszenves lány néhány kisebb szerep után most egyszerre az élre tört. Báj, költészet és traffikai fájdalom cseng a hangjában. Nem törekszik külső hatá­sokra, Cippora alakját lélekkel .­ töltötte­­ meg és a törékeny asszonyiság eleven­­ szobrává varázsolta.„­Száp" jövőt, jósolunk­­ neki. Terhes Margit az őrült Mária vég- s­letszerű­ hangjait megrázó erővel szólal­tatta meg. Pataky József Fáraója kész ta­nulmány. Sugár Károly pompásan ját­szotta meg Abirám szerepében, a zsidó típust. Tímár József jó úton halad, Anya­ Adorján most is intelligens színésznek bizonyult, és az egész együttes méltó volt Madách nagyságához. Siklós­sy Pál mint új rendező, figyelmet­ érdemel. Gáspár Jenő, * (Hevesi Sándor, a humorista.) Azt ol­vassuk egy tegnap délutáni liberális új­ságban, hogy a Nemzeti Színház tagjai a délelőtti próbán szemére vetették az igazgatónak a borítékrendszert. Újabb­an ugyanis a direktor diszkrét borítékban kisebb-nagyobb' összeget' csúsztat­ egyes tagok kezébe, amint az a­­ Zsoó-utcában, mondjuk a Hoffmann és Társa fűszeres­­boltban szokás. Jellemző az igazgató úr válasza a tagoknak: — Az Önök elégedetlensége, — mondotta indulatosan Hevesi — arra fog vezetni, hogy ajánlatot teszek az állami színházak teljes átszervezésére. Csukják be az Opera­házat és a Nem­zeti Színházat, e két­ állami színház tartson egy­ütt egy harminctagú társulatot. Nem tudom, hogy ez az önök számára megoldás lesze? Nem is tudtuk, hogy ez a Bereti­­ Sán­dor humorista is. * (Túl a nagy Krivánon.) A Városi Színház tegnap este újította fel Farkas Imre pompás operettjét, a Túl a nagy Krivánon-t. A darab, amelybe a szerző több új számot­ irt, most is pompásan hatott és­ zsúfolt házat vonzott. A szerep­ek: Trombay Ildikó, Csetényi József, Ta­más Benő, Lakatos Ilona, Molnár Vera és Szir­mai­ teljes felkészültséggel vonulnak fel a siker érdekében. A közönség sokat tapsolt és sokszor megpjrázta a szép ének és táncszámo­kat. . . * (A bécsi szim­fónikusok n­angversenye.) A bécsiek­­pompás hangversenyzenekara, a B­­inter Sinfonic Orchester tegnap este adta harmadik bérleti estéjét, amelyre Blech Leó főzeneigazgatót hozta magával karmesterül. A zenekar ezúttal is­ az fino­man alkalmazkodó,­ ragyogó fényű instru­mentum volt, amelynek már az első hang­versenyén megismertük. A dirigens úgy játszik rajta, mintha egyetlen hangszeren improvizálna. A zenekari egység, a színek és hangszercsoportok belső egyensúlya és összehangoltsága­ ugyan nem éri el a béc­si filharmonikusok tüneményes töké­lyét, de az együttes fegyelmezettsége, kü­lönösen a vonósok nagyvonalúsága, inten­zitása és technikai virtuozitása feltétlenül előkelő helyet biztosít ennek a zenekar­nak. A fafuvók közül a fuvola és fagót sokszor nyers és nenx rendelkezik azzal a széles­­kifejezési skálával, amelyet a különböző művek és stílusok megkíván­nak. Ilyenformán a­ fafz­v­ók croffottja nem olvad kellőképpen össze. A rézfuvók ez alkalommal recsegtek és túlharsogták az együttest, amiben elsősorban a dirigens a hibás. Nomen et omen. Blech Leó, a berlini Grosse Volk­seper volt főzeneigazgatója, aki jelenleg, színhá­zának bukása folytán állás nélkül van, tipikus operai karmester. Már a gesztusai is elárulják a drámai akcentusokat és fokozásokat kereső színházi embert. Mű­sora nem kevésbé. Ereje a ritmusban van. Férfias, határozott vonalvezetése szembe­szökő. Nagyszerű lendülettel és tűzzel, a dinamikai lehetőségek kiaknázásával in­terpretálta a mozarti finálékat. Szenvedé­lyesen várarzó volt a Mester­dalnokok nyi­tányában, amelyet újabban gyakran, hal­unk ily agyonheccett­­tempóban. Blech nem nagyszabású, egyéniség, de kitűnő muzsikus és temperamentumos orkeszter­­virtuóz, aki igazi művészi intuíciók hijján a zenekarból meríti a maga mondani­valóját Hatásra törekszik, de sohasem bántó modorban. A hangverseny vendége Schwarz Vera, berlini kamaraénekesnő, Mozart híres e-moll miséjének egyik szopránszólójá­t és Weber Óceán-áriáját énekelte. A mű­vésznő fuvol­aszerű­, tiszta, de kissé hideg orgánuma ritka kultúrát árul el. Átgon­dolt, muzikális előadása kimerítette a mozarti , formaszövés utolérhetetlen vült az oboával kiegészített kis kaden­­ciája, amelyben­ instrumentális lágyság­gal érvényesülő szólam­a teljes illúziót k­ellett. A színpompá­s Weber a közönség tapsait is felmelegítette. A zenekar stílu­­sosan kisért-­­ A műsort Jionif kis C-dúr szimfóniája nyitotta m­eg. A háromtételes opusz An­dantéja gyöngéd modulációival és egy­szerűségében lebilincselő formájával a remek, vonóskarnak juttatott hálás fel­adatot. A szimfónia és az ezt követő D-dm szerenád befejező Alegrói virtuóz szépségű kidolgozásukban frappáns hatá­súak. t Szünet után, a Mesterfialnokok nyi­tánya, Strauss ,­Halál és megdicsőülés” című szimfonikus költeménye és végül az Oberer,i­nyvány következett. A grandió­zus Strauss-kompozícióért, amelyet­ köl­tői szárnyalása és ifjúi­­életereje emel a magasba, a zenekarnak méltán megérde­melt ünneplésben volt része. (s. g.) * (Fej vagy írás.) Főpróba a BA várod Szín­házban, Lakatos László Fej vagy írás című vígjátéka nem­ nagy igényű alkotás. Pér köz­ismert színházi trükkel, színpadi fortéi­a,1. sok jóakarattal és elég ízléssel alkotott mű­, amely­nek minden ambíciója csak az, hogy a közön­ség jól mulasson. Témája az elmaradhatatlan házassági háromszög, " bonyodalmakkal, tréfás helyzetekkel és megnyugtató "fináléval. A sze­replők Titkos Ilonával és Törzszsel élükön mindent elkövetnek a siker érdekében. * (Gáspár Jenő és Tibai Takács Erzsi együttes estje.) Megírtuk már, hogy feb­ruár 1-én ,este fél 9 órakor tartja a Zene­­akadémia nagytermében Gáspár Jenő és Tibai Takács Erzsi együttes zongora- és költői estjét. Az­ est igen szépnek ígérke­zik, annál is inkább, mert föllép lovag Koller János kolozsvári operaénekes is, akinek énekkultúrájáról ■ a legjobbakat mondják zenei körökben. Az est jegyei az Új Nemzedék szerkesztőségében kap­hatók. * (A Nótás kapitány századszor.) Farkas Imrének tegnap, este kettős diadala is volt. A Városi Színház túl a kétsz­ázadik előadáson felújította a Túl a vágy/ Krivánotu-t s ugyan­akkor­.A Fővárosi Öpgretissinhézban/ a­ Nótát kapitányit adták századszor. A pompás irri­­denta daloknak most is sokat­ tapsolt a közön­ség. A szereplők: Péchy Erzsi, Halm­ay, Tol- Haiti Biger Irén és a többiek most is fáradság nélkül és nagy kedvvel játszik a darabot. A szerzőt igen sokszor hívták a lámpái elé. si Nemzedést Vasárnap, 1925 január 18. SZÍNHÁZAK hírei * (Gáspár Jenő költői estje a Zeneakadémián február 1-én este fél 9 órakor.) Jegyek az új Nemzedék szerkesztőségében. * (A Renaissance Színház jövő hetét is a „Waterlooi csata“ dominálja.) Lengyel Meny­hért dia­dal­mi sikerű komédiáját jövő héten is hatszor tűzte műsorára a színház. Pénteken Géraldy poétikus színműve: „Szeretni . . . /' kerül, színre. Vasárnap délután mérsékelt hely­­áráksal: „Csókoljon m­eg/' * (Georg Kaiser ,„Viszonyáldozat“-át mérsé-­kelt helyárakkal) holnap, vasárnap délután újítja fel a Renaissar­ce Színház. Főszereplők: Simányi Mária, Táray, Harsányi. * (92—99 „Marica grófnő1'.) 92-től 93-ig elő­adása lesz e héten a Király Színházban Kál­mán Imre veretlen világsikerének, a „Waríca gróf'nő''-na­k. Vslamennyi előadáson továbbra is a ragyogó premiere együttes vesz részt: Lábass ,Taci, Vaály Ilona, Pálm­ay Ilka, Kiss Ferenc, Rátkai, Latabár,­­Szirmai. ■ * (.­»Fej vagy fráe‘‘.) Lakatos Lászlónak rend­kívüli érdekességű, ragyogó ötletekben gazdag, vidám komédiája holnap, vasárnap, hétfőn, szerdán, pénteken, jövő vasárnap és jövő hét­főn van műsorra tűzve, mindenkor Titkos Ilo­nával, Mészáros­­Vitával, Kaimér Arankával, Töressel, Kertésszel, Kubinyivel és Gárdonyi­val a főszerepben. A hét többi napján a rend­kívül népszerű „Ki babája vagyok én“ kerül színre Titkos Hanával, Tóth Bitekével, Kertész­­sze­ Tarnayval a főszerrepekben. Most vasár­nap délután „Mihályiné két lánya“ kerül színre, míg jövő vasárnap délután Szenes Béla kitűnő vígjátéka, „Az olasz asszony" van mű­­sorra tűzve; mérsékelt helyárak. * („Fosta* Katica” hét) Lesz a Blaha Lujza Színházban ezen, a héten is. Minden este a pá­ratlanul népszerű Zerkovitz—Harmath-ot.Berott megy, amely­ első­ jubileumán túl is táblás házakat csinál. Vasárnap délután a pazarul ötletes „Fügefalevél''. A MOZGÓFÉNYKÉPSZÍNHÁZAK M­AI MŰSORA. URANIA: A tors hegyfokán (Guglia del Dia­­volo). — Ham, a szerencsétlen flótás. (Ame­­rikai filmtrail­eszk, 8 fejezetben). _ Eladá­sok 5, • 1/48 és %10. ODESO: A csata (La Bataille Claude Farrére regénye filmen, a főszerepben Hayakava és Tsusu Aoki.) — Előadások­­, *46, 18, 1/110. KAMARA: A csata. (Claude Farrére regénye, 8 felv. Főszereplő: Hayakava, a dal betétet Hajdú Ziona operaénekesnő énekli). —■ Bim­­­bu’a, a szellemek kedvence (bohózat 2 felv.) — Előadások fAn, ki 7, 8 és 10. MOZGÓKÉP OTTHON: Az élő Buddha (a fő­­szerepben Paul Wegener és Asta Nilsen). — Humorszanatórium, (nagy amerikai­­ vígjá­ték). — Előadások fél 1, fél 6, fél 8 és fél IQ. NYUGAT MOZGÓ (péntektől hétfőig): Dr. Jack (a főszerepben Harold Lloyd). .— Mister Radio (a főszerepben Luciano Albertius)­. — Előadások fél 1, fél­ 6, */;8 és tíl­ órakor. OMNIA: (T. 1—25). A csata (La Bataille, Claude f­arrére világhírű regény© filmen, a főszerepben Hayaka va és Tsusu Aoki). — Mimosa Changulatkép, tervezte Kéméndy Jenő). A dalbetéteket Kruyschek Anni énekli. — E.őadjook s ^,, S és '-,^10. ROTÁL APOLLÓ: A sors hegyfokán (Guglia del Diavolo). — A borzalmak vonata (érdek­­feszítő kalandor-történet, 7 felv.) — Előadá­sok 5, 148 és zild. •­ CAPI­ÓL FILMPALOTA: (J. 142—09). A Pál­­utcai fiuk (Molnár Ferenc regénye filmen, Faragó Gyuri felléptével). — A becsületes gazember (Petrovich-film, 6 felv.). —­ Rádió­koncert. — Ver­ Bes—Tuba ének- és táncket­­tős. — Előadások 5, 7. 9. A­ MAI MŰSOR OPERAHÁZ: Skiftied (T). NEMZETI SZÍNHÁZ: Mózes (először, T). KAMARA SZÍNHÁZ: Gúnyhó előtt, Crese néni, Tiszta dolog (fél 8). VÁROSI SZÍNHÁZ:­­Krizantém (fél 8). . VÍGSZÍNHÁZ: Tükörfolyosó (fél 8). RENAISSANCE SZÍNHÁZ: A Waterlooi csata (fél 8). MAGYAR SZÍNHÁZ: Altona (fél 8). BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Fej vagy Írás (bemu­­­tató, fél 8). KIRÁLY SZÍNHÁZ: Marica grófnő (fél 8). FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Nótás kapi­tány (fél 8). BER­GA LUJZA-SZÍNHÁZ: Postás Katin* (fél 9).­­ K­APOLLÓ SZÍNHÁZ: Homokzsák, stb (8). ROTÁL ORFEUM: Nemzetközi varieté-mű*­sor (8). TERÉZKÖRUTI SZÍNPAD: A Samu, *ah (fél 9).' A SZÍNHÁZAK VASÁRNAPI ELŐADÁSAI. OPERAHÁZ: Farsangi lakodalom (7)­­NEMZETI SZÍNHÁZ: Házasságok az égbőn köttetnek (3), Egyenlőség (7). KAMARA SZÍNHÁZ: A bunda (fél S), Ar úl bálvány (fél S). VÁROSI SZÍNHÁZ: Cigány (3), Krizantém (fél S). VÍGSZÍNHÁZ: Az üvegcipő (3), Délibáb (fél S). RENAISSANCE SZÍNHÁZ: Asszonyáldozati (fél 4), A Waterlooi csata (fél 8). MAGTÁR SZÍNHÁZ: A kis lord (3), Alton*­ (fél 8). BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Mihályiné két lány* (3), Fej vagy Írás (fél 8). KIRÁLY SZÍNHÁZ: Árvácska (3), Marie* grófnő (fél 8)............... FŐVÁROSI OPERETT SZÍNHÁZ: A drótdstót (3). Nótás kapitány (fél 8). BLAHA LUJZA­ SZÍNHÁZ: Fügefalevél, stb. (3). Postás ,Katica, (fél.8).. . APOLLÓ SZÍNHÁZ:­ Homokzsák, stb. (8). ROTÁL ORFEUM: Nemzetközi varieté-műsor (fél 4 és 8). TERÉZKÖRÚTI SZÍNPAD: A Samu, Patik­a, stb. (fél 9)........................... A SZÍNHÁZAK JÖVŐ HETI MŰSORA OPERAHÁZ. Kedd: Az istenek alkonya. Szerda: Mirandolina. Csütörtök: Bajaszok, Parasstbecsület. Péntek: Farsangi lakodalom. Szombat: Salome. Vasárnap: Faust. NEMZETI­ SZÍNHÁZ. Hétfő: A mama. Kedd: Mózes. Szerda: A vén gazember Csütörtök: Házasságok az égben köttetnek. Péntek: Ham­­let. Szombat: Mózes. Vasárnap d. u.: Stuart, Mária, este: Az egyenlőség. KAMARA SZÍNHÁZ. Kedd: Örzse néni, Tiszta dolog, Kunyhó előtt. Szerda: Az új báli­vány. Csütörtök: A bunda. Péntek:­­Nincs elő­­­adás. Szombat, vasárnap: Örzse néni, Tiszta dolog, Kunyhó előtt. VÁROSI SZÍNHÁZ- Hétfő: Túl a nagy Kritefo­non. — Kedd: Krizantém. — Szerda: Pillangó* kisasszony. — Csütörtök: Krizantém. — Beni­tek: Cigány. — Szombat: Krizantém. — Va­sárnap délután: Iglói diákok. — Vasárnap este: Tvl a nagy Krivánon. — Hétfő: Bohém­élet. VÍGSZÍNHÁZ. Hétfő: DéHLdb. Kedd: Tükör­­folyosó Szerda: Délibáb. Csütörtök: Tükörfo­lyosó. Péntek: Délibáb. Szombat: Tükörfolyosó. Vasárnap d. u.: Bunbury, este: Tükörfolyosói FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ. Egész hé­ten, vasárnap délután is: Nótás kapitány.­i KIRÁLY SZÍNHÁZ. Egész héten minden este: Marica grófnő (fél 8). Vasárnap délután­ mérsékelt hely árakkal: Árvácska, (3). MAGYAR SZÍNHÁZ. Hétfő, szerda, péntek, vasárnap este és jövő hétfő: Altona (fél 8). Kedd, csütörtök, szombat: A vörös ember (fél 8). Vasárnap délután mérsékelt helyárak­kal: Sas fiúk (2). BELVÁROSI SZÍNHÁZ. Hétfő, szerda, pén­tek, vasárnap este és jövő hétfő: Fej vagy írás (fél 8). Kedd, csütörtök, szombat: Ki ba­bája vagyok én (fél S). Vasárnap délután mér­sékelt helyárakkal: Az olasz asszony (3). BLAHA LUJZA-SZÍNHÁZ. Egész héten min­den, este: Postás Katica (fél 8). Vasárnap d. u. mérsékelt helyárakkal: Fügefalevél (3). RENAISSANCE SZÍNHÁZ. Hétfő, kedd, szer­da, csütörtök, szombat és vasárnap est©: TFateLooi csata. — Péntek: Szeretni. — Va­sárnap délután: Csókoljon meg. POP És­tíulsn­á tessz­ebb feladata a kultúra terjesztés©. Elképzeli-e azon kulturális értéket, amit a mozi községében jelent? A mozi a tömeg­­szórakozást helyes irányba tereli, társas étetet, összetartást, barátságot teremt, meg­ismerteti a vidéket a­­ világ kulturális fej­lődésével, eseményeivel. i stfateknek a mozi csekély befektetéssel erkölcsi és anyagi hasznot hoz. Mozin­c­svllanyra nincs szükség Ills ma írb­a itt és FMnz Budapest, W.r Károly- körűi sö.n sz. Sí SesFésffbb nosispsciallaUi cég. Diitálan ssakfetvirásosítás, költ­és és vstés. — PéSslkatrészek. — Mechanikai istriterafiholy. — A mesikai práztatermünkben bem­utatjuk, késelésre betanítjuk.

Next