Uj Nemzedék, 1926. április (8. évfolyam, 74-97. szám)
1926-04-01 / 74. szám
2 már pedig a szocialista képviselők még néhány esztendeig kivétel nélkül mindnyájan közre akarnak működni a parlamentben, mind az ülésteremben, mind pedig a pénztárban. A liberális-demokrata ellenzék már reálisabban gondolkodik, jobban vigyáz a mandátumára és már leszámolt azzal a hiú reménnyel, hogy a frankügyön keresztül elérjen valamit. A sok kudarcban elfáradt vezérük, Vázsonyi Vilmos ma utazik el Meránba, hogy pihenést találjon. A vezér ugyanis bizalmas körben tette bevallani, hogy „úgy unja már a frankügyet, hogy nem tud ebédelni, ha erről beszélnek neki.“ Április 15-éig tehát a közvélemény is remélhetően frankmentesen ússza meg a parlament szünetét, az újra kezdődő tanácskozásokon pedig — egyelőre ez a hallgatólagos pártközi megállapodás — mindenki óvakodni fog attól, hogy Windischgraetzék ügyét ismét szóvátegyensúlygim, a távolsági határt felemelnék, a vidéki városok fejlődése kedvező irányba terelődnék. Különben is, amennyiben a 100 kilométeres határt fentartják, nem számíthat arra a Máv elnöksége, hogy a teherautók versenye csökkenni fog. — Budapest körül, 100 kilométeres övezeten belül, csak a környékbeli községek jöhetnek számításba, innen pedig a pesti piacra kerülő élelmicikkek jórészét amúgyis militális alapon, személyes targoncázással hozzák be. A főváros élelmezése szempontjából nagyobb jelentőségű alföldi városok körzetei már a 100 kilométeres határon túl fekszenek. Abban az esetben tehát, ha ezt a határt nem emelik fel, nem számíthatnak arra, hogy a főváros ellátását a szóbanforgó árutarifamérsékléssel olcsóbbá teszik. Az autók versenyét is csak úgy tudnák csökkenteni, ha az árucikkekre felajánlott kedvezést kiterjesztenék a nagyobb távolságokra is. Magyarország is helyet kapott a vasúti tisztviselők nemzetközi szervezetében Áprilisban lesz Utrechtben az első nemzetközi kongresszus — Az Új Nemzedék tudósítójától. Tegnap ült össze Amsterdamban a vasúti tisztviselők első nemzetközi kongresszusát előkészítő értekezlet. A kongresszust, amelyet a tavaly alakult Internationales Bureau für Eisenbahnbeamten-Verdnc rendez, áprilisban fogják megtartani Utrechtben s azon már a magyar vasutasok képviselői is részt fognak venni. Réger Árpád főmérnök, a KANSz vasutcsoportjának főtitkára, akihez kérdést intéztünk, a következőket mondta a vasúti tisztviselőegyesületek nemzetközi szervezkedéséről: — A hollandi vasúti tisztviselők szövetsége kezdeményezte a múlt évben a vasutasok nemzetközi tömörülését s tavaly már meg is alakult a vasúti tisztviselők nemzetközi irodája. Az irodának eddig a, francia, holland, angol, bajor és német országos vasúti tisztviselőszövetségek a tagjai. L. Willemen, a hollandi vasutas tisztviselők szövetségének vezértitkára, aki a nemzetközi irodának titkára lett, azóta csatlakozásra szólította fel a magyar vsúti tisztviselők országos szervezetét is, hangsúlyozva, hogy nagy súlyt fektetnek a magyarok részvételére. A KANSz vasúti csoportja, amely a magyar vasúti tisztviselőfő elismert képviselete, örömmel fogadta a felszólítást, úgy hogy a felvétel az iroda mostani előkészítő ülésén történik meg. Az áprilisi konferencián én fogom képviselni a magyar vasúti tisztviselőket. Ez a nemzetközi tömörülés nemzeti alapon álló szervezeteket foglal magában és a konferencián az alapszabályok értelmében sem politikai, sem felekezeti kérdések nem kerülhetnek szóba. Célja az, hogy a csatlakozó egyesületek között állandó kapcsolatot tartson fenn, figyelemmel kísérje a különböző országokban a vasúti tisztviselők erkölcsi és anyagi helyzetét és közvetve vagy közvetlenül munkálja a vasúti tisztviselők általános érdekeit. — Sövid hollandiai tartózkodásomat arra is szeretném felhasználni, — fejezte be Héger — hogy megbeszéljem a vasúti tisztviselők gyermekeinek külföldi nyaraltatását. Olyaténképpen vélem ez at megoldhatónak, hogy hollandi, esetleg belga vasúti tisztviselők bizonyos időre magukhoz fogadnának magyar vasúti tisztviselőgyermekeket és cserében a magyar vasúti tisztviselők a hollandi, illetve belga vasúti tisztviselők gyermekeit látnák vendégül. 1111.....■■■«»■HBP—P—PMWl A kereskedelmi miniszter dönt majd a vasúti tarifareformról Az érdekképviseletek remélik, hogy legalább néhány módosításukat elfogadják — Az Uj Nemzedék tudósítójától. — Tegnap az Uj Nemzedék kimerítően foglalkozott az államvasutak elnöksége által rendezett tarifaankéttel, amelyet azért hívtak össze, hogy bemutassák, milyen módon akarják a Máv személydíjszabását megdrágítani és milyen reformokat terveznek az árudíjszabásnál. Rámutattunk arra, hogy a mezőgazdaság, az ipar és a kereskedelem érdekképviseletei távolról sincsenek megelégedve a Máv elnöksége által kidolgozott tarifareformmal, neon is beszélve arról, hogy a véleménymondásra legautentikusabb személyeket, az államvasutak utasait nem is kérdezték meg, egyszerűen abból az okból, mert eddig még, sajnos, a vasutak utasainak nincsen külön érdekképviseletük. Remélhető azonban, hogy a személytarifa újabb megdrágítására az utasok is testületbe tömörülnek érdekeik megvédése végett. A Máv tegnapi ankét, mint jelentettük, az államvasutak elnökségének a kereskedelemügyi miniszterhez intézett előterjesztése alapján folytak a megbeszélések és az érdekeltségeik ehhez fűzték hozzá megjegyzéseiket. Az ankét anyagával együtt a tervezet ismét felkerül a kereskedelemügyi miniszterhez végleges döntés végett. Minthogy a tarifareformot és a drágítást az úgynevezett tarifabizottság már letárgyalta, lehetséges, amint beavatott helyről értesülünk, hogy a kereskedelemügyi minisztériumban újabb ankétet már nem hívnak össze. Szükséges volna azonban, hogy a mostani tarifareform dolgát a kereskedelemügyi miniszter végleges döntése előtt még egyszer ankétra bocsássák, mégpedig az érdekképviseleteken kívül az egyes szakminisztériumok bevonásával. Erre volt is már precedens, mégpedig az elmúlt évben, a mezőgazdasági cikkek tarifamérséklésének tárgyalásánál. A mostani alkalommal is a kereskedelemügyi minisztériumon kívül a földmivelésügyi minisztérium és a pénzügyminisztérium képviselőit, továbbá az összes érdekeltségeket újból meg kellene hallgatni, hogy az utolsó szó kimondása előtt még egyszer módjuk lehessen hozzászólni a tarifareformhoz. „Tarifáng depresszió“ lesz a Máv reformjának eredménye Kérdést intéztünk az egyes érdekeltségekhez, ho az általuk tegnap előterjesztett módosítások irányában milyen reménységeik vannak. Kérdéseinkre az érdekeltségek ezekben foglalták össze véleményüket: — Reméljük, legalább is az a kívánságunk teljesül, hogy a 18-ik osztályba tartozó árucikkek kedvezéses tarifáját továbbra is fentartják. Nem merjük feltételezni, hogy ennek a tarifaosztályozásnak a végleges megszüntetésével ártani akarnának a magyar vasiparnak, amely amúgy is nehézségekkel küzködik és ismételt üzemredukciókat volt kénytelen végrehajtani. ■— Hasonlóképen a meginduló építkezésekre sem lenne kedvező hatással, ha az említett tarifaosztály megszüntetésével a homok-, a kavics-, illetve a kőbányák termékeinek a szállítása megdrágulna. — Reméljük azt is, hogy a személyforgalomban kedvezéses bérletjegyeket hoznak be, kívánságunkhoz képest. Ezt elkerülhetetlenül szükségesnek tartjuk, mert a drága tarifa enélkül szinte lehetetlenné teszi az utazást. — További leglényegesebb kívánságunk, hogy ne csak 100 kilométeres távolságig, hanem legalább is 150 kilométerig terjesszék ki az árutarifa csökkentését. Ez igazán minimális kívánság. Sajnos azonban, nem merjük feltétlenül remélni, hogy ezt teljesítik. Az érdekképviseletek azonban szükségesnek tartják hangoztatni, hogy a vasúti, forgalom fejlesztése érdekében is nélkülözhetetlen ez a további engedmény. Amennyiben a 100 km-es határ marad érvényben az árutarifa mérséklésénél, akkor azok a városok, amelyek ennek a határterületnek a zónájába esnek, valóságos tarifális depresszió övébe kerülnek. Ez kedvezőtlenül érinti majd az illető városok fejlődését. Abban az esetben lé L'É21§f©Slt kapható Hold utca 19. szám. Alagsor Leves, sült, köret, főzelék és tészta 14.000 korona, előfizetve egy ebéd 13.000 korona, hústalan ebéd 7000 korona. UfNértfödik Csütörtök, 1926 április 1. ...........n—SSm Avarescu május 25-re tűzte ki Romániában a választásokat .■* Az Új Nemzedék tudósítójától. — Bukarest, március 31. (Orient Radio.) Avarescu tábornok, miniszterelnök elnökletével megtartották az első minisztertanácsot. A miniszter tanácson elhatározták, hogy a választásokat május 25-ére írják ki és hogy az országgal manifesztumban közlik a kormányprogramot. Az uj kormányt a királyság minden részében bizalommal és megelégedéssel fogadták. Az uj kormányt tegnap délre alakította meg Avarescu. Tagjainak névsora a következő: Miniszterelnök: Avarescu tábornok. Belügyminiszter: Goga. Külügyminiszter: Mitilencu. Pénzügyminiszter: Lapedatu. Hadügyminiszter: Mircescu tábornok. Iparügyi miniszter: Coanda tábornok. Közlekedésügyi miniszter: Valeanu tábornok. Közmunkaügyi miniszter: Petrovici. Igazságügyminiszter: Cudalbu. Közoktatásügyi miniszter: Negulescu. Vallásügyi miniszter: Goldis. Földmivelésügyi miniszter: Garoflic. Munkaügyi miniszter: Trancu-Jassy. Egészségügyi miniszter: Lupas. Besszarábiai miniszter: Ritza. Bukovinai miniszter: Domi Popovici, Erdélyi miniszter: Groza, Bukarest, március 31. A király Bukarestből most elutazik és április első napjaiban tér vissza, amikor szankcionálja a minisztertanács határozatait. Az Avarescu vezetése alatt álló néppárt a vidéki szervezetekhez intézett köztáviratban utasításokat adott a prefektusok új lajstromának felállítására.. A táncosnők, a morfium és a könnyelmű élet öngyilkosságba kergették egy neves pesti hentesdinasztia 28 éves tagját — Az Új Nemzedék tudósítójától, —» .... T.5 Brém Béla 28 éves hentesmestert tegnap reggel Ráday utca 42. szám alatti lakásán eszméletlen állapotban találták a házbeliek. Orvost hívtak, aki megállapította, hogy a fiatalember morfiummal megmérgezte magát Negyven centigramm morfiumot fecskendezett előző este a bőre alá és mikor rátaláltak, már a halállal vívódott. Nyomban a Rókus-kórházba vitték, ahol kezelni kezdték. Noha a fiatalember igen tekintélyes mennyiségű morfiummal mérgezte meg magát, az orvosok mégis bíznak felépülésében, mivel Brém Béla már hosszabb ideje morfinista volt és így szervezete hozzászokott ehhez a méreghez. A 23 éves hentesmester öngyilkossági kísérlete mögött tipikus háború utáni regény húzódik meg. Brém Béla legifjabb tagja volt az emberöltők óta fennálló neves Brém hentes-dinasztiának. Dédapja, nagyapja és édesapja is általánosan ismert és becsült hentesmester volt. A fiatal Brém Bélát szülei már a katonai pályára szánták, mivel fivérei amúgy is tovább folytatták a hentesmesterséget. Brém Béla az egyik katonai lovassági iskolában tanult és mint aktív huszárhadnagy vett részt a világháborúban. Szülei a daliás termetű, csinos fiú nevelésére roppant nagy összegeket fordítottak, minden igényéről bőkezűen gondoskodtak, kocsit, lovat tartottak neki, úgy hogy a fiatalember valósággal főúri módon élt. Lehetséges, hogy ez idő alatt szokott hozzá a nagyúri, költekező életmódhoz. A háború és a forradalmak Brém Béla pályafutását is megakasztották. A fiatal huszártiszt kilépett a hadseregből és családi hagyományaihoz híven ő is hentesmesterségre szánta magát. A Ráday utca 42 számú családi házban nyitotta meg üzletét, amely még a legutóbbi időkig is fennállt és néhány héttel ezelőtt zárt be, miután üzleti forgalma a minimumra csökkent. Brém Béla nem tudta mesterségét azzal az odaadással folytatni, amellyel ősei. Állandóan vonzotta az éjszakai könnyelmű élet, a színészek, táncosnők és bohémek társasága és már hosszú évek óta állandó látogatójává vált az egyik Király utcai mulatóhelynek. Édesapja közben meghalt és többszáz milliós tekintélyes vagyont örökölt tőle. Ezt a pénzt Brém Béla előkelő könnyelműséggel szórta szét az éjszzakai világban. Az éjszakai mulató táncosnőinek ő volt a legbőkezűbb mecénása, bundákat, értékes ékszereket és virágokat vásárolt állandóan nekik.• Amúgy is nagyon befolyásolható volt és igen rossz hatást tett rá az egyik körúti ékszerész fiának, egy A. E. nevű színésznek a társasága. Éjszakákat dorbézolt át velük lakásukban és a mulatóhelyeken. Ilyen körülmények között természetes, hogy Brém Béla üzlete hanyatlásnak indult. Brém Béla napokig alig egy-két órát aludt, minden szabad idejét mulatozásra fordította. Néhány évvel ezelőtt megházasodott, elvette a Magyar- Amerikai Bank egyik igazgatójának leányát, de házassága sem tudta eltéríteni könnyelmű életmódjától A frigy boldogtalan volt és Brém Béla csakhamar elvált csodaszép feleségétől.. Ezután még nagyobb odaadással vetette magát a főváros éjszakai életének forgatagába. Most már éjszakákat pezsgőzött át és számlálás nélkül dobálta a milliókat. Az utóbbi időben azonban már nyakára hágott apai örökségének és kénytelen volt szerényebb keretek között élni. Üzlete ekkor még elég jól jövedelmezett és nagyanyja, is támogatta, úgy hogy exisztenciája biztosítva volt. Egy ideig sikerült is a szolid élet, de a régi társaság ismét visszacsábította régi, könnyelmű életmódjához s ekkor Brém Béla már nem volt képes megállni a lejtőn. Lassanként a tönk szélére jutott és kénytelen volt értékeit eladogatni Megismerkedett egy elvált asszonnyal és el is akarta venni feleségül de rossz anyagi körülményei miatt mégsem szánta rá magát a házasságra, amely pedig még megmentője lehetett volna. Az utóbbi időben már egyre inkább csúszott lefelé a lejtőn. Üzletét teljesen elhanyagolta és maga is lerongyolódott, úgy hogy a hentesüzletet tőke hiányában kénytelen volt becsukni, mert az üzlet már csak napi 30—10.000 koronát jövedelmezett. Ez pedig nem volt elegendő Brém Béla költséges passzióinak és morfinista szenvedélyének kielégítésére. Mert az éjszakai élet rászoktatta a fiatalembert erre a lassan ölő, sorvasztó méregre is. Az öngyilkosságra már a teljes anyagi és szellemi összeomlás késztette. A volt huszártiszt, az éjszakai mulatók legendás hőse méreggel akarta kioltani könnyelmű elpazarolt életét. Urológiai-, vese-,hólyag és végi.^ , ^egeknél a természetes xFerenc Józsefi keserűvíz gyorst$Érinti a székelési zavarokat. Kórházi bizonyítványok elisd^.. hogy a Ferenc József víz biztos és kellemes hatása ketében állandó,használatra rendkívül alkalmas. Kapható t-1 szertárakban, drogériákban és libzerüzrenkben. \