Uj Nemzedék, 1926. április (8. évfolyam, 74-97. szám)

1926-04-01 / 74. szám

A Máv rossz üzletpolitikájával nemcsak önmagát, hanem az idegen­forgalmat is tönkreteszi — aggig!' n­em —a—i ■ A Máv-nak nem az utasok száma és a forgalom növelése a fontos — Gazdák, kereskedők, iparosok tiltakoznak a balatoni vonatok menetidejének meghosszabbítása ellen — A kecskemét­félegyházai vonalon is hasonló a helyzet — —............................... Személyvonat járat, am­zedelmi minisztérium — Az Új Nemzedék tudósítójától. — Néhány nappal ezelőtt a Balatoni Szö­vetség közgyűlésével kapcsolatban meg­emlékeztünk a Máv furcsa és különös üz­letpolitikájáról. A balatoni vonatok amúgy is hosszú menetidejét több mint egy órával meghosszabbítják, egyben azonban még arról sem gondoskodnak, hogy megfelelő számú és megfelelő idő­ben induló és érkező személyvonat álljon rendelkezésre. A magyarázatot ehhez a furcsa intézkedéshez már a Szövetség közgyűlésén megadták, amikor rámutat­tak arra, hogy az Államvasutak minden­áron a gyorsvonatra akarja rászoktatni az utazó közönséget. Ez mindenesetre ügyes üzletpolitika, ha a közönségnek van pénze, de ügyetlen és meggondolatlan az ellenkező esetben. És most az van: — ellen­kező eset. Tehát helyes elv az adott vi­szonyok között az volna, hogy a személy­vonatokat tennék kényelmesebbé és gyor­sabbá. A menetidő meghosszabbítása és a sze­mélyvonatok körül tapasztalható anomá­liákkal kapcsolatosan kérdést intéztünk mindazokhoz, akiket a balatoni közlekedés valamilyen szempontból érdekel. Ezek mindnyájan a legnagyobb megütközéssel és felháborodással nyilatkoztak az ügy­ről. A Balatoni Szövetség álláspontjáról már beszámoltunk. Az Idegenforgalmi Szövetség részéről Tausz Béla dr. ügyve­zető alelnök a következőket mondotta: —­ Mi, akiknek az a célunk, hogy az idege­neket a lehetőség szerint az országba csábít­suk és őket hosszabb itt tartózkodásra bírjuk, igen nagy örömmel látnék az utazási idő megrövidítését. Ehelyett most a MÁV­ bala­toni vonalán az amúgy is hosszú menetidőt még hosszabbá tették. De nemcsak ez az egyet­len baj. kevés a személyvonat, illetve rossz az indulás és érkezés időpontja. Azt hiszem, a MÁV inkább megtalálja a maga számításait, ha zsúfolt személyvona­tok járnak a Balaton mentén, nem pedig sűrűn közlekedő gyorsvonatok, amelyeken alig lézeng egy-két utas.­­ Jó forgalom mellett, jól beállított és gyorsan közlekedő­, olcsó, esetleg kedvezmé­nyes vasárnapi vonatokkal meg lehetne te­remteni a vasárnapi balatoni kirándulásokat is. Bécsből vasárnaponként igen sokan men­nek le a Semmeringre. Ez csak a jó közleke­désnek tulajdonítható. Nálunk is elmennének a Balatonra, a kiránduló társaságok, amint példá­ul elmennek Visegrádra, ha jó és olcsó volna a közlekedés a Balaton felé. Legalább vasárnapont­ént. De a gyorsvonatok és a 300—100.000 koronás oda-visszautazás­i költsé­gek mellett ezek a kirándulások nehezen va­lósíthatók meg. De lehet, hogy a MÁV-nál nem az utasok száma és nem a forgalom nö­velése a fontos! — Ezt igazán nem kutatom. Az Országos Balneológiai Egyesület egyik vezetője a mai balatoni közlekedés­­ről a következőket jelentette ki munka­társunknak: — A balatoni közlekedés tekintetében eddig sem volt valami túlrózsás a helyzet. Ha csak elgondoljuk, hogy mennyire hátrányos külö­nösen a betegekre nézve, hogy a voltaképen 120 kilométeres utat — ennyire fekszik például Balatonfüred Budapesttől — 170 kilométer hosszúságon kell megtenniük, ha a MÁV vo­nalán akarják megtenni azt. A betegek sem mind tehetősek és gazdagok és bizony sokan kénytelenek személyvonaton utazni. A mos­tani közlekedési viszonyok mellett délelőtt van egy személyvonat, amely reggel fél 7 órakor indul. Más személyvonat délelőtt nem megy, csak délután fél 4 órakor indul a kö­vetkező. Vagyis a beteg felkelhet hajnali 6 órakor és egy feltétlenül nyugtalanul töltött éjszaka után mehet el a Keleti pályaudvarra, ahol — már ez maga is súlyos támadás a be­tegek egészsége ellen — félkilométert gyalo­golhat a pályaudvaron, amíg a külső vágá­nyon veszteglő tapolcai vonatra szállhat. Igaz, mehet kényelmesebben is, nem 5 óra alatt, hanem 3 órán belüli ha gyorsvonaton utazik. De azért ennyire megbüntetni vala­kit, mert beteg és nincs megáldva a szükséges anyagi javakkal, mégsem szabad.­­­ Csak jellemzésül említjük meg, hogy a tehetősebb üdülök sokszor mondották már, hogy ennyi idő alatt a fővárosból a Semme­­ringre érhetnek. ritrtja« J£m 1 a legjobb természetes keserűm. I Közönséges adag: egy pohárra tele, reggel I B­éhgyomorra vagy este lefekvéskor. Gyér-­er­mekeknek megfelelőkig kevesebb. ai Nemzedék. Gazdák, iparosok, kereskedők a Máv üzletpolitikája ellen A­ gazdákat, az iparosokat és a keres­kedőket is hátrányosan érinti a balatoni közlekedés ilykér való „szabályozása”. Az Országos Magyar Gazdasági Egye­sület hasonlóképpen megdöbbenéssel­­fo­gadta a menetidő meghosszabbításá­ról és a MÁV-nak a személyvona­tokra vonatkozó, nem teljesített ígé­reteiről szóló értesítéseket. Az OMGE egyik főtiszt­viselő­je a kö­vetkezőkben mutatott rá azokra a kö­vet­­kezm­ényeikre, amikkel eze­k az intézivetdté­­seik járhatnak.­­ Ma a balatonmenti gazdáiknak is leg­főbb érdeke, hogy minél rövidebb idő alatt jöhessenek fel a fővárosba és lehe­tően egy nap alatt intézzék el felmerülő ügyes-bajos dolgaikat. Ha egy napon belül haza akarnak térni, akkor a mai viszonyok között kénytelenek a gyorsvo­natot igény­be venni. Már­pedig ez nagy költségtöbblettel já­r, amit azután kénytelenek eladásra kerülő terményeik árába bekalkulálni. — így segíti elő a Máv­ közlekedési po­litikája a balatonmenti drágaságot. Ba­jok varrnak az áruforgalomnál is: a fő­városból a Balaton felé törekvő áruk szállítási díjait kellene lecsökkenteni. Csak így lehetne ismét visszahódí­tani a teherautóktól a hegemóniát. Ma ugyanis az áruforgalom legna­gyobb része teherautókon bonyoló­dik le. Emiatt a Máv­ is panaszkodik, de tenni róla, úgy látszik, nem hajlandó. A kereskedők és iparosok érdekeltsége köréből a következő érdekes, a Máv­ másutt is követett hasonló politikájára vonatkozó felvilágosításokat kaptuk: — A MÁV-nak az a törekvése, hogy min­­denár­on a gyorsvonatok használatára szorítsa az embereket, nemcsak a balatonmenti forga­­­lomban nyilvánul meg. Itt van például a Kecskemét-—Na­gy­körös—kiskun­félegyházai vo­nal, amelyen már több, mint egy esztendő óta sürgetik a reggeli személyvonatok beállítását És még máig sem történt, erre nézve semmiféle intézkedés. — Aki arról a vidékről Pestre akar jönni és dolgát egy napon belül akarja itt elintézni, még ma is kénytelen a gyorsvonatot igénybe­­venni. Különben úgy értesültünk, hogy a Ke­reskedelmi és I pofu­d mord­na­k a szömélydij­­£­zabás emelése tárgyában tartandó ankétján a balatonmenti közlekedés visszássága is szó­­ba kerül. A Baross Szövetség, amely a­ keresz­tény iparosokat és kereskedőket tömörí­tette, szintén áll­ást foglalt a tervezett in­tézkedések ellen. — Amikor a MÁV-nak arra kellene töre­kednie, — mondották­ a Baross Szövetségben — hogy az utazó közönség és az utazó ára vonaton töltött ideje minél inkább megrövi­düljön, érthetetlen a most tervezett intézke­dés. Nem is hisszük tulajdonképpen, hogy a MÁV ne hajlana meg az érvek előtt és ne változtatná meg tervét. Nem beszélünk arról, hogy azokat a kereskedőket és iparosokat is hátrányosan érinti az intézkedés, akiknek csa­ládja a nyár egy részét a Balaton mellett tölti, mert hisz ha meg akarja látogatni a családfő nyaraló hozzátartozóit,­­kénytelen a gyorsvo­natot igénybe venni, mert hisz a kereskedő számára az idő valóban pénz. A MÁV közlekedési politikája ke­reskedelmi és ipari szempontból egyenesen érthetetlen. Hogy a felhozott adatokat kiegészít­hessük, kérdést intéztünk Bánó Dezső kormányfőtanácsoshoz, Balatonfüred rt. vezérigazgatójához, aki már több, mint nyolc év óta foglalkozik a balatonwelk­i fürdők ügyeivel. És ezzel kapcsolatosan a közlekedés megjav­ításának problémájá­val. —­ A Máv maga is tudja, — mondotta Bánó Dezső — hogy a balatoni személy­­vonatokon való közlekedés milyen rette­netes. Bizonyíték erre, hogy amikor de­cemberben a bolgárok tanulmányúton voltak, a MÁV képviselője maga mondotta a megbeszélésen: „Csak nem akarjá­tok 6 óra hosszat rázatni a bolgá­rokat?“ —­­ És a bolgárokat a­ Budapest—Szabad­ba­ttyán—Balatonfüredi vonalon vitték le 128 kilométernyi útvonalon, valamivel több, mint két óra alatt. Ami rossz volt a bolgároknak, az nem lehet jó azoknak a becsületes magyaroknak sem, akik a nyári üdülés költségeit nem akarják kül­földre vinni, hanem néhány szabad hetüket a „magyar tenger“ partján akarják eltölteni, így a magyar fürdőktől még ezeket is mihama­rább elriasztják.­­ Nem ötletszerűen beállított, rövid ideig közlekedő vonatokkal kell kísérle­tezni. Jó példa erre a január 1-én beállí­tott reggel 9 órai személyvonat. Február hóban a kereskedelemügyi minisztérium kiküldöttei voltak hivatalos ügyekből ki­folyton a Balaton mellett és még ők sem tudták, hogy reggel 9 órakor indul egy vonat Szabad­­battyánon keresztül és ők is a haj­nali fél 7 órai vonattal indultak el. • — Ezt a vonatot február hóban beszün­tették. Arra való hivatkozással, hogy a közönség nem használja. Természetes, hogy nem használta, mert hisz nem is tu­dott róla és amikor végre tudomást szer­zett erről, már be is szüntette azt a Máv. bölcsessége. — Az egyetlen ideális utazási eszköz a simfutó, a­mely óránként indulna a fősze­zonban. Még­pedig a Déli vasútról in­dulva, Szabadbattyánon keresztül két óra alatt ott lehet Balatonfüreden. Ezzel az­tán meg­ is volna oldva a balatonmenti közlekedés nagy problémája. De szüksé­­­ges, hogy a személyvonatok is ugyanezen a vonalon 128 kilométeren közlekedjenek. Ez olcsóbbá is teszi a közlekedést, hisz 42 kilométerrel kevesebbet kell fizetniük az utasoknak. Gyorsabb is, kényelmesebb is lenne. Ezt kell megvalósítaniuk a Máv­ urainak és akkor nincs többé balatoni közlekedési probléma! Windlseház eszé!!, Esküdt és Lédererné húsúit előtt meggyóntak is megáldoztal a Markó-utcai fogházban — Az Új Nemzedék tudósítójától.­­• A Nagyhét megtisztulást, magábaszállást je­lentő napjai még a Markó-utcai fogház külv­­úgtól elzárt celláinak lakói körében is benső­séges ünnepszámba mennek. Sőt a Húsvét je­lentősége tán még nagyobbá nő azok szemé­ben, akik bű­neiik­, botlásaikon tépelődve tétlenül üldögélnek szűk és komor zárkáik­ban. A bűneikért vezeklőknek alkalmuk ny­i­­tik a Nagyhát folyamán a teljes lelki megtisz­tulásra, lelkiismeretük terheinek könnyítésére Erre a célra szolgálnak a nagyheti lelki gya­korlatok s azok befejezése után a gyónás és áldozás szentségeinek felvétele. A fogház ve­zetősége ilyenkor a krisztusi szeretet jegyében még a legsúlyosabb bűnökkel terhelt rabok­nak is lehetővé teszi, hogy résztvegyenek­­ közös lelki gyakorlatokon, hogy a hit gyó­gyitó irjával igyekezzenek feledtetni szenre eléseiket s legalább az isteni igazságszolgálta­tás előtt tehessék jóvá buzgó penitenciával földi bűneiket. Az idén a felemelő lelki gyakorlatokat s a gyónást P. Badalik Bertalan, szent domonkos rendi atya végezte a fogház porba sújtott lelkű lakói előtt. A Nagyhetet megelőző lelki gyakorlatok teljes három napon át tartottak. A fogház merev és szigorúan megszabott rend­jében, mely szinte examisszerű pontossággal osztja be a fogoly minden percét, új szint és hangulatot varázsolt ez a három nap. Máskor csak vasárnap délelőtt dug fal a harmo­nium és zeng az egyházi ének a fogház vissz­­hangos földszintjén rögtönzött oltár előtt, most a hétköznapokat is ünneppé magasztosí­­tották a húsvéti lelki gyakorlatok. Litániák, lélekreh­ató szentbeszédek, vigasz­taló, nungábaszálló, intő szép szavak hangzot­tak el a fogház földszintjén­, ahol egymástól elkülönítve állt a fogházőrök korában a férfi- és női foglyok sorfala. Azok a foglyok, akik a katolikus vallás hívei, úgyszólván kivétel nélkül megjelentek a lelkigyakorlatokon és áhitatosan, buzgón hallgatták három napon át a lelki intelmeket és példaadá­sok­at. Min­den egyes lelkigyakorlaton ott volt a szo­morú frankhamisítási ügy főhőse, a testben­­lélekben megtört Windischgraetz herceg s szemmel láthatóan új erőt nyert a vallás viga­szában. De ott voltak kivüle a bűnügy sta­tisztái, Hajts, Kurtz és Szörtsey is, csak Ná­­dassy hiányzott, aki református.. Nádassy Fodmaniczky báró református egyházi beszé­deit szokta hallgatni vasárnaponként. De a frankhamisítási ügy szereplőin kívül a kö­zönséges bűnösök galériájából is többen vet­tek részt a lelkigyakorlatok­on. A nők cso­portjában ott volt Lédererné és Oreskovicsné, két véres bűnpör hősnője, a fogház két prima­donnája, mlig a férfi sztárok közül Esküdt Lajos, a Roboz-fivérek, Okolicsányi és más „neves“ személyiségek jelentek meg. Különö­sen­ feltűnő volt, az eddig minden vallásos ak­tustól mereven visszahúzódó, cinikus Esküdt Lajos részvétele. Esküdtet is úgy látszik any­­nyira megviselte a hosszú fogság, hogy már ő is hiányát érezte a vallásos vigasznak. Három napon át tartottak a lelkigyakorla­tok s a foglyok hálatelt, emelkedett lélekkel készültek fel a husvét előtt szokásos gyó­násra és áldozásra. Egymásután járultak P. Badalik rögtönzött gyóntatószéke elé Win­­­Jisehgraetz herceg és a frankhamisitó társa­ság és töredelmesen meggyónták bűnöket Is­ten szolgája előtt. S Isten szolgája feloldotta őket vétkeik alól; most már csak a földi igazságszolgáltatás előtt kell lakolniok meg­gondolatlan cselekedeteikért. S kivü­lük ugyan­csak töredelmesen meggyóntak a nagy bűnö­sök; Ledéremé, Róborék, még a konok Esküit Lajos is, aki végül is belátta, hogy még­sem szabad Istennel dacolnia. S követte őket a nagy és kis bűnösök végeláthatatlan sora, aki mind lelki enyhülést keresett és talált a katolikus vallás eme szentségében, melyet a bűnösök felemelésére rendelt az Úr. HUN9 ALTUM|

Next