Uj Nemzedék, 1926. június (8. évfolyam, 121-144. szám)

1926-06-01 / 121. szám

Kedd, 1926 junius­t, Uj Nemzedék Kőszeg és környéke impozáns felvonulással, virágkorzóval ünnepelte a katolikus napot Apponyi bejelentette, hogy meghívták Chicagóba, de inkább itthon marad — „Szociális és politikai tornádó kavarta össze az emberiséget“ — Bernolák felszólítása a katolikus arisztok­ráciához — A nők „férfimajmolását*' ostorozta Mikes püspök — Uj. Uj Nemzedék tudósítójától. — Mozgalma« vasárnapja volt a Dunán­kúl egyik legkedvesebb, romantikus kis városának. Kőszegnek, amelyet általában a magyar Grácnak szoktak nevezni, nyolcezer egynéhányszáz lakosának jelen­tős hányada kerül ki az ország minden részéből összesereglő nyugdíjasok­ból, akik a Gyöngyös partján, a nyugalmas lige­tekkel, parkokkal telehintett Kőszegen pihennek meg. Katolikus vaura hívta össze a város és környék lakosságát a Katolikus Népszövetség s a nagyszabású megmozdulás alkalmából a katolikus tár­sadalom vezető egyéniségei­­is a városba érkeztek. Az ünnepi misét Kincs István apátplébános, Kőszeg egyik ujjáterer­­­tője celebrálta. P. Badatik Bertalan do­monkosrendi atya mondott megragadó csentbeszédet. A gimnázium tágas udva­rát megtöltötte a gyűlés ezrekre menő közönsége. Hatalmas éljenzés fogadta Apponyi Albert gróf megjelenését. Nagy Balázs, a szentbene­­dekrendi Ferenc József katolikus reál­­gimnázium igazgatója és a Katolikus Népszövetség helyi csoportjának a veze­tője, üdvözölte néhány meleg szóval az ősz államférfit, aki rövid beszédben vála­szolt. — Nincs kínosabb, — mondotta a többi között — mint a bizonytalanság. A kínok kínja, ha a komoly lélek, amely megérzi földöntúli céljait, nem tud az élet problé­máiban eligazodni. A sorsdöntő kérdé­sekre a katolikus hit ad feleletet teljes biztossággal és e feleletek kezese ma­ga az Úristen. Az egész történelem tanúskodik egyházunk tekintélye és isteni segítséggel való fenntartása mellett. A tudomány fejlődése, amely előtt mi katolikusok szintúgy kalapot emelünk, oda vezetett, hogy a tudomány nevében támadták meg az egyházat. Neki szegeztek az egyház ta­nításai és a tudomány közti vélt ellent­mondásokat, már­pedig az emberi címe a szuverenitását csak úgy óvhatja meg, ha elismeri alá­­rrendeltségét a mindentudó Istennek. — Ifjú koromban, emlékszem, a világi értelmiség 90 százaléka távol állt hitétől. Hála Istennek, hazánkban is és világ­szerte látom a katolicizmus imponáló re­neszánszát. Nincs az egyháztörténelemben epo­cha, amely az utolsó félszázadhoz hasonlítható volna az újból meghó­dolásnak, az újból tértfoglalásnak, a diadal közelségének tekintetében, mint a mostani félszázad. Apponyi ezután a chicagói eucharisz­­tikus kongresszusról szólott. — Amerikában, a legmodernebb élet ki­cs­úcso­lódás­ának talán leganyagiasabb városában fog ünnepet ülni a katolicis­­mus belső ereje. Az Úr Jézus az O­ltári­­szentségben marad lényegben az emberi­ség között a világ végéig. Most a katoli ■ciánrau­e legkimagaslóbb jelenségének az imnádására gyűlnek össze Amerikában, a legmodernebb területen, ahol az újkori ember összes erői még ifjúságtól duz­zadva, de néha­ az anyagiasság egyolda­lúságába merülve, a legerőteljesebben nyilvánulnak meg. Fáj a szívem, hogy nem lehetek jelen. Hívott már az amerikai magyar ka­­tolikusság, de úgy érzem, lehetnek pillanatok hazánk történelmében, ame­lyek folyamán első kötelességem most itt maradni! (Éljenzés.) — De lélekben egyesít mindannyiun­­kat, katolikusokat, Amerika, világraszóló ünnepsége, amely a köztünk maradt Krisztus diadalára fog lefolyni, hogy Chicagóból világosságot árasszon az egész világra. " A lelkes tapssal és éljenzéssel fogadott szavakat Lingauer Albin nemzetgyűlési képviselő köszönte meg és CD-sík születésnapja alkalmából Appod­yit, mint a vezérek között a legelsőt, hódolat­tal és szeretettel üdvözölte. Huszár Károly képviselő, a nemzetgyűlés alelnöke arról beszélt, hogy a társadalom atomokra bomlott. A hitetlenség és a hívők világ­­harcában settenkedik a­ sátán. Egy szociális, kulturális és politikai tornádó kavarta össze az emberisé­get. Rámutatott arra, mennyi keserűség, baj forrása lett az egyházpolitikai tör­vényhozás. A hedonizmus, a párbajmá­nia, a család züllése, az öngyilkosság epi­démiája végre gondolkodóba ejtették az emberiséget. Az egyháznak kell érvénye­sülnie minden téren, különben elpusztul az ország. Nem engedhetjük, hogy terv­szerűen kicseréltessék az intelligenciánk: a mi gyermekeink Amerikába és máshova szóródjanak, helyettük pedig Galíciából hozzanak be másokat. A bolseviki orosz forradalom 2 és fél millió intelligens em­bert kergetett ki és vagy 15 millió­­vagyo­nos és szegény embert gyilkoltatott le. Amikor befejezték a­ munkát a világ legnagyobb mészárszékén, külföldről akarták behívni idegen kapitalistáikat.­­ A magyar intelligenciában nincs meg az a kitartás, lendület, lelkesült­­ség, amely a küzdelemhez kell. 10, 15, vagy 30 képviselő pedig nem tud katolikus Magyarországot csinálni, ha magukra maradnak. — Csak az egész magyar katolikus tár­sadalom bölcs, áldozatkész összefogása mentheti meg a katolikus Magyarorszá­got újabb sorscsapásoktól. Itt, „Gyűlölet­­országban“, a politikai kannibálok minden nap megpróbálnak megenni valakit a nemzet értékei közül. Csak Apponyi Al­bertet nem tudták megrágni,­­ pedig a szociáldemokrata-liberális sajtó 3—4 év­tizeden át csak így emlegette: a halks­­burgi sötét jezsuita, gróf. Ilyen férfit akartak kisemmizni a magyar közéletből. Lendületes beszédjét azzal végezte, hogy a katolikus egyház erejére fir­a­dva kell harcolnunk. Bernolák Nándor kifejtette, hogy nem szavakkal, hanem példákkal kell nevelni az embereket a bensőséges életre. A kenyér gondját eny­híteni kell testvéri összefogással. — Van szavunk a katolikus arisztokrá­ciához is — mondotta. — A tradíciók leg­nagyobb tisztelője vagyok. De szeretném ha a katolikus arisztokrácia jobban fel­ismerné az ő nagy kötelességeit. Amint egy Apponyi ideáll­ítözi bénk, jöjjenek sokan és érezzék, hogy a természetes ve­zetés őket illeti. És jöjjenek az áldozat­­készségükkel, hogy fejlődhessenek a nagy elődeik létesítette institúciók. Sok ezer katolikus tehetség pusztul még el a fal­vakon, a városokban, a boldogulás esz­közei, hijján. Sértetlenül kell átmente­nünk hitünk nagy vívmányait a jövő lwmK ■' 'knek. 4 Haller István képvi-vő a nyomorúság és a va­­gyonegyenetlenség problémájáról beszélt nagy hatással. Magyarországot leigáz­­ták, elvették fáját, szenét, mindenét, emiatt nincs munka, ezért megy külföldre a pénzünk. Megragadó erővel tárta a hallgatóság elé a megpróbáltatások kál­váriáját, amelyen a nemzet egészének ke­resztül kellett mennie . Katolikus hitünk parancsolja, hogy az államot rászorítsuk olyan törvények alkotására, amelyek a ke­nyérjuttatásnál az osztó igazságot tényleg megvalósítják. A céltévesztett szociáldemokrata uni­formizáló törekvésekkel szembeállította az ő tényleges gyakorlatukat, a bolseviki rablást. — A keresztény elveken épülő állam — hangoztatta — kötelessége, hogy valósá­gos szociális törvényalkotással enyhítsen a mindennapi élet nyomorúságán. Krisz­tus azzal pecsételte meg, a maga tanait, hogy meghalt az igazságért, mindent fel­áldozott érte. A katolicizmus óriási erejét bele kell vinni gazdasági és szociális éle­tünkbe és akkor el kell jönnie a fel­támadásnak, amelyben hiszünk, a­melyben való munkás részvételre es­küszünk, ahányszor katolikus célokért együtt vagyunk! Az éljenzés csillapultával Jan­krits Lajos polgármester mondott záróbeszédet és javaslatára táviratban üdvözölték Horthy Miklós kormányzót, Csernoch­ János her­cegprímást, a pannonhalmi főapátot és a szombathelyi püspököt. Apponyi Albert gróf, Huszár Károly, Fitz Arthur dr. és Krump József dr. az egyidőben tartott német gyűlésen hasonló értelemben buzdították összetartásra a közönséget. Pompás virágkorzót rendezett a­ város lelkes közönsége a vendégek tiszteletére. Délután a nőgyű­lést Mikes János gróf megyéspüspök nyitotta meg. — Ma divatos a nőknek nőiességükből való kivetkőzésük — mondotta. — Sajná­latos­ látjuk, hogy a nők elhanyagolják különleges erényeiket és ezt kü­lső meg­jelenésükben is mutatják. A férfiak majmolása váltja fel a ne­mes nőiességet a mai női divatban, nemcsak ruhákban, hanem viselke­désben is.­­ Kívánatos, hogy a női erkölcs fontos­ságát átérző tényezők befolyást gyakorol­janak a társadalomra és a mai kor káros szelleme helyett jobb jövőt alapozzanak meg. Freyberger Jenő dr. a 60 éves jubileu­mát ülő katolikus Jótékony Nőügyfélről tartott összefoglaló előadást. Balázs Bene­­dikta nővér a Magyar Katolikus Nőegy­­letek Országos Szövetsége nevében üdvö­zölte a kőszegieket. A katolikus nő hiva­tásáról mondott beszédet. A jelszó: ved' ' "j át a boldogsághoz. Radalik Bertalan dán­c A.­vrendi atya a családi élet szent­ségéről beszélt, amelyet a nőnek kell megvédenie. Az elválások káros követ­kezményeit vázolta. — Ismerek Pesten egy híres színészt, — mondta — ünnepelt ember, az első fele­sége pedig jegyszedőnő egy színházban. — A protestánsok figyelmét is fel kell hívni erre a­ problémára, mert a liberá- lizmus romba dönti a családi életet. A legtöbb elválás ott van, ahol a katoliciz­musnak nincs virágzó hitélete. Csak egy segít: vissza az anyaszent egy házához! A családi élet melegségeinek kell áthatnia az egész társadalmat. Frühvirth Mátyás nemzetgyűlési képviselő,, a Katolikus Népszövetség főtitkára szólalt fel utána. — Nemcsak az a katoli­kuta nő köteles­sége, — mondotta — hogy letörölje , a szenvedők könnyeit; nagy feladatok vár­nak rájuk a szóbeli agitáció és a saj­tó terén. Szembe kell szállniuk azzal a saj­tóért, amely az ezeréves Magyarországot sírba akarta, dönteni. A Nemzet Újság­nak és az Új Nemzedéknek kell bevonul­nia a­ keresztény családok asztalára. Min­den fillér, amelyet az ellenséges sajtónak adnak, megfizetése annak, hogy bennün­ket, keresztényeket ütnek. Ha, a katolikus közönségünk cserben hegy minket, nem tudjuk tovább vinni a harcot. Magánéletben, közéletben a katolikus szellem és a katolikus sajtó érvénye­sülését kell biztosítani. — A katolikus napok seregszemléi igy fogják egy nagy, imponáló egységbe ol­vasztani a magyar katolik­uss­ág­ot. . (Lel­kes éljenzés és taps.) A gyűlés Mikes püspök zárószavaival végződött. Az iparosok, gazdák és munkások gyűlésén Haller József dr. nemzetgyűlési kép­viselő, Miklós Ferenc dr., Müller Antal keresztén­y szoci állata vezérem­berek és Kócsán Károly szerkesztő mondottak mélyen járó, nagy tet­széssel fogadott beszédet. A mindvégig impozáns katolikus napot, körmenet fe­jezte be, amelyet Mikes pü­spök vezetett s amelyen a város egész katolikus közön­sége részt vett. A nap rendezéséért Kincs István apát­­plébánost illeti a legteljesebb elismerés. Munkatársai: Horváth István hitoktató, a legényegylet vezetője, N.Lehrer­ Mátyás; polgáriskolai igazgató, az egyházközség világi elnöke, Németh Imre pápai kama­rás, a domonkosrendi zárd­a iskolák igaz­gatója, azután Nagy Balázs igazgató ta­nártársai: Nagy Vendel, Tóth Pelbárt, Schalter Mátyás, Szunyogh Xavér, a cserkészek parancsnoka, Horváth Simon, Heiszenhörper Albán, a két káplán, Tor­mann János és Gáspár János, Dömötör Gyula ipartestületi elnök, derekasan ki­vették a részüket a, körültekintő munká­ból. Jambrits Lajos, a város népszerű polgármestere, Halmai­ Gusztáv rendőr­­tanácsossal és Farkas Pál rendőrfogal­­mazóval a vendégek fogadása és elhelye­zése körül járt el sok tapintattal és elő­zékenységgel. A képviselőket Hirsch­­Jó­zsef szombathelyi üzletvezető kísérte Kőszegre. A szombathelyi katolikusokat Body­ János dr. püspöki helynök és Va­dász Norbert premontrei rendi tanár kép­viselte. Az egyházi ének- és zenekart Ko­vács karnagy dirigálta. Az ünnepségre felvonult Bozsök, Szerdahely, Cák, Velem és még egész sor környéki község népe. 3 ­ mu­nkásbiztosító felsőbíróság érdekes döntést hozott a táppénzek­ről és a kártérítésről —■ Ax L'i Nemzedék tudósítójától. — A munkásbiztosító felsőbíróság a mi­nap igen érdekes döntést hozott a gya­korlati életben sokszor előforduló esetre. A vitás eset ugyanis az volt, hogy amennyiben a munkásbiztosító pénztár valamelyik tagjának olyan segítséget ad, ami az érvényben álló törvényes rendel­kezések szerint az illető tagot meg nem illette, jogában áll-e a pénztárnak a ta­got rendes járulékának kétszereséig ter­jedő pótjárulékra kötelezni, vagy pedig esetleg arra jogosult-e a pénztár, hogy a tag későbbi betegsége esetén a készpénzsegítségből vonja le az előbb kifizetett összeget. A vitás esetben a tag jóhiszeműségét is feltételezik, tehát annál érdekesebb a kérdés, hogy ha a munkásbiztosító pénz­tár valamelyik tagjának a törvény sze­rint nem járó, vagy a törvényesnél na­gyobb illetéket fizettek ki, a pénztár visszakövetelheti-e az összeget. A mun­ka,a biztosí­tó felsőbíróság konkrét eset alapján döntött az ügyben és a határo­zatot döntvény formájában tették közzé. A felsőbíróság határozata úgy szól, annak ellenére, hogy a­ pénztár a tagot meg nem illető segít­ségben részesítette, még sincs joga sem pótjárulék fize­tésére kötelezni a tagot, sem pedig a pénztár kárát a tag esetleges későbbi készpénzsegítségéből levonni, feltételezve, hogy a tag jóhiszeműen járt el. A felsőbíróság e határozatának — a m­­egok­olás szerint — az volt az előz­ménye, hogy özv. F. I.-né, mint felperes pert indított az országos mun­kásbiztosító pénztár, mint alperes ellen, ,224 korona pótjárulék törlése iránt, Özv. F. I.-né ugyanis a pénztári orvos által kiállított táppénz-utalványok alapján a táppénzt jóhiszeműen a törvényes időtartamon túl is felvette. Erre a munkásbiztosító pénz­tár pótjárulék megfizetésére kötelezte F. I.-nét, kárpótlás gyanánt a jogosulat­lanul felvett pénz fejében. F. I.-né bepe­relte a munkásbiztositó pénz._-.rt arra való hivatkozással, hogy jóhiszeműen járt el akkor, amikor a törvényes segé­lyezés időtartamán felül 128 napig rend­szeresen felvette a táppénzt. A perben az elsőfokú bíróság is F. I.-nének adott iga­zat és kimondotta, hogy a munkásbizto­sító pénztár által az állítólagos kár fejé­ben fizettetett pótjárulékot töröljék. A felsőbíróság az ítéletet helybenhagyta. A m­egok­olásban kimondja a munkásbizto­sító felsőbíróság, hogy a munkásbiztosító pénztár a maga­ közegeinek, gondatlansá­gára vessen, amikor megtörténhetett, hogy valaki jóhiszeműen ugyan, de a tör­vényszerű időszaknál hosszabb ideig vette fel a táppénzt. A felsőbíróság döntvénye szerint a munkásbiztosító pénztár gondatlan­ságának következését nem háríthat­ja át a tagra, ha az teljes jóhiszemű­séggel járt el. A munkásbiztosító pénztár kárának megtérítését a jogtalan gazdagodás cí­mén sem követelheti, mert a kifizetett táppénzösszegekkel az illető tag vagyona, nem gyarapodott. A táppénz összegét ugyanis a tag a létfentartás másfajta, le­hetőségének hiányában elhasználta, úgy hogy az összeg vagyonában nincsen meg. Hasonló értelemben, elvi alapon dön­töttek H. I.-né felperes által a budapesti kerületi munkásbiztosító pénztár ellen indított perben, továbbá F. I. és Sz. N. pénztári tagoknak az esetében, akiknek viszont a részükre kiutalt utazási költ­ségnél folyósítottak a törvényes mérté­ket meghaladó összeget és ezért a pénz­tár szintén pótjárulékot követelt. A felső­bíróság rámutatott arra, hogy a jóhisze­műséget még az általános magánjog is hathatós védelemben részesíti. Ezért a munkásbiztosító felsőbíróság megokult­­nak tartja, hogy a szociális célokat kü­lönösen szolgáló m­uáltársbiztosításnál a jóhiszemű Hígra nézve a lehetőség szerén a kedvezőbb törvénymagyarázatot érvé­­nyes­sék.

Next