Uj Nemzedék, 1928. november (10. évfolyam, 249-272. szám)
1928-11-03 / 249. szám
Szombat, 1328 november 3. Uj Nemzedék A Graff Zeppelin 70 óra alatt megtette hatezerötszáz kilométeres útját és csütörtökön reggel 7 óra 10 perckor leszállt Friedrichshafenben i 11 wiiiBiw ii imiiin ni Százszer is orkánba futott a léghajó — V@miliiwii3 fárasztó ¥©lt az út — Száztizenkétezer levél a postarakomány — Az amerikai konzul vállalt kezességet a potyautasért, akit Eckener szívesei látott, de „alaposait** megdolgoztatott * . Eckener kijelentette, hogy az út ugyan sikerült, de utasszállításra még nem alkalmas a Graf Zeppelin — Az ÚjNemzedék tudósítójától. Friedrichshafen, november 1. A Graf Zeppelin csütörtökön reggel 7 óra 10 perckor szerencsésen kikötött a friedrichshafeni repülőtéren. A léghajó második óceáni útja, Lakehursttól Friedrichshafenig, szemben az amerikai út 122 órás időtartamával, kereken 70 óra hosszat tartott. A léghajó körülbelül 6500 kilométert tett meg. Az állandó viharok ezúttal nem ártottak a léghajónak, amely teljesen sértetlenül ért vissza Friedrichshafenbe. Az út befejeztével még 50 órára való üzemanyaga maradt, úgyhogy még teljes két napig maradhatott volna a levegőben. A léghajó több, mint egy tonna súlyú postát hozott Amerikából, pontosan 111.683 darab levelet és levelezőlapot. Az amerikai postaigazgatóság ezért a szállítmányért 75.713 dollárt fizetett a német postaigazgatóságnak. A friedrichshafeni postahivatal a levelek és levelezőlapok továbbítására külön hivatalt állított fel, amely tíz perccel a léghajó leszállása után már át is vette a postát, hogy azonnal továbbítsa a címzetteknek. Eckener kapitány a kikötés után rendkívül érdekes nyilatkozatot tett: — A Graf Zeppelin befejezte szerepét, mint személyszállító léghajó és most az óceáni út tapasztalatai után nem jön többé számításba, mint rendszeres utasforgalomra alkalmazható közlekedési eszköz. Gyorsabb és erősebb léghajókat kell építenünk, ha rendszeres utasforgalmat akarunk létesíteni az európai és amerikai kontinens között. Eckener ezt a nyilatkozatát kétszer is megismételte és egyes szavait különkülön is hangsúlyozta. ______________ hátráltatott minden mozdulatot az óriási embertömeg is, amely áttörte a rendőri és katonai zárókordont és a gondolákat közrefogta. Majd széttépték a potyautast, akit Eckener „alaposan" munkára fogott Mint már említettük, a Graf Zeppelin megérkezésekor az óriási tömeg még Eckener kapitánynál is nagyobb ovációban részesítette Clarence Terhunet, a léghajó potyautasát. A nagy lelkesedésben talán szét is tépték volna, ha nem bujtatják el idejekorán a fiút és nem csempészik egy kijáraton át az egyik autóba. Az élelmes fiút a hatóságok is barátságosan fogadták, mert az amerikai konzul kezességet vállalt érte. Clarence Terbune ideiglenes útlevelet kap és egyúttal rövid időre szóló tartózkodási engedélyt is adnak neki. Terhunet hamarosan az amerikai konzul és a rendőrfőnk elé vezették, akik kihallatták. A fiatalember elmondta, hogy a léghajón kapott enni és inni, de alaposan befogták munkára. Már két órával az elindulás után előmászott búvóhelyéről. Eckener csak mosolygott, amikor eléje vezették. Aludni ott feküdt le, ahol épen hely volt. Nem akar hosszabb ideig Németországban maradni és azt reméli, hogy hamarosan visszatérhet Amerikába. A rendőrség mindenesetre le fogja büntetni húsz márkára a fiút, mert „rendnek muszáj lenni“, de aligha fogják vele szemben alkalmazni azt az általános szabályt, amely szerint ugyanazon az útón kell visszatérnie, amelyen jött. Terhine egyébként már több szerződtetési ajánlatot kapott, így többek között egyik aacheni áruháztól és a hamburgi Hagenbeck Károly cégtől. Tomboló lelkesedéssel fogadták Eckenert és társait, akik beszélni is alig tudtak a fáradtságról Friedrichshafen, november L A Graf Zeppelin fogadtatására már a kora hajnali órákban óriási embertömeg gyűlt össze a hangár körül és a repülőtéren. Rengeteg idegen jött Friedrichshafenbe, németek és külföldiek vegyesen. Hétfő óta Friedrichshafenben nem lehet szobát kapni. A város zászlódíszben pompázik. Miután szerdán este már nyilvánvaló volt, hogy a léghajó éjszaka nem érkezhetek meg Friedrichshafenbe, a késő esti órákban hazaküldték a hangár legénységét azzal az utasítással, hogy reggel 5 drákor már újból készenlétben kell lenniök. A repülőteret egész éjszaka fényszórók világították be. Mikor a Graf Zeppelin fél 6 óra tájban a Bodeni-tó felől jövet Friedrichshafen felé érkezett, a reggeli köd még igen sűrű volt, úgy hogy az első percekben csupán közvetlen közelről lehetett kivenni a léghajó kontúrjait. A léghajó egészen alacsonyan repült. A repülőtér rádióállomása azonnal érintkezésbe lépett a Zeppelin rádiójával és az összeköttetést egészen a leszállásig fentartották. Közvetlenül a leszállás előtt a Graf Zeppelin 30 méterre ereszkedett le a hangár fölé. A léghajó lerögzítése 7 óra 4 perckor kezdődött és 7 óra 10 perckor a Graf Zeppelin földet ért. Kodra-féle Zöldfedéglő I. ker., Krisztina-tér 9. sz. (Nyári Színház mellett) teljesen modern, központi fűtéses éttermei f. hó 3-ár, megnyílnak Kétszázötven személy befogadására hat díszes különterem bankettek, esküvők részére. Polgári árak. Cigányzene. Az óriási embertömeg leírhatatlan lelkesedéssel ünnepelte a léghajó utasait, így főleg Eckener kapitányt és talán még nálánál is jobban a Zeppelin potyautasát, Clarence Terhune-t a 17 éves szőke amerikai golflabda-szedőt. A fogadtatásra a württembergi kormány valamennyi tagja megjelent a repülőtéren. A birodalmi kormányt Guevard közlekedésügyi miniszter képviselte. A Zeppelin-művek vezérigazgatója, Cohlsmann is jelen volt. A fogadtatási ünnepség meglehetősen rövid volt, minthogy a léghajó utasai rendkívül ki voltak merülve. A repülőtér parancsnoksága felkérte ugyan a Zeppelin utasait, hogy lépjenek a hangárban felállított mikrofon elé és mondjanak néhány üdvözlő szót, amit azután egész Németország rádióelőfizetői hallani fognak, erre a feladatra azonban sem Eckener kapitány, sem a léghajó többi utasa nem vállalkozott, mondván, hogy a fáradtságról már beszélni sem tudnak. Nagy nehezen sikerült végre a Zeppelin rádiótelefonistáját, Speck postatisztviselőt rávenni arra, hogy álljon a mikrofon elé. Speck is csak néhány szót mondott, megígérte azonban, hogy mindenről részletesen be fog számolni, mihelyst kipihente magát. Az út rendkívül fárasztó volt, minthogy a léghajónak állandóan viharokkal kellett küzdenie. A Graf Zeppelin utasai a fogadtatási ünnepségek lezajlása után azonnal az egyik friedrichshafeni szállóba hajtattak, ahol mindenki pihenőre tért. A léghajónak a hangárba való bevontatása rendkívül nehezen ment. A léghajót kétszer meg kellett fordítani, míg a keleti kapu elé jutott és be lehetett a csarnokba vontatni. Rendkívül törődj a pénzeddel s akkor az is törődik veled: leveszi rólad a gondot, tehát légy takarékos. 3 Nyolcvan kilométeres orkánnal kellett megküzdenie kedden és szerdán a Graf Zeppelinnek Friedrichshafen, november 1. A léghajó keddi és szerdai útján mindkét éjszaka heves viharokkal küzdött. Az időjárás szerdán délelőtt is kedvezőtlen maradt és a Graf Zeppelin a biscayai öböl fölött is sokat szenvedett a kedvezőtlen idő miatt, bár a szelek iránya itt is kedvező volt és hozzájárult a sebesség fokozásához. A keddre virradó éjszaka ezzel szemben az amerikai partok vidékén a léghajó csak egészen lassan haladt előre, minthogy ellenszelekkel kellett küzdenie, amelyek időnként 80 kilométeres óránkénti sebességgel dühöngtek. Eckener kapitány a tearsi-lapoknak a Zeppelin fedélzetén tartózkodó tudósítója Ingram előtt úgy nyilatkozott, hogy a jövőben építendő léghajók motorjait jóval erősebbre kell építeni, mert a keddre virradó éjszaka bebizonyította, hogy a Graf Zeppelin motorjai nem bírnak a nagyobb viharrokkal. A léghajó a sűrű ködben órákon keresztül keringett minden tájékozódás hijján és ő maga sem tudta a nagy viharban, vájjon a Graf Zeppelin már elhagyta-e a kontinenst és a tenger fölé érte. Az orkán az eredeti útvonaltól 300 kilométerre térítette el északra a léghajót. Labdázott a vihar a léghajóval Berlin, október 31. A Graf Zeppelinnek a legújabb jelentések szerint az Atlanti-óceán nyugati részében, így főleg az újfundlandi partvidéken rendkívül heves orkánnal kellett megküzdenie, amely a léghajó parancsnokságát nehéz feladatok elé állította. A vihar időnként oly heves volt, hogy a szél ereje labdaként dobálta ideoda a Graf Zeppelint. Az egymásnak meglehetősen ellentmondó legújabb jelentések szerint a léghajó egyébként cikk-cakkban halad és nem lehet megállapítani, hogy az európai kontinensnek mely pontja felé tart. Tegnap délután és este a sebesség is jóval kisebb volt, mint az út első részében. Eckener kapitány mindamellett bizonyosra veszi, hogy szerdán délután eléri az európai partvidéket. Egy amerikai szikratávíróállomás rádiógramot fogott fel a Zeppelin fedélzetéről, amely szerint a sarkvidékről nagy jégáramlás indult meg dél felé, úgyhogy a léghajó jégsivatag és magas jéghegyek fölött repül. Az elemekkel való harcban azonban ezúttal is a Zeppelin győzedelmeskedett. Kedd éjjel kijutott a Zeppelin a depressziós területről Friedrichshafen, október 31. A késő éjszakai órákban Friedrichshafenbe szikratávirat érkezett, amely szerint Eckener kapitány dél felé vette útját és Írország helyett Spanyolország felé tart, hogy kikerülje az északi útvonalon terpeszkedő depressziós területet. A Zeppelin most már körülbelül kijutott a depressziós területről, amely az amerikai kontinens északi partvidékén terpeszkedik és elérte a magasnyomású területet, amely az Atlanti-óceán középső részét üli meg. Itt már a szelek iránya is rendkívül kedvező, úgyhogy a léghajó fokozhatja majd sebességét. Minthogy az északi depressziós terület egészen Írországig terjed, a léghajó délnek kanyarodott és a Gironde torkolata felé vette irányát. Friedrichshafenbe csütörtök reggelre várják a léghajót. A friedrichshafeni hatóságoknak nagy gondot okoz a léghajó potyautasa, aki útlevél és vízum nélkül érkezik Németországba. A stuttgarti amerikai konzul már érintkezésbe lépett a rendőrhatóságokkal és közölte hogy hajlandó útlevelet adni a fiatal golflabdaszedőnek, hogy a vállalkozó szellemű amerikai ifjú