Uj Nemzedék, 1928. november (10. évfolyam, 249-272. szám)

1928-11-03 / 249. szám

Szombat, 1328 november 3. Uj Nemzedék A Graff Zeppelin 70 óra alatt megtette hatezer­­ötszáz kilométeres útját és csütörtökön reggel 7 óra 10 perckor leszállt Friedrichshafenben i 11 wiiiBiw ii imiiin ni Százszer is orkánba futott a léghajó — V@miliiwii3 fárasztó ¥©lt az út — Száz­­tizenkétezer levél a postarakomány — Az amerikai konzul vállalt kezességet a potyautasért, akit Eckener szívesei­ látott, de „alaposait** megdolgoztatott * . Eckener kijelentette, hogy az út ugyan sikerült, d­e utas­­szállításra még nem alkalmas a Graf Zeppelin — Az Új­­Nemzedék tudósítójától.­­­ Friedrichshafen, november 1. A Graf Zeppelin csütörtökön reggel 7 óra 10 perckor szerencsésen kikötött a friedrichshafeni repülőtéren. A lég­hajó második óceáni útja, Lakehursttól Friedrichshafenig, szemben az amerikai út 122 órás időtartamával, kereken 70 óra hosszat tartott. A léghajó körül­belül 6500 kilométert tett meg. Az állandó viharok ezúttal nem ár­tottak a léghajónak, amely teljesen sértetlenül ért vissza Friedrichshafenbe. Az út befejeztével még 50 órára való üzemanyaga maradt, úgyhogy még teljes két napig maradhatott volna a levegőben. A léghajó több, mint egy tonna súlyú pos­tát hozott Amerikából, pontosan 111.683 darab levelet és levelezőlapot. Az ameri­kai postaigazgatóság ezért a szállítmányért 75.713 dollárt fizetett a német posta­­igazgatóságnak. A friedrichshafeni postahivatal a levelek és levelezőlapok továb­bítására külön hivatalt állított fel, amely tíz perccel a léghajó leszállása után már át is vette a postát, hogy azonnal továbbítsa a címzetteknek. Eckener kapitány a kikötés után rendkívül érdekes nyilatkozatot tett: — A Graf Zeppelin befejezte szerepét, mint személyszállító léghajó és most az óceáni út tapasztalatai után nem jön többé számításba, mint rendszeres utasfor­galomra alkalmazható közlekedési eszköz. Gyorsabb és erősebb léghajókat kell épí­tenünk, ha rendszeres utasforgalmat akarunk létesíteni az európai és amerikai kontinens között. Eckener ezt a nyilatkozatát kétszer is megismételte és egyes szavait külön­­külön is hangsúlyozta. ______________ hátráltatott minden mozdulatot az óriási embertömeg is, amely áttörte a rendőri és katonai zárókordont és a gondolákat közrefogta. Majd széttépték a potyautast, akit Eckener „alaposan" mun­kára fogott Mint már említettük, a Graf Zeppelin meg­érkezésekor az óriási tömeg még Eckener ka­pitánynál is nagyobb ovációban részesítette Clarence Terhunet, a léghajó potyautasát. A nagy lelkesedésben talán szét is tépték volna, ha nem bujtatják el idejekorán a fiút és nem csempészik egy kijáraton át az egyik autóba. Az élelmes fiút a hatóságok is barát­ságosan fogadták, mert az amerikai konzul kezességet vállalt érte. Clarence Terbune ideiglenes útlevelet kap és egyúttal rövid időre szóló tartózkodási enge­délyt is adnak neki. Terhunet hamarosan az amerikai konzul és a rendőrfőnk elé vezették, akik kihallatták. A fiatalember elmondta, hogy a léghajón kapott enni és inni, de alaposan befogták munkára. Már két órával az elindulás után előmászott búvóhelyéről. Eckener csak mosolygott, ami­kor eléje vezették. Aludni ott feküdt le, ahol épen hely volt. Nem akar hosszabb ideig Né­metországban maradni és azt reméli, hogy hamarosan visszatérhet Amerikába. A rendőr­ség mindenesetre le fogja büntetni húsz márkára a fiút, mert „rendnek muszáj lenni“, de aligha fogják vele szemben alkalmazni azt az általános szabályt, amely szerint ugyanazon az útón kell visszatérnie, amelyen jött. Terhine egyébként már több szerződ­­tetési ajánlatot kapott, így többek között egyik aacheni áruháztól és a hamburgi Hagenbeck Károly cégtől. Tomboló lelkesedéssel fogadták Eckenert és társait, akik beszélni is alig tudtak a fáradtságról Friedrichshafen, november L A Graf Zeppelin fogadtatására már a kora hajnali órákban óriási embertömeg gyűlt össze a hangár körül és a repülő­téren. Rengeteg idegen jött Friedrichs­hafenbe, németek és külföldiek vegyesen. Hétfő óta Friedrichshafenben nem lehet szobát kapni. A város zászlódíszben pompázik. Miután szerdán este már nyilvánvaló volt, hogy a léghajó éjszaka nem érkez­hetek meg Friedrichshafenbe, a késő esti órákban hazaküldték a hangár legénysé­gét azzal az utasítással, hogy reggel 5 drákor már újból készenlétben kell len­niök. A repülőteret egész éjszaka fényszó­rók világították be. Mikor a Graf Zeppelin fél 6 óra tájban a Bodeni-tó felől jövet Friedrichshafen felé érkezett, a reggeli köd még igen sűrű volt, úgy hogy az első percekben csupán közvetlen közelről lehetett ki­venni a léghajó kontúrjait. A léghajó egészen alacsonyan repült. A repülőtér rádióállomása azonnal érintkezésbe lépett a Zeppelin rádiójával és az összeköttetést egészen a leszállásig fentartották. Közvetlenül a leszállás előtt a Graf Zeppelin 30 méterre ereszke­dett le a hangár fölé. A léghajó lerögzítése 7 óra 4 perckor kezdődött és 7 óra 10 perckor a Graf Zeppelin földet ért. Kodra-féle Zöldfedéglő I. ker., Krisztina-tér 9. sz. (Nyári Színház mellett) teljesen modern, központi fűtéses éttermei f. hó 3-ár, megnyílnak Kétszázötven személy befogadására hat díszes különterem bankettek, esküvők részére. Polgári árak. Cigányzene. Az óriási embertömeg leírhatatlan lel­kesedéssel ünnepelte a léghajó utasait, így főleg Eckener kapitányt és talán még nálánál is jobban a Zeppelin potyautasát, Clarence Ter­hune-t a 17 éves szőke amerikai golf­­labda-szedőt. A fogadtatásra a württembergi kor­mány valamennyi tagja megjelent a re­pülőtéren. A birodalmi kormányt Gue­­vard közlekedésügyi miniszter képviselte. A Zeppelin-művek vezérigazgatója, Cohls­­mann is jelen volt. A fogadtatási ünnepség meglehetősen rövid volt, minthogy a léghajó utasai rendkívül ki voltak merülve. A repülőtér parancsnoksága felkérte ugyan a Zeppelin utasait, hogy lépjenek a hangárban felállított mikrofon elé és mondjanak néhány üdvözlő szót, amit azután egész Németország rádióelőfizetői hallani fognak, erre a feladatra azonban sem Eckener kapitány, sem a léghajó többi utasa nem vállalkozott, mondván, hogy a fáradtságról már beszélni sem tud­nak. Nagy nehezen sikerült végre a Zeppelin rádiótelefonistáját, Speck postatisztvise­lőt rávenni arra, hogy álljon a mikrofon elé. Speck is csak néhány szót mondott, megígérte azonban, hogy mindenről rész­letesen be fog számolni, mihelyst kipi­hente magát. Az út rendkívül fárasztó volt, minthogy a léghajónak állandóan viharokkal kellett küzdenie. A Graf Zeppelin utasai a fogadtatási ünnepségek lezajlása után azonnal az egyik friedrichshafeni szállóba hajtattak, ahol mindenki pihenőre tért. A léghajónak a hangárba való bevon­­tatása rendkívül nehezen ment. A léghajót kétszer meg kellett fordítani, m­íg a keleti kapu elé jutott és be lehe­tett a csarnokba vontatni. Rendkívül törődj a pénzeddel s akkor az is tö­rődik veled: leveszi rólad a gondot, tehát légy takarékos. 3 Nyolcvan kilométeres orkánnal kellett megküzdenie kedden és szerdán a Graf Zeppelinnek Friedrichshafen, november 1. A léghajó keddi és szerdai útján mind­két éjszaka heves viharokkal küzdött. Az időjárás szerdán délelőtt is kedvezőtlen maradt és a Graf Zeppelin a biscayai öböl fölött is sokat szenvedett a kedvezőtlen idő miatt, bár a szelek iránya itt is kedvező volt és hozzájárult a sebesség fokozásához. A keddre virradó éjszaka ezzel szemben az amerikai partok vidékén a léghajó csak egészen lassan haladt előre, minthogy ellenszelekkel kellett küzdenie, ame­lyek időnként 80 kilométeres óránkénti sebességgel dühöngtek. Eckener kapitány a t­earsi-lapoknak a Zeppelin fedélzetén tartózkodó tudósítója Ingram előtt úgy nyilatkozott, hogy a jövőben építendő léghajók motorjait jó­val erősebbre kell építeni, mert a keddre virradó éjszaka bebizonyította, hogy a Graf Zeppelin motorjai nem bírnak a na­gyobb viharrokkal. A léghajó a sűrű ködben órákon keresztül keringett minden tájékozódás hijján és ő maga sem tudta a­ nagy viharban, vájjon a Graf Zeppelin már elhagyta-e a konti­nenst és a tenger fölé ért­e. Az orkán az eredeti útvonaltól 300 kilométerre térítette el északra a léghajót. Labdázott a vihar a léghajóval Berlin, október 31. A Graf Zeppelinnek a legújabb jelen­tések szerint az Atlanti-óceán nyugati részében, így főleg az újfundlandi part­vidéken rendkívül heves orkánnal kel­lett megküzdenie, amely a léghajó pa­rancsnokságát nehéz feladatok elé állí­totta. A vihar időnként oly heves volt, hogy a szél ereje labdaként dobálta ide­­oda a Graf Zeppelint. Az egymásnak meglehetősen ellentmondó legújabb je­lentések szerint a léghajó egyébként cikk-cakkban halad és nem lehet megállapítani, hogy az európai kontinensnek mely pontja felé tart. Tegnap délután és este a sebesség is jóval kisebb volt, mint az út első részében. Eckener kapi­tány mindamellett bizonyosra veszi, hogy szerdán délután eléri az európai part­vidéket. Egy amerikai szikratávíróállomás rá­­diógramot fogott fel a Zeppelin fedélze­téről, amely szerint a sarkvidékről nagy jégáramlás indult meg dél felé, úgyhogy a léghajó jégsivatag és magas jéghe­gyek fölött repül. Az elemekkel való harcban azonban ezúttal is a Zeppelin győzedelmeskedett. Kedd éjjel kijutott a Zeppelin a depressziós területről Friedrichshafen, október 31. A késő éjszakai órákban Friedrichsha­fenbe szikratávirat érkezett, amely sze­rint Eckener kapitány dél felé vette útját és Írország helyett Spanyolország felé tart, hogy kikerülje az északi útvonalon terpeszkedő depressziós területet. A Zep­pelin most már körülbelül kijutott a depressziós területről, amely az amerikai kontinens északi partvidékén terpeszkedik és elérte a magasnyomású területet, amely az At­­lanti-óceán középső részét üli meg. Itt már a szelek iránya is rendkívül ked­vező, úgyhogy a léghajó fokozhatja majd sebességét. Minthogy az északi depres­sziós terület egészen Írországig terjed, a léghajó délnek kanyarodott és a Gironde torkolata felé vette irá­nyát. Friedrichshafenbe csütörtök reggelre várják a léghajót. A friedrichshafeni ha­tóságoknak nagy gondot okoz a léghajó potyautasa, aki útlevél és vízum nélkül érkezik Németországba. A stuttgarti ame­rikai konzul már érintkezésbe lépett a rendőrhatóságokkal és közölte hogy hajlandó útlevelet adni a fiatal golf­­labdaszedőnek, hogy a vállalkozó szellemű amerikai ifjú

Next