Uj Nemzedék, 1931. február (13. évfolyam, 26-48. szám)
1931-02-01 / 26. szám
2 (A vezércikk folytatása.) tele van az emberi méltóság, szabadság jelszavaival, amely meg tud mozdulni örmények, macedónok s egyéb maroknyi népek jogaiért, s amely olyan érzékenyen tudta ellenőrizni a mi kommunistáink bukása után, hogy nem dühöng-e nálunk fehér terrort — nincs egyetlen erőteljes mozdulata, cselekedete százhatvan millió európai keresztény ember szörnyű elnyomatása ellen. Hihetetlen, és mégis valóság, hogy a kultúrvilág, ha már altruista nem tud lenni, még egészséges egoizmusra sem képes, amellyel a maga érdekében oltaná el a moszkvai tűzfészket. Ehelyett azt látjuk, hogy nem tud, leszámolni azzal a szociáldemokráciával sem, amely nyilvánvalóan a kommunizmus szálláscsinálója, hogy szaturálva van azzal a szabadkőművességgel, azzal az ál-liberalizmussal és ál-demokráciával, azzal a „laikus erkölcs“-csel, amely minden fizetett agitátornál alaposabban hajtja a vizet a szovjet véreskerekűs malmára. Rettenetes lenne Európa sorsa, ha jókor fel nem ocsúdna ebből az öngyilkos közönyből. Mi magyarok már egyszer láttunk szovjeturalmat Csonkamagyarországon, nekünk minden más nemzetnél erőteljesebben kell, küzdésünk a kommunizmus és az ő szálláscsinálói ellen, s a magunk és az egész kulturvilág érdekében ott a helyünk abban a keresztes háborúban, amelynek szükségességét most Szerafin püspök akarja belekiáltani Európa lelkiismeretébe. Február közepén nyílik meg a „Háziasszonyok iskolája“ Az Új Nemzedék tudósítójától. A Katolikus Háziasszonyok Országos Szövetsége a Fővárosi Iskolánkívüli Népművelési Bizottsággal együtt „Háziasszonyok iskolája“ címmel hathetes előadássorozatot rendez. Február tizenhatodikán délután öt órakor Csiszárik János c. püspök tartja a megnyitó előadást, amelyben a nő hivatásáról szól- Utána hat órakor a szövetség elnöke, Szegedy-Maszák Aladárné azokról az alapismeretekről beszél, amelyekre szükség van, hogy a nő hivatásszerű kötelességét teljesíthesse. Február tizenhatodikát követően minden csütörtökön és hétfőn délután öt órától két óráig lesznek előadások egészen március huszonharmadikáig. A legkiválóbb előadók szólnak ezeken az előadásokon olyan témákról, amelyek a háziasszonyokat leginkább érdekelhetik. Az Új Nemzedék munkatársa megkérdezte Szegedy-Maszák Aladárnét, a Katolikus Háziasszonyok Országos Szövetségének elnökét, hogy mlyen meggondolás indította a szövetséget a „Háziaszszonyok iskolája“ megnyitására. Szegedy-Maszák Aladárné a következőket mondotta: — Már évek óta azt látjuk, — mondotta — hogy a háziasszonyi hivatásnak sokoldalúságánál és sokirányuságánál fogva rendszeres szakképzésre van szüksége. Régente a háziasszony, mint fiatal leány a családban tanulta meg anyjától, esetleg nagyanyjától a háztartás vezetését. Az igy szerzett tradíciókon vezette és ezen tartotta fenn a háztartást. A mai háziasszony ezzel számára a gazdasági viszonyok, de egyéb körülmények következtében is napról-napra ú újabb lehetőségek elé kerül. A mai idők a háztartást közgazdasági tényezővé tették. Mielőtt tehát valaki háziasszony lesz, tisztában kell lennie azzal, hogy nem elég a gyakorlati készség és ügyesség, hanem tudásra, szakképzésre is szükség van. A háziasszony ma már nem szentelheti egész idejét, reggeltől estig a háztartásnak. Nem is szólva a kenyérkereső háziasszonyokról, a közzel szemben is meg kell tennie kötelességét. Tisztában kell tehát lennie azzal, hogy időt, pénzt, anyagot, erőt kell kímélnie, ha helyét meg akarja állani. — Azt látjuk tehát, hogy a ma háziasszonyának hivatására készülnie kell Néhány évvel ezelőtt még mosolyogtak azon, aki ezt hangoztatta. Ma azonban a háziaszonyok is érzik a kiképzés szükségességét. A szövetség lépésről-lépésre vezette a háziasszonyokat ennek megértésére. Sorozatos előadásokat, rendeztünk, amelyekben rámutattunk a háztartások gazdasági jelentőségére és a háztartásokat befolyásoló gazdasági változásokra. Megtanítottuk őket azokra az újabb berendezésekre, amelyek a mai háztartás alapját teszik, így azután rájöttek arra, hogy sokat kell tanulnia a háziasszonynak. Külföldön a felsőbb iskolákban tanítják a háztartás tudományát, amelynek Ui Nemzedék Vasárnap, 1931 február 1. az egyik amerikai egyetemen tanszéke is van. — A „Háziasszonyok iskolájá“-t rendszeresíteni akarjuk. Megvannak erre vonatkozóan kész terveink. Nemcsak az úri osztály leányai, hanem a falusi leányok részére is több vidéki helyen tartunk tanfolyamokat. A Katolikus Háziasszonyok Országos Szövetsége rendkívül fontosnak tartja annak hangoztatását, hogy a nő a családban az erkölcsi értékek gondozója. Nem szűntünk meg azonban szószólója lenni annak sem, hogy ezeknek az erkölcsi értékeknek gondozásán kívül a nő köteles a családnak, mint gazdasági tényezőnek is gondját viselnie. Ez vezetett miniket a hathetes kurzus rendezésére. Az .Háziasszonyok Iskola,láb-ba VIII., Mária utca hét szám alatt délelőtt kilenc órától délután két óráig lehet megváltani a valamennyi előadás látogatására érvényes hat pengős jegyet. '—....in..iitimtiín~tiirjTnr~iiwiTii~i ~iiinTriigi r^ingrár r~~------------------Ma van a„kötelező nagy utolsó napja — Az Uj Nemzedék tudósítójától. — Négy hete jelent meg a polgármester rendelete a budapesti általános nagytakarításról. A rendelet értelmében minden intézmény és háztulajdonos köteles volt január harmincegyedikéig pincéjében, általában az épületében nagy takarítást rendezni. Ez a nagytakarítás megelőzi a patkányirtást, mert a patkányirtásnak nem lett volna semmi értelme, ha a patkányok a pincében és egyebütt különböző hulladékokkál táplálkozhatnának s igy nem nyúlnának a méreghez. Másrészt pedig a nagytakarítás során el kell távolítani minden olyan hulladékdombot, amely alkalmas lehet patkánybúvóhelynek. A polgármester külön elrendelte, hogy a fővárosi intézményeknél a szennyvízlevezető csatornákat úgy építsék át, hogy a patkányoknak búvóhelyük ne maradjon. Miután az elrendelt, nagy takarítás határideje ma járt le, a kerületi elöljáróságok a jövő héttől kezdődően razziaszerűen fogják ellenőrizni minden házban, hogy az elrendelt intézkedéseket foganatosították-e. Azt a háztulajdonost, aki nem gondoskodott a nagytakarítás elvégzéséről, szigorúan megbüntetik, egyben pedig kötelezik arra, hogy huszonnégy órán belül végeztesse el a nagytakarítást. Amint az elöljáróságok a razziát befejezték, jelentést terjesztenek a polgármester elé. Még ezt megelőzően a népjóléti minisztérium újra felhívja a pestkörnyéki városok polgármestereit, hogy készüljenek fel a nagy patkányirtásra, ugyanis Budapesttel egyidejűen a pestkörnyéki városokban is meg kell kezdeni a patkányirtást. Amikor az előkészületek befejeződtek, a polgármester újabb rendeletet ad ki, amelyben szintén záros határidőre elrendeli a patkányirtás megkezdését. Ennek a rendeletnek a kiadására előreláthatóan március közepén kerül sor. Általában jó eredménnyel végződött a középiskolákban az első félév Ma volt a bizonyítványosztás — Az Új Nemzedék tudósítójától. — A középiskolákban ma délben osztják ki a félévi bizonyítványokat Sok-éokezex diáknak és ugyanennyi szülőnek okoz izgalmas perceket ez az aktus. Sorra kérdeztünk néhány fővárosi középiskolát, hogy milyen eredménnyel végződött az idei első félév, piarista gimnázium igazgatójával beszéltünk először. — Intézetünk kétszáz tanulója között — mondotta Kisparti János igazgató — nem tapasztaltunk semmi rendkívülit az elmúlt félévben. A klasszifikáció is olyan, mint máskor. Különösebb kifogás nincsen a diákok ellen. Sem magaviseletben, sem tanulmányi szempontból rendkívüli eset nem fordult elő. A bencés reálgimnázium igazgatója, Kemenes ülés ezeket mondotta: • Az eredmény nagyon jó. Az egy és két tárgyas bukás tizennyolc százalék. Általában szorgalmasan tanultak a gyerekek és azt tapasztaltuk, hogy a szülők is nagyon sokat foglalkoztak velük. Iskolánknak különben bőséges anyaga volt a kiválasztásra, ezért ilyen alacsony a bukási arányszám. Az idei első osztályban mellőztük először az új tanterv alapján a latin nyelv tanítását. Tapasztalatokat" igyekeztük gyűjteni arról, hogyan válik be kezdő fokon a német nyelv tanítása a latin nyelvvel szemben. Azt tapasztaltuk, hogy a némettel nehezebben birkóznak meg a fiuk, mint a latinnal. Megnehezíti a munkát, hogy a tanulóik egy része már német tudással jön az első osztályba, másik, része pedig teljes német analfabetizmussal Megfigyelésünk anyaga azonban még nem olyan nagy,hogy végleges véleményt tudjunk ebben a kérdésben mondani. A nevelés terén nagyon erősen dolgozzuk át a gyermekek lelkét olyan irányba, hogy legyen érzékük a mai nehéz idők iránt így nem engedjük meg nekik, hogy a ki,nőtt ruhákat egyszerűen eldobják, hanem figyelmeztetjük őket, hogy adják oda szegény tanulóknak. Meg akarjuk értetni a gyerekekkel, hogy milyen nehéz a mai élet és egyúttal takarékosságra neveljük őket. Érdekes, hogy a német nyelv tanításával kapcsolatosan éppen ellenkező tapasztalatról számol be a A \ ______________________________________________________________/ Minden hangzatos vásári árusításnál olcsóbban és jobban vásárolhat selymet vásznat fehérneműt és minden egyéb divatcikket KLEIN ANTAL divatnagyáruházában Király utca 53. (Akácfa-u. sarok) / \ Markó utcai reálgimnázium igazgatója, Krompaszky Miksa főigazgató. — A magaviselete szempontjából az elmúlt fél esztendőben nem volt súlyosabb kifogásunk. Egyetlen tanulót sem kellett eltávolítani az intézetből. Hármas magaviseleti jegyet, vagyis szabályszerűt, mindössze két tanuló kapott a félév végén. Fegyelmi szempontból tehát kielégítő a helyzet. Ami a tanulási eredményt illeti, érdekes, hogy a nyolcadik osztályban mindössze egy tanuló bukott meg. Ez jó érettségire enged következtetni Az első osztályban ez az első év, amikor a latint nem tanítjuk, így a tanulóknak alkalmuk van a többi tantárgyban jobban elmélyedni Ennek tulajdonítjuk, hogy az első osztályban olyan meglepően jó az eredmény, mint amilyen sorsa nem volt. Az a tapasztalatunk, hogy a német nyelvet sokkal könnyebben emésztik meg a diákok. A bukások németből elenyészőek Mindössze két-három bukott az első osztályban, míg tavaly latinból tizennyolcan buktak meg. Igaz, hogy lipótvárosi iskoláról lévén szó, a tanulók hatvan százaléka már tud németül, amikor iskolába jön. A magyar nyelvben is jobb az eredmény, ami annak tulajdonítható, hogy emelkedett a magyar órák száma. Megfigyelésünk szerint a latin nyelv eltörlése az alsó osztályokban nagy könnyítést jelent. A Horánszky utcai reáliskola igazgatója, Lenkey Lehel kijelentette munkatársunknak, hogy az eredmény általában nem kielégítő. — A gazdasági nyomor, mondotta — úgy látszik, a családokban is megbénította a nyugodt harmóniát és így a gyermekeiknél sem tapasztalható valami túlságos nagy lelkesedés. Ami a magaviseletét illeti, az kielégítő, különösen itt a Józsefvárosban, ahol a középosztály, iparosok, köztisztviselők gyermekeit kapjuk tanulóanyagul. A békebeli időkhöz viszonyítva bizony a tanári karnak sokkal fokozottabban kell megfeszítenie erejét, hogy olyan nívón tartsa az iskolát, mint békében. A bukásokban az előző évhez képest öt-hat százalékos emelkedés tapasztalható, a békebeli évekkel összehasonlítva pedig tíztizenkét százalékos a rosszabbodás. Hogy mekkora a nyomor, azt abból is látjuk, milyen kéréssel fordulnak hozzánk a gyermekek. Cipőt, télikabátot, fehérneműt kérnek. A főváros nagy áldozatkészséggel siet a gyemekek segítségére, ellátja őket ezekkel a dolgokkal az iskolanővéri intézmény útján. Miután a középiskolának nem lehet célja, hogy a szellemi proletariátus tömegét dobja a m’ndernapi életbe, legalább azon a nívón akarjuk tartani az iskolát, amelyen békében volt. Ez azonban — ismétlem — a mai időkben fokozottabb munkát ró a tatári karra Érdekes nyilatkozatban rajzolta meg előttünk a mai középiskolai ifjúság lelk világát a Szent Imre-gimnázium igazgatója, Bitter Illés dairvauxi apát, tanker, kir. főigazgató, aki ezeket mondotta: — Tanulóink mind magaviselet, mind pedig tanulmányi előmenetel szempontjából megnyugtató eredményt mutatnak föl. Az élet nehéz viszonyai nem egyszer ugyan szinte tragikus fordulattal nyúlnak bele növendékeink lelkivilágába, de azért kötelességeiket a mai idők igényelte komolysággal végzik és teljes ifik. A régi diákélet derűs gondtalansága talán hiányzik róluk. Világuk sem az az eszményi módon izolált gyermeki élet, amelyben a háború előtti Magyarország ifjú nemzedéke felnőtt. Nagyon sok ponton keresztül találkoznak az élettel, amely így már igen korán az életküzdelem tudatához szoktatja és neveli őket. — Valami finomult, emelkedett reális érzék alakul ki e nemzedékben. A szónoklástól, a patetikus pózolástól kezd elszokni. Erkölcsi érzékenységére kényesebb talán, mint valaha, amiben mindenesetre része van a szülői ház megkomolyodott figyelmének és megértő egyetértésének. — Diákjaink szeretik az atlétikát, a cserkészet tiszta örömeit, és a természet üdítő szépségeit is örülünk, hogy a sok csábítás ellenére is sikerül őket a kellő mérséklet határai közt megtartani. Kívánatos, hogy állandó, nagy érdeklődést mutassanak a modern nyelvek iránt, hogy még jobban tágíthassák exakt ismereteiket szakszerű olvasmányokkal. Nem tudom, nem megy-e a kedély rovására, de tény, hogy a régi romantikus olvasmányok helyét Robinzon szigetének naiv képzeletvilágát technikai tervek, cselekvésre vágyó akarat intellektuális fantázia váltotta fel. Van ebben valami nyugtalan, türelmetlen, néha felületessegre vivő láz, amely becsapott a mai világból a gyermek érdeklődési körébe... Nagy általánosságban az ifjúság lelki irányzata eszményi. Magyarságát katolikus hitéből és intézetének szelleméből táplálja és erősíti. Bár ezt kapná az iskolánkivüli nevelési együtthatóktól is!... Csak egy fájdalmas vonás borong ezen a mosolygó gyermekarcon. Hivatásra készül és — a Legtöbbször sivár elhelyezkedés vár rá. Tragikus árnyék, amelyet a magyar sors rajzol rá arra a fehér hómlókra, amelyen pedig mindennap az igazság és jóság verőfénye süt ki boldogé* tóan. A tanulmányi eredmény az első félévben megnyugtató. A középérték: 1S10