Uj Nemzedék, 1931. április (13. évfolyam, 74-97. szám)
1931-04-25 / 93. szám
Szombat, 1931 április 15. Uj Nemzedék 1887-ben Budapesten is elkészül az első villamosvonal Budapesten 1887 július tizenharmadikán határozta el a városi közgyűlés a próbavágányok építését. Négy hónappal később, novemben huszonnegyedikén már át is adták a forgalomnak az első villamosított vonalat, a I | Az Új Nemzedék I közönségének I hetilapja KÉPES MÓNIKA KÉP mm Egyre olcsóbb lesz Budapesten a lakás Augusztusra lakás-krachot várnak a háztulajdonosok — Az Új Nemzedék tudósítójától. •— „Lakás, szoba kiadó“ — ilyen feliráso cédula látható majd minden budapesti ház kapuján. A reggeli lapok hirdetési rovatai tele vannak kiadó lakások és albérleti szobák kínálgatásával. Megállapíthatóan nagyobb a kínálat lakásokban, mint a kereslet. Szinte hihetetlennek látszik, hogy nemrégiben lakáshiány volt és horribilis összegeket, súlyos ezreket kellett ,, le lépés“ címén fizetni a régi lakónak, ha valaki más lakásba akart költözni. Ma már válogatni lehet a kiadó lakások között, alkudni lehet. A háztulajdonosok végre belátták, hogy gazdaságosabb olcsóbban, de állandóan bérbeadni a lakást, mint magasabb áron, de bizonytalan időre. Az egyik hirdető hatszáz pengőért kínál egy szoba-konyvtás lakást, a másik nyolcszáz pengőért garzonlakást gőzfűtéssel. Ezelőtt ilyen kukást ezer-ezerkétszáz pengőn alul keresve se lehetett találni. Kétszobás félkomfortos lakást már havi hatvan pengőtől kezdődően kínálnak. Ezerkétszáz pengőért minden város-részben lehet teljes komfortos kétszobás lakást kapni. A háromszobás lakásokban legnagyobb a kínálat és aránylag még olcsóbbak a bérek. Ezerhatszáz pengőért már főútvonalon adnak bérbe háromszobás lakást. A négyszobás lakások bére kétezer—kétezerkétszáz pengőnél kezdődik és háromezer pengőn aluli van a legolcsóbb ötszobás lakások évi bére. Alkudni majd mindenütt eredményesebben lehet. Ilyen körülmények között természetesen számtalan lakáscsere várható. A drága új lakások bérlői szerződésük lejártával igyekeznek menekülni a magas bérek elől és ha a háztulajdonos nem szállítja le az árakat, már olcsóbb lakásba költöznek. Most, május elsején igen sok költözködés lesz előreláthatóan, augusztusra pedig nagy lakáskrachot jósolnak. A budapesti és vidéki távbeszélő előfizetők közt a postahivatalok üzeneteket közvetítenek Részletes felvilágosítást a távbeszélő központok adnak. Ötvenesztendős a városi villamosvasút 1881 májusában indult az első villamos Berlinben A földalattival Budapest megelőzte valamennyi metropolist — Az Uj Nemzedék tudósítójától — Alig egy fél évvel ezelőtt ünnepeltét világszerte a praktikus élet szolgálatába állított mozdony születésének, századik évfordulóját Száz évvel ezelőtt, 1830. októberében indultútjára az első gőzmozdony. Néhány évtizeddel később pedig már el sem lehet képzelni nélküle az életet. Országokat hoz egymáshoz közelebb, városokat állít egymás mellé, falvakat, tanyákat kapcsol be a kultúrát, haladást, gazdagodást jelentő hálózatba. . Félszáz évvel később a városok hajszás, siető lakóinak is segítségére siet a technika. 1881. május tizenhatodikán helyezik üzembe Berlinben az első villamost. Az furcsa kis szárnypróbálgatások után, világhódító útba megy és valóban pár évtized alatt már az egész művelt világ minden nagyobb városában mindenütt robog fáradhatatlanul, hosszú Utakat rövidít fontos perceket és órákat takarítmeg. Az első próba A berlini elektromos kiállításon, 1879-ben Siemens Werner, a német elektrotechnikusok I legkimagaslóbb egyénisége, bemutatta az első jó villamost, amely ugyan még csak hárovnszáz 1 méteres rövid pályán, de mégis ment. A villamos tehát már ötvenkét év előtt bemutatkozott a szakértők és laikusok előtt, de csak két év múlva adták át a forgalomnak azt a Villamos vasúti vonalat, amely az alfhalti vasút Lichterfelde nevű állomásától egészen az ottani kadétiskoláig vezetett. Érdekes, hogy ez a vonal még ma is üzemben van. Ezen a vonalon már magában a kocsiban elhelyezett motor vitte előbbre a villamoskocsit.A legelső Siements-modellen ugyanis, amely a kiállításon is nagy feltűnést keltett, külön volt a mozdony és utána kapcsoltak háromkocsit Juffy vagy "kocsin" hat ember fért el kényelmesen. ...... Kezdetben csak megcsodálták a villamost,de üzembe helyezni nem merték. Nagyon féltek az illetékesek az akkor még sok ismeretlen tulajdonsággal bird elektromos áramtól. Arról meg nem is beszélünk, hogy a felső vezetékek iránt való nagy ellenszenvet csak a legutóbbi évtizedekben sikerült legyőzni. Kilenc évvel a berlini premier után még csak százhuszonhat társaság járatott villamos vasutat az egész földön, összesen kétezertizenkilenc kilométeres vonalhosszusággal. De ettől kezdve játszva döntötte az akadályokat, úgy hogy tíz év múlva, a századfordulóban már harmincötezer kilométeres vonalhosszúságról számolhat be a közlekedésügy krónikása, Nyugati pályaudvartól az Andrássy-útig terjedő útszakaszt. Ez a villamos is alsó vezetékes volt, mint a többi később épített útvonal is. Két év múlva, 1889. július harmincadikán nyílt meg a Baross-utcai, további négy hónap múlva pedig a Podmaniczky utcai villamos vasút is. Az első hosszabb út a nyugati pályaudvartól Újpestig vezetett. Ezt a millenium esztendejében helyezték üzembe. 1996 május másodikán nyílt meg a közel négy kilométer hoszszúságú Ferenc József földalatti vasút is, amelynek építése két évig tartott. Ezzel a földalattival megelőztük az egész európai kontinenst, Boston, Páris, Berlin, Newyork földalatti villamosait mind csak, a budapesti gondos tanulmányozása után építették meg. , A múlt század utolsó évében rear elkészültek fővárosunkban az összes lóvasút elektromos üzemre való átalakításával. Két és egy negyed év alatt száztíz kilométernél hosszabb vonal épült, ebből huszonkilenc kilométer alsóvezetékes vágány volt. 1896-tól a vidéki városok is bevezetik a villamost A főváros példáját gyors egymásutánban követték a nagyobb vidéki városok. Pozsony volt az első 1896-ban. Követte őt Miskolc, Szabadka, Fiume, Szombathely, Temesvár, Nagyvárad, Nagyszeben, Debrecen és a többiek. Ma már olyan hosszú a székesfőváros területén lévő villamosvágányok hálózata, hogy a csonkaországban nem egy helyen az egyik határtól a másik határig el lehetne érni az egymás után fektetett villamossínek segítségével. Négyszáztizenegy kilométer a budapesti vonalak hosszúsága. És ezen a vonalon több, mint kétezer kocsi jár. Tehát, harminc év alatt, csaknem megnégyszereződött a villamoshálózat. Ez a sok kocsi átlagosan egymillió utast szállít naponta. Egy-egy utas átlagosan egy órányi gyaloglást takarítmeg naponta. Ha ezt, .az egymillió órát nyolc órás alapon munkanapokra számítjuk át, úgy eredményül százhuszonötezer munkanapot kapunk. Ezt ez egymillió órás időmegtakarítást köszönheti , a főváros lakossága annak a villamosnak,, amely ötven évvel ezelőtt indult meg Berlin egy külvárosában . . . Az első Diesel-motoros repülőgép sikeres próbautat tett tegnap Németországban. A felső bal sarokban Junkere professzor fényképe. 9 ti:'? 'SÓ TURISSTASáÉ ■ -.-V ■ V ■ V ' - ' - t■ '-v.*• i ' I é TURAPROGRAM. . v‘ Magyar Turista Egyesület. Központ: Csév, Klastrompuszta (H). Keszterte, Kétássihegy, Barátkát, Esztergom. Vezető: Bodnár, Gyula..*Találkozás 25-én délután 6.30. .órakor a nyugati ✓ .pályaudvaron. . . . . Fecskék: ’Szenslendre'. Kőhegy,’ Pomáz."Vezető: ‘Lutter' Ferenc. Találkozás: 7.30 órakor a Pálffy-terem , Sasok, Piliscsaba, Garancsi-tó, Kutyahegy,,... Nagyszénás, Sasotthon, Pesthidegkut, Hűvösvölgy“. "Vezető: Séttön Béla. Találkozás: 16-30. órakor a nyugati, pályaudv^p'Wv.. Vandorfiak. Pomáz, Szurdok, Dobogókő, Pohiors. Yfc«* zető: • Spinka András.^ Találkozás:^6.30 v órakör a Páffytéren. . ., • ‘ • .yu., Zsigmondyak: ‘Sziklamászó iskola. Pilisi ■'■VaskapíL/,Vezető: Skolil Vilmos. Találkozás: 6.30 órakor ad,nyugati pályaudvaron. . ’’ * Si- és sziklamászó szakosztály: Farkasrét,foillettérc, Lóhegy, Budaörs. Vezető: Kerner Mária. Találkozás: órakor a Déli Vasútnál. Bakonyi osztály: Romkut,’ (Sétafura)* * Miskolci Bükk-osztály: Lillafüred, Kaszáskut, ’ Galyástető, Bifross-akna, Pereces, Miskolc. ^Vezető: ^ríty talán. Találkozás:, 8 órakor az erdei vasutak.U r’ y Magyar Munkások Turista Egyesülete; á-I. Hűvösvölgy. Zsiroshegy fH). ördögtorony, CMjai torony, Gomba, Hűvösvölgy- \m aetö.. Antal K*rylyl.v.Tflálkozás: 25-én 8 órakor Hűvösvölgy’. II. Farkasrét,' Csillebérc, Hűvösvölgy. Vezető: Botos Gergely. Találkozás: S órakor Farkasrét. ly/ ••••■ . .•?*.«■• Budapesti Sport Egyesület. , v Dömös, Dobogókő (H), kétbükkfa, Mexikó,Hirshorom, Hamvaskői-rét, Pilismarót., Dömös. Vezető:Kardos Géza. Találkozás:’25-én délután 1.45. órakor a nyugati pályaudvar II. osztályának jegypénztáránál. Sólyom Turista Egyesület. T. Klötildliget, Pilisszentkereszt, Dobogókő. , Kétbiokfanyereg, Csév. .Vezető: Mansfeld József Találkozás:5.30 órakor a nyugati pályaudvaron: ■ :"PV II. Hűvösvölgy, Csordakút. Csúcshegy, Óbuda-'vezető: Taugner Ádám. Találkozás: 8 órakor a hevösverci végállomáson.. .. r. • HL*Óbuda. Csúcshegy, Óbuda,, vezető: Ecset TstVjíji. Találkozás: 8.30 órakor az óbudai végálomásíiát. V.v ’ Nemzeti Torna ]5gy]£t. ^ , Hidegkút. Solymár, P. Borosjenő. /Ürönj. IndWs* 8.30 órakor a Széna-térrő!. Vezető: Wittinger. Er^ő-'. ' VÁC turisták. -f?. I. Leányvár, öregszirt, Két bükkfanyc^cg. Piliss^cJíU lélek, Ráró. • Misklósdeákvölgy, Pilismarót. Zebégény. 'Találkozás: 5.45’órakor a nyugatinál. Vezető:Jenei Istvánt. II. Pomáz, Kőhegy, Lajosforrás, Csikóvár, Ponváz.. Találkozás 7.30 órakor a Pálffy-téren. Vezető: Balkány János. III. Tufa a budai hegyekbe.. Találkozás 7 .9 órákkor a Széll Kálmája-téri végállomáson.Vezető: Breitner Lajos. Törekvés. A Dorog, Bajóti öregkő, Nyergesujfalu.' Indulás a, nyugati pályaudvaron ’reggel 6.48 órakor. Vezető: Túri András. ^ . *■" TURISTA HÍREK.' , A „Turistáié"IzmU": lejt újabb. írásiia ' teljes t'etijében a tilos területek és a turistatörvény Problémájával ■’ foglalkozik. A Tan 'Szerkesztője: Pfitler Gyulaikiadóhivatala a Magyar Turista Egyesület (IV., 6. HL) f.vi Ar*. ... .'h .,ré '• ■ . ■••■S... .rí -v- • v'.-f -i ' . Feltalálták Berlinben a „villamos tánctanitót* — Az Új Nemzedék tudósítójától. — Berlin, április 24. Berlinben feltalálták • a villwrftos tánctanitót. A Berliner Tageblatt jelentése szerint Walter Carlos, az ismert berlini tánctanár, villamos automatát szerkesztett, amely nagy kénben, mint ezeban, bemutatja, illetve bemondjja, a táncolókriak a tánctemipótés a tánclépést. A’ villamos automata tehát valósággal villamos tánctanár. Walter Carlos nevét egész Németországban ismerik, mert ő tartja a rádióban a táncórákat. . Mi lehet a pénteki ügetőverseny eredménye I. Hékás—Anny—Jégvirág. II. Etus—Karola—Ibrány. .. . . . ‘Jf III. Meridián—Mephisto—Excdtenz. TV. Szerető—Delirium. . 1 V. Csárdás—Charlotte— Rosista. A ’ T. Udine—Molóla—Hajnalka. . •: t VII. Fergeteg—Áruló—Krampusz. . .^'i A Biztosítási Osztályunk A által forgalomba hozott Tőkebiztosítási kiitványok' -hatálya kiterjeszthető a feleségre ' "'‘"'.., és a baleset kockázatára is. Bal- , V',eset folytán történő elhalálozás esetén a biztosított töke kétszerese kerül kifizetésre. Pengőre, dollárra és svájci frankra szóló kötések! ’- 'VM: Előnyös díjszabás! Részletfizetés! Felvilágositással szívesen szolgál: K821SQ3ili Salfővállalat R.-T. Biztosiffisi Osztálya mint a Gazdák Biztosító Szövetkezete Országos Főképviselete, Budapest, V., Honról után. ló. . . S Te!, A. 127-47 és A. 127 - 48 ..........| ♦ Kívánatra — saját költségünkre wA szívesen kikílejtktisztviselőinket,vidékrejía