Uj Nemzedék, 1931. április (13. évfolyam, 74-97. szám)

1931-04-25 / 93. szám

Szombat, 1931 április 15. Uj Nemzedék 1887-ben Budapesten is elkészül az első villamos­­vonal Budapesten 1887 július tizenharmadikán ha­tározta el a városi közgyűlés a próbavágá­nyok építését. Négy hónappal később, novem­­ben huszonnegyedikén­ már át is adták a for­galomnak az első villamosított vonalat, a I | Az Új Nemzedék I közönségének I hetilapja KÉPES MÓNIKA K­É­P mm Egyre olcsóbb lesz Budapesten a lakás Augusztusra lakás-krachot várnak a háztulajdonosok — Az Új Nemzedék tudósítójától. •— „Lakás, szoba kiadó“ — ilyen feliráso­­ cédula látható majd minden budapesti ház kapuján. A reggeli lapok hirdetési rovatai tele vannak kiadó lakások és al­bérleti szobák kín­ál­gatásával. Megálla­píthatóan nagyobb a kínálat lakásokban, mint a kereslet. Szinte hihetetlennek lát­szik, hogy nemrégiben lakáshiány volt és horribilis összegeket, súlyos ezreket kel­lett ,, le lépés“ címén fizetni a régi lakó­nak, ha valaki más lakásba akart köl­tözni. Ma már válogatni lehet a kiadó la­kások között,­­ alkudni lehet. A háztu­lajdonosok végre belátták, hogy gazdasá­gosabb olcsóbban, de állandóan bér­beadni a lakást, mint magasabb áron, de bi­zonytalan időre. Az egyik hirdető hat­száz pengőért kí­nál eg­y szoba-kon­y­vt­á­s lakást, a másik nyolcszáz pengőért garzonlakást gőzfű­téssel. Ezelőtt ilyen kukást ezer-ezerkét­­­száz pengőn alul keresve se lehetett ta­lálni. Kétszobás félkomfortos lakást már havi hatvan pengőtől kezdődően kínál­nak. Ezerkétszáz pengőért minden város-­­­részben lehet teljes komfortos kétszobás lakást kapni. A háromszobás lakásokban legnagyobb a kínálat és aránylag még olcsóbbak a bérek. Ezerhatszáz pengőért már főútvo­nalon adnak bérbe háromszobás lakást. A négyszobás lakások bére kétezer—két­ezerkétszáz pengőnél kezdődik és három­ezer pengőn aluli van a legolcsóbb ötszo­bás lakások évi bére. Alkudni majd mindenütt eredménye­sebben lehet.­ Ilyen körülmények között természete­sen számtalan lakáscsere várható. A drága új lakások bérlői szerződésük lejártával igyekeznek menekülni a magas bérek elől és ha a háztulajdonos nem szállítja le az árakat, már olcsóbb lakásba költöz­nek. Most, május elsején igen sok költöz­ködés lesz előreláthatóan, augusztusra pe­dig nagy lakáskrachot jósolnak. A budapesti és vidéki távbeszélő elő­fizetők közt a postahivatalok üzeneteket közvetítenek Részletes felvilágosítást a távbeszélő központok adnak. ­ Ötvenesztendős a városi villamosvasút 1881 májusában indult az első villamos Berlinben A földalattival Budapest megelőzte valamennyi metropolist — Az Uj Nemzedék tudósí­tójától — Alig egy fél évvel ezelőtt ünnepel­tét világ­­­szerte a praktikus élet szolgálatába állított mozdony születésének, századik évfordulóját Száz évvel ezelőtt, 1830. októberében indult­­útjára az első gőzmozdony. Néhány évtized­del később pedig már el sem lehet képzelni nélküle az életet. Országokat hoz egymáshoz közelebb, városokat áll­ít egymás mellé, falva­kat, tanyákat kapcsol be a kultúrát, haladást, gazdagodást jelentő hálózatba. . Félszáz évvel később a városok hajszás, siető lakóinak is segítségére siet a technika. 1881. május tizenhatodi­kán helyezik üzembe Berlinben az első villamost. Az furcsa kis szárnypróbálgatások után, világhódító útb­a megy és valóban pár évtized alatt már az egész művelt világ minden nagyobb városá­ban mindenütt robog fáradhatatlanul, hosszú Utakat rövidít fontos perceket és órákat taka­rít­­meg. Az első próba A berlini elektromos kiállításon, 1879-ben Siemens Werner, a német elektrotechnikusok I legkimagaslóbb egyénisége, bemutatta az első j­ó villamost, amely ugyan még csak hárovnszáz 1 méteres rövid pályán, de mégis ment. A vil­lamos tehát már ötvenkét év előtt bemutat­kozott a szakértők és laikusok előtt, de csak két év múlva adták át a forgalomnak azt a Villamos vasúti vonalat, amely az alfhalti vasút Lichterfelde nevű állomásától egészen az­­ ottani kadétiskoláig vezetett. Érdekes, h­­ogy ez a vonal még ma is üzemben van. Ezen a vonalon már magában a kocsiban el­­helyezett motor vitte előbbre a villamos­­kocsit.­­A legelső Siements-modellen ugyanis, amely a kiállításon is nagy feltűnést keltett, külön volt a mozdony és utána kapcsoltak három­­kocsit Juffy vagy "kocsin" hat ember fért el ké­nyelmesen. ......­­ Kezdetben csak megcsodálták a villamost,­­de üzembe helyezni nem merték. Nagyon fél­­­tek az illetékesek az akkor még sok ismeret­len tulajdonsággal bird elektromos áramtól. A­rról meg nem is beszélünk, hogy a felső ve­zetékek iránt való nagy ellenszenvet csak a legutóbbi évtizedekben sikerült legyőzni. Ki­lenc évvel a berlini premier után még csak százhuszonhat társaság járatott villamos vas­utat az egész földön, összesen kétezertizenki­­lenc kilométeres vonalhosszusággal. De ettő­l kezdve játszva döntötte az akadályokat, úgy hogy tíz év múlva, a századfordulóban már harmincötezer kilométeres vonalhosszúságról számolhat be a közlekedésügy krónikása, Nyugati pályaudvartól az Andrássy-útig­ ter­jedő útszakaszt. Ez a villamos is alsó vezet­ékes volt, mint a többi később épített útvonal is. Két év múlva, 1889. július harmincadikán nyílt meg a Ba­­ross-utcai, további négy hónap múlva pedig a Podmaniczky­ utcai villamos vasút is. Az első hosszabb út a nyugati pályaudvartól Újpestig vezetett. Ezt a millenium esztende­jében helyezték üzembe. 1996 május másodi­­kán nyílt meg a közel négy kilométer hosz­­szúságú Ferenc József földalatti vasút is, amelynek építése két évig tartott. Ezzel a földalattival megelőztük az egész európai kontinenst, Boston, Páris, Berlin, Newyork­ földalatti villamosait mind csak, a budapesti gondos tanulmányozása után építették meg. , A múlt század utolsó évében rear elkészül­tek fővárosunkban az összes lóvasút elektro­mos üzemre való átalakításával. Két és egy negyed év alatt száztíz kilométernél hosszabb vonal épült, ebből huszonkilenc kilométer alsóvezetékes vágány volt. 1896-tól a vidéki városok is bevezetik a villamost A főváros példáját gyors egymásutánban követték a nagyobb vidéki városok. Pozsony volt az első 1896-ban. Követte őt Miskolc, Sza­badka, Fiume, Szombathely, Temesvár, Nagy­várad, Nagyszeben, Debrecen és a többiek. Ma már olyan hosszú a székesfőváros terü­letén lévő villamosvágányok hálózata, hogy a csonkaországban nem egy helyen az egyik határtól a másik határig el lehetne­ érni az egymás után fektetett villamos­sínek segítsé­gével. Négyszáztizenegy kilométer a buda­pesti vonalak hosszúsága. És ezen a vonalon több, mint kétezer kocsi jár. Tehát, harminc év alatt, csaknem megnégyszereződött a villa­moshálózat. Ez a sok kocsi átlagosan egymillió utast szállít naponta. E­gy-egy utas­ átlagosan egy órányi gyaloglást takarít­­meg naponta. Ha ezt, .az­ egymillió órát nyolc órás alapon munkanapokra számítjuk át, úgy eredményül százhuszonötezer munk­anapot kapunk. Ezt ez egymillió órás időmegtakarítást köszönheti , a főváros lakossága annak a villamosnak,, amely ötven évvel ezelőtt indult meg Berlin egy külvárosában . . . Az első Diesel-motoros repülőgép sikeres próbautat tett tegnap Németországban. A felső bal sarokban Junkere professzor fényképe. 9 ti:'? 'SÓ TURISSTASáÉ ■ -.-V ■ V ■ V ' - ' - t■ '-v.*• i ' I é TURAPROGRAM. . v‘ Magyar Turista Egyesület. Központ: Csév, Klastrompuszta (H). Keszterte, Kétássi­­hegy, Barátkát, Esztergom. Vezető: Bodnár, Gyula..*Ta­lálkozás 25-én délután 6.30. .órakor a­ nyugati ✓ .pálya­udvaron. .­­ . . . Fecskék: ’Szenslendre'. Kőhegy,’ Pomáz."Vezető: ‘Lutter' Ferenc. Találkozás: 7.30 órakor a Pálffy-terem , Sasok, Piliscsaba, Garancsi-tó, Kutya­hegy,,... Nagyszé­­nás, Sasotthon, Pesthidegkut, Hűvösvölgy“. "Vezető: Séttön Béla. Találkozás: 16-30. órakor a nyugati, p­ályaudv^p'Wv.. Vandorfiak. Pomáz, Szurdok, Dobogókő, Pohiors. Yfc«* zető: • Spinka András.^ Találkozás:^6.30 v órakör­ a Páffy­­téren. . ., • ‘ • .yu., Zsigm­ondyak: ‘Sziklamászó iskola. Pilisi ■'■VaskapíL/,Ve­zető: Skolil Vilmos. Találkozás: 6.30 órakor ad,nyugati pályaudvaron. . ’’ * Si- és sziklamászó szakosztály: Farkasrét,­­foillettérc, Lóhegy, Budaörs. Vezető: Kerner Mária. Találkozás: órakor a Déli Vasútnál. Bakonyi osztály: Romk­ut,’ (Sétafura)* * Miskolci Bükk-osztály: Lillafüred, Kaszásku­t, ’ Galyás­tető, Bifross-akna, Pereces, Miskolc. ^Vezető: ^ríty talán. Találkozás:, 8 órakor az erdei­­ va­sutak.U r’ y Magyar Munkások Turista Egyesülete; á-I.­­ Hűvösvölgy. Zsiroshegy fH). ördögtorony­, CMjai torony, Gomba, Hűvösvölgy- \m aetö.. Antal K*rylyl.v.T­f­­lálkozás: 25-én 8 órakor Hűvösvölgy’. II. Farkasrét,' Csillebérc, Hűvösvölgy. Vezető: B­otos Gergely. Találkozás: S órakor Farkasrét. ly/ ••••■ . .•?*.«■• Budapesti Sport Egyesület. , v Dömös, Dobogókő­ (H), kétbükkfa, Mexikó,­­Hirsh­­­orom, Hamvaskői-rét, Pilismarót., Dömös. Vezető:­­Kar­­dos Géza. Találkozás:’25-én délután 1.45. órakor a nyu­gati pályaudvar II. osztályának­­ jegypénztáránál. Sólyom Turista Egyesület. T. Klötildliget, Pilisszentkereszt, Dobogókő. , Kétbiokfa­­nyereg, Csév. .Vezető: Mansfeld József Találkozás:­­5­.30 órakor a nyugati pályaudvaron: ■ :"P­V II. Hűvösvölgy, Csordakút. Csúcshegy, Óbuda-'ve­­zető: Taugner Ádám. Találkozás: 8 órakor a he­vösverci végállomáson.. .. r­.­­ • HL­­*Óbuda. Csúcshegy, Óbuda,, vezető: Ecset TstVjíji. Találkozás: 8.30 órakor az óbudai vé­gálomá­síiát. V.v ’ Nemzeti Torna ]5gy]£t. ^ , Hidegkút. Solymár, P. Borosjenő. /Ürönj. IndWs* 8.30 órakor a Széna-térrő!. Vezető: Wittinger. Er^ő-'. ' VÁC turisták. -f?. I. Leányvár, öregszirt, Két bükkfanyc^cg. Piliss^cJíU lélek, Ráró. • Misklósdeákvölgy, Pilismarót. Zebégény. 'Ta­lálkozás: 5­.45’órakor a nyugatinál. Vezető:­­Jenei Istvánt. II. Pomáz, Kőhegy, Lajosforrás, Csikóvár, Ponváz.. Ta­lálkozás 7.30 órakor a Pálffy-téren. Vezető: Balkány­ János. III. Tufa a budai hegyekbe.. Találkozás 7 .9 órákkor a Széll Kálmája-téri végállomáson.­­Vezető: Breitner Lajos. Törekvés. A Dorog, Bajóti öregkő, Nyergesujfalu.' Indulás a, nyu­­gati pályaudvaron ’reggel 6.48 órakor. Vezető: Túri András. ^ . *■" TURISTA HÍREK.' , A „Turistáié"IzmU": lejt újabb. írásiia ' teljes t'­etijében a tilos területek és a tu­ristatörvén­y Problém­ájával ■’ fog­lalkozik. A Tan 'Szerkesztője: Pfi­tler Gyulai­­kiadóhivatala a Magyar Turista Egyesület (IV., 6. HL) f.vi Ar*. ... .'h .,ré '• ■ . ■••■S... .rí -v- • v'.-f -i ' . Felta­lálták Berlinben a „villamos tánctanitót* — Az Új Nemzedék tudósítójától. — Berlin, április 24. Berlinben feltalálták­­ • a villwrftos tánc­­tanitót. A Berliner Tageblatt jelentése szerint Walter Carlos, az ismert berlini tánctanár, villamos automatát sze­rkesz­­tett, amely nagy kénben, mint ezeban, be­mutatja, illetve bemondjja, a táncolókriak a tá­nctemipót­­és a tánclépést. A’ vil­lamos automata tehát va­lósággal villamos tánc­tanár. Walter Carlos nevét egész Né­me­t­­országban ismerik, mert ő tartja a rádió­ban a­ táncórákat. . Mi lehet a pénteki ügetőverseny eredménye I. Hékás—Anny—Jégvirág. II. Etus—Karola—Ibrány. .. . . . ‘Jf III. Meridián—Mephisto—Excdtenz. TV. Szerető—Delirium. . 1 V. Csárdás—Charlotte­— Rosista. A ’­ ­T. Udine—Molóla—Hajnalka. . •: t VII. Fergeteg—Áruló—Krampusz. . .^'i A Biztosítási Osztályunk A által forgalomba hozott Tőkebiztosítási kiitványok' -hatálya kiterjeszthető a feleségre ' "'‘"'­.., és­ a baleset kockázatára is. Bal- , V',­­eset folytán történő elhalálozás­­ esetén a­ biztosított töke kétszerese kerül kifizetésre. Pengőre, dollárra és svájci frankra szóló kötések! ’- 'VM: Előnyös díjszabás! Részletfizetés! Felvilágositással szívesen szolgál: K821SQ3ili Salfővállalat R.-T. Biztosiffisi Osztálya m­int a Gazdák Biztosító Szövet­­­keze­te Országos Főképviselet­e, Budapest, V., Honról után. ló. . . S Te!,­­ A. 127-47 és A. 127 - 48 ..........| ♦ Kívánatra — saját költségünkre wA szívesen kikílejt­k­­tisztviselőinket,vidékre­jía

Next