Uj Nemzedék, 1931. április (13. évfolyam, 74-97. szám)

1931-04-03 / 76. szám

Vasárnap, 1931 április 5. Uj Nemzedék 19 A mozgószinházak műsora BELVÁROSI MOZGÓ. (IV., Irányi­ utca 21. Telefon: Aut. 833—29.) Őfelsége a szerelem.. — Tinta Muki, ka­lózok réme. — Majom parádé. — Tinta Muki a porba/hős. — Hangos Fox Híradó. — Magyar híradó. — Előadások kezdete hétköznap.: jobbterem­ 5, egynegyed 8 és fél 10 órakor. Bálterem 8 órakor. Vasár- és ünnepnap jobbterem 4, 6, 8, bálterem­ 5, egynegyed 8 és fél 10 órakor. — Húsféthétfőtől: A sevillai énekes. — Stan és Pan rddió­­specialista. — Finom kis család. — Hangos Fox híradó. BODOGRAF FILMSZÍNHÁZ. (József körút 63. Tele­fon: József 384—75.) A sevillai énekes. — Aranyásók a Broadway­n. — Híradók. — Előadások kezdete hétköznap fél 5, egynegyed 8 és 10 órakor. Vasárnap 2 órától folytatólag. BUDAI APOLLO. (Hattyú- és Csalogány-utca sarok. Telefon: Aut. 515—00.) Őfelsége a szerelem. — Harc az aranyért. — Híradó. — Előadások kezdete hétköznap fél 5, 7 és fél 10 órakor. Vasár- és ünnepnap fél 3, háromnegyed 5, egynegyed 8 és fél 10 órakor. — Husvét­­hétfőtől: Nyitott ablak. — Zöldszemil detektív. — Híradó. CAPITOL FILMPALOTA. (Baross-tér. Keleti pálya­udvar mellett. Telefon: József 343—37.) Mesék az Író­gépről. — Paramount hangos híradó. — Magyar Híradó — Előadások kezdete hétköznap 5, egynegyed 8 és fél 10 órakor. Vasár- és ünnepnap fél 4, fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. CORSO (Váci­ utca 9. Telefon: Aut. 874—02. szám). Afrika beszél. — Híradók. — Előadások kezdete minden­nap 4, háromnegyed 6, háromnegyed 8 és háromnegyed 10 órakor. Vasárnap délelőtt 11 órakor. CORVIN FILMSZÍNHÁZ. (Üllői-út és József-körut sarok. Telefon: József 389—88 és József 395—84. szám.) .4 császár riválisa. — Magyar és külföldi híradók. — Előadások kezdete hétköznap fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. Vasár- és ünnepnap fél 4, fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. DECS­ FILMSZÍNHÁZ. (Teréz­ körút 20. Telefon: Aut 213—43, 259—52 és 148—05.) Marokkó.­­ Híradók.­­ Előadások kezdete 4, 6, 8 és 10 órakor. FORUM FILMSZÍNHÁZ. (IV., Kossuth Lajos­ utca 18. Telefon: Aut. 897—07 és 895—43.) Magasabb diplomácia. — Ami a Hó t­érből kimaradt. - Híradók. - Előadások kezdete 5, egynegyed 8 és fél 10 órakor. — Nagyszombat­tól: Arianc. — Cinci, a fekete kalóz. — Metro hangos újság. — Magyar híradó. KAMARA MOZGÓ. (Dohány- és Nyár-utca sarok. Telefon: József 440—27.) Nagyvárosi fények. — Szellem­­járás a játékboltban. — Fox hangos és Magyar híradó. — Előadások kezdete nagyszombaton 6, 8 és 10 órakor. Vasár- és ünnepnapokon és hétköznapokon 4, 6, 8 és 10 órakor. KULTUR MOZGÓ. (Kinizsi­ utca. Telefon: Aut. 861- 93.) Egy férfi, két asszony. — Stann és Ponti kirúg a hámból. — Előadások kezdete hétköznapon 5, egynegyed 8 és fél 10 órakor. Vasárnap fél 3 órától folytatóla­gosan. NYUGAT MOZGÓ. (Teréz-körut 62. Tel. 271-62.) A sevillai énekes. — Démonok Iskolája. — Előadások kezdete szombaton fél 4, egynegyed 8 és egynegyed 10 órakor. Vasárnap és hétfőn háromnegyed 3, 5, egyne­gyed 8 és háromnegyed 10 órakor. OMNIA FILMSZÍNHÁZ (József körút és Kölcsey utca sarok. Telefon: József 301—25.) Hajnali őrjárat. — Vi­­taphone zenekar. — Fox híradó. Magyar híradó. — Elő­adások kezdete Hétköznap 5. egynegyed 8 és fél 10 óra­­kor Vasár- ,és ünnepnapokon 2, 4, 6, 8 és 10 órakor. Vasár- és ünnepnap az előadás 2 órától fél helyárakkal. ORION FILMSZÍNHÁZ. (IV., Eskü-ut 1. Telefon. Aut. 831-02 és 842—93.) Hajnali őrjárat.­­ Magyar és kül­földi Híradók. — Miki egér. — Előadások kezdete hét­köznap fél 6, fél 6 és fél 10 órakor. Vasas- és ünnepnap fél 4, fél 6, fél 8 és fél 10 órakor. PALACE FILMSZÍNHÁZ. (Erzsébet-körút 8. V­ám a-*Newyork-palotával szem­ben. Telefon: József 3­5 -230) Afrika beszél. — Zenésznek áll a világ — Híradók,­­r- Előadások kezdete hétköznap 4, 6. 8 és 11 órakor. Va­sárnap délelőtt egynegyed 12. délután 3. háromnegyed 5 fél 7. egynegyed 9 és 10 órakor. R­ADIUS-METRÓ-FILMPALOTA (VI., Nagy­mező­ utca 22-24 szám Telefon: Automata 200—98 és 292— 30.) Az elsodort Buster. — Anyós, te csalsz! — Híradók. — Előadások kezdete hétköznap: 4. 6, 8 és 10 órakor. Va­sár- és ünnepnap 2. 4, 6, 8 és 10 órakor. ROYAL APOLLO. (Erzsébet körút 48. A Royal szálló épületében. Telefon: József 419—02 és 429—46.) Madame Pompadour. — Flipp, a konyhatündér. — Hír­adók. — Előadás­­ kezdete hétkönap (szombat kivételé­vel) 5, egynegyed 6 és fél 10 órakor Szombat és vasár­nap 4, 6, 8 és 10 órakor. — Nagyszombattól: Bosporusi éjszakák. — Metro hangos k­jség. — Magyar híradó. TURÁN MOZGÓ (Nagymező és Mozsár­ utca sarok.) Őfelsége a szerelem. — Vihar a Montblanc felett. — Előadások kezdete hétköznap fél 4. fél 7 és háromnegyed 10 órakor. UFA FILMSZÍNHÁZ. (VI., Teréz­ körút 58-60. Tele­­fon: Aut. 197—67 és 197—68.) Dolly karriert csinál... — Miki udvari színháza. — UFA-hiradó. — Előadások kezdete hétköznap fél 6. fél 8 és háromnegyed 10 órakor. Hu­svétvasárnap és hétfőn 4. 6, 8 és 10 órakor. URÁNIA FILMSZÍNHÁZ. (Rákóczi­ ut 21. Telefon: József 460—45 és 460—46.) Marokkó. —■ Miki mint moz­donyvezető. — Híradók. — Előadások kezdete hétköz­nap (szombat kivételéve!) egynegyed 6. fél 8 és háromnegy 10 órakor. Szombat, vasár- és ünnepimk háromnegyed háromnegyed 6, háromnegyed 8 és háromnegyed­ 1 órakor. A Városi Színház színpadának vasajta­ján a görög mitologikus világ alakjai kopogtatnak ... A fűszeres illatú sejtel­mes éjszakában driádok, faunok, Pán és Amor bújnak elő az erdő mélyéből, tán­cot járnak a beeckti herceg parkjában és megjelenik köztük az álmodozó her­ceg hívására: Hajnali csók, a Nimfa is. A mese anélkül, hogy átlépné a valószí­nűtelenség határát, valósággá válik. A regék szépséges Nimfája, aki eddig csak a fiatal herceg álmaiban élt, kilép az életbe, beleszeret a férfiba és­­ a felesége lesz. Fent a színpadon a mitológia hősei keverednek a ma embereivel, (míg csak a meseszövő le nem húzza róluk a kölcsön­­gunyáit), lent a zenekarban pedig jazz­­muzsika harsog, vagy pedig szelídül hal­kabb zenévé, ahogy az éppen szükséges. Ez a kettős játék, az antik és a modern hatások egyeztetése a­ legnagyobb bra­vúrja Farkas Imre új operettjének, a „Hajnali csók'“-nak . . . A színpadi keret, amelyben a „Hajnali csók" meséje lepereg, báron mű­vész. Sík n­ezd.'i, Ke­­leti Márton és Jege'Bősorban: Párig Ha mun­kája. fiik és Keleti a rendezd feladatára vállal­koztak, a fiatal művésznő pedig a­­­tisztritm­­vezés f ezúttal különösen sok fantáziát igénylő problémáját oldja meg maradéktalanul. Paris Ilát kétségtelen, hogy erősen segítik munká­jában festői kvalitásai és még színésznő ko­rából megőrzött színpadi ismeretei, de ha nem volnának meg benne mindazok az ösztönös ki­fejező formáit, amelyeket eltanulni, ellesni nem lehet, (sőt nem is szabad), akkor csak ezekkel, a­ligha jutott volna el ilyen rövid idő alatt ahhoz a tudás magaslághoz, amely megmagya­rázza egy nagy színház bizalmát, amikor bát­ran kezébe adja színpadát: tessék, varázsolj oda, őserdők övezte parkot, lovagtermet és egy newyorki mozi előcsarnokát. Mert ez a h­áro­n díszlet szolgál hátteréül Farkas Imre operett­jének. Az első felvonás az ,t//Járai-félszigeten, a beóeiai herceg korinthusi oszlopos kastélyá­nak homlokzatát és parkját ábrázolja amely­nek kőfala mögött már a rejtelmes, indákkal össze vissza bogozott őserdő zug. A második felvonás a kastély fogadótermében játszódik. Mindkét stilizált díszlet a tervező festő­nőnek nemcsak művészettörténeti tudását dicséri, há­nom harmonikus sz'nérzákét is. A fák sűrűje közül a­ hold - ezüst ko­rongja világit elő . . . Kisbéri segítség nélkül, varázslatosan!! m­ipattanik a hor- Cegd koronával diszitett park rácsos ka­puja . . . A misztikus fényben meg... lé­tük: Párt. Utána a nimfák és faunok se­rege ... Ez a jelenet túllépi az operetti kereteket, a zene és a tánc egyformán komoly balettet játszik. A muzsika festői hatásokkal érzékelteti az éjszaka csodáit a t­ánc pedig hű követője a piktorál­i­s zenének. Pán személyesí­tője s egyúttal a szellemes rajzú koreográfia írója, Korb Flóra, a nemrégiben elhunyt Korb Fló­­risnak, a neves műépítész-tanárnak leá­nya. Ő is tanította be a hallétkor nehéz táncait. A tánc­művésznő, aki a legutóbbi években Párisban és Olaszországban vendégszerepelt nagy sikerrel, három évvel ezelőtt lépett fel először a Városi Színházban Sztravinszky Igornak, „Egy katona története“ című zenés játékéban. Korb Flóra ma egyik legnevesebb kép­viselője annak az úgynevezett modern táncművészetnek, amely a m­ozgásmű­vé- s­zeti iskolához áll legközelebb és a balett ormait sem veti meg. Lábass Juci talán sohasem játszott még olyan sokszínű és művészi egyéniségéhez ülő szerepet, mint a „Hajnali csók“-ban. Mint az erdők tündére jelenik meg s amikor a nimfák­ban is rejtőző asszon­yi hiúság, a divatos pá­risi ruhák segítségével rabul ejtik, akkor egyszerre nagyvilági dámává alakul át. A herceg­ első látásra beleszeret, marasztalja, elébe hordát ínyencségeket, sokféle édességet. Az Inas ezüsttálon hatalmas tengeri rákot hoz be, amelyet a Nimfa szellemes dallal uta­sít vissza. — Nem is volna szívem hozzá­nyúlni, hiszen barátom volt, együtt úszkál­tunk a tenger mélyén . . . Ámor is megjele­nik, aki unokatestvére a Nimfa-nak. A gyer­mek felhúzza ijját, hogy a Nimfa szívébe lőjje, de az megkéri, hogy inkább konkurren­ Sét, egy amerikai lányt sebezzen meg fegyve­rével és ezzel elérje, hogy a „flapper“ honfi­társába, egy amerikai fiúba szeressen bele, a herceget pedig elfelejtse. — Ezt­ a Szívességet igazán megtehetem ne­ked, végre is rokonok vagyunk! — nyugtatja meg a gyermek unokatestvérét és nyilát az amerikai lány felé küldi . . . Uff! . . . Uff! ... — hangzik az indiánok kiáltása és t­iz indiángili jelenik meg a színpadon. Elfogják a trópusi sisakos fe­héreket, Kun Magdát és Érczkövy Lász­lót. Haditanácsot tartanak felettük, de mie­lőtt a főnök parancsára hozzákezde­nének a foglyok fejbőrének fenyűzésáhez. az amerikai fiú elszánt mozdulattal a fe­jéhez kap és maga nyújtja át az indián gentlemannek — a skalpját. Ez az előzé­kenység, azután valósággal elérzékenyíti a, vörös­ bőrűt. A baba­számot is a Kun— Érczkövy-d&r táncolja. Kíséretül pedig tizenkét egyforma nagyságú, apró, ötéves­­gyermeket kapnak, akik a háttérben fel­állított lépcsőzetes emelvényen különböző babáknak öltözve állnak, majd kettesével kitáncolna­k a színpadról. Szerepel köz­tük: .Josephine Baker-baba, .­ancsi-baba, bo­rold-baba, f­abaVida-baba, rokokó­baba és futballonos-baba . . . Valóságos baba-kereskedés ... A harmadik felvonás egy newyorki mozi előcsal­noka. A bemutatóra egymásután érkez­nek a filmsztárok. Felvonul Fatty. Harold J.’oyd. loro és Hurt/, fluster Kentem és IVn Hu­hn, a hős farkaskutya­­'s, (fm­­Hxn egyébként­­.Refifii/“ a lm ve és Tvhcj. sugó a t u’.-ij.'iinns? ! A rivalda előtt mikrofon áll és mindegyik •­ollo vess egy két szít mend­­­ele, helyesebben H'n­­l'n-tin — beleugat. A tegnapi próbán senki sem tudta olyan jól a szerepét, mint a súgó Hobbyja. A végszóra pontosan beleugat, a mikrofonba és azután büszkén átadja helyét Chaplinnek, aki tennész­­esen — mint­ a néma film híve — nem szól egy szót sem, csak is­mert csoszogó léptei zaját küldi a rádió hall­gatóinak . *• A megszokott kaszinó-társaság — amely színigazgatókbó­l, művészetiből és újság­íróktól áll — volt együtt a minap éjszaka, az Abbázia-kávén­dzhím. Fél ba­romira járt az idő, amikor a kártyaparti véget ért. Induláskor Koboz Aladár, a Terézkörúti Színpad egyik igazgatója így szólt a társaság tagjaihoz: — Aki a Nyugati felé lakik, azt hazavi­szem az aulómmal . . . A társasá­g egy része, köztük Salamon Bula is elhelyezkedet­t a felajánlott luxus­­autóban, amelyet azonban a soff­őr semmi­képpen sem tudott elindítani. A motor, akárhogy is btak­álta, nem a­art be­gyújtani. Már tíz perce tartott az ember küzdelme a motorral, amikor Salamon könyörögve fordult igazgatótásához: — Engedjetek el engem, majd hazame­gyek taxin, vagy akár gyalog is’ . . . Nem­ volt menekvése. Visszahúzták . . . A motor pedig továbbra sem engedelmes­kedett. A közelben álló egyik taxi soffőrje azután azt a tanácsot adta, hogy száljanak ki az autóból, tolják meg akkor bizonyára be fog gyújtani a reni­­tenskedő motor. A társaság szót fogadok, kiszálltak, nekigyü­rkőztek és elkezdték tolni, a „géperejű járművet“. Már az Ar­adt-utcán­ál tartottak, de eredmény nem mutatkozott. A luxusautó határozot­tan élvezte, hogy reménybeli utasai vi­szik őt haza, ahelyett, hogy ő szállj­­ana azokat­­. E­gy szusszanatnyira megáll­tak, a jólöltözött urak pihenőt tartottak. Salamon Béla azután ezt a pillanatot használta fel, hogy oda! 'nie® a kormány­­keréknél üldögélő­­ szoffőrhöz, aki angol hidegvérrel várta, hogy motorja megin­duljon: — Nézze csak, barátam­, — szólott hozzá elgyötörten — legyen szíves nekem hátra­szólni­, ha odaérünk a lakásom elé, mert­ akkor én már nem tolom tovább a­ kocsi­jukat­ . . . * Az ufóda Csehova-előadáshoz invitálta l'ht Mik’ók Ércekövy Lászlót. — Nem megyek — válaszolta szomorúan : táncoskomikus — Nincs pénzem, nem megye... — csehovai .... gy—y. KULISSZAFILM... ff fi SZiüIT®! Két világszenzáció premierje: FÓRUM Oaud­e A h­ét nagysikerű regénye: ARIANE a címszerepben: E­LISABETH B­ERGNER Kizárólag csak fedetteknek OaiMie fairere: Aki ölt! cimű világhírű regénye Il­méit: BOSPORUS! ÉJSZAKÁK Főszerepben: CONRAD REIDT Ki­­dfti! színházban kizárólagos joggal. AZ ELSŐ HANGOS M­AGYAR HÍRADÓ Zeppelin - FTC - Nemzeti meccs stb­. - Karinthy, Egyed Zoltán, Magyar Miklós, Tutay, Takács I., Mari néni, Qpafa stb. stb. beszélnek BEtadisok- finnteta­nisztil színhá­z­ban: Nagyszombaton 6, 8, és 10 órakor Husvétvasárnap és hét­főn 4, 6, 8 és 10 órakor

Next