Uj Nemzedék, 1937. július (19. évfolyam, 146-172. szám)

1937-07-10 / 154. szám

2 különben is nagy számát emeli. Erre p pedig senkinek sincs szüksége. Ön­álló lélek kell mindenekelőtt az ön­álló egzisztencia alapításához — mi­lyen kár, hogy erre nem lehet külön erkölcsi alapot felállítani! Az Új Nemzedék levelesládája *—--------------'-T......—:ag TANÁRI TOVÁBBKÉPZÉS Igen tisztelt Szerkesztőség! Pedagógiai körök az utóbbi időben lépten-nyomon hangoztatják a tanítói és a tanári társa­dalom továbbképzésének szükségességét. Nagyon helyes, amit mondan­ak, de ugyan­akkor nem gondoskodnak a kivitel le­hetőségéről. A pénzhiány sok mindent­­megmagyaráz. Kitűnő alkalom volna a továbbképzésre, ha a tanár, vagy a ta­nító július és augusztus hónapokban be­­­­utazhatná az egész országot. Megismer­­■­hetné hazájának hegyeit, folyóit, a nép­i életét és a történelem nevezetesebb szín­helyeit. Az illető tanár a gondjaira bízott ifjúságot a személyes élmények és tapasztalatok felhasználásával sokkal eredményesebben taníthatná és nevel­hetné. A körutazásnak azonban egy elő­feltétele van: a vasutaknak legalább 59 százalékos kedvezményes jegyet kellene biztosítania a tanári kar számára, hogy azok is igénybe vehessék a Máv.-ot, akik fizetésükből képtelenek kiváltani az arc­képes igazolványt. Adjon a Máv. a két nyári hónapra minden tanárnak és ta­nítónak 50 százalékos kedvezményt. A szerkesztőség megértő támogatását kérve maradtam kiváló tisztelettel: Kerék György tanító, Makó. DCo-színel Ve­­szár Ittiháhíttak ! Igen tisztelt Szerkesztő Úr! Hálásan köszönjük Huszár Mihály kép­viselő úrnak, hogy szóvá tette a vasár­napi munkás tünetet. Köszönik ezt azok az uradalmi cselédek, akiknek nincs va­sárnapjuk, akik egy napot sem tölthetnek Családjuk körében, miután hetenként nem 40, de 90—100 órát dolgoznak. Vegyék komolyan a többi képviselő urak is a vasárnapi munkaszünetet és ne engedjék a mezőgazdasági munkásság kiuzsorázá­­sát. Ne nyugodjanak, amíg­ nem lesz Ma­gyarországon teljes vasárnapi m­unkaszü­­net. Tisztelettel: Szokol József, Nagy­berki. Kaposvárott nincs fagylalt? Mélyen tisztelt Szerkesztő Úr! Mi kaposvári hadirokkantak még 1936-ban megkaptuk a fagylaltáru­­sítási engedélyt. Az idén még nem adta meg Kaposvár városa, noha már a nyár egy része eltelt. Beszéltünk a kereskedelmi miniszter úrral is, aki megígérte, hogy, akik arra érdemesek s a fagylalt kezelését értik, megkap­ják az engedélyt Lehetséges az,­­ hogy egy pár rendetlen ember miatt, nyolc-tíz családos hadirokkant nyo­morogjon egész nyáron? Tisztelettel: A kaposvári fagylaltárus hadirok­kantok. Ki velük?... Mélyen tisztelt Főszerkesztő Úr!­­ Nagybecsű lapjában ismételten ol­vastam, hogy a galíciaiak hogyan zsákmányolják ki és teszik tönkre a jóhiszemű keresztény magyar kis­iparosokat és kiskereskedőket Az ilyen Fränkeleket irgalmatlanul el kell ítélni és örök időre kitiltani az országból. Becsületes, keresztény, dolgozni akaró magyar testvérekre van szükségünk, nem pedig galiciá­­nerekre, akik drága valutáinktól és aranykészleteinktől akarnak megfosz­tani. Ezekre kell elsősorban felhívni az ifjúság és munkásság Ügyeimét hogy megismerjék és kilökjék ma­gukból ezeket az elemeket Mély tisztelettel Gombos Gábor technoló­­ga hallgató. (Folytatás az első oldalról) a bolgáét végkép a nemzetiek javára s é­g­r­ő 1. Közel százezer bilbaói tolódik el. S menekültet zsúfoltak itt össze, akik Spanyolországból Londonba érkező nagyrészt az utcákon és a mező­­angol lelkészek szörnyű képet feste­­ken tanyáznak. A népkonyha­­nők a Santanderben dühöngő c­h­i­n- i­kon naponta egyszer szolgáltatnak Szombat, 1937 július 10. Galíciai honfoglalás —Pakson­­ Paks, július 9. (Az Új Nemzedék kiküldött tudó­sítójától.) Az öreg Duna lomha tes­tén halk csobogással ring lefelé a hajó. Néhány dunai malom, pár le­maradó halászcsónak sejteti csak a fedélzeten lézengő utassal, hogy ta­lán mégis haladunk. Az ember szeme belefárad a partokat övező füzesek és ezüstny­árf faerdők egyhangúsá­gába. A végtelen, nyílt rónaságok világához szokott embernek ellen­szenves ez a nagy, szürke folyany, ami itt kígyózik, mint leküzdhetet­len ősi gát, külön országokat csinál az országban és százkilométeres ke­rülőkre kényszeríti a kenyércsatákon rohanó embert De a paksi kanyarnál kibékül az ember a vén folyam-rókával. Előbb karcsú csónakok jelennek meg a víz­­hátán, bennük barnára pirult, vidám evőzösök. Azután feltűnik a gyö­nyörű panoráma: a homokos parton csónakok és vidáman lubickoló­­strandolok tarka serege. A gát fölött pompás, lombos sétány, rózsaligetes park. A hegyoldalban pedig az ősi község tornyai és kedves házacskái nyújtanak barátságos látványt. Mert Paks nem az a lemaradt, Is­ten háta mögötti falu, aminek egyes filmek és némely adomák után gon­dolná az ember. A Dunára kiugró Sánchegy oldalában évezrede már, hogy gyökeret vert a kultúra. Ott ahol most a présházak hosszú sora őrzi vasajtók mögött a paksi szőlők zamatos borát, valamikor a római légiók strázsái állták. A Sánchegyet aláásta a Duna, a régi római vár ott pihen a szürke víz alatt porja már az enyészet harangja. Né­hány tanti, néhány nyugdíjas, öreg ur lézeng legtöbben s a kihalt csa­ládok ősi fészkeit elfoglalja egy uj, mohón terjeszkedő, szak­ál­as arisz­tokrácia ... A „Kis Palesztina..." A paksiak maguk is „Kis-Paleszti­­ná“-nak hívják a községjüket és na­gyon panaszkodnak a sűrü rajokban érkező galíciai bevándorlókra. — Lassan — mondják — az övéké lesz az egész község. A Fő-utcán és Villány-utcán ami szép házat látni, az mind az övék. Batyuval jönnek először a felvidéki, meg a bonyhádi „elosztó“ helyek felől, de pár év múlva már szükek lesznek nekik a vöröshagymaszagu kis boltok.­­A régi nemesi telkek jórésze már az ő kezü­kön van s mialatt a földmives lakos­ság máról-holnapra tengődik, a tiszt­viselő osztály úgy lebeg a lét-nemlét között, mint a Mohamed koporsója. — ők gyarapodnak. Először a kaftá­­nok kerülnek le, azután a szakáll s mire a letelepedéskor hozott batyu­ból luxusautó lesz, már úgy érzik magukat itt, mintha nem is 1000 esz­tendővel később jöttek volna be Ár­pád vezér után a Vereckei-hágón ... A nagy galíciai bevándorlásnak meg van a kézzelfogható magyará­zata. Paks az a boly, ahol a kezeket a gazdasági élet ütőerén lehet tar­tani. Az itteni piacra já­r be Kömlőd, Madocsa, Németkér, Dunaszentbene­­dek, Géderlak és Foktő népe. A túlsó partiak természetesen kompon jár­nak, mert évszázadokon át nem­­ ju­tott pénz arra, hogy a Duna két­ partja közötti közlekedést hidakkal megkönnyítsék. 1929-ben a paksiak harcoltak egy kidért, de aztán Duna­­földvár lett a győztes. A lakosság nagy tömege, a föld­művelők, keserves kenyércsatákat vívnak a között, de elég gyengés minőségű homokon. A kis törpebir­tokok jövedelméből el lehet ugyan­ „csikorogni“, de — különösen mióta a présházakban eladatlanul vannak a kitűnő paksi borok — a föld­­művesnép életszínvonala nagyon le­romlott. A sok nincstelen embert minden télen inségmunkán kell ten­getni. . . — Valamikor — mondja­­ dr. Polgár István főszolgabíró — a paksi bor kereseti cikk volt, a fővárosi és fővároskörnyéki ven­déglők mind azt mérték. Az emberek azonban leszoktak már arról, hogy jó bort igyanak. A duna-tiszaközi gyengébb borok olcsóbbak és kiszo­rí­tottá­k a paksi bort a fővárosi piacról.­­­s Akik csalódtak... A századok során ősi magyar ne­mesi családok fészke lett a paksi hegyoldal. A községben ma is áll­nak a címeres kúriák. Az egyiknek talán büszkén hirdeti a márvány­­tábla, hogy ott töltött hosszú időket rokoni látogatások során Deák Fe­renc, a haza bölcse. Ebben az ódon magyarságú környezetben a később betelepített nagytömegű svábság sem tudta megőrizni zárt nyelvi és nemzeti­ségi sajátosságát. Gaál Já­nos apát-plébános meséli, hogy a paksi svábok fiatalja már csak ma­gyarul tud és szives-lélekkel ma­gyarok. Sűrűn feltűnnek itt is az utcákon a rövidnadrágos, szőke Hittler-ifjak, akik kerékpáron jár­ják be a dunátúli német települése­ket. Egy-két napot szimatolnak a nép között, de aztán csalódottan áll­nak­ tovább. Az el­ma­gyarosodott paksi sváboknak nem kellenek a pángermán eszmék. Bár a református őslakosságot, alaposan megtépázta már az egyke, Paks még tartja magát. — Harminc évvel ezelőtt — mondja Gaál János apát-plébános — évente 100—120 gyerekkel töb­bet kereszteltünk, de ez a többlet el is halt még csecsemő korában. Ma kevesebb gyerek születik, de keve­sebb a gyerek­sír is, így a lakosság tartja a 12.000-es lélekszámot. Az ősi kurták szinmagyar lakóit azonban Idestova mind kikolom-33VÍ» .-.S- >. ' ' i ki egy kis levesadagot, úgy, hogy tízezrek koldulnak a város­ban. A kiéhezett emberek apatiku­­san várják a kikötőben a beígért hajók érkezését, de mindig csalód­nak, mert az élelm­iszerszállító gőzö­sök nem tudják áttörni az ostrom­­zárat. Minden remény a Duna Elmondja a főszolgabíró, hogy nem ártana a járásnak egy gazda­sági szakiskola, hogy a modern gaz­dálkodásra neveljék a lakosságot. Foglalkozik már a nép a gyümölcs­csel is, de még nagyon kevés az elsőosztályú áru. Tagosítani is na­gyon kellene, mert sok az 1—2 hol­das „gazda“, akinek 5—6 felé van a földje. A paksi vezetők minden jövőbe vetett reménysége a Duna. Paks, mint fürdő, kiránduló és szórakozó hely, most is jelentős vendégsereget kap minden nyáron a fővárosból, sőt Bécsből is. Az idegenforgalmat azonban még emelni lehetne s erről beszél a főszolgabíró is: — Árnyas dun­aparti sétányunk, parkjaink, strandunk, a szép vidék és kellemes éghajlat igazán a leg­jobb nyaralási lehetőséget nyújtják. Az országból százezrek utaznak kül­földre nyaralni, pedig a Dunának párja nincs. Mindenkit olcsón és jól tudunk ellátni s a Fürdőbizottság most azon van, hogy alközséget szé­pítse és idegenforgalmunk fejleszté­sével kereseti alkalmat nyújtsunk a népnek. A baj csak az, hogy ma­gára az utcarendezésre 150.000 pengő kellene . . . A paksi képesalbum teljességéhez tartozik még az a szomorú kép is, ami a vasút felé vezető úton tárul az ember elé. Hegyoldalba vájt odúkban egy sereg nagyon szegény ember tengeti itt az életét. Abban az időtájban kerültek ezek ide, ami­kor a község szép házsorait a galí­ciai honfoglalók már egyre sűrűbb rajokban kezdték occupálni. Nem tudnak menekülni a föld alól, ahová a­ szegénység elásta őket.. Az omla­dozó hegyoldal egészségtelen, sötét­­ódáiban, állandó életveszedelem kö­zött élnek, némelyik lakáson még ablakot sem látni. Televény talaja van itt a pusztító tüdővésznek. Ez a szomorú odasor eleven sikoltás itt az illetékesekhez: adjanak a kétség­telen jószándékú községi elöljáró­ságnak módot arra, hogy a barlang­­lakókat kihozzák a napfényre. A paksi egykéz A paksi határban most folyik a termés betakarítása. A szőlőkben is jó termést ígérnek a tőkék, a gyü­mölcsfák, azonban a paksi gazdák nem nagyon vannak eltelve remény­­nyel- A környék gyümölcs- és főzelék­­terményét a paksi Schwarz-Mosko­­viz konzervgyár vásárolja össze. A gyár annyiban jó, hogy párszáz asz­­szonyt és leányt foglalkoztat. Vala­mi az, még ha a legszűkösebb nap­számot fizetik is. A baj azonban ott van, hogy nincs több átvevő s így tavaly is 3 fillérért vásárolták össze a rengeteg paksi és környékbeli szil­vát. Mikor kon­kurrens jelent meg a láthatáron, felment a szilva ára is, de a paksi egykéz hamarosan gon­doskodott arról, hogy eltűnjön a kon­­kurrencia, más, Szabad vadászterü­letre . . . S most ismét balsejtelmek­kel várják a szilvaérést ... - így küzdenek, reménykednek, bíz­nak az emberek a paksi hegy oldalá­ban, a vén szürke Iszter virágos partján és a nem nagyon hegy­osztó homokon. Paks nem hagyja magát, nem süllyed abba a letargiába, ami a délebbre eső Sárközt már elborí­totta. De kérdés, hogy a föld, fi bor és a község többi nagy problémáival meg tud-e majd birkózni egyedül, ha­ nem nyúlnak idejében a hóna alá . . * Lakatos Vince. 1

Next