Uj Nemzedék, 1942. március (24. évfolyam, 49-73. szám)

1942-03-02 / 49. szám

Ma az osztálysorsjáték húzási listája - 194» MÁRCIUS 3 - 194» MÁRCIUS 3-ÁN XXIV. ÉVFOLYAM 49. SZÁM ft * £ * A NAP KEL 7.38 ÉS NYUGSZIK 18.47 ÓRAKOR a ■ BUDAPEST, V., HON­VÉ­D­ UTCA 10. SZ. I | 1 A HOLD KEL 10.29 ÉS NYUGSZIK 7.49 ÓRAKOR Ma: Ha megkeresztelkednének a szakszervezetek...! Részletes jelentések a jávai japán partraszállásról és a háromnapos pusztító tengeri csatáról NEMZEDÉK „A nemzet elsősorban szolgálatot vár tőlünk“ Bárdossy László miniszterelnök nagy beszéde a magyar ifjúsághoz A Darányi Kálmán Diákház­ megépítésére indított országos gyűjtés vasárnap ünnepélyes ke­retek között kezdődött meg a Magyar Művelődés Házában. Megjelent az ünnepi esten vitéz nagybányai Horthy István kor­mányzóhelyettes is. Az est ün­nepi szónoka Bárdossy László miniszterelnök volt, aki ez alka­lomból az értelmiségi ifjúság hi­vatásáról mondott beszédet. — A mai szép ünnepély ren­dezői azt kívánják tőlem — kezdte beszédét Bárdossy minisz­terelnök —, hogy a magyar ér­telmiségi ifjúság hivatásáról be­széljek." Nem könnyű feladat ez. Mert várjon lehet -e utat mutatni és irányt szabni a tavaszi szél­nek, amelyik a termékeny nyár­i ígéretét hozza? Vajjon lehet-e és szabad-e az ifjúság hivatásáról beszélni annak, aki már az idő­sebb nemzedék, szemével nézi az életet, az élet adottságait, lehe­tőségeit és korlátait? — Az, amit hivatásunknak ér­zünk, a lélek legmélyéből fakad. A lélek­ legmélyéből, ahová égi erők fénye vetítette. A hivatás nem szerep, nem feladat, nem megbízás, hanem életünk megmá­síthatatlan formája, a magunk­­megnyilatkozása, amely lehet dicsőséges vagy tragikus, teljesí­tésének eredménye lehet kudarc vagy diadal, de amibe bele­beszélni nem lehet. Legalább nem úgy, hogy megállapításaink változtatni vagy módosítani tud­nának azon, amit valaki egyszer tö­kében igazán hivatásának vál­lalt. S ha nem így vállalta, váj­jon érdemes-e sok szót veszte­getni rá? — Fiatalnak lenni a szó szel­lemi értelmében, azaz fiatalnak lenni híven, meggyőződésért síkra szállni és szolgálni készen, már magában is hivatás, már magában is program is. E hiva­tás beteljesülése vagy csődje n­­em a mi sorsunk, hanem azoké, akikre az eljövendő élet munkája . Okosabb volna tehát, ha megfordítanék a problémát. Ha nem azt vizsgálnék, mi legyen az ifjúság hivatása, hanem azt, hogy milyen hivatást vállaló ifjúságnak lehet építő szerepe a nemzet életében. —­ Fiatalnak lenni nemcsak fizikai, de elsőrendűen szellemi állapot. Az ifjúságban mindig van valami majdnem anyagra­és harcai várnak, ők szemben állnak a felkelő nappal. Mi azon az oldalon, ahová az árnyékok van. A fiatalembert még nem fonták be az érdek és haszon indái. — Lelkét nem verte bilincsbe a gond. Játékok boldog országá­ból jön. Lelkében még tiszta és töretlenül rajzolódnak ki azok az eszmények, amelyek felé bátor léptekkel megindul. , — Az ifjúság az örökké meg­újuló nemzet, S ezért valamiké­ esnek. Árnyékok, amelyekben aggodalmak és kétségek bújnak meg. pen benne testesül, meg a nemzet maga. Élő lánc a jelen és a jövő között. Már nem egészen a je­lenben él s még nem érte el a jövőt. Mintha valamikép időn kí­vül léteznék: lebegne, szállna, szándék és megvalósulás mes­­gyéjén. Ugyanekkor eleven kap­csolat a nemzet részei, a külön­böző társadalmi osztályok között. Mert, ha fiatalnak is mondja ma­gát, nem az, aki máris egyik vagy másik társadalmi osztály­­lyal vállal különös közösséget s nem az egész, osztatlan nemzet­tel. :— De az ifjúság csak addig igazán az egész nemzeté, amig a jövővel mérkőző kedvével egyet­len pillanatra sem szakad ki az örök magyar sors közösségéből. „Az ifjúság az örökké megújuló nemzet" BÁRDOSSY LÁSZLÓ MINISZTERELNÖK BESZÉDET MOND A MAGYAR MŰVELŐDÉS HÁZÁBAN. Kezdetben volt a liberalizmus, mely úgy száguldott végig Európa egén, mint egy fénylő és népvándor­lást irányító üstökös. Nemcsak divat, hanem koreszme volt, tudósok bálványa és népek el­­bűvölése egyaránt. Az övé volt a politikai hatalom teljessége, a gazdasági élet szolgálata és a­z övé volt a­ sajtó, a hatás és propaganda nagy eszköze. Való­ban rendszer volt a szó igazi értelmében, amelyik uralmát kiterjesztette az anyagi és szel­lemi élet minden területére. Aztán jöttek több, mint fél­százada már mélyen néző, bölcs és előrelátó magyar fér­fiak, akik felismerték, hogy a liberalizmus külső fénye és varázsa megött mély és halá­losan komoly árnyékok húzód­nak meg. Meglátták, hogy a kapitalizmus külső csillogása a legnagyobb szociális igazság­talanságokat takarja s hogy a nagy várnak, amit liberalizmus­nak neveztek, belső gyöngesé­­gei, ellenmondásai és hazugsá­gai miatt előbb-utóbb olyan katasztrófával kell összeomla­­nia, amely a nemzeteket is a sír szélére rántja. S ezek a jövőbelátó emberek akkor meg is fogalmazták az új szabadság­­harc programját és evangéliu­mát, ebben az egyszerű két szóban foglalva össze: keresz­tény és nemzeti irány! Keresz­tény: az Evangélium mélységé­ből és bölcsességéből, emberi és szociális igazságaiból és magyar a szentistváni gondolat nagysá­gával és örökkévalóságával. A meglátás könnyebb volt, mint a harc és a győzelem ki­vívása. Évtizedeknek kellett az idő homokóráján lepereg­niük, a kezdeményezőknek vállalniuk kellett a politikai hatalom sokszor megsemmi­sítő erőszakos nyomását, a gazdasági élet görcsös és nagy­arányú védekezését, a sajtó gú­nyát és pergőtüzét és hosszú ideig a tömegek értetlenségét és érzéketlenségét. De ezekben a magyar férfiakban nemcsak belátás, eszme és eszményiség volt, hanem igazi bátorság is, s harcos vér, kemény küzdenitu­­dás és valóban rendíthetetlen, rettenthetetlen és önzetlen ki­tartás! Az eszme elindult, önön­erejével is toborzott s lassan-

Next