Új Pedagógiai Szemle, 2014. július-december (64. évfolyam, 7-12. szám)

2014 / 7-8. szám

TANULMÁNYOK Célok, sikerek és kihívások a siketek és súlyosan nagyothallók idegennyelv-tanulásában IRODALOM Baker, C. (1999): Sign language and the Deaf community. In: Fishman, J. A. (szerk.): Handbook of language and ethnic identity. Oxford University Press, Oxford, UK. 122-139. Bartha Csilla, Hattyár Helga és Szabó Mária Helga (2006): A magyarországi siketek közössége és a magyarországi jelnyelv. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest. 852-906. Bedoin, D. (2011): English teachers of Deaf and hard-of-hearing Students in French schools: Needs, barriers and strategies. European Journal of Special Needs Education, 26. 2. sz. 159-175. doi: 10.1080/08856257.2011.563605. Bombolya Mónika (é. n.): Nagyothalló gyermekek szókincse. Letöltés: http://linguistics.elte.hu/studies/fuk/fuk08/ Bombolya%20M%F3nika,%20Nagyothall%F3%20gyermekek%20sz%F3kincse_KJ_LZS.pdf. (2014.05.12.) Cawthorn, I. & Chambers, G. (1993): The special needs of the deaf foreign language learner. Language Learning Journal, 7. 3. sz. 47-49. Csizér Kata, Kontráné Hegybíró Edit és Piniel Katalin (publikálásra benyújtva): Hallássérült diákok idegennyelv­tanulási motivációját befolyásoló tényezők. Csuhái Sándor, Henger Krisztina, Mongyi Péter és Perlusz Andrea (2009): „Siket gyermekek kétnyelvű oktatásának lehetőségei és korlátái”című kutatás eredményei. Zárótanulmány. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Köz­­alapítvány, Budapest. Letöltés: http://fszk.hu/mjp/szakmai-anyagok/Siket-gyermekek-ketnyelvu-oktatasanak­­lehetosegei-es-korlatai-c-kutatas-eredmenyei_zarotanulmany.pdf. (2014.05.12.) Davies, S. (1994): Attributes for success. Attitudes and practices that facilitate the transition toward bilingualism in the education of deaf children. In: Ahlgreen, I. és Hyltenstam, K. (szerk.): Bilingualism in deaf education. Sygnum Verlag, Berlin. 103-121. Domagala-Zysk, E. ed. (2013): English as a foreign language for the deaf and hard of hearing in Europe - state of the art and future challenges. Wydawnictwo KUL, Lublin. EMMI (2012): Az emberi erőforrások miniszterének 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelete a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. Letöltés: http://www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/32/PDF/2012/22.pdf. (2014.05.12.) Fleming, J. (2008): How should we teach deaf learners? Teaching English as a written language to deaf European students. In: Kellett Bidoli. C. J. és Ochse, E. (szerk.): English in international deaf communication. Peter Lang, Bern. 123-153. Foniokova, Z. (2014): English for learners with hearing impairments: Challenges in written output. Előadás el­hangzott a 12. ESSE Konferencia „English as a Foreign Language for Students with Special Educational Needs - Exceptional English for Exceptional Learners? SLANG 32” szemináriumán. Kassa, 2014. augusztus 30. Grosjean, F. (1996): Living with two languages and two cultures. In: Parasnis, I. (szerk.): Cultural and language diversity and the Deaf experience. Cambridge University Press, Cambrigde, UK. 20-37. Letöltés: http://www. signwriting.org/forums/swlist/archive2/message/6760/Chapter.rtf. (2009.05.17.) Grosjean, F. (1999): A siket gyermek joga a kétnyelvűvé váláshoz. Modern Nyelvoktatás, 5. 4. sz. 5—9. Janáková, D. (2008, szerk.): Teaching English to deaf and hard-of hearing students at secondary and tertiary levels of education in the Czech Republic (2. kiadás). VIP Books, Prague. Jokinen, M. (2000): The linguistic human rights of sign language users. In: Phillipson, R. (szerk.): Rights to language: Equity, power, and education. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, N. J. 203-213. Kellett Bidoli, C. J. és E. Ochse (2008, szerk.): English in international deaf communication. Peter Lang, Bern. Komesaroff, L. (2008): Disabling pedagogy: power, politics and deaf education. Gallaudet University Press, Washing­ton D.C. Kontra, E. H., Csizér, К. és Piniel, К. (előkészületben): The challenge for Deaf students to learn foreign languages in special needs schools. Kontráné Hegybíró Edit (2010): Nyelvtanulás két kézzel: Л jelnyelv szerepe a siketek idegennyelv-tanulásában. Eötvös Kiadó, Budapest. Kontráné Hegybíró Edit, Csizér Kata és Piniel Katalin (2013): Hallássérült nyelvtanulók egyéni változóinak vizsgá­lata: motiváció, képzetek és stratégiák. Alkalmazott Nyelvtudomány, 13. 5-21.

Next