Uj-Somogy, 1928. január (10. évfolyam, 1-25. szám)

1928-01-01 / 1. szám

ÚJ.SOMOGY i kaposvári százéves k­­ erek száz évvel ezelőtt csat­­a­csákány ütésektől volt hangos­­osvár mezővárosának mai Fe­­ája azon a helyen, ahol ma az in vármegyeháza hirdeti nemes szerüségü, nyugodt vonalaival a­z év előtti építő munkát. Bon­­dák egy régi középületet, a mai egyeháza elődjét, hogy felemel­­tessék helyébe az újat, mellyel a Tekintetes Karok és Rendek, a vár­megye nagygyűléseinek tagjai, akar­ták bebizonyítani áldozatkészségü­ket. A gondolat, hogy a megye gyűléseinek méltó hajlékot építse­nek már a XVIII. század derekán megszületett. Felvetését a tanácsko­zások, megbeszélések hosszú sora­­­ követte. Az ősi megye törté­­s kimutathatóan a negyedik­­házát készült megépíttetni, e közül az első gr. Nádasdy 5 főispán idejében épült fel nyban. A tapsonyi megye­rövidesen áttelepítették Mar­­dr. Sigray József főispánsága­­, amit gr. Széchenyi Zsig­­lar, a marcali domíniumok­­ főúri bőkezűsége tett lehre- Ingyen telket adományozott, a megye gyűlései számára ij létesülhessen. 1700-as évek első felében­­ tovább vándorol a megye ilye. Harmadik és végleges Kaposvár mezőváros lett, ez akkori legfőbb nevezetes­­az okozta, hogy a herceg­házy-féle somogymegyei hír­központja volt. Ez az első váci megyeház sorrendben a dik, — azonban hamarosan ,k, céljának nem megfelelőnek mit. A közóhaj, a közérdek felépítését sürgette. Az épp­­kapcsolatos börtönök rossz nénye a közóhajt az uj után akább siettette. Egyik 1769. nagygyülésen élénk eszme­­e adott alkalmat a börtönök­nak furfangos leleményessége, a gyenge falakat kiástak és öktek. S mintha csak turáni piszmo­­ilt volna a kérdés gyorsabb helv megoldására. Egyre-másza­k a tárgyalások az uj hajlék­on. Okos, körültekintő indi­­­k váltogatták egymást és ki­­csak a szóömlesztésnél tartott az ügy. Közben beköszöntött a kalapos király kora, a nemes nem­­zetes Karok és Rendek dereka nem igen hajlott József utasításaira. Ter­mészetesen a németesítés hivatalos közege, a magyar királyinak cimzett helytartótanács a maga módján tört borsot a makacs somogyiak orra alá. Tudott a megye óhajáról, mely uj székházat szeretett volna emelni már Mária Terézia alatt. Tehát rendeletet bocsátott ki, hogy uj megyei épületet emelni helytartó­­tanácsi engedély nélkül nem lehet. Ezt a megkötöttséget súlyosbították az anyagi eszközök előteremtésének nehézségei is. Az első megyeház telke az újnak felépítésére kicsinynek tetszett. De meg honnan teremtsék elő az épí­tés költségeit? Kétszeresen fogas kérdés, melyre nehéz volt feleletet találni. De még így is az építés lelkes propagálói módot találtak arra, hogy az ügy „ad acta“ ne kerüljön. Megszerkesztettek egy költségvetést és azt felterjesztették a helytartótanácshoz jóváhagyás végett 1796-ban. Egyúttal széles­körű mozgalom keretében közada­kozásra szólították fel a megye birtokosait. Lassan-lassan kinyíltak a zsebek, az úgynevezett „építési cassa", melyet külön erre a célra alakítottak, kezdett telleni. Döntő lökést adott a mozgalomnak herceg Esterházy fejedelmi bőkezűsége, aki 1806-ban a megyehá­z­na­yitására s a tömlöcökre­­ kapu ispáni lakot ingyen ajánlo­tta az adományokból is gyűlt é pén készpénzzel, ki meg ze­­nész felajánlott építési anyagi k­ii­gáltatásával járult hozz­á életrehivásához. Az adom­ány meg tudták vásárolni a P­rák- féle házat. Majd 1807-be­nn Esterházy az uradalmi tr­grab levő két hold földjét engedte építés céljaira anyaggyűjtő , így kialakulhatott végre az építési terv, amely az első­­ háza helyén az adományokb vétellel nagyobbodott telken tótta az uj székházat, vagy aho azt egykorú feljegyzések már az „uj Tanáts Palotát" félémél Török Ferenc akkori váry földmérő, finom kivitelű teái a régi épület formájától Szitu­denben eltértek. Külön épíet­képpen tervezték meg a főnt sok tekintetben a mostani il­ban, melybe elsősorban a­ a szálló és a megyei törvi­ helyiségei kerültek, külön szólt az elkülönítendő ra­b és a vele kapcsolatos kettőska­nának. Ez utóbbinak épitésit, már 1803-tól kezdve küld­­­tötték és külön is kezeltél János a kettős-kápolna épitá­s­yáról beterjesztett 1818. évi,már 2-iki jelentésében 1300 k­ir Somogy vármegye százéves székháza. : az ember és a művész, ami ritka kivétel) egyet jelentett, hél kevesebbel, minél többet, mindent kifejezni, — ez az ivészi mottóm. De mikor fel­­mindig egy-egy kis revolució végbe bensőmben. Mintha mi újból és mindig újból kem­­­egtanulnom !“ — A modern­­k, a haladásnak egész­evan­­na van ebben a mondatban,­­ szánalmas ezzel szemben az Ivész: impotencia, mely egy i­tt kérődzők azon, amit egy­­— megtalált? Nem, — hanem egyszer másoktól megtanult, enhat esztendőt töltött Párisban. Az idő“ — írja — „melyben fel­­átadtam magamat a legszebb álatoknak, a legideálisabb­an jött művészetnek. A szegény­ül járó sok baj, emberek kelle­­mkezése, a háziúrtól a grász­­ig, a hazulról érkezett gáncsos­­sokról szóló hírek,­­ mind­annyi ok volt arra, hogy még­is összeszedjem magamat . . . értettek, kinevettek, félbolond­­de legalább is feltűnést haj­inak tartottak... Sokszor magam­­csodálkoztam, hogyan lehetett keresztül élni a nagy idegenben, enben, Párisban jóformán den kereset és egyéb pénzforrás nélkül és igy élve nemcsak megélni, hanem még igazi művészetre is tö­rekedni és soha meg nem alkudni! — Várjon mit szólnak ehhez az okos opportunisták és óvatos duha­jok, akik ma is azzal mentik a ma­guk mindig megalkuvó rabszolga­szellemét, hogy a kenyérgond hajtja igába a fejüket? „Idehaza semmi reménység se kecsegtetett“ — írja egy helyütt. „A nagyfejűek részéről kinevetés, agyon­­kritizálás, soha semmi díj, vagy el­ismerés, mindig csak mellőzés — ez volt a részem 46 éves koromig.“ Ha sokszor fölényesen meg is jegyzi: „Vájjon csakugyan olyan fontos dolog az, hogy mi egy laikus nagyúrnak a véleménye a művészet­ről ?“ — mindenesetre a hazai hang­adó körök e magatartása egyáltalá­ban nem tette könnyűvé ideális gon­dolkozásához való hű maradását. De hagyjuk ezeket. Nem szemre­hányásoknak készültek ezek a visz­­szaemlékezések, csak mutatni akar­ják, milyen rendkívüli, emberi és művészi tulajdonságok kellettek ahoz, hogy célját elérje. Zsenijének szárnyas lován és mű­vészi erkölcsének csorbítatlan vér­­tezetében vonult be a Pantheonba, — az Ufizzi halhatatlanjai kié, a sors, mely megélni enged: a vételes dicsőséget, úgy akar,­­ tüneményes pályájának ezvé­lomása is legyen. Még éppni csak fejére tehettük idehaz­ a hatatlanság borostyánját, úr borította gyönyörű alakját a k­e­ felhője és a somogyi anyaföldrős követelte magának nagy fié a Kapos mellől indult el, hogy be sön a nagy, művészi óceáni, vatala mellől, mely ott pomázo somogyi ég alatt, szinte a b­e­szállt az epitáfiumok tömjirn; de még be sem hántoltál is egészen, a nagy halott mánag maradt s a téli göröngyre m­­a annak a könnyei hullottak, d tében is a legtöbb könnyet áll érte: a feleségéé. „Emberi életem jobbik fe !* igy aposztrofálja egy helyüttis Rónai Lazarine asszonyt fia művészfeleség, aki egy éb­en szinte napról-napra érdemelt­­i a becsületrendet, az bizonyán Rónai felesége volt. Ebben a s merú és mégis felemelő órákat kér búcsút veszünk a Mesterei alakjától, hogy megkezdje a h­­atlanok legendás örök életét,Ő­szönjük meg hősies önfeláldo

Next