Uj-Somogy, 1929. szeptember (11. évfolyam, 197-221. szám)

1929-09-29 / 221. szám

10____________________ U J. SOMOGY 1929. szeptember 29. Útban Belgium felé... Nyolc napos kerékpáros út Németország Ipari centru­méban. — A Zeppelin propaganda-utyja Észak-Német­­országban. — Kapát, kaszát és egyéb szerszámokat készí­tenek a Krapp-ágyugyárban. — Hindenburg fejszobra a kölni dóm tetején. — Az „Új-Somogy“ kiküldött munkatársától. — Köln, szeptember 16. Hogy a legközelebbi célomat, a Bel­giumhoz vezető útvonalat, könnyű szerrel elérhessem, újra Németor­szág egy részén kellett áthaladnom. Flensburg után Kiel volt az első stációm. Eddig egyeteméről volt hí­res, újabban a világháború alatt ott készült félelmetes német páncélos­hajók emelték presztisét. Riválisa, Lübeck sem maradt mögötte neve­zetes hadikikötőjével, amelynek ka­tonai jellege immár megszűnt és egy kiszuperált német páncélos, amelyet néhány pfennigért minden idegennek megmutatnak, emlékeztet már csak a régi harcok dicsőségére. Kerékpárommal Hamburgon éppen csak átfutottam, hogy mihamarább Brémába érjek. Bréma szabad ki­kötője Németország egyik legfonto­sabb tengeri állomása. A kivándor­lók legnagyobb része innen indul szerencsét próbálni különböző világ­részekbe. Brémának gyönyörű fek­vésű, hatalmas, kikötője mellett terül el az ó- és új részekből álló város. A régi várost sáncültetvények közé ékelt villák, nyaralók, kiránduló­­helyek teszik érdekessé, az új vá­rosban hatalmas paloták, áruházak sorakoznak egymás mellett. A vásár­­éren áll a szabadság szobra és mö­­götte Bréma leghíresebb és legszebb miete, az 1410-ben épült város­ba. A 17-ik században újjáépítették, reszánsz stilben, emellett holland­i építészeti motívumok is látna­­, a monumentális épületen. A mü­­eszi kivitelű oszlopokkal díszített Grosi tanácsházban székel a börze, a kereskedelmi kamara, vagyis a­z ajma kereskedelmét mozgató és­­ irányító testületek. Feltűnt, hogy majdnem minden harmadik üzlet kirakatában „brémai emlékeként az úgynevezett híres brémai „zené­szek“ (szamár, kutya, mac­da, ka­kas) változatos képcsoportoza lát­ható. Olyanféle specialitás ez, mint a „miskolci kocsonya“. Mindkettőhöz bizonyos legenda fűződik, anélkül, hogy annak helyes magyar zatát bárki is tudná. Dortmund határában karik­áztam másnap, szeptember 12-én reggel, amikor jellegzetes motorzúgás ütötte meg füleimet. Tüstént eszembe ju­tott, hogy ma hajnalban indult észak­németországi propaganda útjára a „Graf Zeppelin“ és Münster város­tól, ahol Eckener felesége lakik, táv­irati meghívást kapott, hogy Marra vezesse útját. Feltekintek az égre, ahol nagy magasságban feltűnt a hihetetlenül gyorsan haladó Zeppelin, három repülőgéptől kisérve. A nap sugarai szikrázva törtek meg ezüs­tös testén és én lenyűgözve bámul­tam a távolba tűnő régi ismerősöm elmosódó körvonalait. Mire Dort­­mundba beérkeztem, az utcákon fel­állított rádiókon hallgatta az extá­zisban levő nép a münsteri polgár­­mesternek Eckenerhez intézett üd­vözlő beszédét. Soha nem felejthető impressziók­ban gazdag vidékre, Németország leglakottabb részébe, vezetett további utam. Nem túlzok, ha azt írom, hogy az országutakat a zöld lombú fák helyett emeletes házak szegélyezik. Dortmundtól Kölnig 94 kilométer hosszú az út. Közel 30 város esik ebbe az útvonalba, de az egyik vá­­­­rosból alig hogy kijutottam, már a másik határához értem. E városok között az egymástól 4 kilométernyire eső Elberfeld és Barmen ragadták meg különösen a figyelmemet, a két várost összekötő csodálatos építmé­­nyű függővasútjukkal. Harmadszor járom a német föl­det, minden út egy-egy külön él­ményt jelent számomra. Most Német­ország valóságos ipari centrumába kerültem. A hajózható mesterséges csatornák hálózata, a gyártelepek imponáló tömege, a munka nemes patinájától, füsttől átitatott fantasz­tikus vasépítmények, egyszeriben feltárják előttem a csodát: a német nép tudását, szívósságát, akaratere­jét, bizakodását, termelni tudását és legyőzhetetlenségét jelentő titkot. A Ruhr­ mentén, gazdag szénbánya­­területen visz további utam. Gyár­kémények erdői sorakoznak és az eget ostromló füstfelhők úszkálnak a levegőben. Amerre a szem ellát, monstrum gyárépületek sokasága feketéiik, és ezek sorában is már messziről feltűnik a sok kémény. Essen, a Krupp-féle híres ágyugyár nevezetes városa. Külön városrészt foglal el a Krupp gyár hatalmas épület­tömege. Az ágyugyártás ter­mészetesen szünetel a gyárban, át­tértek a hasznosabb szükségleti esz­közök gyártására és a munkások számát szaporították. Az üzem nagy­ságát híven jellemzi, hogy a gyár­ban és a hozzá tartozó kohókban, bányákban ez időszerint több mint 30 ezer munkás dolgozózik. A gyár területén külön önkormányzat, tár­sas és jóléti intézmények, fürdőszo­bás munkáslakások ezrei állnak a megelégedett munkások szolgálatára. Az itt, valamint a közelben levő Düsseldorf­ban gyártott acéláruk, gépek, vasszekrények, lokomobilok és ezerféle vasszerszámok Európa szükségletének legnagyobb részét látják el. A munka birodalmát meg­illető lelki köszöntéssel távoztam ezen aranyat termő vidékről és foly­tattam további utamat Köln felé. Köln­be érkezésem napján, szep­tember 16-án, nyílott meg a szokásos őszi vásár (Messe), amely kellő pro­pagandával ezer számra vonzza ide az idegeneket és emeli a hihetetle­nül nagy külföldi forgalmat. Köln­ben nagyon sok a látnivaló, a tere­ket díszítő szobrokkal, szebbnél-szebb középületeivel, múzeumaival, állat­kertjével nem lehet eléggé betelni. Világhíres nevezetessége, amelynek megtekintésére messzi földről zarán­dokolnak ide ájtatos hívők, évszá­zados múltú pazar dómja. Hossza 186 méter, tornyának magassága 157 méter. A világ legmagasabb tornyá­nak hirdetik, ámbár némelyek sze­rint az ulmi dóm még ennél is ma­gasabb, 171 méter. Nyolcvan eszten­deje tart a dóm építése és úgy mondják, sohse lesz befejezve, mert állandóan építkeznek benne. Két év előtt a dóm déli oldalának egyik ki­szögellő pontján, égbenyúló hatal­mas sarokrészen helyezték el Hinden­­burg fejszobrát, Németország leg­magasabb emlékművét Kölnben immár végleg elbúcsúz­tam a Rajnától, a németek féltett kincsétől, amelynek minden csepp­­jét szeretnék a németek országuk­ban tartani, elbúcsúztam itt hűséges „defektes“ pajtásomtól, a velem több ezer kilométert befutott kerékpárom­tól s tekintettel a rohamosan közeledő őszi időre, most már vonaton foly­tatom utamat Belgiumon át a ten­gerig és onnan hajón — Londonba, Albion ködös hazájába. Sebők György: A brémai városháza. Az esseni Krupp-gyár. Hindenburg fejszobra a kitini dómon. Árlapot díjtalanul küld: HÉBER SÁNDOR kályha- és tűzhelygyára Budapest Vilmos császár­ út 39. sz. (Hajós­ utca sarok.) Kályháinkból állandó lerakat: Krázsovits József Kaposvár, Stern László, Kadarkút. Utolérhetetlen! Tartóssága örökös! fatüzeléses, r­égi üléses, folytonélő kályha 10 a FOT 24 r egy normál szobát. Nagyobb típusok 3—4 szobás lakást is egyenletesen fűltenek. Legtakarékosabb, leghigiénikusabb fűtés! Vegyestü­zelésű REKORD és ZEPHIR folytonégő kályhák. ELITE takaréktű­z­­_________helyek. Kéménytoldók._________ Két,savas ammóniák. Szuperfoszfát. Kálisó. Műtrágya - raktár! Uradalmak, kisgazdák! Kaposvári raktárainkból módunk­ban áll szállítani a műtrágyák összes fajtáját s évi hitelre, kamat, kedvezménnyel. Eladás kicsinyben és nagy­ban. Tegyen műtrágyánkkal próbaki­­sérletet kisebb mennyiséggel. Vagyonvételnél kérje saját érde­kében árajánlatunkat. Ugyanott amerikai olajok, zsák, ponyva, gepszij és zsinegáru. Ásványolajkereskedelmi Vállalat Zserger és Társa, Kaposvár Irányi Dániel­ utca 21. Telefon: 627. Mészamonsalétrom. — Mésznitrogén. Lem­asalétrom. — Nitrophoska. Thomas salak. — Csilisalétrom. Rhenániafoszfát. Diósdi trágyamész. 3 hónapig érvényes áraim! Aranykorona, garantált 22" karátos 19 P Ugyanaz öntve---------------4---------------21 P Egyszerű tömés------------------------- 3 P Legjobb platina vagy pok­e"--------------4P Bármily gyökérkezelés 2 P-vek több ortfog kaucsukban-----------------------4P Angol foggal---------------------------------------5P Foghúzás--------------------------------------3­P Egyébb munkáknál díjtalan.. Úgy az én, valamint sógorom, (Gyárfás" betegei" nek, valamint betegpénztári ta­gok, szegények, kis fizetésüeknek külön kedvezm­mény. Részlet­­fizetés. Minden munka után 5 éves írásbeli jótállás. Rendelkezésre állok esténkint, vala­mint ünnepnapokon k­ is. Präger Andor fo­gászata Kaposvár, S­'o­ut' on 24. 27312

Next