Uj-Somogy, 1940. szeptember (22. évfolyam, 199-223. szám)
1940-09-14 / 210. szám
6 Olaszország afrikai érdekei. Ötmillió olasz élt az afrikai gyarmatokon. Az európai újjáépítés kérdése maga után vonta az afrikai gyarmatrendszer felszámolását is. Afrika a tizenkilencedik évszázad elejénaz európai gazdasági rendszer egyik nyúlványa volt. A tizenkilencedik század második felében azonban nagy katonai jelentőségre tett szert. A versaillesi béke mutatta, hogy Anglia és Franciaország politikája főleg arra irányul, hogy Afrika segítségével mindkét állam megerősítse világhatalmi állását. Németországtól ugyanakkor elvették mindazokat a gyarmatokat, amelyeket nehéz munka és nagy befektetés árán szerzett meg. Olaszországtól viszont megtagadták annak a lehetőségét is, hogy életterét az afrikai szárazföldön kiterjeszthesse. Olaszország számára az afrikai területek revíziójával kapcsolatban három különösebb érdekes és fontos érdek lép előtérbe. Először a katonai biztonság kérdése, másodszor a letelepülésre alkalmas helyek megválasztása, fehér lakossága számára, harmadszor a nyersanyaglelőhelyek szükségessége az egyre fejlődő olasz ipar számára. Az érdekek e sorozata elsősorban az északafrikai partvidékre, valamint a Földközi-tenger vidékére terjed. Tudvalevő, hogy Anglia és Franciaország középtengeri tártokait főleg arra használták fel, hogy ott Olaszország elleni katonai támpontokat építsenek ki. Egyiptom is, amely a Szuezi-csatorna birtokosa, mindent elkövetett, hogy Itáliát lehetőleg elzárhassa keletafrikai gyarmat területeitől és akadályozza az Olaszország és Ázsia közötti kereskedelmi forgalmat. Egyiptom Alexandriával, mint az angol érdekek középontjával fenyegette nemcsak Szicíliát, hanem az olasz félsziget egész déli partvidékét, is. Alexandriában összpontosították az angol középtengeri flotta nagy részét és hogy ez mit jelent Itália számára, azt a Jóni-tengeren annak idején lezajlott ütközet is igazolja. Ebben a tengeri csatában veszítette el Olaszország azt aszerepét, amelyet most a Földközi-tengeren betölteni ki-, van. Hasonlóképen járt el Franciaország is, amely Tuniszból fenyegette az olasz érdekeket. Franciaország ezt az afrikai területet Olaszország egyesítése előtt és azért vette birtokába, hogy a Bizértát kezeibe kaphassa. Az erősen megerősített Bizertát, amint annak idején a francia nagyvezérkar mondotta, tulajdonképen nem más, mint egy állandóan Szicíliának szegezett fegyver. Franciamarokkónak, amely a Közép-tenger és az Atlanti-óceán között egészen Spanyolmarokkóig terjed, szintén olaszellenes küldetése volt. Hogy ez mennyire helytálló, azt mi sem igazolja jobban, mint az a szoros összeköttetés, amelyet az angol és francia kormányok Franciamarokkó és Gibraltár közt fenntartottak. Nem szabad elfelejteni, hogy Olaszország a legnagyobb középtengeri hatalom és abban különbözik Franciaországtól és Spanyolországtól, hogy minden kikötője erre a tengerre nyílik. Természetes tehát, hogy Északafrika, Tunisz és Egyiptom, amelyek legközelebb esnek az olasz félszigethez, fontosak Itália szabad közlekedése és hatalma szempontjából. Itália Afrikában nemcsak katonai, de gazdasági lehetőségeket is lát. Az az Olaszország, amely ma Németország után Európában a legsűrűbben lakott ország, negyvenötmillió emberével 310.290 négyzetkilométernyi területen él. Ez azt jelenti, hogy négyzetkilométerenkint száznegyven lakosa van, mely egyike a legmagasabb európai lakószámoknak és ezt csak Anglia, Hollandia és Belgium lakásszáma múlja felül. Ezek az államok azonban földrajzi fekvésüknél és politikai berendezkedésüknél fogva alkalmasak arra, hogy a népi feleslegből származó gazdasági hátrányokat előnyös tengerentúli kereskedelemmel egyenlítsék ki, Olaszország azonban földrajzi helyzeténél fogva ,de a francia és angol törekvések miatt is, alig volt ebben a helyzetben, pedig nincs Európának olyan népe, amely jobban szomjazta volna annak a lehetőségét, hogy feleslegeit valahol az anyaországon kívül elhelyezhesse. Itt csak Németország a kivétel, amely talán még szorultabb helyzetbe került azáltal, hogy elvették összes gyarmatait. Azok a vidékek, amelyek Olaszország számára letelepítés céljából alkalmasak, elsősorban is Északafrikában feksznek. Vannak természetesen ilyenek Keletafrikában is, ahol Olaszország már szerzett is magának területet. A békeszerződések alatt Anglia és Franciaország önhatalmúlag megállapították, hogy gyarmatosításra csak a demokrata államok képesek és mint ilyenek, erre csak azok hivatottak. Az utolsó húsz év története ennek a mesének már véget vetett. Azokban a gyarmatokban, amelyek valamikor Németországhoz tartoztak, a fejlődés helyett nagyarányú pangás állott be. Olaszország azonban Táblába és Keleti Afrikába olyan sok embert telepített le és olyan sok sikerrel, hogy erre Franciaország száz évalatt sem volt képes, nem beszélve a még lassabban gyarmatosító Angliáról. Fáradhatatlanul és anélkül,hogy gazdasági élete legkevésbé is megsínylette volna, küldötte Olaszország az alkalmas területekre fiait és úgy helyezett el négy-öt millió embert, hogy azt az anyaországban szinte észre sem vették. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a külföldön még körülbelül tízmillió olasz él, akiket az anyaország jogosan szeretne visszavezetni övéik közé. Ezeknek a külföllldieknek földre van szükségük és pedig azokra az afrikaiterületekre, amelyek a gyarmatosításra leginkább alkalmasak. Tekintettel arra, hogy Olaszország népsűrűsége mellett a párát is fejleszteni akarja, szüksége van olyan nyersanyaglelőhelyeikre is, amelyek valósággal az ipar kenyerét jelentik. Franciaország és Anglia a nyersanyaglelőhelyeket világhatalmi állásuk megerősítésének tekintették és 1919 óta sem változtattak ezen a politikájukon. Itália nyersanyagok és gyarmatok után vágyakozik. Szüksége van ezekre egyre növekvő népessége számára, de azért is, mert fiait munkával akarja ellátni. Németország a háború befejeztével nemcsak a neki jutó gyarmatokból, hanem Európából is meg fogja tudni szerezni a megfelelő nyersanyagot. Olaszország azonban kizárólag Afrikára van utalva. Régi igazság, hogy a nagy népeknek nagy iparra van szükségük. Az ipar két feladatot old meg: először további munka és életlehetőséget, másodszor a korszerű műveltség és hatalmi állás kiépítését. Bár Olaszország nyersanyagban szegény volt, az utolsó tíz évben mégis hatalmas ipari fellendülést mutat. Körülbelül másfélmillió munkanélkülijét foglalkoztat a mezőgazdaságokban és több, mint 6 milliót ipartelepein. Az afrikai kérdés tehát Olaszország számára a további munkalehetőség problémája. Afrika lesz az a föld, amelyet azok a népek foglalnak el, amelyek alkalmasak megművelésére, fejlesztésére és az európai műveltség áttelepítésére. Az a francia felfogás, amely szerint afrikai négereket hoztak Európába, hogy a fehérek ellen harcoljanak, a demokrácia kinövése volt. Ennek a kinövésnek egyszer s mindenkorra meg kell szűnnie. U4-SÜMÜGY 1940. szeptember 14. BUJDa átalakítások UJ BUNDÁK mérték szerint prémezés, gallérozás MEGGYES FERENC szűcs, Fő u. I. (az udvarban.) Már áthelyez üzletünket Fő u. 13. alá Dunántúli Bank épületébe a megyeházával szemben Kórért és Sturm cipőkereskedők. ______________________________________________________________________________1781 Hétfőn este visszavonhatatlanul zárul az Őszi Vásár. Hiába az óriási siker, hasztalan a kiállítók és a nagyközönség egyöntetű óhaja; az őszi Vásárt nem lehet meghosszabbítani, az hétfőn, szeptember 16-án este bezárul. A vidékről és a külföldről még az utolsó napokon is érkeznek az igazolvány igénylések. A rendezőség az utazási és egyéb kedvezmények igénybevételére jogosító igazolványokat express küldi és azok az utolsó percig kaphatók minden utazási és menetjegyirodában és a vásár minden 1b. képviseleténél. Ára azok részére, akik legfeljebb 110 km-re laknak Budapesttől 1.60 P, lakik pedig távolabb laknak 2.50 P. Az utazási igazolvány tulajdonosa vasúton és hajón féláron utazhat Budapestre, 20—50 százalék kedvezménnyel a MAVAUT autóbuszai, díjtalanul tekintheti meg a vásárt, kedvezményes villamos bérleteket válthat Budapesten és 33 százalék kedvezménnyel egy külön utat is lehet Budapestről bármelyik vidéki vasúti állomásra és onnan vissza Budapestre. A kedvezmények szeptember 22-ének 24. órájáig érvényesek, de a látogatónak legkésőbb hétfőn, szeptember 16-ának déli 12 órájáig Budapestre kell érkeznie. AUTO SERVICE JAVÍTÓMŰHELY . NAGY ALKATRÉSZ RAKTÁR KASSA ÉS SZEPESSY KAPOSVÁR, IRÁNYI DÁNIEL UTCA 2. TELEFON : 394.