Uj-Somogy, 1941. szeptember (23. évfolyam, 199-223. szám)

1941-09-06 / 204. szám

4 ÚJ-SOMOGY 1941. szeptember 6. kirándulóhely még e hónapban szere­tettel várja az igen tisztelt vendégeit. Olcsó árak! Cigányzene! Hideg és meleg ételek. Antennás levelek írja: Darab Ferenc Albin. VI Tanulta Figyelmed, hogy bizo­nyos föld­fémek oxidjai mekkora fényt izzadnak ki a nagy melegű lángban. Ezek az izzófények felül­múlták az eddigi gázvilágítást, mert új fényjelek sugározták be a Földet!... Valahogy így áll az Új­ Világ fé­nyessége a régi világ világosságához képest. Töméntelen izzó fém, lel­kes fém-lény vetíti ki magából most az ember-légiókban is a ma­ga fényét... Szinte belekáprázik a szemünk, akkora ez a világos­ság!... És most látszik meg teljes nagyságában a Sötétség is! Ahol csak rejtőzött valami árnyék, sű­rű gomolyagban párázik a Föld felett ez izzó fényességben. A sö­tétség és a világosság nagy birkó­zása ez! Mert az Írás is, Jézus azt mondotta: »Nem rejtelhetik el a hegyen épített város!« »Gyertyát sem azért gyújtanak, hogy a véka alá tegyék, hanem hogy fényljék mindazoknak, akik a házban van­nak!«... Ezek az Uj világ fény­jelei ... Látja, Figyelmed! Ha­lomra dőlnek benne az összes ad­digi világismeretnek csak még gáz­zal világító fényjelei... Amint nőtt a sötét, úgy nőtt a világosság is! Ez meg lelki törvény, mely épp­úgy fel van rejtve a mindenségijein, mint a természeti világban a fizi­kai törvények, jelenségek sokasá­ga. Micsoda izzó lángban, fényes­ségben lobognak a milliók lelki lámpásai!.. Mert jaj a sötétség­ben ülőknek!... A világ világos­sága ragyog: Jézus! A lelkek mil­lióiban, vezéreiben. Ez az a Nap, mely feljött, melynek nagyságáról jövendöltek a próféták és ki nem aluszik addig, míglen mindenek fé­nyességet látnak! Megdörzsöli tán Figyelmed a sze­mét és befelé fordul a pitvarán, — de ott meg a kakas is hajnali kukorékol és egy gondolattól nem tud szabadulni: meddig leszen ez, ez az éghasító, világot elöntő va­lami, melynek áradása belelobog a legel­rejtettebb zugba is. Ha ki­­megyen a munkájára, ott is ez a gondolaat világít és a nappali vilá­gosságban, vagy az aláhanyalló iz­zó napfényben csak ott karikázik a szemei előtt... Megpróbálta Fi­gyelmed: elfújta a gyertyát,­­elol­totta a lámpást, de szemeiben ott izzott még a fénye sokáig. Pedig ez csak fizikai fény volt... S ak­kor egy másik fényesség is tovább ott lobogott a lelkében... Elgon­dolta: mi lenne az élet, a vil­ág, ha ez a fény is kialudna végkép az emberből? ... Egy pusztító, borzal­mas sötétség, a halál, a temetők sötéte, mely elnyelné a világot örökre... Hát ezért nem teh­ét a gyertyát a véka alá rejteni. .. sem­­ a hegyen épített várost elrejteni! Nem volna jó! Nem volna jó bir­kózni a világossággal, mert az job­ban a földhöz teremtené az embert, mint a legerősebb díjbirkózót! In­kább: kitárja az ember még az ablakát is, had jöjjön a fény és ami sötétség, árnyék, rossz, az hadd pusztuljon! Mert akkora a földi sötétség, hogy minden fény­­ kevés még ahhoz, hogy azt le­gyűrje. Elmerülhettek benne száza­dok, ezredek, de a sötétnek min­dig éreznie kellett, hogy Valaki bir­kózik vele. Valaki nem hagyja nyugton, akár egy hadvezér, akár egy tudós, vagy mérnök, vagy bölcs, de nem volt nyugta a sötétnek, mert ha itt megállás lenne, nem remélhetnénk halhatatlanságot, nem volna egy jobb, igazabb vi­lág, nem létezne Isten, nem vol­na remény, de mindent beborítana, a legfényesebb agyvelőt is a sötét éjszaka... így már talán megérti Figyel­med, hogy mire való a kultúra és hogy az mindennél előbbrevaló, mert az adja nekünk a világos­ságot és öli a sötétséget... Segít ahoz,­­hogy felfogjuk a fényt, ami felülről árad és meglássuk a már kiáradt világosságot, ami körülöt­tünk fénylik... és a sötétséget, mely hazug, gonosz és tagadja az igazat, a jót, a szépet, álnokság felhője, amit csak az ismeretben kigyulladt fényes értelem tud el­űzni ... Ez a birkózás bizony tart a világ végezetéig, míg le­vettetik végkép trónjáról a Sötétség Fe­jedelme ... Olvashatta Figyelmed, hogy a Szovjetnek nem kellett a fényes agyvelő, a kultúra emb­e­­re... Halomra ölte a legkiválóbb társadalomvezetőket, míglen most, hogy pokoli sötétbe került, elő­szedné a haza bölcseit, de hol van­nak? Vádolják és ítélik az örök bíró trónja előtt esedezve, hogy büntesse meg gyilkosait... Mert mártírok nagy serege könyörög az Úr trónja előtt ezért, míglen meg­­hallgattatik könyörgésük! Így függ össze a szellemi vi­lág a földi világgal! Szorosan ösz­­szefügg. Mert az, aki világot terem­tett, világosságot is teremte­tt és poklot is, e kettő felé száll itt minden küzdelem ... Míglen min­denek megfényesednek. A világos­ság erősebb lesz ... Ha beszökik a reggeli homályba egy fénysugár, legyőzi az egész la­kás sötétségét... Birkózva a sötéttel, menjünk a fény, a fény után, úgy vág jól az ekéje, kardja Figyelmednek! egy somogyi polgárhoz. Kassai Vidor Kaposváron. Irta: K. Pap János. A magyar színészet 150 éves! Kassai Vidor születésének 100. évfordulója­­alkalmával Kassai Vi­dor emlékezései című rendkívül ér­dekes, magyar színművészeti és művelődéstörténeti szempontból igen értékes és tanulságos könyv jelent meg a Királyi Magyar Egye­temi Nyomda kiadásában. A sajtó alá rendezés nehéz mun­káját Kozocsa Sándor dr egyetemi m. tanár, az Irodalomtörténet c. folyóirat szerkesztője végezte. Én, mint a budapesti Népszínház tagja, ismerkedtem meg Kassil Vi­­dtorral s igen bizalmas jó barát­ságban voltam vele egész haláláig. A könyv megjelenése után írtam Kozocsa Sándornak s elküldtem neki Kassaira vonatkozó írásaimat és Kassai fényképét s levelét. Leve­lemre Kozocsa Sándor igen ked­ves és érdekes levélben válaszolt. Kassai Vidtor Emlékezései volta­képpen folytatása a magyar színé­­szet hőskorát rajzoló Öériné Nap­lójának. A múlt század második felének páratlan színességgel meg­írt története, melyben a század nagy művészeivel s a vidéki színé­szet sanyarú állapotával ismerke­dünk meg. Kassai nagy művész és a tudományos művészetek minden ágában jártas, igen becsületes, ki­váló jó ember volt. Kassai Vidor volt az egyetlen jó emberem a színészek között, ki ta­nácsával, szíves, megértő szereteté­­vel nagy befolyást gyakorolt élet­pályámra. Igazi művész volt Kassai Vidor, akit már életében eltemettek, el­zárva előle azt a tért, hol­­nagy te­hetsége szárnyait kibonthatt­a vol­na, sakit bár még a színpadon élt, soha nem méltányoltak eléggé, sőt kigúnyolták. Miért? Mert nagy volt, nagyobb sok nagynál, kit vál­lán hordott s magasba emelt a közönség kegye, nem annyira ér­demükért, de mert maguk is ka­paszkodtak, mit ő nem tudott soha. Hogy annyira félreismerték vagy nem ismerték, azaz nem akarták ismerni, annak okát megmondja maga aforizmáiban: Ki nem tud túrni, az tudjon tűrni. Ha víz vagy, csak igyekezzél valamelyik tengerhez tartozni. De az igazi nagy tehetségnek éppen az az ismertetőj­ele, hogy más, egészen új, szokatlan, mások által nem ismert, soha nem látott utakon halad. Szóval egyéniség. Kassai Vidor egyéniség volt. A régi nagy színészekre emlékeztető, nagykoncepciójú, mély, tiszta, az ábrázolandó jellem minden legel­re­j­tettebb tulajdonságai­, a legfino­mabb vonásokat is felfogó érte­lem, meleg érzés jellemzik. Az áb­rázolás eszközei határozottak, éle­sen, tisztán, világosan jellemzők, mint a nagy festők művei, a színek melegek, pompás­ak s a természet­nek megfelelően hívek. Emlékezzünk csak vissza egyes alkotásaira. Azok az alakok, miket ő teremtett, soha el nem mosód­­nak az emlékezetben, mindig ott állnak világosan, határozottan, mint Rubens vagy Munkácsy híres alakjai. Az ő alkotásai mint külön művészi alakok élnek lelkünkben, a színjátszó személye teljesen el­tűnik, megsemmisül. Ő sohasem magát játszotta. Sajnos, hogy igazi, nagy tehetségéhez méltó alkotásra igen kevés alkalma lehetett a fő­városban. Az ő helye a Nemzeti Színházban lett volna, s a fájdalom, operettekben, selejtes, egyéniség nél­küli papírfigurákban kellett mó­káznia. Mint minden nagy művész, mű­vészetét nagyon komolyan vette. Mindig tanult, nemcsak a színé­szet, hanem a filozófia, történelem, esztétika, sőt a természettudomá­nyok is kedves tárgyai voltak, me­lyeke­t művészete körében érvénye­sített. Páratlan szorgalommal igye­kezett szerepeit az életből ellesett tanulmányai alapján kiaknázni. Nemcsak mint művészt, hanem mint embert is félreismerték. Kü­lönc volt. (Szerinte: különb, mint más.) Ember- és világgyűlölőnek tartották. Pedig csak a halál gon­dolata bántotta és azzal a tudat­tal, hogy meg kell öregednni, nem tudott kibékülni. Emiatt elégedet­lenkedett. Sokat vitatkoztam vele s bizonyítottam, hogy minden úgy van jól, ahogy van s hogy leg­okosabb dolog­­belenyugodni. Leg­utolsó, halála előtt pár hónappal (1928. január 12-én) kelt levelé­ben köszönte hasonló értelemben írt tanácsomat, melynek »hasznát fogja venni, s elismeri, hogy így van jól«. Emberszerű i­ő volt, a kezdő fiatal tehetségeket szerette s jóakaratos ta­nácsokkal látta el. Kassai, mint vidéki vándorszí­nész, az országnak csaknem min­den városában megfordult. Pár hétig Kaposváron is játszott, erről Emlékezéseiben ezt írja: Télvíz idején otthagytam Pécset, azaz csak az igazgatót, mert a vá­ros szeretett. Kaposvárra mentem, ahol Bernyei István és Kaczk­ó Ger­gely társigazgatók testülete műkö­dött, ahol is 1886. év január 25-én együtt sejtettük Roti Erzsivel a tót táncot. A pécsi keserű hangulat, amely Kaposvárra kergetett, meg az a kö­rülmény, hogy itt, Kaposváron már nem sokáig maradtunk, okai, hogy nem sok az, amit Kaposvárról fel­jegyezhetek. Előadásainkat Kaposváron a nagyvendéglő termeiben tartottuk. A kis társulatnál (amilyen ez is volt) a kollégiális szellem sokkal jobb, mint a nagyoknál, a szí­­nésznek bő tere nyílik a játékra. Össze-vissza adtam itt mindenféle (persze leginkább komika) szere­pet. Bényeiné (Harmath Emma), az élénk operettprimadonna és nép­színműénekesnő és egyszersmind az igazgató neje kedvéért (de még a közönségéért is), sok ilyennemű víg darabot adtunk elő. Sőt másik igen jó és élénk operettprimadon­­nánk is volt, amilyen kis társulat­nál ritka bőség (Szigetközönné He­­relyi Antónia személyében), itt volt az eleven játékú, jóízű Tímár Jancsi is. (Róla szólok még később.) Legkedveltebb szerepem volt e társulatnál Szigligeti »Csikós« nép­színművében Márton öreg csikós, melyet még szintén Budán tanul­tam be előre. FERENC JÓZSEF KESERŰVÍZ

Next