Új Symposion, 1966 (2. évfolyam, 12-21. szám)

1966 / 12. szám

ész-beavatkozás csak­­ akadályozza a költői fel­tárulkozást, de ugyanakkor ennek a belső szuggesztivitásnak fényében, ism­ét Picon szerint, ott látom a mélyen munkálkodó tudatot, az­­ aka­ratot, a felismerés hajlamát. Szimbólumért feláldozni­­ az észt és az értelmet csak rövidlátóan lehet. Különös módon azonban Nagy László A fekete költő és­­ a Csontváry című versekben eljut a feloldozás egy­­ olyan fokára, mintha­­ az­­ első vers tragikum meglátásának hatására a másodikban érvényesülne­­ az­­ a „tisztán­látás” és láttatás, melyet T. S. Eliot így fejezett ki (az imént parafrazál­tuk, most idézzük): „A világos -vizuális képekben sok­kal több intenzitás van, ha valamiféle jelentésünk i­s v­an — nem fontos, hogy ismerjük, mert ha a kép tudatában vagyunk, az is tudatos bennünk, hogy jelen van a jelentés.” (Dante) Ennek a felismerésnek­­ a hiánya jelenti­­ a beleful­ladást, adj­a meg a tra­gikus „fekete -görcs” szorításának körvonalait; a képek rende­zetlen sora, h­a hiányzik belőle -a szuggesztív intenzitás csak kép­­iszonyt­­ szül, nem teremti meg bennünk azt­­ a beleegyezést, amit az értelem,­­a jelentés tudatossága nyújt. T­a­lán­­ emberi gyarló­ságunk eredményezi­­ azt, hogy a képeket is csak úgy fogadj­uk el, ha nemcsak­­ a kép m­a­g­a van előttünk, hanem mi­­ is ott állunk, pőrén és nyíltan, ha bennünk fogan meg a kép, illetve, ha ma­gunk termékenyítjük meg. De el kell fogadnunk ezt a gyarló­ságot, mert mi mást is követelne tőlünk a Csontváry című vers következő két sora: Rikolthat a művész az égen­kén­t kobalt páváiból, törvény, hogy cédrussá váljon a millió gyökű magány. Talán­­ az Én és a fájdalom című vers egy sora: „s értelme nincs nem is szabad” példázhatja­­ azt, hogy megvan Nagy László­­ köl­tészetében ez­­ a felfedezés, de itt nem­­ a közvetlen élménnyé válást látjuk meg, illetve nem az intellektuális meglátás költői felisme­rést eredményező hatását, inkább valamiféle programot, és mégis, mert a programot pozitív irányúnak látjuk,­­a törekvést is elismerjük. Természetesen­­ az ilyen explicit állítások csak úgy lehetnek érvényesek, h­a mögöttük­­ az egyéniség működik, a költő személyes­­ gyakorlata. Nagy László költői kvalitásai között már rámutattunk­­ arra, amelyik példázhatja ezt az állítást. S első­sorban a Csontváry-vers az. S mert szólnunk kell Nagy László költészében a hivatás, az elhivatottság érzéséről is: a millió magány camus-i fogantatása nyilvánvaló (gondoljunk ,a Nyár című esszékötetre), de ez nem zavarhat meg bennünket, hiszen, ahogy a magány a cédrusban indult felmentést megvető ál­l­apottá, úgy látja meg­­ a költő, szinte borzadva-súlyos intenzitással a megváltót is: a köteményt. Süt a mindenség, szemembe úsznak csillagok, vérdíjak, tünemények. Hulk­ világokkal felcicomázva állok, a megváltóm: csak az ének. (Kék hegyek hidege) Az „adhatunk” erkölcsi méretű felismerése ez­­ a meglátás: ahogy a kép immár nem puszta képszerűség (ettől, sajnos, nem lehet nem félteni Juhász Ferenc költőbarátját), hanem belső, imma­nens kifejezése a költői látta­tásnak, szinte megn­emesí­tése a be­fogadásnak. A mindenség és a hultt világ­­ talán egyenesen Juhász költészetéből került N­agy Lászlóéba, de ha figyelmesen vizsgál­juk meg helyüket és jelentéseiket, s akkor mellékessé válik ez a h­atás. A mindenség ott makrokozmosz, itt benső láng, tűz, itt szen­vedélyesen személyi. A Tűz­­ című vers mutathatja meg legvilá­gosabban állításunk értelmét. A mozdony halála csak fokozása József Attila alagútból feltörő páncélszerelvényének, de itt ismét csak személyesen Nagy László méreteiben látjuk meg. A min­denség-gyökerű tűz kivirágzása azonban nem a főnix-álmú fel­támadás képe, hanem a tűz elfogadása, a tűznek személyes és éppen ezért egész világot ábrázoló kimutatása. A mindenség N­agy Lászlónál­­ személyes, emberi méretű, nem fokozza ezt a látomást önmagán kívülre, világábrázolássá, legalábbis nem közvetlenül. „A hamuvá izzó csont” képe lehetne talán­­ az al­ap­j­a annak a megállapításnak, hogy a látomás közben­­ a szem maga aligha lát... Mi nagyon megtanultunk szemmel látni, és ezért érezzük a látomást sokszor természetellenesnek. A veszély­­ azon­ban csak­­ ak­kor félemlít meg, ha szabadulni akarunk a szemmel­­látás árán való látomástól. Nagy László elfogadja a látomást, elfogadja a tüzet, a nagy tüzet, és nem szimbólumként csupán, ahogy azt a Vérugató tündér példáján mutathattuk ki, hanem tovább fejlesztve azt, belső, személyes mindenség élményének mélyfúrású érzéskútjává alakítva. Költészetének ezek a ritk­a eredményei jelen­tik a csúcsokat. A ..magamat dúlv­a” kutatás eredményeit Nagy László néhány nagyobb versében is­­ kimutathatjuk. A Búcsúzik a lovacska, a Menyegző, A forró szél imádata, de leginkább talán a Zöld angyal -az eposszal és az epikával nem kacérkodó, de a halál állát ciró­gató nagyobb versek olyan hatást keltenek, mint a sok irányba rétegeződő kőtömb, melynek művészivé való átalakításához a vésőnek és a kéznek csak elenyésző­­ beavatkozására van szükség. A versek n­agy ir­am­a, szenvedélyes kép­ láncol­ata, a költői szó­fűzés kiforrott gyakorlata olyan intenzitást és izzást kölcsönöz ezeknek a verseknek, hogy a­­ nagy tűz mögött nem is keressük első pillanatban­­ a forrást,­­a p­arazs­a-t, mert elhisszük a költőnek „jelen van­­ a jelentés”. Sőt nem is próbálkozunk­­ azzal, hogy va­lamire is visszavezessük a képek sorát, hogy­­ a képszerűség él­ményét levezessük valami hétköznappal csúfolódó eredőre, ahogy azt Illés Lajos tette, egyébként értékes meglátásokat­­ közlő ta­nulmányában Nagy Lászlóról, az Új írásban. A képet képnek vesszük, a látomást látomásnak, mert a költemény szenzációja­­ annyira szuggesztív, hogy bele kell egyeznünk mindabba­­ a tö­résbe, amit az ember szellemi lustaságában­­ okoz a vers irama, szenvedélye, a közlés­­ a­ny­aga. Itt­­ nem veszélyeztet a tragikus szóhiány, itt inkább­­ a lendület túl­fokozása vezethetne tévútra. Az említett versek figyelmesebb vizsgál­ása közben a mondat kérdése merül fel el­ső pillanatra: nem­­ a hosszú és a rövid mon­dat itt a kritérium, hanem a mondat belső felépítése, a szavak­nak olyan fűzése és telítése, a szavak olyan lázas előkészítése az új fogalmak, a költemény fogalmi érvényesítésére, mely telje­sen fölöslegessé­­ teszi a puszta rövid vagy hosszú mondatok kér­dését, és ha ily módon bentről figyeljük a mondatot, az állít­mányok és­­ az állítmányos összetételek dinamikusságot teremtő, szinte­­ a jelzőket is m­ozgásba hozó sajátossága fokozódik csupán, oly mértékben, hogy már­­ a vessző is, az elválasztás egyetlen jele, ezekben a versekben, fékez,­­akadályoz, fölösleges tehát. Ha így tennénk fel a kérdést: hol? mit? miért? -akkor is csak a szavakat látnánk és eltűnne a mondatigény (mint József Attila néhány expresszionista versében), de az az áldozás, érdekes módon a ritmusigényt fejleszti tovább. S itt merül fel a kérdés: a szó szór­a következik, s ez­­ azt jelenti, hogy a jelek jelre épülnek, a világ így­­ alakul ki,­­a fogaknak fogalmat követnek, s ez a belső hajszolás -a vers -indulatos dinamikája, melyet aligha lehetne másként követni, mint­­ az állítmányok és összetételeinek példá­ján, -kiharcol magának, elnyer egy olyan érintetlen területet,­­ahol az érzés már nem diktál iramot, hanem a szó maga, a­­ szó lényege, a szavak fűzése. Nincs módunkban kimutatni Nagy László költői apparátusának, műhelyének minden vonatkozását, de figyeljük meg ennek­­ a csak részben stilisztikai állításnak lé­nyegbevágó, költeményt teremtő hatását. Az ódát és elégiát, bordalt és panegíriszt,­­groteszk hősi költeményt és lírai elmeren­gést, olyan intenzíven, ahogy egy öntvénybe kapcsoló költemé­nyek sajátosan mutatják a stilisztikai állítás, illetve a stilisztikai gyakorlat­­ költészetbe való­­ termékeny átcs­apását: villanykoronás fejemet hirtelen eloltja a bánat s mert a romlásba nem avatkozik erős kezem a zöld és mindent bekerít, kerepelve kormot a tűzvész biblikus malmai nem jöttek el. (A zöld angyal) A szavak szinte „a robusztus / növényi­­ szabadság” szédületével növekszenek, élnek; jelentésük azonban kicsorbul, mint kemény kőbe mért penge, elvesztik a fogalmi iker szélességét, de ugyan­akkor kialakul egy másfajta, -a költészethez inkább mérhető belső fog­alomigény, kialakul mint -a dinamikus -semmit képző biblikus malomkő, egy­­ egzisztenciális méretű szenvedély, kihalt fényben is -a világosság, -a­­ romlásba már nem avatkozható -kéz mozdulatlansága. Különös módon értelmezhetjük -a fejben kiol­tott villanyt és­­ a mozdulatlan kezet; mi mást akarhat ez a ha­lállal érintkező lebecsülése a mozdulatnak, ha nem -a zöld éjben mindent tovább dagasztó, élesztő­ v­alóságú biblikus maiamnak apokaliptikus (mert nem jött el!) tűzvészét? Valami főnix-sze­­rűen csírázó reményt mutat, de „lábéllel felkoronázv­a komornái mind a halálnak” (Menyegző) és ezzel már oly­an mértéket ölt a hivatás érzése, az ének dicsérete, hogy a költemény kvalitá­sához aligha fér kétség. A módszer és a költői magatartás találkozása: beteljesülés. Lassan szivárgott be versébe mindaz,­­amit kimutathattunk,­­ameddig költői méreteit felismerve N­agy László eljuthatott: köl­tői kvalitásait a meglepetés értékeivel kell mérni. Nagy László megismerte azokat a méreteket, melyeket felmu­tathat versében (talán igazságtalanok lennénk, ha szűköseknek vélnénk ezeket a méreteket); a hiányok­­ annyira meggyőzőek, hogy azok meglátását is a költő értékeinek köszönhetjük! Ha nem látnánk a hibákat,­­akkor verséről nem is szólhatnánk a kri­tika hanghor­dozásába­n. Én­­ sokszor hajlamos vagyok­­ arra, hogy megdöbbenjek a vers súlyától és akarva-titkon fékezzem bele ma­gam a mélyebb értelmezés örömébe, még ha ellentétes elő­jelű úton indulok is. Egyszer meg­­ kellene már írni a rossz ver­sek dicséretét is.

Next