Új Symposion, 1977 (13. évfolyam, 141-152. szám)

1977-01-01 / 141. szám

1. írásom gyakorlati rendeltetésű: az alkotók felvonul­tatását, a témakörök kijelölését, feltérképezését csak előzetes munkahipotézisnek kell tekinteni, használ­hatóságát, megállapításait majd a kutatások fogják igazolni vagy megcáfolni. Vajdaság képzőművészeti életének természetesen számos más szempontú elem­zése is lehetséges. Munkám folyamán elsősorban csak a művésztelepi mozgalomban résztvevő alkotók opu­sainak körülírásával, elhelyezésével foglalkozhattam, és mindenféleképpen említést érdemlő művészeket (B. Szabó György, Winkler Imre, Baranyi Károly, Ba­lázs G. Árpád, Pechán Béla) kellett mellőznöm, azon egyszerű oknál fogva, hogy csak elvétve akadtam ké­peikre: ezek esetében tehát jobbára ismeretlen, hoz­záférhetetlen opusokról van szó. Lépten-nyomon olyan stil­áris elemekre bukkanha­tunk, amelyek rokonítják a vajdasági művészetet a nyugat-európai képzőművészet „meghurcoltatott” XX. századi eredményeivel, vívmányaival, ugyanakkor a művésztelepeken felgyülemlett festmények, szobrok, grafikák stb. tömegében az epigonizmus csírái élős­­ködnek. A művésztelepek tehát részben olyan me­legágyait képezték képzőművészetünknek, amelyekbe felgyorsított „kitermeléssel”, beloptuk, importáltuk a korszerű képzőművészet kifejezésmódjait. A vajdasági képzőművészet lokalitását igyekszünk nem provincializmusnak tekinteni, hanem pozitív ér­telemben felfogni, képzőművészetünk autentikus meg­nyilatkozásait előtérbe helyező/hívó, halmozódó és polarizálódó energiák területeként. Írásomban igyekeztem elkerülni a puszta információk szürkeségét vagy bombasztjait, és inkább kritikai dis­tanciával­ férkőztem a dolgok közelébe; persze tu­dom, írásom épp ezért méltán válthat ki indignációt, és ha vitát is eredményezne, még mélyebbre hatoló elemzéseket, akkor bizonyos mértékben célt is ér­hettünk. 2. A képzőművészeti életnek a felszabadulás éveit kö­vető fellendülése — kezdeteiben — egyértelműen a művésztelepek megjelenéséhez fűzhető. A művészte­lepek fontos állomást jelentettek a képzőművészetnek kultúránk jelentős ágazatává való válásában. Több éves görcsök utáni mély lélegzetvétel a vász­nakon, lezonitokon. A kusza, áttekinthetetlen vajda­sági képzőművészet „nagyjai” által megalapozott ha­gyomány (Nagyapáthy, Baranyi Károly, Bicskei Pé­ter, Pechán József, Balázs G. Árpád, Tóth József, Husvéth Lajos, Farkas Béla, Oláh Sándor, Stevan Je­­novac) felerősítését, feltörését, ápolását kellett volna tudatosítaniuk, valamiféle értékmentést elvégezni. Lustaságunknál, kényelmességünknél fogva vagy épp néhány mentő körülmény miatt ez­t még a mai napig sem végeztük el. Pedig akkor megteremtődtek az ele­mentáris feltételek ahhoz a helyzethez/állapothoz, amelyben alkalom nyílt a munkára, a vajdasági kép­zőművészet belső rendjének definiálására. A második világháború előtti művésztelep-létesítési kísérletekből (Nagybecskerek, Bácstopolya) 1952-ben valóság lett — nagy eredményekkel és új problémák­kal. Éppen mert friss, mert újkeletű volt — egyrészt még kevésbé áttekinthető, másrészt újdonság, mely folyamatos fejlődés, bejáródás perspektíváján alapul —, akarva-akaratlanul a maga apologetikus elvárá­­­­sait érvényesítette. A művészettörténészek vagy Kun­­ fenyvesi Ottó konfliktus az anyaggal, konfliktus a világgal No. 1

Next