Új Szárnyak, 1990 (1-9. szám)

1990-10-01 / 7. szám

kálom arra, hogy Wittinger Kál­mán, volt forgalmi pilóta meg­szervezze és vezesse azt a csopor­tot, mely a mentőfeladatok ellá­tása melett Po-2 gépekkel meg­kezdte a repülőgépes növényvé­delmi munkálatokat is. Az utób­biaknak már voltak előzményei, mert 1953-ban és 1954-ben a bur­gonyabogár elleni növényvéde­lemben kísérleti jelleggel beve­tette a repülőgépeket. Rizsvetés­re és műtrágyaszórásra is hasz­nálták a gépeket. A magyar me­zőgazdasági repülés szervezete azonban csak 1959-ben alakult meg, Repülőgépes Növényvédő Állomás (RNA) néven. 1961-ben a Po - 2-eseket a lengyel PZL101 típus váltotta fel, majd a nagyobb kapacitású, szovjet An-2K ké­sőbb a csehszlovák Z-37 Cme­­lák és az igen jó hatásfokú len­gyel Dromader. 1970-ben - főleg a gyümölcs- és szőlőkultúrák ha­tékony növényvédelme érdeké­ben - szovjet Ka-26 helikopte­reket, majd 1988-tól MD 500 amerikai helikoptereket kezdtek alkalmazni. Az új farmergazda­ságok és a mezőgazdaság teljes átszervezése Magyarországon minden bizonnyal meghatározza majd, hogy milyen légijárműve­ket használnak a jövőben a me­zőgazdasági munkákhoz. A légi mentőszolgálat szintén az 1957-ben Wittinger által szer­vezett kis csoportból indult. Elő­ször cseh Super-Aero és szovjet Jak-12 gépekkel repültek. A szolgálat 1957-ben bizonyította létjogosultságát, amikor dühön­gött az országban a gyermekbé­­nulási járvány, és a légi mentő­­szolgálatnak gyakran életmentő szerepe volt, a gyors szállítás sok beteget megmentett. 1958-tól a mentőrepülők csoportja az Or­szágos Mentőszolgálat kereté­ben dolgozott, a továbbiakban csehszlovák Morava L 200 D, majd svájci Pilatus Turbo Porter repülőgépekkel. Később lengyel gyártású Mi-2 helikopterekkel és L 410-esekkel is repültek, ami­kor nagyobb szállítási feladato­kat kellett ellátni. 1960. január 1-én alakult meg a Vízügyi Repülő Szolgálat. Elő­ször Super-Aero és Morava gé­pekkel, majd Pilatus Turbo Por­terekkel repültek. 1990-ben ame­rikai, kis teljesítményű Maule fel­derítőgépeket vettek. Az árvíz- és belvízvédelmi munkákban vesznek részt, és felderítik a vi­zek okozta nagyobb elemi károk kiterjedését. Néhány éve kibő­vült a feladatuk azzal, hogy a le­vegőből figyelik az olaj- és a föld­­gázvezetékeket, és más gazdasá­gi feladatokat is ellátnak. A munkarepülés lehetőségei hazánkban még nincsenek kime­rítve. Átalakuló gazdasági éle­tünkben a légiturisztika, az ide­genforgalmi repülések, a külföl­dieket kiképző repülőiskolák, helikopteres emelési feladatok elvégzésére akadnak majd vállal­kozók előbb vagy utóbb. Mindez tovább bővíti majd Magyarorszá­gon a légijárművek munkacélra felhasználásának körét. Csanádi Norbert Fotók: Jávor-archív Kemény Barna Tóth Béla

Next