Új Szárnyak, 1990 (1-9. szám)
1990-10-01 / 7. szám
kálom arra, hogy Wittinger Kálmán, volt forgalmi pilóta megszervezze és vezesse azt a csoportot, mely a mentőfeladatok ellátása melett Po-2 gépekkel megkezdte a repülőgépes növényvédelmi munkálatokat is. Az utóbbiaknak már voltak előzményei, mert 1953-ban és 1954-ben a burgonyabogár elleni növényvédelemben kísérleti jelleggel bevetette a repülőgépeket. Rizsvetésre és műtrágyaszórásra is használták a gépeket. A magyar mezőgazdasági repülés szervezete azonban csak 1959-ben alakult meg, Repülőgépes Növényvédő Állomás (RNA) néven. 1961-ben a Po - 2-eseket a lengyel PZL101 típus váltotta fel, majd a nagyobb kapacitású, szovjet An-2K később a csehszlovák Z-37 Cmelák és az igen jó hatásfokú lengyel Dromader. 1970-ben - főleg a gyümölcs- és szőlőkultúrák hatékony növényvédelme érdekében - szovjet Ka-26 helikoptereket, majd 1988-tól MD 500 amerikai helikoptereket kezdtek alkalmazni. Az új farmergazdaságok és a mezőgazdaság teljes átszervezése Magyarországon minden bizonnyal meghatározza majd, hogy milyen légijárműveket használnak a jövőben a mezőgazdasági munkákhoz. A légi mentőszolgálat szintén az 1957-ben Wittinger által szervezett kis csoportból indult. Először cseh Super-Aero és szovjet Jak-12 gépekkel repültek. A szolgálat 1957-ben bizonyította létjogosultságát, amikor dühöngött az országban a gyermekbénulási járvány, és a légi mentőszolgálatnak gyakran életmentő szerepe volt, a gyors szállítás sok beteget megmentett. 1958-tól a mentőrepülők csoportja az Országos Mentőszolgálat keretében dolgozott, a továbbiakban csehszlovák Morava L 200 D, majd svájci Pilatus Turbo Porter repülőgépekkel. Később lengyel gyártású Mi-2 helikopterekkel és L 410-esekkel is repültek, amikor nagyobb szállítási feladatokat kellett ellátni. 1960. január 1-én alakult meg a Vízügyi Repülő Szolgálat. Először Super-Aero és Morava gépekkel, majd Pilatus Turbo Porterekkel repültek. 1990-ben amerikai, kis teljesítményű Maule felderítőgépeket vettek. Az árvíz- és belvízvédelmi munkákban vesznek részt, és felderítik a vizek okozta nagyobb elemi károk kiterjedését. Néhány éve kibővült a feladatuk azzal, hogy a levegőből figyelik az olaj- és a földgázvezetékeket, és más gazdasági feladatokat is ellátnak. A munkarepülés lehetőségei hazánkban még nincsenek kimerítve. Átalakuló gazdasági életünkben a légiturisztika, az idegenforgalmi repülések, a külföldieket kiképző repülőiskolák, helikopteres emelési feladatok elvégzésére akadnak majd vállalkozók előbb vagy utóbb. Mindez tovább bővíti majd Magyarországon a légijárművek munkacélra felhasználásának körét. Csanádi Norbert Fotók: Jávor-archív Kemény Barna Tóth Béla