Új Szárnyak, 1990 (1-9. szám)
1990-10-01 / 7. szám
10 JELENTŐS ÁLLOMÁSOK Magyar légiközlekedés és munkarepülés Nehéz kezdetek 1912-ben, három ével azután, hogy Blériot átrepülte a La Manche-csatornát, a kezdetleges repülőszerkezetek még csak 70- 80 kilométert voltak képesek megtenni óránként, alacsonyan, egy-egy vállalkozó kedvű utast szállítva. A világsajtóban ezért óriási meglepetést keltett két, csaknem egyidejű híradás. Az egyik arról szólt, hogy Igor Sikorszki orosz mérnök óriási utasrepülőgéppel kísérletezik, a másik két magyar mérnök, Zsélyi Aladár és Melczer Tibor 34 utast szállító, 500 LE-s Aerobuszának terveiről. Sajnos a Zsélyi - Melczer gépből anyagi okok miatt nem lett semmi, míg Sikorszki gépe 1914-ben 15 személlyel 300 méterre emelkedett. Az első világháború rohamos fejlődést hozott a repülőiparban, de elsősorban a repülőgépek katonai célú alkalmazhatósága érdekében. A Breszt-Litovszki fegyverszünet, amely Ukrajnát kiszolgáltatta a központi hatalmaknak, arra késztette az Osztrák-Magyar Monarchiát, hogy gyors összeköttetést teremtsen Ukrajna és Bécs között. 1918. március 20-án levegőbe emelkedett a Monarchia első légipostajárata, amely - ha az időjárás megengedte - naponta közlekedett. 1918. július 4-én beindult a Budapest-Mátyásföld - Bécs - Budapest-Mátyásföld postajárat, a gépek szintén naponta közlekedtek. 1920. február 11-én megalakult az első magyar légiforgalmi vállalat, a MAEFORT (Magyar Aeroforgalmi Rt.). 1920 áprilisában elindult a postagép Budapestről Újvidékre, de miután szerb csapatok szállták meg Újvidéket, a járat megszűnt. 1920. május 12-én Budapest és Szombathely, valamint Budapest és Szeged között indult postajárat. Az 1920. június 4-én Franciaországban, a versailles-i Kis-Trianon palotában aláírt békeszerződés keményen elbánt Magyarországgal. A békediktátum értelmében minden légipostajáratot meg kellett szüntetnünk, repülőiparunkkal együtt. Minden repülőgépünket szétverték, ronccsá zúzták. 1921. január 23-én a magyar állam szerződést kötött a Franco- Roumain légiforgalmi társasággal. A Párizs - Strassburg - Prága - Bécs - Budapest - Belgrád - Bukarest - Konstantinápoly útvonalon létrejött a légiközlekedés. Ez a társaság - részben magyar pilótákkal jól szervezetten 1925-ig járatta repülőgépeit. Az első „korszerű” légiforgalmi vállalat 1922. november 19-én megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt., a MALERT. Első repülőgéptípusa az öt utasüléses Fokker XIII. volt. A vállalat előbb Bécs-Budapest - Belgrád útvonalra kapott engedélyt, majd a későbbi években más európai városokba is bővíthette az útvonalhálózatát. 1922. december 22-én még egy légiközlekedési vállalat alakult, AEROEXPRESS RT. néven.