Új Szárnyak, 1991 (1-12. szám)
1991-01-01 / 1. szám
A BAJNOKOK GÉPÉNEK nevezte a nyugati sajtó a moszkvai Aerospace '90 nemzetközi kiállításon bemutatott SU-26MX műrepülőgépet. Nagy érdeklődést váltott ki egy másik műrepülésre alkalmas gép, a Jak-55M és az egyik Moszkva környéki hőlégballon is. (APN) A RAFALE C prototípusa elkészült a Dassault-gyár St. Cloud- i üzemében. A négy év óta repülő Rafale A-tól a széria-változat nem tér el lényegesen, a prototípus Rafale COI első, márciusra várható repülése feltehetően nem hoz majd meglepetést. A francia harcirepülőgép kifejlesztése miatt a Mirage-beszerzéseket lényegesen csökkenteni kellett. Rátaiéból 336 gépet szándékoznak építeni, de egyelőre csak négyet rendeltek meg, a COl változatot a francia légierő, a kétüléses BOl-et és a tengerészeti repülők számára az MOl-et és az M02-t. A Rafale COl hoszsza 15,3, fesztáva 10,9 m, ürestömege 9060, max. felszállótömege 19 500 kg. (FlugRevue) Nem Ingo Renner nyerte az ausztrál Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokságot! Csak második lett Bruce Brookhoff (LS-6) mögött. A NB másik teljesen szokatlan eseménye az volt, hogy öt repülésre alkalmatlan nappal kezdődött a verseny. Hurokrepülési világrekord-kísérlet. 1990. január 3-án az új-zélandi Ray Linskey 1700 km-es hurok világrekord kísérletre indult, de egy fejlődő front délután 16:30-kor leszállásra kényszerítette, s „csak" 1500 kmt repült. Indulási helye: az új-zélandi Omarema, az 1995. évi Vitorlázórepülő Világbajnokság lehetséges helyszíne. (Segelflygsport) - Dél-afrikai 1000 kilométerek. 1989. december 31 - 1990. január 4. között a délafrikai Wyburgból nem kevesebb, mint 14 visszatérő, 1000 km feletti távrepülést hajtottak végre. (Segelflygsport) AZ X-31A szuperfordulékony vadászgépet az amerikai Rockwell International és a német Messerschmitt-Bölkow- Blohm (MBB) cég közösen fejlesztette ki. A prototípus első repülése kitűnően sikerült. A repülőgép 3300 m magasságban 540 km/h sebességet ért el. A kísérleti gép igen nagy állásszögekkel is vezérelhető. Az X-31A program előirányzott költségét, kb. 135 millió dollárt, az USA védelmi fejlesztő-kutató intézete (DARPA) és a német honvédelmi minisztérium közösen fedezi. A DARPA 70-80 %-ot ad hozzá, az MBB azonban már korábban nagy összegeket fektetett a sárkány kialakításába. Ők dolgozták ki a szárny aerodinamikáját, a sárkány-részelemek gyártási technológiáját, valamint a vezérlés elvét. (Interavia) PUMÁK ÉS A TÖBBIEK Megjelent Tobak Tibor izgalmas, új könyve. Kapható a Skála Budapest Nagyáruház könyvosztályán, a Moszkva téri „hangos" könyvpavilonban, a szerkesztőségben (Bp. IX., Lónyai u. 44. V. 56.), az Aero & Rádió Kft. nyomdai részlegében (Bp. XIII., Visegrádi u. 10.), hétfőtől péntekig 10 és 15 óra között. Postai utánvétellel megrendelhető: Budapest, Pf.: 603 1374 5