Új Szárnyak, 1991 (1-12. szám)

1991-01-01 / 1. szám

A BAJNOKOK GÉPÉNEK nevezte a nyugati sajtó a moszkvai Aerospace '90 nemzetközi kiállításon be­mutatott SU-26MX műre­pülőgépet. Nagy érdeklő­dést váltott ki egy másik műrepülésre alkalmas gép, a Jak-55M és az egyik Moszkva környéki hőlég­ballon is. (APN) A RAFALE C prototípusa elké­szült a Dassault-gyár St. Cloud- i üzemében. A négy év óta re­pülő Rafale A-tól a széria-vál­tozat nem tér el lényegesen, a prototípus Rafale COI első, márciusra várható repülése feltehetően nem hoz majd meg­lepetést. A francia harcirepülő­­gép kifejlesztése miatt a Mirage-beszerzéseket lényege­sen csökkenteni kellett. Rátaié­ból 336 gépet szándékoznak építeni, de egyelőre csak né­gyet rendeltek meg, a COl vál­tozatot a francia légierő, a két­üléses BOl-et és a tengerészeti repülők számára az MOl-et és az M02-t. A Rafale COl hosz­­sza 15,3, fesztáva 10,9 m, üres­tömege 9060, max. felszállótö­mege 19 500 kg. (FlugRevue)­­ Nem Ingo Renner nyerte az ausztrál Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokságot! Csak második lett Bruce Brook­hoff (LS-6) mögött. A NB másik teljesen szokatlan eseménye az volt, hogy öt repülésre alkalmatlan nap­pal kezdődött a verseny.­­ Hurokrepülési világre­kord-kísérlet. 1990. január 3-án az új-zélandi Ray Lins­­key 1700 km-es hurok világ­rekord kísérletre indult, de egy fejlődő front délután 16:30-kor leszállásra kény­­szerí­tette, s „csak" 1500 km­­t repült. Indulási helye: az új-zélandi Omarema, az 1995. évi Vitorlázórepülő Világbajnokság lehetséges helyszíne. (Segelflygsport) - Dél-afrikai 1000 kilomé­terek. 1989. december 31 - 1990. január 4. között a dél­afrikai Wyburgból nem ke­vesebb, mint 14 visszatérő, 1000 km feletti távrepülést hajtottak végre. (Segelflyg­sport) AZ X-31A szuperfordulékony vadászgépet az amerikai Rockwell International és a német Messerschmitt-Bölkow- Blohm (MBB) cég közösen fejlesztette ki. A prototípus első repülése kitűnően sikerült. A repülőgép 3300 m magasság­ban 540 km/h sebességet ért el. A kísérleti gép igen nagy állásszögekkel is vezérelhető. Az X-31A program előirány­zott költségét, kb. 135 millió dollárt, az USA védelmi fej­lesztő-kutató intézete (DARPA) és a német honvédelmi mi­nisztérium közösen fedezi. A DARPA 70-80 %-ot ad hoz­zá, az MBB azonban már korábban nagy összegeket fekte­tett a sárkány kialakításába. Ők dolgozták ki a szárny aero­dinamikáját, a sárkány-részelemek gyártási technológiáját, valamint a vezérlés elvét. (Interavia) PUMÁK ÉS A TÖBBIEK Megjelent Tobak Tibor izgalmas, új könyve. Kapható a Skála Budapest Nagyáruház könyvosztályán, a Moszk­va téri „hangos" könyvpavilonban, a szerkesztőségben (Bp. IX., Lónyai u. 44. V. 56.), az Aero & Rádió Kft. nyom­dai részlegében (Bp. XIII., Visegrádi u. 10.), hétfőtől pén­tekig 10 és 15 óra között. Postai utánvétellel megrendel­hető: Budapest, Pf.: 603 1374 5

Next