Uj Szó, 1946. február (2. évfolyam, 27-49. szám)

1946-02-01 / 27. szám

■f-i ■ ^S>";>-!f.í: ;■-■sr'-'vciTfc.:, <946 lebrnftr I, péntek Uj Szó8 LATOGATOBA\ JAKOVLEVNÉL a szovjet nép egyik képviselőjelöltjénél ’ Nem mindenki találja meg az élet­ben azonnal igazi hivatását, Alexan­der Szergejevics Jakovlev már gyer­mekkorában tudta, hogy ő csak a gépek és motorok csodás birodalmá­ban érzi jól magát és neki ebbe a birodalomba kell belépnie. Különösen a repülés vonzotta. Az iskolában bemutatott esetlen repülő­gépminta irányt mutatott egész éle­tére. Valósággal szerelmes lett a re­pülőgépbe. Gyüjtőpersellyel házról­­házra járt adományokért a repülés­ügy fejlesztése javára, jegyeket áru­sított a repülőversenyeken, ott tett­vett a repülőtéren, s mindezt csak azért, hogy bálványa, a repülőgép közelében lehessen. Szenvedélyes akarat és makacs tö­rekvés nélkül lehetetlen elérni nagy célokat. Jakovlev már korán meg­értette ezt az igazságot. Tudta, mi az életcélja. Tudta azt is, hogy csak makacs kitartással érheti el. Mérnöki pályára lépett s mint fia­tal mérnök magával vitte az életbe azt a becses erényt, amelyet az ifjú­sági szövetség ort tagjaiba: a haza és a bolsevik párt iránti határtalan odaadás erényét. S aki Jakovlev életútját ismeri, tudja, mennyire hű maradt a hazához és a párthoz a sztálini ötéves tervek, vagy a Hon­védő Háború kemény évei alatt. Egyesítette magában a szovjet mér­nök minden kiváló tulajdonságát: a kemény akaratot, a munkaszeretetet, az összetartozási érzést és az oltha­­tatlan munkalelkesedést. Jakovlevnek szüksége is volt ezek­re a jó tulajdonságokra. Az ötéves tervek megvalósítása során bizonyos emberek részéről nem találkozott kellő megértéssel. Ekkor azonban mellé állt az ifjúsági szövetség, mellé állt a kommunista párt lapja, a Pravda. Ebben az időben fogadta Sztálin Cskalovot, a szovjet repülés­­ügy megalapozóját és Cskalov Ja­­kovlevre is felhívta a Szovjetunió nagy vezérének figyelmét. A tusinoi repülőtéren érte Jakov­­levet élete első nagy megtisztelte­tése. Sztálin meglátogatta műhelyét, megtekintette repülőgépét, s bátorí­totta őt a további munkára. Jakov­lev Sztálin minden szavát emlékeze­tébe véste, s nem győzött a látoga­tásról repülőtársainak eleget be­szélni. — Most már nincs semmi baj -­­mondta. — ,3 most már csak dolgozni kell, egyre dolgozni. Ennek az első találkozásnak Sztá­linnál, óriási jelentősége volt a fia­tal repülőtér vezére. Sztálin felhívta figyelmét a szovjet repülés égető szükségleteire, útbaigazításokat adott, t­ermékeny gondolatokat vetett fel. Jakovlev a találkozás után olyan lendülettel látott ezek a gondolatok munkához, hogy mihamar testet öltöttek. * önkénytelenüll vetődtek fel Sesuifnak sezek a gondolatok, amint Alexander Szergejevics Jakovlev vezérőrnagynak, a Szocialista Munka Hősének épitőirodája felé tartottunk. Korábban ezen a helyen faépítmények sorakoztak s a teret gyep verte fel. A műhely kezdetleges volt. Senki sem sej­­tette, hogy egy nap hatalmas épületek emelkednek majd itt, aszfaltozott utakon trolleybuszok hordják össze a munkások seregét és a levegőt sok kilométer kör­zetben hatalm­as repülőgépmotorok zú­gása tölti be Gondozott gyáridvaron át nem túl ma­­gas, gyönyörű épületbe vezettek minket, amely olyan volt, akár egy moszkvakör­­nyéki szanatórium. Csak a motorok jel­­legzetes zümmögése és a munkapadok kattogása figyelmeztettek arra, hogy itt lázas munka folyik. A gyár megnyerő külseje mindig az igazgatót dicséri. Ha nem ismertük volna Jakovlevet, az itt uralkodó rend és tisz­taság láttára csak kedvező véleményt alkottunk volna felőle. Az egyik óriási teremben márvány­mezőn vörösszárnyas repülőgépet ves­zünk észre. Ez Jakovlev tömeggyártásra elfo­gadott első repülőgépmintája. Sokat tudna beszélni ez a gép alkotójának ál­­matlan éjszakáiról, végnélküli próbare­püléseiről, örökös kísérletezéseiről. Sztá. Un is megtekintette ezt a gépet a Köz­­ponti Repülő Klub erkélyéről. Innen nyílik a fogadóterem, amely már telve van híres repülőkkel, mérnökökkel, gyárigazgatókkal, írókkal, sajtótudósítók­kal és más látogatókkal. Maga a tervezőiroda a második eme­­leten van elhelyezve. Hatalmas terem, amelynek minden kis zuga egyenletes megvilágítást kap. A tervezői asztalokat fakorlát választja el a terem többi rés­z­é­­től. A munka a látogatások idején sem szünetel. Egész sereg mérnök és tervező hajol az asztalok fölA Jakovlev dolgozószobája egyszerű és kényelmes. Baloldalán tölgyfa könyvszek­rény. A szoba nagy részt hatalmas író­­asztal foglalja el, amelyen kis repülőgép­­mintát látunk. Jobbról vörösmárvány kályha. A falon díszes Sztálin-arckép. És Itt is, mint­ az egész épületen vagy az egész gyártelepen példás rend és tisz­taság. — Rend és gondos szervezés nélkül el­­képzelhetetlen a sikeres munka — Jegyzi meg Jakovlev, amikor ezt szóba hozzuk. — A mérnököket és a munkásokat ked­­vező munkakörülmények közé kell he­lyezni. Csak így várhatunk tőlük jó munkateljesítményt. Ezzel már benne is van a beszélgetésk­ben. — A jelenlegi repülőipar a népgm^d», Ság legkülönbözőbb ágain épül fel A tervezőnek meg építsek művet, koSibb ismeretekke­l­­ rendelkező embernek kell lennie. Enélkül nem tudja a különböző iparágakat a repülésügy fejlesztése ér­dekében mozgósítani Ha pl. különös fi­nomságra fémre van szükségünk, nekünk kell meghatároznnunk a miinőséget és nekünk kell ügyelnünk arra, hogy az üzemek ilyen minőség­i fémet szállítsa­nak. Ebből a célból külön kísérle­ti mű­helyeink és üzemeink vannak, amelyek­ben fémekkel, üveggel és egész sor min­­denfajta anyaggal kísérletezünk. Jakovlev rendkívül világosan besail- kifejezései pontosak. Megtudjuk, hogy a Honvédő Háború ideján ő volt a híres Jjakovlev—1t, »Jakovlev—^2«, »Jakovlev —3t és »Jakovlev—91 jelzésű csatarepülők megrteremtője, amelyek olyan nagy mé­r­­tékben ját'tak hozzá a fasiszta légierő megtöréséhez. líti A háborúról beszélve, Jakovlev megeri­a szovjet mérnökök megfeszített munkáját, a fronttal tartott szoros kap­­­­csolatokat. Csak ez a szoros kapcsolat tette lehetővé, hogy a szovjet mérnökök a harcoló hadsereg minden szükségletét gyorsan kielégítsék s egyre hatásosabb gépeket hozzanak létre-különös szeretettel emlékezik meg Sztá­linról. A német előretörés legveszélye­­sebb napjaiban Sztálin fogadta őt. Ami­­kor a vezér nyug­odt hangját, szabatos útmutatásait hallo­tta és meleg kézszorí­­tását érezte, boldogan, megnövekedett­ munkakedvvel hagyta el az ország vezé­­rének dolgozószobáját. A háború győzelmes befejezése után Jakovlev a békés repülőforgalom szolgá­­latába állította tudását. Megterem­tette a »■Takovlev—10c és ».Iakovlev—12c jelzésű kényelmes utasszállító repülőgépet. Kü­lönös feltűnést keltett a ».Iakovlev—8c jelzésű gyönyörű, hatszemélyes gépe. Emellett sokat foglalkozik az iskolarepü­­­léssel s ennek céljaira modernizálja az­­ UT—2c jelzésű eddig is jól bevált iskola­gépet. Jakovlev íróasztalán számtalan levél fekszik a Tudományos Akadémiától, melynek levelező tagja- Elinduló költők verseiket küldik meg neki. Filmgyárak tanácsért fordulnak hozzá. Pionírklubok legújabb játékrepülő mintájukkal kedves­­kednek. Iskolák az iránt érdeklődnek, hogy mikor folytatja már .Elbeszélések az életemből” című ismert könyvét-Jakovlev ereklyeként őrzi azokat a fényképeket, amelyeket Sztálinról az ő gépei mellett vettek fel. — Nincs nagyobb boldogság, mint Sztálin vezetése alatt dolgozni — mondja nem egyszer. — Ö bízik bennünk. És mi nemcsak napról napra, de óráról órára is ki akarjuk érdemelni ezt a bizalmit Közben Jakovlev egyre fogadja sürgős látogatóit. Mérnökök, rajzolók, repülők, m­űvezetők jönnek. Egyre cseng a tele­­fon. Sokan szerencsét Szovjetunió Legbfelsőbb kívánnak neki a Tanácsának vá­lasztásaira való jelölése alkalmából. Jir­kovlev boldogan mosolyog. — Nagyon ma hat az a bizalom, — vallotta be nekünk távozáskor — amel­­­lyel a Cskatovról elnevezett novosziblin­szi gyár munkásai, mérnökei és alkal­mazottai kitüntettek, amikor jelöltjük­­ként állítottak fel. Minden erőmmel azon leszek, hogy ne csalódjanak bennem. Már esteledik. Hazafelé egész úton arr­ról beszélgetünk, milyen kiváló embere­ket jelöl a nép a maga legmagasabb ál­­lamszervébe. Mert senki sem kételkedhe­­tik abban, hogy Alexander Szergejevics Jakovlev az államügyeket is olyan lelki­ismeretesen fog­ja kezelni, mint a szovjet repülés ügyét. E. Rjabkovic Alexander Jakovlev, repülőgépkonstruktőr, a szocialista munka hőse Hadifogoly-hozzátartozók üzenetei Németh Istvánnak (1923, Pohl Zsófia) édes­­anyja; Geszti Jánosnak (1922, Varéra Eszter) nevelsanyja. Öcekösök; Penyaska Györffynek (1911, Kubik Judit) felesége, kislánya; Bikszegi Istvánnừ. (1922, Dobos Zsuz­sánna) senLel ée testvérei; Somssich Zsigmond gr.-nak (1914, Szftgyény-Marich Mária): jól vagyunk, hirt vá­runk, Laci; Selmeczi Mikidé­szd8>-nak (1912): Jól vagyunk, hirt várunk, Laci; Vide Istvánnak (1923, Wirth Erzsébet) édesanyja; Kossányi Attilának (1922, Jeszenszky Margit) édesanyja ; Egri tíva; Pálfalvi Gyulának (1983, Sponer Má­ria) Dorogi Anna; Dorogi Nándornak (1917, Paul Mária) Dorogi Anna; Pelyva Jánosnak (1921, Rostás Lídia) édesanyja és tesitvérei; Katik Pál­nak (1980, Hlebik Erzsébet) hozzátartozói; Bra ndl Alfrádnak (1915, Kkpece Anna) felesége gyer­mekei; Kovács Jenő zls.-nak (192<­­, Kovács Vera) üzenetet küld és sürgős érteeitést adr menyasszonya, Tusi; Beisner Gábor Györgynek (1922, Beisner Margit) Beisner Ostokárné; Beie­­ner Elemérnek (Seidner Emma) Beisner Dec­­kárné; Ágotai Edének (1911, Jakubek Rozália) Ágotaiak, Vidáék; Fésűs Sándornak (1915, Pető Ágnes) felesége és szülei; Belényesi Vincénk (1922, Pető Piroska) szülei és testvérei; Bánfi Lajosnak (1918, Gajdó Eszter) édesanyja; Tokai Gyulának (1921, Pásztor Erzsébet) szülei és testvérei; Tóth Imrének (1922, Tárnok Marck) édesanyja; Csenger Zalán Lajosnak (19M) Géza; Braun Ádámnak (1907, Stump Teréz) Kató* Évike; Heinrik Ferencnek (1907, Hofman Te* réz) Rózsika; Dianas Árminnak (1918, Getter Ro* gina) Karola; Tál Jánosnak (1913, Szücs Irén) hozzátartozói; Bien Sándorn­ak (19(0, Mihály Mária) felesége;

Next