Uj Szó, 1946. november (2. évfolyam, 248-272. szám)

1946-11-01 / 248. szám

'W;^f»<^yr:rŕr.>5wr- ^ ' ' . -^-1 A ha 30 HILLÉJR ' ti. évfolyam 248. (509.) sz. 1946 NOVEMBER I. PÉNTEK SI^ETáfeafémw Hősök, zsoldosok és kísértetek W Esztergom városában V kMÍ " A VÖRÖS HADSEREG LAPJA A MAGYAR LAKOSSÁG SZÁMÁRA I. A Szovjetunió és a nemzetközi együttműködés MOLOTOV NAGY BESZÉDÉNEK TELJES SZÖVEGE. ÚJ Szó október 31-i számában kö­­zöltük r. M. Molotov október 29-én az Ecyesu­tt Nemzetek Szervezetének köz­­gyűlésén elmondott nagy beszédének tar­talmi kivon­alát. Ígéretünkhöz híven mai számunkban elkezdjük a nagyjelentőségű felszólalás részletes, teljes szövegének közlését. Elnök úr, Kü­ldött uraim! A főtitkári jelentés általános vitájában alkalmunk nyílik, amely véleményünket nyilvánítsuk mind egyes kérdésekről, me­lyek ezt vagy azt az orszá­got, érdeklik, flin­d pedig­ a nemzetközi eCTíiltoflködés általános­­ kérdéseiről. A vélemények ilye­­tén kicserélése hasznos az Egyesült Nem­zetek közötti kölcsönös megértés megte­remtése céljából. A véleménycserére azért van szü­kség, hogy a szerrv­ezet­és olyan fo­ntot szerved, mint a Biztonsági Vegyük Spanyolország kérdését és az iráni kérdést. Franco ellen sem a Bizton­sági Tanácsban, sem — még korábban — a közgyűlésen nem­ tör­tént más, mint hogy általános nyilatkozatot fogadtak el.­­A főtitkár itt helyesen rámmutato­tt arra, hogy ez természetesen egyáltalán nem elég. A Francóval való kapcsolatok meg­szakításának javaslatá­t nem fogadták el.­ Ezzel bizonyos nagyhatalmak, akik ezt a hangot ütötték meg, erkölcsi felelőssé­get vállaltak magukra az európai fasiz­­mus veszélyes gócával kapcsolatos tehe­tetlenségért. Ami az iráni kérdést illeti, ez­­ az egyezmény értelmében ott tar­tózkodó néhány szovjet katonai alakulat Iránban való állomásozásának időtarta­mával kapcsolatosan vetődött fel. És még akk­or is mikor e katonai alakulatok tel­jesen elhagytá­k az iráni területet és mind­­két kormány, a szovjet kormány csakúgy, mint az iráni, kérte, hogy e kérdést ve­gyék le a napirendről, a Biztonsági Ta­nács nem volt hajlandó ezt megtenni. Ez­zel teljesen alaptalan, egyszersmind nyíl­tan rosszindulatú állá­spontot foglalt el a Szovjetunióval kapcsolatban. A Bizton­sági Tanács e viselkedésével goromb­a hibát követett el, mely aláak­názhatja a Tanács tekintélyét. Most b­eszéljünk a Szakszervezeti Világ­­szövetségről. Az­t hiszem, teljesen érthető lett volna, ha az Egyesült Nemzetek ba­ráti kapcsolatokat létesítettek volna a szakszervezetek — utolsó években­ alakult — nemzetközi szervezetével, melybe sok állam munkásainak tízmilliói egysültek. Különösen szükséges ez a Szociális és Gazdasági Tanács részére, mert ez nem biztosíthatja ügyvitelének eredményét ha­nem a Szakszervezeti Világszövetséghez hasonló demokratikus tömegszervezetekre támaszkodik. A valóságban azonban egészen­ más helyzet áll előttünk. A Szakszervezeti Vi­­­­lágszövetség a mai napig sem kap­csoló­­dott be a Szociális és Gazdasági Tanács­­ mindennapos munkájába. És ami még rosszabb: váljon helyes­ e, hogy ugyan­Tanács, a Szociális és Gazdasági Tanács és más szervek munkáját megjavítsuk. Az Egyesült Nemzetek Szervezetének te­­vék­enysége még a kezdet kezdetén áll. Le­hetetlen, hogy munkájában ne legyenek hiányosságok, már azért is, mert még csak most kezdi új elveit alkalmazni, va­lamint azért, mert a körülmények ala­posan különböznek az elmúlt évek idő­szakától. Éppen ezért, az Egyesült Nem­zetek érdekében nem kell elhallgatni a fennálló hiányosságok­at, hanem már a kezdet kezdetén fel kell tárni őket és gondoskodni kell arról, hogy a jövőben elő ne fordulhassanak. Ez természet­esen­­ elsősorban a Bizton­­sági Tanácsra vonatkozik, minthogy an­nak naponta akad dolga a világbéke megvédésének fontos prob­lémáival, ahol egyes államok érdekei és szempontjai gyakran összeütköznek, olyan feltételeket terjesztettek­­ eléje Szociális és Gazdasági Tanácsban való a képviselettel­­ kapcsolatban, mint a Nem­zetközi Szövetségben elismert automobil­­kluboknak vagy mint a szárított gyümölcs kiskereskedők nemzeti­­ szövetkezetének. Nincs-e itt az ideje, hogy megváltoztas­­sni­k ezt a helyzetet, mely nem egyezik a demokrácia elemi elveivel sem? Vagy uraim, figyeljék meg a védnök­­ség nemzetközi rendszere megteremtésé­nek kérdésével előállott helyzetet. Azt gondolhatják, hogy a védnökségi tanács megalakítását valaki külön akadályozza. Hát vajjom nem" a­kn­ázzák-" alá szerve­­zetünk tekintélyét azzal, hogy már má­sodik éve képtelen megalkotni a Véd­­nökségi Tanácsot, melynek gondoskodnia kiéli a Nagy-Britannia, Franciaiország, Belgium, Ausztrália, Úijzéland és Dél-Af­­rika mandátumterületein élő népek élet­­feltételeinek megkönnyítéséről és amely­nek segítenie kellene az önkormányzat felé haladó fejlődésüket? Még egyetlen egy lépést sem tettek ezen az úton azok az államok, melyek keményen tartják markuikban a palesztinai és­ tanganyikai, a togói, újguinneai , stb. mandátumokat és egyelőre csupán nem kielégítő tervek és hatástalan, kiáltványok­­ írására kor­látozódnak. A Délafrikai Szövetség kormánya e­mellett még tovább ment: a Délnyugat- Afrika önkormányzatára va^ függet­lenségére való előkészületek intézk­edé­­seine­k megtétele helyett egyszerűen azt követeli, hogy szentesítsék e terület ál­tala va­ló eminexióját. Mindenki látja, hogy ez teljes ellentétben áll az Egyesült Nemzetek alapokmányával. Ezzel kapcsolatban megemlékezeik In­diáról is. India tagja ugyan az Egyesült Nemzeteknek é­­ ennek következtében az alapokmány sze­rint a szuverén egyenlő­­ség viszonyában kellene állnia .Angliával, de h­allották-e önök itt a közgyűlésen ’India hangját a­ segítségről é­s támoga­tásról? " M­indezzel kapcsolatban nem sza­bad süketeknek maradnoink.". Ideje m­ár India igazságos követelé­sei­t elismerni. nak ^^hasonlóképpen el kellett volna is­mernie Indonézia népeinek igazságo­s kö­veteléseit. Görögországról vok beszélni. De nem leh­et most népi jó­egykedvűen nézni, hogy a görög fasiszták, felhasz­nálva a brit meg­szálló hatóságok enge­dékenységét, az utóbbi idben úgy el­­szemtelenedtek. A szovjet kiküldött két hónap előtt a követ­kező javaslatot terjesztette a Biz­­tonsá­gi Tanács elé: 1Az Egyesült Nemzetek Szervezete tagjainak számító államok arra kö­­­­­telezendők, hogy két héten belü­l a következő beszámolókat előterje­s­­szék: 1. Az Egyesült Nemzetek vagy­­— a volt ellenséges területek kivételével — más államok milyen pontjain és milyen mennyiségben tartózkodnak más egye­sült nemzetek fegyveres erői? 2. A fent említett területek mely pont­jain vannak az Egyesült Nemzetek más tagállamainak­­ fegyveres erőihez tar­tozó légi és tengeri támaszpontjaik és helyőrségüknek milyen az állománya? 3. Az első és második paragrafusok­ban említett közleményeket 1946 augusz­tus 1-re be kell nyújtani.« Az ilyen értesülé­seknek a Biztonsági Tanács által való kézhezvételének szüksé­­ges­sége teljesen érthetőnek látszik, nem is beszélve már arról, hogy az Egyesült Nemzeteik haderőinek a saját országuk határain túli, nem ellen­sége­s területen való tartózkodása, mely azok számára külön megszállási rendszert jelent, mos­tanában komoly nyugtalanságot szül a népek között és az egész világ közvéle­ményében. Figyeljék meg uraim, milyen helyzet keletkezet­t az adott esetben. Az Alapokmány megfelelő szakasza ér­telmében a Katonai Törzskari Bizottság már elkezdte azon haderők kérdésének tanulmányozását, melyeket az Egyesült Nemzetek Szervezete tagjainak a Bizton­sági Tanács rendelkezésére kell bocsáta­­niok a nemzetközi béke, és biztonság tá­mogatására, — mint ezt a negyvenh­arma­dik sereget m­ondja. Ezzel kapcsolatban természetes, hogy a Bizton­sági Tanács­nak ismernie kell a való helyzetet, külö­nösen azt, hol­­ és milyen egyesült nemzetekhez tartozó feg­yveres erők tartózkodnak államuk határain kívül. E közlések benyújtásának természetesen kötelezőnek kell lennie az Egyesült Nem­zetek valamen­nyi tagjai számára. A Szovjetunió a maga részéről hajlandó ilyen közleményt a Biztonsági Tanács elé terjeszteni és semmi értelmét sem látja, hogy az Egyesült Nemzetek Szer­­vezetén­ek­ bármely másik tagja ezt megtagadja. ■ Valóban, mi ok lehet arra, hogy az ilyen adatoknak a Biztonsági Tanács elé terjesztését megtagadják? Miért kellene bármelyikünknek el-é_ titkolni e kérdés való helyzetét az_ Egyesült Nemzetek előtt? Tulajdonkép­pen az Egyesü­l Nemzetek kormányai miért félnek, mikor a Biz­­tonsági Tanács azokat a közléseket köve­teli tőlük, melyek az alapokmányban megírt határozatok végrehajtásához szük­ségesek? A Szovjetunió kormánya maga részéről nem látja semmii értelmét, a­hogy az Egyesü­lt Nemzetek valamelyik tagja előtt eltitkolják e kérdés való hely­zetét ,és ezzel zavarják a Biztonsági Ta­nácsot kötelezett­ségei végrehajtásában. Sajnos, a Szovjetunió j­avaslatát a Biz­tonsági Tanácsban nem fogadták el, m­in­th­ogy Nagy-Britannia és az Egyesült Államok,­­de velük együtt néhány más ország képviselői is tiltakozni kezdtek ellene. Ez a fontos kérdés elakadt a Biz­­tonsági Tanácsban. A­­ Szovjetunió kor­mánya azonb­an mindenesetre azt a meg­győződését fejezi ki, hogy most sikerülni fog ezt az ügyet átlendíteni­­ a holtpon­­ton­. Szükséges, hogy a közgyűlés ki­mondja nagyjelentő­ségű véleményét a k­érdé­sben. ■ " A spanyol kérdés, a Szakszervezeti Vi­­lágszövetséggel m­egterem­tendő kölcsönös viszony kérdé­se és más kérdéseket érintő általam felsorolt tények­­ mutatják, hogy az Egyesült Nemzetek Szervezeté­nek és egyes szerve­kek munkájában ko­moly hiányosságok vannak. E példák szá­mát sek­intékenyen­ növelni­­ lehetne. Ez különösen a Biztonsági Tan­ácsról mond­­­ható. E szervezet munkájának h­iányos­­ságait ugyanis hibásan akarják alkal­­mazni az úgynevez­ettü­ .vétós kérdésében. Az e kérdés körül csapott lárma látható­lag arra való, h­ogy ez vonja figyelmünket az Egyesült Nemzetek Szervezetében leg­erősebben ható üzemzavarokról és arra valók, hogy ezeket az üzemzavarokat­­»a beteg fejről az egészségesre« hárítsák. Reméljük azonban, hogy ez nem fog si­kerrel járni. Az első időszak hiányosságai /' II. Két irányzói harca a nemzetközi politikában [UNK] c­i! ••' -A ' • - '... - ■ [UNK]A ti-' ;v Mindenesetrdfc.' a­­ közgyűlés nem azért ült össze, hogy f­igyelm­­en kívül hagyja a jelenlegi nemzetközi helyzet fejlődését. Bennü­n­ket elsősorban­ az a kérdés kell, hogy érdekeljen, milsmii ' irányban fejlő­dik jelenleg a n­em­zetközi együttműkö­dés. Elősegíti-e­'fe'az új szervezet a nem­zetek rejtendő békéje és biztonsága nevében ki­­nemzetközi együttműködést, amelynek érdekében megteremtették? A helyes úton' járunk-fe? — ez a legfonto­sabb kérdés. (Folytatás a 7. oldalon) A

Next