Uj Szó, 1947. január (3. évfolyam, 1-25. szám)

1947-01-09 / 6. szám

2 Uj Szó A nemrégiben leleplezett­­ demokrá­­ciaellenes szervezkedés ügyében meg­kértük Domokos Józ­­­­f Ipwffí’ b­a­­­lám ügyészt­, hogy az eddig ismert adatok alalmin nyilaatkozzék ■’z ügy­­ről az »Uj Szó« olvasói ormára. A legfőbb államügyész a követke­zőket mondotta: »A teljes tényállás ismerete nélkül jogi értékelést adni n nehéz. Azonban már az eddig rendelkezésre álló hivatalos jelentések ala­ ma is megállapítható, hogy a gyanúsítot­tak demokratikus­­ államTéművnk megdönt­sére iré­'­n’ö­­-vezkedést kezdeményeztek, illetve ilyen szervez­kedésben résztve­tek. A demokrati­kus államrendü­nket védő 1946. évi VII. törvénycikk 1. szakaszának első bekezdése szerint pedig mindenki, aki ilyen szervezkedést kezdeményez, vezet, vagy azt lé­nyeges anyagi támogatásban ré­szesíti,­­ bűntettet követ el és halállal vagy életfogytig tartó kényszermunkával, esetleg életfogytig tartó, vs*« 5—15 évig terjedhető fel házzal büntet­hető. Ugyanezen törvényszakasz máso­dik bekezdése értelmében bűntettet követ el az is, aki ilyen szervezke­désben tevékenyen részt vesz, vagy azt előmozdítja. Az ilyen résztvevő­nek a büntetése — kényszermunka, amely öt évnél rövidebb nem lehet, vagy testi gye­ngeség eset­én öt-tizen­öt évig terjedhető fegyház. A törvény azonban nemcsak azo­kat rendeli büntetni, kik ilyen szer­­vezkedést vezettek, vagy abban részt vettek, de még azt is, aki ilyen szervezkedésről hitelt­­érdemlő tudomást szerzett és azt a hatóságnak nem jelentette. Az ilyen személyt vétség miatt öt évig terjedhető fogházzal rendeli a törvény büntetni. Amit márat elmondtam, az csak a főbüntetés. Ehhez járulnak még a mellékbüntetések. A politikai jog gyakorlatának minden esetben való felfüggesz­­tése,­­ hivatalvesztés minden esetben, meg a vagyonelkobzás. A nem magy­ar állampolgárt az ország területéről örökre ki kell tiltani, a magyar állam­polgárt pedig tartózkodási helyéről ki lehet tiltani. A szervezkedést vezető szemé­lyeknek egész vagyonát el kell kobozni, a résztvevők esetében pedig a bíróság vagy teljes, vagy részleges vagyonelkobzást mond ki. A nyomozás eddig ismertetett ada­tai alapján annyit már eddig is meg lehet állapítani, hogy ez esetben a törvényben tilalmazott szervezkedés folyt, tehát a cselekmények elbírálá­sánál ezt a törvényt kell alkal­mazni.« A demokratikus államrend ellen irányuló összeesküvés büntetései halál Domokos József legfőbb államügyész nyilatkozata 1947 január 9, csütörtök La­p b­e­t­i­lt­ás­o­k A belügyminiszter 500.006.1947. #&­, január 4-én kelti rendeleté­vel a Szom­*­bathelyen megjelenő »Nyugati Kis Újság« című napilapot két hétre bee­tiltotta, mert a lap január 3-i szá­­mában az ország belső rendjének és köznyugalmának megzavarására al­kalmas közleményt tartalmazott A belügyminiszter január 3-án kelt 500 004/1947. számú rendeletével a Székesfehérváron megjelenő »Fehér­vári Kis Újság« című napilapot há­­rom napra betiltotta, mert a lap de­cember 31-én megjelent 157. számá­ban az ország belső rendjének és nyugalmának megzavarására alkal­mas cikket közölt. . . A belügyminiszter január 3-án kelt 500.003/1947. számú rendeletével a Hódmezővásárhelyen megjelenő »Vá­sárhelyi Független Újság« című na­pilapot egy hétre betiltotta, mert a lap december 31-én megjelent^ 241. számában az ország külpolitikai­ ér­dekeit súlysan sértő közleményt tartalmazott. SZÍNHÁZI műsor OPERRHAE: Sába királynője (6). — NEM­ZETI SZÍNHÁZ: Légy jó mindhalálig (7). — NEMZETI KAMARASZÍNHÁZ: A biarlá (7). — VÍGSZÍNHÁZ: Claud­a (7). PESTI SZÍN­HÁZ: A t üzsdelovag (7). — BELVÁROSI SZÍN­HÁZ: Jakobovszki é­­ az ezredes (7). —­ MA­DÁCH­­ SZÍNHÁZ: gyerek­­es emberek (7)­— MŰVÉSZ SZÍNHÁZ: Tíz kicsi néger (7). _ MAGYAR SZÍNHÁZ:­­Tunika (7). — FŐVÁROSI OPF.HETTSZÍNHáZ: Fekete liliom (7). - PÓDIUM: Túl a konferencián f/(8). - ROYAL REVÜ VARIETE: A Royal Színház fantomja (7). Megdöbbentő részletek Magyarország kirablásáról Néhány napja írtunk arról az ör­vendetes tényről, hogy újabb ma­gyar értékek kerültek vissza Nyu­gatról a Szovjetunió nagyjelentősé­gű bejelentése nyomán, mely szerint Ausztria szovjet megszállási öve­zetéből minden ottlévő magyar értéket visszaküldenek. Ezek az események adják meg az időszerűségét annak, hogy foglalkoz­zunk a kérdéssel: hogyan is rabol­ták ki a németek és a nyilasok Ma­gyarországot. A Mocsáry—Bether-féle terv Az ország »tervszerű« kirablása 1944 október 15-ike után kezdődött. Az aljas terv első állomása a Mocsáry—Becher- féle szerződés volt, amely Erdélyre és a tiszántúli területekre vonatkozott. E terv sze­rint a »kiürítést« az SS Obersturm­bannführer Becher vezetése alatt álló szervezet hajtja végre és működéséért az elszállított javak 50 százalékát kapja meg... Október 22-én megbí­zást kapott Becher a­­ teljhatalmú megbízottitól, Veesenmayertől, hogy a háború továbbviteléhez szükséges anyagokat és élelmiszereket Magyar­­ország kevésbbé veszélyeztetett terü­leteire szállíttassa. Rövidesen azonban olyan­ kis terü­let maradt a nyilas kormány fenn­hatósága alatt, hogy a vasútvonala­kon beálló torlódás következtében a »Deutscher Transportbevollmächtig­­ter Ungarn und Slowakei« és a ma­gyar közlekedésügyi kormánybiztos­ság 50 vonattot a magyar határhoz közel eső németországi rendezőpálya­udvarokra irányított. Valamiféle bizottságokat alakítot­tak, amelyek a kimenő szállítmányo­kat vették volna számba, a bizott­ságok azonban november 10. után létesültek, a vonatok egy része vi­szont már november 2-től kezdve ®l ment. Mondanunk sem kell, hogy a bizottságok tisztekből és nem szak­értőkből állottak. 1944 november 10-ére már az is ki­derült, hogy ezeknek a szerelvények­nek a »felfogóállomásokon« való tá­rolása sem lehetséges. Az árut tehát be kell raktározni. Amíg megfelelő számú magyar tiszt nem érkezett, a beraktározást egy német tiszt végezte. Dr. Boden német gazdasági főmeg­bízott garancialevélben biztosította a magyar kormányt, hogy az áruk továbbra is Magyarország tulajdoná­ban maradnak. Mindezt megerősí­tette Körner német tábornok és Mül­ler német közlekedésügyi miniszté­riumi főmegbízott is. Gyakorlatban azonban mindez úgy festett hogy a németek — hivatkozva a magyar honvédelmi minisztérium és a német véderőfőparancsnokság között 1941- ben (!) kötött megállapodásra, mely szerint »Wehrmachtgut«­jelű és zárt katonai szerelvények nem vizsgálha­tók meg­­— a szállítmányokat amelyek né­met katonai fuvarlevéllel men­tek, meg sem engedték tekinteni! Az ország kirablása tehát akadály­talanul folyt. A németek sokszor az erőszaktól sem riadtak vissza, a pa­naszokra pedig a Szálasi-kormány nem is reagált. A honvédelmi és a közellátásügyi minisztériumok ki­küldöttei közül többen németül sem tudtak. A felfogóállomásokra érkezett ma­gyar szállítmányok nagy részét nem is raktározták el, hanem azonnal be­vonták a német gazdasági életbe. A magyar állam kezébe még csak át­vételt igazoló okmány sem került. A német fuvarlevéllel menő vagonokat minden további nélkül német tulaj­donnak tekintették. Ilyen ezredes, a fcroelő.­ 1944 december elején a már Bécsben tartózkodó »magyar« honvédelmi mi­­nisztériumban megjelent Ilyen ezre­des,­­az OKW Feldivirtschaftsamt Erfassungsstab vezetője és bejelen­tette, hogy a »torlódás miatt kény­szerülve voltak a magyar javak egy részét értékesíteni«... Novembertől — a vagonok átmeneti leállításától decemberig, az értékesítésig — rövid volt az út Miután a németországi raktárhelyzet egy hónap alatt nem változott lényegesen, nyilvánvaló, hogy az »evés közben jön meg az étvágy« esete állott be... Működik a Battha-törzs! A kiürítést december közepén­­ a közellátásügyi minisztériumra bíz­ták. Ez megállapodást kötött a né­metekkel és felállították az úgy­nevezett „Battha-törzset«, Battha Pál földművelésügyi á­llam­titkár ve­zetésével különböző minisztériumok kiküldötteiből. Ennek irányítói (dr. Lenpvdii György, Németh Ráfael­­ és dr. Minder Herbert) kezébe került Magyarország javainak sorsa. A né­­metimádó, tehetetlen társaság meg­kötötte a Balt­ha—11 gén-féle meg­állapodást, amely a felfogóállomási vegyesbizottságo­k munkáját­­ kizáró­lag a fuvarokmányok nélküli vago­nok felülvizsgálására korlátozta. Viszont a legtöbb szállítmány — mint már mondtuk — katonai fuvar­levél­lel, vagy német szállítmány" számmal »lépett ki...« Az Uniko és a Diko" A magyar gyáripar »kitelepítésére« nézve az első megállapodást 1944 no­vember 15-én kötötték. A munkát a Magyar Ipari Bizottság (Uniko) ne­vű szerv végezt­e. Ez tárgyalt a meg­felelő német alakulással, a »Disco«­­val, ugyanolyan tervszerű­tlenül, fe­jetlenül és rosszindulatúan, mint a hírhedt Battha-törzs. (Elég, ha meg­említjük, hogy a javak »értékesíté­se« eredményeként befolyt márka­összegeket az ú­­n. »Treuhandkonto«­­kon jórészt nem is vezették. A Szá­lasi-kormány még ahhoz is hódtálé­­­rult, hogy a szállítást német katonai teherautók eszközölték, ami az áruk jórészének nyom nélkül való eltűnéséhez vezetett. Nem volt jobb a­elyzet a Dunán és az országutakon történt »kiürí­­tés«-nél sem. A legtöbb uszály ma­gyar őrség nélkül hagyta el az or­szágot, megérkezésük után pedig kirak­ták, anélkül, hogy Battháékat is értesítették volna, Ilyen ezredes sürgősen kirakatta az uszályokat, úgy hogy a magyar részről felállított ú. n. Richard-bi­­zott­ság a legtöbb esetben azok tar­talmát se­m tudta megállapítani. Az országutakon sok-sok milliárd értékű jószág hagyta el az országot, minden ellenőrzés nélkül. A kiürítésről készült statisztika nyilvánvalóan hamis. A mégis jel­lemző adato­kat közöljük, egyrészt, mert nem árt újra és újra eszébe idézni a magyar közönségnek, mi az oka az ország mai nehéz­ségeinek, másrészt pedig ezekből az adatokból­­ is látszik: mi minden van még odakünn. Mennyit raboltak el? 1945 március 10-ig csupán a he­gyeshalmi, galántai, soproni, szent­gotthárdi, Csáktornyai, nszori és lo­sonci határállomásokon 23.836 vágón áru kivitelét jegyez­ték fel. Ebben a számban még nincs benn a Kassán át­­ kiment 10—12 ezer vágón és­­ nincsenek benn a katonai­ valamint olaj- és bauxitszállítmányok. A kép, amit kapunk, tehát nagyon hiányos. A felfogóálomások már »csak« 18.248 magyarnak minősített vagon­ról tudnak, 11.172 a polgári javakat tartalmazó kocsi. Kimutatásuk a január 20ig terjedő időt dolgozza csak fel. Az ú­­n. Jurcsek-Zörner-féle meg­­állapodás alapján kivitt­­ Sperrgutt anyagok 6—8 ezer vagon élelmiszert, textil-, szőrme- és bőrárut tesznek ki. Ludwiger ezredes, a WTL Südost parancsnokának közlése szerint 1945 január 15 ig 32,070 magyar vagon lépte át a határt Illetékes magyar körök becslése — 60—70 ezer vagon — tehát nem látszik túl magasnak!­­ Ha a víziutakon történt kiszállítást vizsgáljuk — teljes adatok nem áll* van rendelkezésünkre — azt­ látjuk, hogy csupán Gönyüben 1944 decem­ber 8-tól 28-ig­­ 343 hajó magyar áru ment ki. engeraui megfigyelés szerint 1944 november 1—1945 január 23-i idő­pontban 423 hajó (uszály) lépett Német­ország területére. A magyar-német vegyesbizottság pe­dig 1945 április 1-ig 568 hajóról készített jegyző­könyvet. (Arról, hogy a hajók milyen ma­gyar javakat vittek, az »Új Szó« de­cember 21-én közölt részletes cikket.) Az országutakon kivitt mérhetetlen mennyiségű anyagról semminemű kimutatás nincs. Van azonban még egy adat a birtokunkban: a Hírhedt Becher által vezetett SS szervezet minden fenti mennyiségen felül — saját bevallása szerin­t 77.808 tonna árut vitt ki az országból. Ezt tették a »hű szövetségesek« és aljas kreatúráik: a hazaáruló nyila­sok. Ez az egyik legfőbb oka a ma­gyar életszínvonalban beállott csök­­kenésnek, ez az oka a nyomorúság­nak és ezért, várja a magyar közvéle­mény minden — ma még fellelhető — magyar érték mielőbbi visszaho­­za­talát. LÉVAI BÉLA I

Next