Új Szó, 1969. augusztus (22. évfolyam, 179-204. szám)

1969-08-08 / 185. szám, péntek

KIÁLLÍTÁS ELŐTT t és Nemrégiben baráti beszélye­közben megtudtam, hogy újabb, sorrendben a harmadik önálló kiállításra készül a fia­tal festőművész, Labol József. Műtermében kerestem fel a szimpatikus kassai képzőmű­vészt, aki főiskolás korában Pozsonyban sokat megfordult a magyar lapok szerkesztőségei­ben, s akkori munkássága alapján reményteljes ígéret volt. LABOS József — mint an­­nyi más háborút átélt fiatal — hosszú utja tett meg, míg elju­tott a festőállványig. De akart, és tervei valóra váltak. Ma, a Pozsonyi Képzőművészeti Aka­démia elvégzése után, már mo­solyogva beszél az átélt küz­delmes évekről, s hogy más hozzá hasonló gyereknek meg­könnyítse lépteit a képzőművé­szet felé vezető úton, a kassai művészeti népiskolában vállalt órákat, és az alkotó munka mellett örömmel foglalkozik a 7—8 éves gyerekek fantáziadús munkáival, bevezeti őket a mű­vészi megformálás rejtelmeibe. Először talán nézzünk be a festő műtermébe. Az ablakok kicsik, a „terem" nyáron for­ró, télen hideg, befúj a szél, rossz a szigetelés, nedvesek a falak, szóval volna mit sorol­ni. — „De mit mondjunk? — szól a fiatal művész. — Az a fő, hogy legalább van hol dol­gozni! Vannak többen a fiata­lok között, akiknek egyáltalán nincs műtermük". — Vajon nem vetődött fel egy kassai művésztelep létesí­tésének gondolata a képzőmű­vészeti körökben? — Igen, ez nagyon jó lenne. Sokan törték már rajta a fe­jüket az itteni képzőművészek, de valahogy elmaradt mindig a realizálás. Ped­ig ha azt néz­zük, hogy a város fejlődése, kulturális igénye szempontjából mit jelentene egy ilyen mű­vésztelep, akkor bizonyára töb­bet törődnének ezzel a gondo­lattal nemcsak a képzőművé­szek, hanem a város vezetői is. De ez nemcsak itteni probléma. Emellett meg kell mondanom: a Képzőművészeti Szövetség It­teni szekciójának igen kevés a beleszólása az ilyen dologba. — Szerinted itt Kassán van-e olyan pezsgő művészi élet, amely kellőképpen kifejezi az itteni művészek súlyát és köz­életi hatóerejét? — Sajnos, nincs. Legfőbb hi­bának azt tartom, hogy a Kas­sán megjelenő lapokban s mű­vészkörökben nincs megfelelő szintű képzőművészeti kritika. Nincs aki megbírálná a műve­ket, s megmondaná: mi a jó, mi a rossz — de úgy, hogy azt el is lehessen fogadni. Nem dicséret kell, hanem az objek­tív, hozzáértő ítélet. Sajnos, az itteni újságírók csak arra szo­rítkoznak, hogy híradást adja­nak egy-egy kiállítás megnyitá­sáról, de a művek mélyebb elemzésébe nem fognak. Nos és ha véletlenül elkerül valamelyi­künk műve Pozsonyba, akkor egyszerűen letaglóznak a kriti­kusok. Nem magamról beszélek, mert rólam nem írtak rossz kritikát, így elsősorban a töb­biek nevében mondom ezt. — Most néhány szót önma­­gadról. — Két önálló kiállításom volt. Az első 1965-ben Kassán, majd 1967-ben Pozsonyban, a Cyprián-galériában, és most ké­szülök az újabb kiállításra. Ezenkívül a Kelet-szlovákiai Galéria rendezésében 1967-ben részt vettem egy közös kiállí­táson Miskolcon. Sajnos, a kri­tikákat nem volt módomban hallani. • Sok művészembert tarta­nak egy-egy tájegység megörö­kítőjének, kifejezőjének. Vajon műveidben mennyire fedezhető fel a jó értelemben vett lokál­patriotizmus? — Mikor kikerültem a főis­koláról, az első időszakban na­gyon érdekelt az elektronikus zene — valamikor elektrotechni­kus is voltam — s ezt a zenét akartam képekben kifejezni. Később a Vasmű vonzott a ma­ga monumentalitásával — de nemcsak a monumentális kife­jezésre törekedtem. Kerestem a kifejezési formát saját gondo­lataimhoz. Kissé új volt ez a környezet az iskola eléggé kö­tött légköréhez viszonyítva, s ez jó volt nekem arra, hogy megszabaduljak ezektől a kö­töttségektől. Újabban pedig in­kább az elvont, gondolati té­mák vonzanak. Így a lokálpat­rióta megjelölés­énrám csak annyiban érvényes, hogy kas­sai vagyok. — Műveid között kevés az akt, a csendélet, vagy a tájkép. Sokkal több viszont a nagy em­beri érzéseket kifejező allego­rikus — majdnem absztrakt kép. Mi ennek az oka? — Rám igen nagy hatással vannak a különféle emberi ka­tasztrófák, a háború, a nyomor, elnyomatás stb. és ezeket igyekszem egész munkásságom­mal kifejezni. Ilyen például a mostani Gigantomachia című sorozatom. S ha ilyen érzéseim vannak, akkor nem tudok fes­teni rózsacsokrot, vagy tájat. A csendélet-festéshez szerintem lelki nyugodtság kell. Én pe­dig nyugtalan alaptermészetű ember vagyok. Ugyanakkor vá­gyom, hogy festhessek csend­életet, mert igen megnyugtató hatással van rám. — A festészeten kívül van-e valamilyen kedvtelésed? — Nagyon szeretek az er­dőkben járni, gombázni, halász­ni — természetesen ezekből az élményekből is képek szület­nek. — Végezetül még egy kér­dés: milyen terveid vannak a közeljövőben? Nem készülsz valamilyen külföldi tanulmány­útra? — Egyelőre nem. Elsősorban be szeretném fejezni a Gigan­tomachia című sorozatomat, s ezzel egyidejűleg elkészíteni az őszre tervezett harmadik önál­ló kiállításom anyagát. És so­kat dolgozni, dolgozni szaba­don, minden elkötelezettség nélkül, hogy kifejezésre juttat­hassam elképzeléseimet, művé­szi megfogalmazásban. Talán majd azután jöhet a külföld. — Ez egyben azt is jelenti, hogy nem szívesen dolgozol rendelésre? Például, ha a Ma­dách Könyvkiadó felkérne könyv-illusztrálásra, kötésterv készítésére, vagy a többi szer­kesztőségek a megszakadt együttműködés folytatására? — Nem, ezt nem mondtam. Sőt, örülnék neki. Nem a pénz miatt, hisz egy illusztráció, vagy kötésterv nem jelent so­kat, hanem a kapcsolatok meg­tartását, s nem utolsó sorban felüdülést a nagyobb kompozí­ciók között, meg a közönség­gel, az olvasó emberrel való találkozást is, mert szerintem az olvasó emberben van a leg­nagyobb érzékenység a képző­művészeti alkotások iránt. GYÜRE LAJOS J. Labol: A történelem forgó­színpada (Gigantmachia-ciklus) (I. Laputka felv.) C­S. HORVÁTH TIBOR SZÖVEGE # SEBŐK IMII BAJZA Kőbe vésett történelem A temető nemcsak örök pihe­nőhely, hanem történelemkönyv is. Fellapozható. Lapjai a sír­kövek. Egyének, családok, né­pek életéről, tragédiáiról vall a kutató utódnak, és a vadró­zsák övezte padon gondolkod­hatsz a sors szeszélye és az élet múlandósága felől. A két évszázados pozsonyi András temetőben csend van. A hajnali harmat még fel sem szá­radt, a sírkertet övező magas kőfalon túl zöldséges kofák kí­nálják portékájukat, megrakott teherautók robognak Csallóköz felé, a kisállomás gurítóján asztmásan dohog egy moz­dony ... ott kint minden mo­zog, siet, rohan ..., itt bent a sírok között csak a könnyű nyá­ri szél hintáztatja a fűzfakis­asszonyok földig omló lomb­haját. A főúri gőg valamikor látha­tatlan korláttal választotta el halottainak pihenőhelyét „plebstől". Ökéntelenü­l arra a a vaskos, többnyire piros színű, fonott kötélre gondolok, ami hómokban, a nagy katedrálisok­ban védte a nemesek és patrí­ciusok ülőhelyeit. A temetőben nincs piros kötél, csak egy szé­les út a választóvonal és a ki­váltságosak előjoga csupán annyi volt, hogy családi sír­boltjaik a fal mellett húzódtak. A fal mellett, egy rozsdás rá­csokkal elzárt, szeméttel, hul­ladékkal szennyezett sarokban találtam rá a legrégibb sírra. 1807-ben temették ide Eszter­házy Anna Mária grófnőt. Gróf­nők és grófok, hercegek és a hercegnők egymás mellett és nehéz kőlapokkal letakart sírüreg felett lassan málladoz­nak az egykor gőgös nemesi címerek. Emeletmagas kripta, ormán piros betűk. Strasszer— Polgár család sírboltja. A góti­kus portál felső mérműves nyílását egy szétbontott kar­tondobozzal borították be. A dobozon elolvasható a felírat: TESLA. Az ajtót lelakatolták és a lakatot belepte a pókháló. Egy fa mellett, félig a fű­ben, félig az út porában, ko­pott sírkő hever. Deisler Ár­pád honvédszázados, született Vízkeleten, 1877-ben, meghalt Ivanogorodban 1914. október 2-án. Kiszakadsz a jelenből és repülsz vissza az időben, a véres múltba ... első világhá­ború! Géppuska kelepel, ágyú dörög és egy repesz vagy go­lyó eltalálja dr. Mrva Gyula szakaszvezetőt. Meghalt 1918. október 13-án. Édesanyja Mr­va Mihályné még négy várta, azóta itt pihennek évig kö­zös sírban a pozsonyi András-temetőben. Elhanyagolt, kopott sírokban álmodják örök álmukat váro­sunk egykori polgármesterei: Mergl Károly, Brolly Tivadar, Drexler Gusztáv, Tallér Pál. Vallanak a kövek régen volt emberekről, régen volt idők­ről... Matkó Ferenc városi ta­nácsos, Pozsony történetének szorgos kutatója, dr. Kováts György, született 1843-ban, meghalt 1907-ben, városi főor­vos, a gyermekkórház igazgató­ja ... sírján elszáradt, fehér vi­rágok egy befőttes üvegben. Kopott, szecessziós kereszt, Itt nyugszik Riegele Alajos szobrászművész. Az alsósztre­govai Madách-emlékmű alkotó­ja, csak ennyit érdemel?! Málladozó sírkőbe vésett vi­torlás hajó. Kopott, alig olvas­ható felirat: Jetting Károly, a pozsonyi Robinson, meghalt 1844-ben. A 19. sz. kezdetén sa­játkezűleg készített vitorlás ha­jójával szelte át az óceánt. Ugyan ki tud ma már valamit a néhai Jetting Károly bátorsá­gáról, ügyességéről? Elfelejtet­tük, hiszen az ember még a dédapja emlékét sem őrzi meg. Állj meg a pozsonyi András­temetőben az egyik sír előtt és olvasd a málladozó kő tanúsá­gát: „Lord József — 1848—1849 szabadság­harczbani százados meghalt 1899. április 7-én". Az­tán nevek következnek, mind­azoké, akiket ide temettek. A szabadságharc századosának le­származottjai. Magyarok. Csak az utolsó szakított a hagyo­mánnyal, csak az utolsó tagad­ta meg dédapját: „Ernest Al­fons Lord, meghalt 1936-ban" ... Dr. Ortvay Tivadar jogakadé­miai tanár 1843—1916. Otthon majd ismét olvasgatom Po­zsonyról írt hatalmas művét, itt csak egy percre megállok vad­rózsával és gyommal borított sírja előtt. Szerelmi vallomás és tragé­dia, egy fájdalomtól sújtott apa és férj panaszát hirdeti. Tízhavi legboldogabb há­zasságának legszebb álmaival hőn szeretett nőm, Hizsa Jó­zsefné 1886. 8. 5. — 1910. 9. 10. és fia, József 1910. 9. 2. — 1910. 9. 7." Az anya boldog volt, éle­tet adott, belehalt, a fiú egy hét múlva követte az anyját. Jársz a tántorgó, zuhanni ké­szülő sírkövek között, és olvas­gatod a neveket. Itt éltek a vá­rosban, pozsonyiak voltak, va­jon milyen volt az életük, va­jon kik voltak? Ki lehetett az a Camille Grenneville, aki több mint száz éve pihen az András temetőben, ki lehetett az a Sie­rich Katalin, aki 1826 óta pihen a fűzek alatt? A vadrózsák finomra metszett tüskekarmai megtépnek, amíg elérek egy bokrok közé bújt sírhoz. Pásztorsípos, női alak borul a sírra, fátyolos valami jóindulatú pozsonyi kőfaragó mester véshette kőbe a gyász barokk szimbólumát: „Kalmár József író, költő, címzetes gimnáziumi igazgató, Petőfi Sándor barátja, 1820— 1917. Ezt az emléket a Cseh­szlovákiai Magyar Tudományos Irodalmi és Művészeti Társaság támogatásával hozzátartozói és barátai emelték". Vajon milyen távolságra le­het innen a Duna utcai magyar iskola? Kétszáz—háromszáz méter? Milyen szép lenne, ha az iskola tanulói, a tanári kar és a szülői munkaközösség úgy gondoskodna erről a sírról, mintha régen meghalt, de em­lékeinkben örökké élő íik apán­ké lenne, azé, aki Petőfi Sán­dor barátja volt! Történelmet nemcsak az is­kolában tanulhatunk, hanem a pozsonyi András temetőben is! PÉTERFI GYULA Kulturális hírek • Leonyid Ljubasevszkij és Keszi Imre írják egy magyar— szovjet koprodukciós Liszt Fe­renc-film forgatókönyvét. A film rendezője Keleti Márton lesz, a zongoraszólókat Szvjatoszlav Richter játssza. • Delhitől huszonnégy kilo­méterre, Mohar Nagar városká­ban megkezdték az első indiai film­város építkezéseit. Mohar Nagarban jövőre már forgatják is az első filmet. • A berlini Staatsoper be­mutatta Leo Spies Don Quijote című balettjét, Lilo Gruber ren­dezésében, Heinz Rögner ve­zényletével. A nemes lovag sze­repét Hannes Vohrer táncolta. • Nello Gatti olasz festőmű­vész azt állítja, hogy az Apollo 11-et az ő kozmikus témájú festményei alapján konstruál­ták meg. Ezt megírta Nixon el­nöknek is, akitől másfél millió dollár kártérítést követel „szer­zői jogának eltulajdonítása" miatt. • Bern, Svájc fővárosának idei irodalmi nagydíját Fried­rich Dürrenmatt svájci írónak ítélték. Ünnepélyes keretek kö­zött adták át neki a tizenötezer frankos díjat. • Chopin-szobrot lepleztek le Zelazowa Wola-ban, a nagy lengyel zeneszerző szülőfalujá­ban. • Ezerhatszáz éves kopt vá­ros romjaira bukkantak a ré­gészek Alexandriától délnyugat­ra. Az ásatás során egy kolos­tor és egy bizánci stílusú temp­lom romjait tárták fel. • Megkezdődtek Franciaor­szágban a Napóleon születésé­nek 200. évfordulójáról való megemlékezések. Az első ünnep­séget Korzika szigetén tartják meg, ahol a császár született. A francia nemzeti színház, a Comédie Francaise társulata, Ajaccióban vendégszerepel, s még néhány korzikai városban tart ünnepséget, klasszikus szín­művek előadásával. 1989.

Next