Új Szó, 1971. augusztus (24. évfolyam, 181-206. szám)
1971-08-01 / 30. szám, Vasárnapi Új Szó
Intézmények és neves kutatók vizsgálják a szabad idő tartalmát és felhasználásának módját tárgykörrel foglalkozó sok vélemény hallatán az ember joggal gondolná, hogy divatjelenséggel állunk szemben, mint sok mást, ezt is „felkapták" De nem erről van szó A szabad idő problémája sokkal régibb keletű, mint gyakran hisszük Ám bármilyen sokan foglalkoznak vele, és bármilyen sokféleképpen magyarázzák, a szabad idő lényegét tekintve az az idő, amelyet az ember a kötelező munkaidőn kívül szabadon, tetszése szerint használ fel művelődésre, vagy más, az egyéniségét, kedvteléseit szolgáló célokra. A szabad időt általában kétféleképpen használhatjuk fel passzívan vagy aktívan A passzív forma a céltalan henyélés, a semmittevés, a „pihenés". Az aktív forma: a szórakozva tanulás, a művelődés Ide tartozik a szabad idő felhasználásának mindazon formája, amelynek legtöbb lenel az ember ugyan aktívan tevékenykedik, de ez nem munka jellegű tevékenység. A cselekvésváltozással az egyén a munkajellegtől oldódik fel, szabadul meg A szabad időnek tulajdonképpen csak a szocialista társadalom ad igazi tartalmat és értéket Irt munka társadalmilag hasznos cselekedetté, életszük aségletté, a szabad idő pedig a személyiség fejlesztésének nagy lehetőségévé válik A kutatások és a személyi tapasztalatokban azt bizonyítják, hogy szabad ideje minden általa embernek van, a szabad időt azonban csak kevesen használják fel tervszerűen és hasznosan Sokan szabad idejükkel nem tudnak mit kezdeni Ez magyarázza, hogy sokan a szabad idő kérdésére irányítják figyelmüket, és keresik a korszerű megoldás lehetőségét Társadalmi és tömegszervezeteinknek,valamint a különféle intézményeknek, nem utolsósorban a művelődési otthonoknak és az ifjúsági kluboknak a sokoldalú, változatos és tartalmas szabad dő eltöltés objektív lehetőségeinek, a szabad idő felhasználás elvének, módszereinek és szokásainak a kialakítására irányuló igyekezete szükségszerű, és a kulturális munka magasabb formáját jelenti Az iskolán kívüli felnőttoktatás vonalán napjainkban nemcsak azok nevelése kerül előtérbe, akik a múltban nem jutottak kultúrához, hanem bizonyos mértékben azoké is, akik a régi társadalomban tanultak. alakították ki világnézetüket, erkölcsi szokásukat, ízlésüket A kapitalista osztálykultúra sajátos jellemvonásokat, nézeteket, erkölcsi magatartást és ízlést formált ki az emberekben És mindezt nemcsak kiformálta, hanem stabilizálta, szokássá mélyítette, merevítette Az említett szervek és intézmények szabad időben történő művelődés során a vadhatászok nyesegetésével párhuzamosan tudományos ismeretanyagot juttatnak - vagy kellene, hogy juttassanak mindenkinek A szabad idő célszerű felhasználására kitűnő lehetőséget teremtenek a különféle érdekkörök, ahol a korszerű eszközök igénybevételével a magasabb szinten történő művelődés megértésre talál, és egyre nagyobb tömegeket mozgat meg, von be a társadalmi-közösségi munkába A szabad időről és felhasználásának hasznosságáról - különösen most, a nyári hónapokban célszerű beszélni A problémával szorosan összefügg a művelődés kérdése. Egykor - kulturális forradalmunk kezdeti szakaszán - beértük az egyszerű terjesztéssel, a kulturális értékek puszta eladásával vagy közvetítésével Ma a kultúra széles körű terjesztése és népszerűsítése önmagában már nem elég A felnőttképzésnek is alkalmazkodnia kell az emberek társadalmi helyzetéhez és a társadalmi fejlődés szükségletéhez. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a művelődés eredménye nem mérhető le azon a tényen, hogy hány színházi bemutatót és ismeretterjesztő előadást tartottunk, hány filmet néztünk meg, és mennyi könyvet vásároltunk A mennyiségi mutató is fontos meghatározó Legalábbis egy-egy témakörre vonatkozóan A legfontosabb azonban az, hogy az emberek, a tömegek milyen kultúrát kapnak, és az új ismeretanyagot magukban hogyan dolgozzák fel Sem a felnőttképzés, sem a művelődés folyamata nem szűkíthető le mechanikus csereviszonyra, nem állhat csupán abból, hogy egyesek közvetítenek, mások meg befogadnak A tömeg- és az államilag biztosított intézményes jelleg mellett nagyon szükséges - talán a legszükségesebb - az önképzés, az önművelődés Szabad időnknek ez legyen, a nyári időszakban is, az egyik állandó kísérője BALÁZS BÉLA v