Új Szó - Vasárnapi kiadás, 1985. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1985-03-22 / 12. szám

ÍJ szó 21 85. III.22. A szocialista országok ÉLETÉBŐL A Transzkaukázusi Autóút A grúz városokat és falvakat összekötő autóutak teljes hossza 25 ezer kilométer. Az úthálózat sűrűségét tekintve a köztársaság az elsők közé tartozik a Szovjetunióban. A grúz népgazdaság áruszállítási igényeinek gyors növekedése miatt azonban egyre újabb autóutakat építenek. A Transzkaukázusi Autóút, amely a Grúziához tartozó Dél-Oszét Autonóm Terület fővárosából, Chinvaliból indul, s­­ egy alagúttal átszeli a Kaukázus gerincét - a Szovjetunió európai országrészébe vezet. A már elkészült szakaszon csodálatos látvány fogadja az utast: mesés szépségű hegyek között kanyarog a vonal. Ám az igazi csoda nem a táj, hanem maga az út, amely széles ezüstös szalagként húzódik a meredek sziklatömbök karéjában, s kecses, karcsú hidakon fut folyók és mély, zordon szakadékok fölött. Az építők a Kaukázus hegygerincében is helyet fúrtak az útnak. Az alagút 2200 méteres magasságban hatolt át a hegyvonulaton. Természetesen vannak ennél hosszabb alagutak is a Szovjetuni­óban, például a BAM vonalán, ám a tengerszint feletti magassá­got figyelembe véve a transzkaukázusinak nincs párja. Az idén, amikor a 120 kilométer hosszú Transzkaukázusi Autóút megnyílik a közlekedés előtt, a felénél is rövidebbre csökken a távolság a kaukázusi köztársaságok és a Szovjetunió európai része között. Ma ugyanis a híres Grúz Hadiúton bonyoló­dik a forgalom, ez pedig csak az év hét-nyolc hónapjában járható, addig, amíg le nem esik a hó, így aztán idáig csaknem ötszáz kilométert kerülhettek a teherautók és a nagy kamionok. A gépko­csivezetők jól ismerik a Kereszt-hágó természetét, s nem mond­hatni, hogy kedvelik. Még ősszel és tavasszal is előfordul, hogy elemi erővel támad a szél, hótorlaszokat hord az útra. Ilyenkor a hágón nemhogy teherautóval, de még bulldózerrel sem lehet átjutni. Személygépkocsival pedig nem is érdemes megkísérelni az átkelést. Az új alagútnak köszönhetően nemcsak lerövidül az autóút, hanem minden évszakban járható is lesz. A számos előny közé tartozik, hogy csökken a többi autóút és a vasútvonal terhelése a Fekete- és Kaspi-tenger partvidékén, s bővülhet a személygépkocsi-forgalom. A Kaukázus fenséges hegyei között épített úttal évente sok millió tonna üzemanyagot lehet megtakarítani, s hozzáférhetőbbé válnak a vidék gazdag természeti erőforrásai is - jelentette ki Georgij Robitasvili, Grúzia gépjármű-közlekedési minisztere. A már átadott útszakaszok mentén felgyorsult az élet. A grúz építészek irodáiban készülnek az új üdülőhelyek tervei. A Szov­jetuniónak ezt az éghajlati és természeti szempontból egyedülálló területét talán már a közeli jövőben épp olyan örömmel keresik fel a turisták, nyaralók, gyógyulni kívánó betegek, mint a Fekete­tenger partján létesített üdülőket, szanatóriumokat. Az autóút átadása után megoldódik a magashegyi körzet lakosságának foglalkoztatása is. Megkezdik a bazalt- és mészkő­lelőhelyek kiaknázását. Színesfémbányászat és -feldolgozás Mongóliában Mongóliában fejlődésnek in­dult a színesfémbányászat. Ma már az ipari termelés 18 szá­zalékát és az exportnak csak­nem a 40 százalékát adja az ágazat, amely jelenleg 10 nap alatt termel annyit, amennyit 15 esztendővel korábban 1 év alatt. A lelőhelyek felkutatásában és kiaknázásában nemzetközi geológiai expedíció segédke­zik, a feldolgozás megszerve­zésében és az új technológiák meghonosításában vegyes vállalatok tevékenykednek. Például a réz és a molibdén feldolgozását szovjet, illetve bolgár és csehszlovák vegyes vállalatok irányításával végzik. A legnagyobb vegyes vállalat a szovjet közreműködéssel lé­tesített erdeneti ércdúsító kombinát. A mongol színesfémbányá­szat és -feldolgozás fejlődésé­nek záloga a számos, már fel­kutatott, de még feltáratlan le­lőhely. Az elképzelések szerint idővel e lelőhelyek bázisán kié­pülhet és megkezdheti a ter­melést a mongol színesfémko­hászat. FORRÁSOK: CSTK, BUDAPRESS, APN, INTERPRESS, MONCAME A kubai közlekedé­si mellett minisztérium működő havannai hajógyár dolgozói elhatá­rozták, hogy az idén növelik az olyan hajójavítá­sok számát, ame­lyeket nem sorol­nak be az 1985-ös általános tervbe, így akarják csök­kenteni a kubai vízi járművek javításai­nak számát más országok hajógyá­raiban, hogy devi­zaeszközöket taka­rítsanak meg. Ké­pünkön: a havan­nai hajógyár dokkja. A moszkvai Mologyezsnij áruház választékának 85 százalékát alkotja az olyan divatáru, amely a „Szovjetunióban készült“ jelzést viseli. Képünkön Larisza Ponomarjova a bőrdíszműáru részlegben tanácsot ad a vevőknek HASZON - IMPORTMEGTAKARÍTÁSBÓL A czestochowai Wigolen vállalat a lengyel textilipar egyik fontos alapanyaggyártó üzeme. Az itt készülő fehérítetlen nyers lenszövetet a lódzi és más textilipari központokban dolgoz­zák fel. A Wigolen az utóbbi két évben sikerrel vett részt a takarékossági kormányprogram tervei­nek megvalósításában. Az üzemben a meglevő szövőgépeken a félkész áru gyártásával párhu­zamosan megkezdték a polipropilénből készülő szőnyeg-alapszövetek nagyobb mennyiségű gyártását az alsó-sziléziai Kovaryban működő szőnyeggyár részére. A plocki Olajvegyészeti Kombinátból szárma­zó polipropilén feldolgozásával már korábban is foglalkozott a vállalat: kis mennyiségben műsza­ki szövetet gyártottak belőle bányászati célokra. Mint bebizonyították, lehetőségeik ennél jóval nagyobbak. A kowary-i üzemmel kötött megálla­podás értelmében 1983-ban elkészült az első ezer méter polipropilén szőnyeg-alapszövet. Ezt az anyagot korábban dollárért vásárolták. Ta­valy már 3500 métert szállítottak a sokszínű, mintás szőnyegek készítéséhez nélkülözhetet­len alapanyagból. Ez a mennyiség már évi 1 -1,5 millió dollár értékű megtakarítást jelent, ugyanis körülbelül ekkora összeget kellene fordítani a szőnyeg-alapszövet nyugat-európai importjá­ra. Igaz, ez a megtakarítás a kooperáló kowary-i szőnyeggyár haszna, de a Wigd­ ennél nagyobb léptékben gondolkodnak, hiszen a nyereség az egész népgazdaság számára előnyös. A Wigd­ennél jelenleg 1600, köztük 186 külö­nösen tevékeny újítót tartanak számon. Az újítók figyelme elsősorban az elöregedett géppark fel­frissítésére, a magas energiaköltségek csök­kentésére és a nyersanyagveszteségek felszá­molására irányul. Az eltelt két évben az újítók 103 ésszerűsítési javaslattal álltak elő. A többi között javasolták a korábban importált pótalkat­részeknek a hazai gyártmányúakkal történő he­lyettesítését. Ugyanígy a gépek meghajtására az import motorok helyett lengyel termékeket alkalmaznak. A szakemberek rámutattak arra a lehetőségre is, hogy a másodlagos nyers­anyagokat a jövőben széles körben lehet hasz­nálni műszaki célokra készülő termékek gyártá­sánál. A különböző újítási javaslatok bevezetésével az üzem gazdasági haszna két év alatt 80 millió zlotyt tett ki. Összességében a megtakarítások a vállalat kétéves termelési értékének 1,5 szá­zalékát alkotják. A termelés értéke is meghalad­ja a tervezettet: a két év alatt 25 millió zlotyval nőtt. VÍZSZINTES: 1. Johann Se­bastian Bach alkotása (zárt be­tűk: B, N, V, R, Y). 13. Weber operája. 14. Átad. 15. Hangtalan adás! 16. Red ..., több folyó neve Amerikában. 18. A. S. R. 19. Férfi­név. 20. Lakásban van! 22. Madár. 24. Tűzhányó krátere. 26. Szám­­névi határozói rag. 28. Zuhany. 29. Nyakprém. 30. Fém. 32. Király­­ latinul. 33. Magyar énekesnő. 35. O. E. 36. Nehézipari központ Angliában. 38. Bach műve (zárt betűk: O, T). 39. N. K. O. 41. Kutya. 42. Igeképző. 44. I. O. L. 46. Megtisztít. 49. Azonos betűk. 50. Valódi. 52. Férje. 53. Magyar festő. 56.......step, társasági tánc. 57. Tromf. 59. Vadászat­­ szlová­kul. 60. Műveit. 63. Angol király. 66. Lám. 67. Kevert rag. 68. Talál. 70. Buenos ..., Argentina főváro­sa. 72. Zola azonos hangzói. 73. Az emberiség egyik legnagyobb szocialista gondolkodója. 75. Fia­tal. FÜGGŐLEGES. 2. A rubidium jele. 3. Levegő­­ görögül. 4. N. R. I. V. 5. Kikötőváros Angliában. 6. Energia nagyobbik része! 7. Svéd fiúnév. 8. Vissza­­ütőkártya. 9. Dán nyelvész. 10. Magyar labda­rúgó. 11. Idős. 12. Két skandináv gyűjteményes mű. 13. Bach mű­ve (zárt betűk: L, C). 17. Tészta jelzője. 19. Értékesíteni. 21. Az autónak is vannak. 23. Svéd szár­mazású német orgonaművész. Nagy hatással volt Bach művé­szetére (zárt betű: E). 25. A rova­rok ... három szelvényből áll. 27. Vés. 31. M. B. 32. Magyar sakko­zó. 33. Éghajlat. 34. Ritka férfinév (ék. h.). 37. Rag. 40. Hangszer. 43. Totó fele. 45. Ilyen jel is van. 47. Bolt. 48. Zala azonos hangzói. Keresztrejtvény 51. Konyhakerti növény. 54. Bolt­ban van! 55. A múlt idő jele. 58. Népi halászóeszköz (ék. f.). 61. Romániai város. 62. Tengődik. 64. Becézett női név. 65. R. E. E. C. 67. Bach alkotása (zárt betűk: L, B, R). 69. Finnugor nyelvű nép­csoport. 71. A kén és a nikkel jele. 73. Irány. 74. Mondatszó. 76. Rigó fele. A március 8-án közölt keresztrejtvény helyes megfejtése ifjú testvéreim a csalitosban figyeljétek az érkező tavaszt hallgassátok a növekvő füvek zizegését Könyvjutalomban részesülnek: Lalák Ildikó, Komárom (Komárno), Vári József, Léva (Levice), Gordon Agáta, Kassa (Kosice), Nagy Katalin, Boly (BoC), Molnár Magda, Hanva (Chanava).

Next