Új Szó, 2003. szeptember (56. évfolyam, 201-224. szám)

2003-09-18 / 214. szám, csütörtök

ÚJ SZÓ 2003. SZEPTEMBER 18. Autószalon Ma kezdődik és szeptember 22-éig tart a rangosabbik hazai autós seregszemle; a személygépkocsi-márkák többsége ott lesz, a belépőjegyeket idén is kisorsolják Nyitrai Autószalon - tizenegyedszer VAS GYULA smét autószalont rendeznek Nyitrán, ismét szeptemberben, és ismét a jelentő­sebbet a két szlo­vákiai közül. Még akkor is, ha ezúttal nem szerepel az Autókonstruktőrök Nemzetközi Szövetségének (O.I.C.A) naptárá­ban. Mert a zoboralji város már abban is több alkalommal szere­pelt, és ezzel látszólag Genf, Frankfurt, Párizs vagy Detroit rangjára emelkedett. Ám nincs ab­ban semmi ünneprontás, ha ki­mondjuk: tényleg csak látszólag. Mert Szlovákiában néhány dolog hiányzik ahhoz, hogy az ország valóban presztízsjelentőségű nem­zetközi autószalont rendezhessen. Elsősorban is nincs számottevő au­tóipara (itt most a saját márkákra gondolunk), amely az ilyen ren­dezvényeken nemcsak önmaga színe-javát vonultathatná fel, ha­nem a konkurenciát is mágnes­ként idevonzaná. Másodsorban pedig egyszerűen kis ország va­gyunk. Tény, Svájc sem sokkal na­gyobb, viszont nem posztkommu­nista. Ezek tehát, amik hiányoz­nak, amikből viszont egészségtele­nül sok van, azok maguk az autó­szalonok. Mármint a kettő, a nyitrai és a pozsonyi évente. Soká­ig tartott, amíg a főváros beletörő­dött, hogy e téren csak a másodhe­gedűs szerepét játszhatja, de odá­ig azért nem jutott a belátásban, hogy teljes egészében átengedje a terepet. Maradt tehát, megmoso­lyogtató kuriózumként az évi két autószalonunk, amelyek közül, mint már említettük, a nyitrai har­colt ki magának nagyobb presz­tízst. Az, amely ma nyitja meg ka­puit és szeptember 22-éig, hétfőig várja látogatóit. Immár hagyomá­nyosan sok személygépkocsi-már­ka eljön, és immár hagyományo­san távolról sem mindegyik; az előbbiek listáját a megfelelő he­lyen olvashatják, az utóbbiak kö­zül a Fordot, a Hondát, a Nissant, a Saabot, a Porschét vagy a Volvót említhetjük meg. Minden autószalon rangját a pre­mierek száma adja meg, tehát azoké az autóké, amelyeket a vi­lágon vagy a szóban forgó földré­­szen/országban akkor mutatnak be először. Természetesen túlzott elvárás lett volna bármelyik gyár­tóval szemben, hogy világpremi­ert időzítsen Nyitrára, európai azonban lesz, mégpedig a japán Mitsubishinek köszönhetően. Az alsó középkategóriás Lancer ré­gen várt debütálásáról van szó földrészünkön, mégpedig mind­járt két karosszériaváltozatban (négyajtós szedán, ötajtós kom­bi). Főleg nálunk volt már sürge­tő a „három gyémánt” kínálatá­nak bővítése, hiszen az a terepjá­rókat leszámítva mindössze két hagyományos személygépkocsi­ból (Carisma, Galant) és két úgy­nevezett egyterűből (Space Star, Space Wagon) állt. Közép-euró­pai premiert ünnepel a Zobor alatt az amerikai Hummer máso­dik nemzedéke, amelyről mellék­letünkben bővebben is olvashat­nak. Ugyancsak más helyütt fog­lalkozunk részletesen a francia Renault átfogó offenzívájával, amelyet négy Mégane-modell, va­lamint az új Espace szlovákiai premierje fémjelez. A hazai föl­dön szintén először bemutatkozó Fiat Panda és Idea azért érdemel megkülönböztetett figyelmet, mert egy nálunk is igen népszerű márka nem túl drága (a Panda esetében kimondottan olcsó) ter­mékeiről van szó. Hasonló okok­nál fogva hívjuk fel a figyelmet a dél-koreai Kiára, amely több mint kétéves távollét után tért vissza piacunkra: személygépkocsijai szintén az elérhetőbb árkategóri­ákban bővítik majd a kínálatot. Tovább nem soroljuk, mivel nem szeretnénk előre elárulni minden látnivalót, és főleg meglepetést. Amiről viszont még okvetlenül szólnunk kell: az idén is lesznek motorkerékpárok és veterán au­tók, ezúttal is gazdag lesz a kü­lönböző autókellékek kínálata, és a rendezők, sok éves jó szokásuk­hoz híven most is gondoltak a leg­kisebbekre. Gyermekeink ugyan­is, miután telítődtek a szebbnél szebb autócsodákkal, kedvükre kiautózhatják, -motorozhatják,­­ dühönghetik magukat a J és S megjelölésű szabad térségeken. Ja, és hogy ki ne felejtsük: a 40 és 80 koronás belépőjegyeket idén is kisorsolják. A fődíj egy Hyundai Getz típusú személygépkocsi lesz, a második egy Blaupunkt autórá­dió, a harmadik pedig a Castrol Slovakia Kft. ajándékcsomagja. Mindez tehát: mától szeptember 22-éig Nyitrán, az Agrokomplex kiállítási komplexumában. Na­ponta 9 és 18 óra között. Mitsubishi Lancer Wagon - Európában először Smart Forfour, négy férőhellyel (Szlovákiai premier) Opel Signum, a guruló „Business Class” Fotó: Vas (2) és archív Hol mit láthatunk? PAVILONOK S1 garázstechnikaA Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Smart, Kia, S2 veterán autók Toyota• B BMW, Mini, VW, Audi, FEDETLEN KIÁLLÍTÁSI TERÜLETEK :C Renault , Škoda, Seat, Suzuki, Scania, Mercedes-Benz, Volvo, Tatra, Renault,G autókiegészítők Slovbus, SOR, Evobus, Panav, NordLogistic,J­enning Berger, Kögel, Krone, Schwarzmüller, ACL,K Hyundai, Lada, Hummer, motorkerékpárok Compaan, Lamberet, Fliegl, Kerex, Rosero, Kurta M1 Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Mazda,G Karosa, Agados, BSS Metaco, autómosók Dacia, autókiegészítők, lakókocsik , M2 Mitsubishi, Opel, DaewooJ Közlekedési napok M3 DAF, MAN, Schmitz Cargobull,M építőipari gépek és berendezések, lakókocsik, M4 IVECO, STM, Kaipan, Cargotrans, autókis­autókiegészítők­­észítők, kísérőrendezvények, autókiegészítők Ellátogat-e Nyitrára? Válaszol: Tóth Tibor a komáro­mi Jókai Színház igazgatója: - Nem valószínű, mert sok a dol­gom, de ha mégis beleférne az időmbe, akkor igen. A német autók­ra, azok közül is a Volkswagen Golf­ra lennék elsősorban kíváncsi. En­nek oka egyszerű: nekem is Golfom van, egy 3. generációs példány. Kár hogy az „ötös” még nem lesz ott Nyitrán (világpremierje mindössze egy héttel ezelőtt, a szintén most zajló Frankfurti Autószalon megnyi­tóján volt-a szerk. megj.), pedig azt igazán szívesen megnézném! Ha pe­dig mégsem jönne össze a dolog, utólag igyekszem majd bepótolni az elmulasztottakat. Magyarán, elolva­sok majd minden cikket, tudósítást, beszámolót az autószalonról. (vgy) A világszerte, így hazánkban is legnépszerűbb személygépkocsi-kategóriában száll ringbe Citroen C2: Mától megvásárolható PIACI JELENTÉS lovákiában az összes személy­­gépkocsi 54 száza­léka a kompakt kategóriának is nevezett menüben B-szeg­­talál gazdára, de az ilyen kocsik világ­szerte is a legkelendőbbek közé tar­toznak. Tisztában vannak ezzel a Citroennel is, hiszen ebben az osz­tályban küldték ringbe nemrég a C3-ast, legújabban pedig annak kistestvérét, a C2-est. A kocsi a nyitrai autószalon szlovákiai ősbe­­mutató­inak egyi­ke lesz, és gyakorlati­lag a ren­de­zvé­n­y megnyitá­sának nap­jától - te­hát mától - kapható a márkake­reskedők­nél. Négy motor, három szereltségi fo­kozat, kétfajta váltó, kizárólag há­romajtós karosszéria - a legtömö­rebben így lehetne jellemezni a francia gyár vadonatúj mo­delljét. A mo­torok: 1,1 i (44 kW/60 LE), 1,4 i­­(55/75), 1,6 i 16 V (80/ 110) és 1,4 HDi (50/70), a komfortfoko­zatok nevei Plus, Pack és VTR, a váltó pedig ötfokozatú kézi, illetve a C3-asból már ismert félau­tomata SensoDrive lehet. Utóbbi kizárólag VTR kivitelben, amely néhány dinamikus stíluselemmel is gazdagabb a másik kettőnél (kön­­­nyűfém keréktárcsák, sportos sza­bású elülső ülések, hátsó légtere­lő). A 3,66 m hosszú autó utasteré­nek hátsó része a csomagtérrel együtt számtalan elrendezési lehe­tőséget ad: mindkét önálló hátsó ülés külön-külön előre-hátra moz­gatható, ezen kívül támláik is kü­lönböző szögbe állíthatók. Ennek köszönhetően a csomagtér űrtar­talma négy személy mögött is 166-224 dm3 lehet, ha pedig mind­két ülést előredöntjük, 879 köbde­­ciméternyi térrel gazdálkodha­tunk. Különlegességnek számít még, hogy a hátsó fal részben nyí­lik: ablaka felfelé, alsó része pedig lefelé. Ez utóbbi lenyitva praktikus ülőkének is használható. A C2 in­duló ára 339 900 korona, de az alapmodell csak később érkezik. A jelenlegi legolcsóbb változat (l.l­ Pack) 394 900 koronába kerül, az ugyanilyen szereltségű 1.4 HDi ára 469 900 korona, az erősebb benzin­motorokkal felszerelt VTR típusoké 464 900 és 499 900 korona. Itt je­gyezzük meg, hogy a Saxo - amely­nek gyártását idén júliusban befe­jezték - előreláthatólag az év végéig lesz kapható a szlovákiai Citroën­­márkakereskedőknél. (vgy) A szerző felvételei

Next