Új Szó, 2003. október (56. évfolyam, 225-251. szám)

2003-10-20 / 241. szám, hétfő

ÚJ SZÓ 2003. OKTÓBER 20. Iveta Mikulová szerint ököljog és besúgás helyett néha elég odafigyelnünk a másikra Csökkenthető a diák agressziója? „Úgyse mersz rágyújtani, tud­tam hogy gyáva, suttyó alak vagy! A múltkor is, amikor a petárdákat vettük, nem mer­ted őket a parkolóban az autó alá dugni... Ha most azonnal nem adod kölcsön a nyakad­ban lógó mobiltelefont, tuti hogy megmondom az iskola­­mesternek, hogy a tiéd volt az a piros festék, amivel beken­ték a lépcsőfeljáró falát... Nem te voltál a múltkor az, aki az edzőcuccaim közt kotorászott?!“ SZÁZ ILDIKÓ Ilyen és ezzel rendkívül rokon zsaro­lásokkal, cikizésekkel kezdtek el lep­lezetlenül foglalkozni öt évvel ez­előtt a lévai középiskolákban, majd pedig az eperjesi alapiskolában, idő­vel pedig Pozsonyban, Bazinban és Érsekújvárban is. Iveta Mikulová, a lévai Pedagógiai és Szociális Akadé­mia pedagógusa ekkor indította el a Partners for Democratic Change /PDCS/ lévai Békéltető Tanácsa tá­mogatásával, a kortársak közti konf­liktust megelőző, illetve kezelő, peer-mediációnak nevezett trénin­geket. Országos koordinátorként je­lenleg már a módszer eredményes­ségéről is tud némi biztatót monda­ni azoknak, akik nem menekülnek, nem kezelik tabuként, hanem olda­ni ak­arják saját, illetve a kortársaik közt zajló mindennapos kisebb-na­­gyobb összezörrenéseket és félreér­téseket. KI AZ IGAZI AUTORITÁS? „Elsősorban arra szerettem volna rá­irányítani a diákok figyelmét, hogy nem minden esetben van szükség a pedagógusra, hogy egyfajta igazság­­szolgáltatóként szétugrassza a vere­kedőket, mint felsőbb autoritás. A korosztályukon belül történő prob­lémakezelés elsősorban arra jó, hogy megtanulják a tetteikért vállal­ni a felelősséget, szükség esetén akár a társaik helyett is. A konflik­tuskezelés tanulását iskolákon belül mindig egy-két érdeklődést mutató pedagógus bevonásával igyekszünk népszerűsíteni. A módszernek kö­szönhetően öt év alatt némely isko­lákon, ahol nemzetiségi és etnikai súrlódások is akadtak szép szám­mal, 50-80 százalékkal sikerült csökkenteni a diákok társaikkal szembeni agresszióját!“ - jegyezte meg Iveta Mikulová, aki állítja, hogy az alapiskolás és középiskolás tanu­lók, diákok igazságérzete rendkívül fejlett, éppen azért van szükség arra, hogy meglátásaikat másokkal is kö­zöljék. A tanulók, akik részt vettek iskolán kívüli egy-két napos konflik­tusoldó tréningeken, vagy az etikai oktatás, esetleg osztályfőnöki óra keretében hallottak róla, odahaza a családi és baráti körben is alkalmaz­ni tudják a tanultakat. „Országos viszonylatban, összesen tizenhárom középfokú intézményben - mező­­gazdasági, építészeti középiskolá­ban, ipari iskolákban és gimnáziu­mokban - és néhány alapiskolában is bevezetett program során, eddig összesen ötszáz diák vett részt a kép­zésben, melyre a PDCS programján belül mára elköltöttük a rendelkezé­sünkre álló anyagiakat. A program­ban iskolai pszichológusok is részt vettek. A peer-mediációról 2001- ben Léván tartottuk meg első orszá­gos konferenciánkat, melyet idén október 3-án követett a második szlovákiai nagy találkozó, immár Eperjesen” - jegyezte meg az orszá­gos koordinátor. Azokon az iskolá­kon, ahol már működnek peer­­mediátorok, ott a polgári-, valamint városi szervezetek, és a szülők lelkes támogatásával folytatják a haté­konynak bizonyuló munkát. IZGALMAS VITA ÉLESBEN A diákok számára szemléletes, ami­kor a konfliktusmegoldást tanuló társaik előttük mutatják be, hogyan oldják az eleinte bonyolultnak lát­szó, de egymás véleményének meg­ismerésével, egymás másságának el­fogadásával mégiscsak kezelhető probléma körüli feszültséget. Itt jön­nek rá, hogy a direktív konfliktus­megoldás mellett más orvosság is lé­tezik a veszekedésre. A diákok ne­megyszer egymás közül választották ki azt, akire a többiek is hallgatnak, aki számít a csoportban, hogy részt vegyen a képzésben. Azokon az is­kolákon, ahol a tréning megtörtént, létrehozták a Mediátorok Klubját, és havonta egyszer találkoznak egy­mással. Minden évfolyamból, a kö­zépiskolákban pedig minden egyes szakirányzatból képviseltetik magu­kat a diákok. Ma már akad olyan alapiskola, ahol az öt év folyamán közel harminc vitás ügyet kezeltek úgy, hogy a végén a haragos diáktár­sak kezet ráztak, sőt alapos diskur­zus során meghányták-vetették, va­lójában ki és miért kapta fel a vizet. Érsekújvárban eddig a Jedlik Ányos Ipari Elektrotechnikai Szakközépis­kolában és a Gimnáziumban foglal­koztak peer-mediációval, de a közel­jövőben szeretnék kiépíteni az isko­lák egész hálózatát, ahol az ököljog­ról és az erőszakról már csak múlt időben akarnak beszélni. Iveta Mikulová: A konfliktuskezelés tanulását iskolákon belül mindig egy-két érdeklődést mutató pedagógus be­vonásával igyekszünk népszerűsíteni (Csuport István felvétele) ÜGYESKEDŐ Készítsünk fafejet! AJÁNLÓ Lepd meg egy kedves kis ajándékkal barátaidat, ismerőseidet! Ké­szíts velünk fűfejet! Nem igényel sok munkát és még különösebb kézügyesség sem kell hozzá. Nagyon gyorsan elkészítheted, ám a fe­jecske folyamatos gondozást igényel. Lássunk is hozzá! A hozzávalók egy részét megtalálod otthon a háztartásban, a másik részét azonban egy virágboltban kell beszerezned: fél pár kiselejte­zett, de nem lyukas harisnya, virágföld, fűmag, alkoholos filc. Első lépésként töltsd meg a harisnyát virágfölddel úgy, hogy fejfor­mára tudd alakítani, és a tetejére szórj jó sok fűmagot! Ha kialakítot­tad a fejformát, akkor kösd el a harisnya végét, nehogy kiszóródhas­son a föld és a fűmag! Ezután öntözd meg bő vízzel a fej tetejét! Fogd az alkoholos filceket, és rajzolj velük szemet, orrot és szájat a babának! Ezzel tulajdonképpen készen is van a fejecske. Most pár hét várako­zás következik, amíg kinő a harisnya apró lyukain keresztül a baba fűhaja! Addig se felejtsd el minden nap megöntözni! Időnként ollóval nyírd meg a baba haját, erősödni fog tőle a fű, akárcsak a te hajad a vágástól! Jó munkálkodást! (n) Mókás fűfejek (google.com) Sok családot döntött romba a kártyaszenvedély A magyar kártya alakj­ainak titka FELDOLGOZÁS Szoktál kártyázni? Bár azt mondják, hogy a kártya az „ördög bibliája”, mégis nagyon sokan űzik ezt a játé­kot. A magyarok számára talán a legismertebb a magyar kártya. Ám azt vajon tudod-e, hogy honnan erednek és kiket ábrázolnak a pakli egyes lapjai? Közép-Európa területének napjaink­ban is népszerű játékeszköze a ma­gyar kártya. Még ha nem is vagy nagy játékos, akkor is biztosan láttál már ilyen paklit, amit csak mi, ma­gyarok hívunk így, a szakirodalom Teli-kártyának nevezi. Tehát ha azt hitted eddig, hogy az ultit, a pókert és a társait csak hazánkban játsszák, akkor tévedsz, ugyanis a németek legalább annyira kártyabolondok, mint mi. Sok családot, földesurat döntött romba régen a kártyaszenvedély, ami legalább olyan mértékben volt képes nyomorba juttatni az embere­ket, mint az alkohol. Ám természete­sen lehet mértékkel és pénz nélkül is kártyázni, ami az unalmas, hosszú őszi és téli esték kedvelt elfoglaltsá­ga lehet. De nézzük csak, hogy kiket is ábrázolnak a magyar kártya lapjai (az alsók és a felsők), és miért éppen őket? Ha már magyar kártyáról beszé­lünk, elvárnánk, hogy híres magyar egyéniségek legyenek a lapokon. Ha azonban megnézed őket, rögtön lá­tod, hogy Tell Vilmos, Reding ítél, Geszler Hermann, Stüszi vadász és a többiek nevét sem a magyar történe­lemből, sem a magyar irodalomból nem ismerjük. Akkor viszont kik . i ■< .i­i ; i: 1 ezek az érdekes nevű és ábrázatú egyének? Friedrich Schiller nevéről már a ta­nulmányaid során biztosan hallot­tál. Ő egy híres német író volt, aki a 18. század végén és a 19. elején élt. Az ő drámájából ismerhetjük meg Tell Vilmos életét, akinek a neve szá­modra is biztosan ismerősen cseng. Teli Vilmos híres svájci szabadság­hős volt, akiről az a legenda járta, hogy 100 méterről nyíllal keresztül­lőtte a fia fején levő almát, a máso­dik nyílvesszője pedig kirobbantotta a svájci függetlenségi háborút. Schiller Teli Vilmos című drámájá­ban szerepel az összes alak (Teli Vil­mos, Reding ítél, Geszler Hermann, Stüszi vadász, Kuoni pásztor, Harras Rudolf, Rudenz Ulrik, Fürst Walter), akik a magyar kártya lapjain találha­tók, tehát mindannyian szabadság­hősök voltak. Ez a német sorozatjelű, svájci alako­kat ábrázoló kártyatípus a 19. szá­zad közepétől honosodott meg az Osztrák-Magyar Monarchia terüle­tén, és kiszorította elődjét, a sopro­ni­ képes magyar kártyát. És hogy miért éppen ezeket az alakokat fes­tették az egyes lapokra? Ennek az az oka, hogy Schiller drámája a 19. szá­zad elején a Habsburg-ellenesség jelképévé vált, tehát az osztrákok el­len forrongó Magyarországon na­gyon népszerűek voltak ezek a hő­sök. Ez mára már a feledés homályába merült, és a magyar kártyára festett alakokon többnyire csodálkozunk, nem ismerjük őket, csak kevesek tudják, hogy kik ők, és miért kerül­tek oda. (i) 9Nagyszünet ANGOLKA Quote: Marriage is Grand, Divorce is twenty Grand. (Anonymous) Phrasal verb: tidy up. Definition: to place things in their correct place so that your house, your desk, a container etc is neat again. E.g.l: You can play with your friends when you’ve tidied your bedroom up. E.g.2:1 found an oid photo of us when I was tidying up the study. This phrasal verb can be separated. (E.g. 1) Test A pornographic website wins a competition to make a working web page no bigger_______ five kHobytes in size. 1. above, 2. the, 3. than, 4. then. Joke Women’s bumper stickers: „So many men, so few who can afford me.“ „Coffee, chocolate, men... some things are just better rich.“ „Don’t treat me any differently than you would the Queen.“ „Guys have feelings too, But... who cares?“ „Next mood swing: 6 minutes.“ ,Jf you want breakfast in bed, sleep in the kitchen.“ Correct answer to the test question: 3. than (Králik Róbert) SZÓTÁR grand - ezer dolcsi, sok pénz treat me - viselkedj velem, kezelj, tidy up - kitakarítani foglalkozz velem competition - verseny who cares? - kit érdekel? bumper stickers - ütközőlevonók mood swing - hangulatváltozás LÁNGÉSZ Minden, ami tej! ÖSSZEFOGLALÓ Évezredek óta fogyaszt az ember tejet, s mivel nem áll el sokáig, ha­mar ki kellett találniuk, hogyan is menthetik meg azt a rengeteg fehér italt, amit nem bírnak elfogyasztani. Rájöttek, hogy sajt és joghurt for­májában tovább eláll, de mint ti is tudjátok, ezeken kívül még számta­lan finomság készíthető belőle. Hogyan, és mik ezek? Most megtud­hatjátok! Bár az említett joghurt és sajt készítése is okozhatott némi fejtörést, ennek ellenére például a vaj esetében valószínű, hogy a véletlen ját­szott jelentős szerepet, amikor a tejet szállították és a kocsi állandó rázkódása miatt a tejszín vajjá állt össze. Az első állattenyésztők még főleg tehén-, és kecsketejet ittak, egyedül a perzsáknál fordult elő, hogy tevéket is megfejtek. A kancatejet a tatá­rok és a mongolok részesítették előnyben, akik még egyfajta alkoholt is erjesztettek belőle, ez volt a kumisz. S mi sem bizonyítja jobban, hogy más-más földrészen más állat tejét kedvelték, tovább folytatódik a sor Afrikával, ahol a bivalytej volt az emberek kedvelt itala, a tund­rák nomádjai pedig rénszarvastejet fogyasztottak. A tej szorosan összekapcsolódik egy francia tudós nevével, Louis Pas­teurével, aki rájött, hogy melegítéssel szabályozható a bor erjedése, s innen továbbfejlesztve a módszert később a tejben lévő halálos kór, a tbc kórokozóinak elpusztítására is használták. Ez úgy valósul meg a tejfeldolgozásban, hogy a tejet előbb 15 másodpercre kb. 75 ° C-ra me­legítik, majd 5 ° C alatti hőmérséklet alá hűtik, így lassítva a savanyo­­dást. A tejszín - a tejben vannak bizonyos zsírcseppek, melyek kön­­­nyebbek nála, ezért idővel a felszínre emelkednek, és sűrű réteget al­kotnak rajta. Régen ezt lefölözték, ma viszont már centrifugával a for­gás hatására kiszorítják a sűrűbb, fölözött tejet. A tejszínt (melyből többféle létezik tejzsírtartalmát tekintve) ún. ultramagas hőmérsékle­tű eljárással sterilizálják, hogy hosszabb ideig elálljon. A vaj­­ ha a tejszínt egy edényben megköpü­lik (hevesen kevergetik), a kis zsírcseppek összeütköznek, egybeolvadnak, és vaj keletkezik. A leggyorsabban úgy 10-15 ° C-os hőmérsékleten valósítható ez meg. Elő­fordul, hogy miután lemossák a képződő vajat, sóval elkeverik, így nemcsak az íze lesz kellemesebb, de tovább el is áll. A vajban legalább 80% zsírnak és legfeljebb 16% víznek szabad lenni. A joghurt - a joghurt tulajdonképpen nem más, mint a baktériumok által megakasztott tej. Mivel azonban a tehéntejben túl kevés a fehérje ahhoz, hogy jó állaga legyen a joghurtnak, fölözött tejből készített tej­porral sűrítik be. A tejhez ezután joghurtbaktérium-tenyészetet adnak és 42 ° C-ra melegítik. A túró - a túró szintén nagyon népszerű tejter­mék, mely a következőképpen készül. A pasztörizált tejet 30 ° C-ra hű­tik, majd beleengedik egy kádba. Különleges baktériumokat (Lactococcus) adnak hozzá, ezzel megerjesztik a tejet, vagyis a tejcuk­rot tejsavvá alakítják. A végbemenő folyamat hatására savó és túró ke­letkezik. Ezt felmelegítik és közel egy óra alatt a túró leülepszik, a sa­vót pedig leszívják. A sajt­­ a sajtoknak három nagy csoportját ismer­jük ma már, a kemény, a lágy és a penésszel érlelt változatait. Annyifé­le sajtkészítési folyamat létezik, hogy már több mint 2000 féle sajt kö­zül válogathatunk. Az előbbi túrót tömbökre vágják, egymásra hal­mozzák és összepréselik. Eztán a tömböket apróra vágják, megsózzák és formákba préselik, így tárolják 6-10 ° C-on minimum két hónapig, de a tárolás eltarthat akár egy évig is. Ugye, milyen érdekes folyamaton megy keresztül a tej, míg a különféle termékeket kivonják belőle? Most már nem titok számodra sem, mi­lyen komoly munkát igényel az egyes tejtermékek előállítása, így talán még jobban fogod tudni értékelni ezt a sok tejes finomságot! (s) Nemcsak egészséges, finom is! (Képarchívum)

Next