Új Szó, 2004. augusztus (57. évfolyam, 177-202. szám)

2004-08-02 / 177. szám, hétfő

ÚJ SZÓ 2004. AUGUSZTUS 2. Igaz, hogy csak két személyt szállíthat, de ezt ebben a kategóriában még felemlegetni is eretnekségnek számít Nyári örömautó a Chryslertől Mivel hivatalos világpremi­erje idén januárban, a det­roiti autószalonon volt, tu­lajdonképpen nem is kellett túl sokat várni ahhoz, hogy a hazai piacon is megjelen­jen. Főleg, hogy messziről jött autóról van szó, amely minden porcikájában ame­rikai. PIACI PREMIER Az európai szemlélődő néma csodálattal áll előtte, mert hiába produkál az öreg kontinens is ha­sonló méretű és nagyon szép roadstereket-kabriókat (BMW Z4, Mercedes CLK, Saab 9-3 Convertible), a Chrysleré egészen más. Hogy mitől, azt nem is olyan könnyű megmondani, és boncol­gatni sem igazán érdemes: az össz­benyomás a lényeg. Az viszont minden összbenyomástól függetle­nül hátrány, hogy az autó csak két­személyes, de ezt ebben a kategóri­ában még felemlegetni is eretnek­ség. Akkor már inkább arról beszél­jünk, hogy az amcsik egy 3,2 literes V6-os, 18 szelepes, mindössze 140 kilós benzinmotort építettek a cso­daszép hűtőrács mögé. Maximális teljesítménye olvastán (160 kW/218 LE) az európai ínyencek alighanem fanyalogni fognak, vi­szont azt is tudniuk kell, hogy a motor 310 Nm-es csúcsnyomaté­­kának 90 százaléka percenként 2600-tól 5300 motorfordulatig a vezető rendelkezésére áll. Ez az erőfolyam hatfokozatú kézi váltón keresztül jut el a hátsó kerekekre, de felárért ötfokozatú automata is rendelhető. A kocsi végsebességét 250 km/ó-ban szabta meg az elektronika, a százas sprint pedig mindössze 6,5 másodpercig tart. A hátsó légterelő szintén a százas tempó elérésekor bújik elő, a már­már­­ túlméretezett fékek pedig ugyanerről a sebességről 38 méter megtétele után képesek állóra fé­kezni az autót. A vászontető gomb­nyomásra 22 másodperc alatt fe­szül ki az utasok fölé, és mivel na­gyon jól szigetel, szezontól függet­lenné teszi a gyönyörű roadster használatát. A szereltség értéke­sebb elemei: kétzónás légkondi, bőr ülőgarnitúra, tempómat, négy légzsák, ABS és - biztos ami biztos - kitörésgátló. Érdekességnek szá­mít, hogy a könnyűfém felnik nem egyformák: elöl 18, hátul 19 hü­velykesekre húzták a 225/40, il­letve 255/35-ös méretű gumiab­roncsokat. A kocsi ára 1 670 000 korona, az ötfokozatú automata váltóért 62 660, a metállfénye­­zésért 17 900 koronás felárat kell fizetni. (V. Gy.) ----- watt (Fotók: Képarchívum) Karosszériáját Pininfarina tervezte, a beltér viszont teljes egészében a Peugeot formatervezőinek alkotása Peugeot 1007: Testre szabható kis kaméleon BEMUTATÓ Július elején, szűk szakmai nyilvánosság előtt mutatkozott be először a Peugeot új mini egy­terűje. A háromjegyű kóddal sza­kító, 1007-es számot viselő kisau­tó karosszériáját Pininfarina ter­vezte, a beltér viszont teljes egé­szében a Peugeot formatervezői­nek alkotása. A kocsi egyik külön­legessége a két oldalsó tolóajtó, a másik pedig a stíl­szerűen Cameleo nevet viselő belső­­tér-elrendezés. Ezt utóbbi nem kevesebb, mint 18 kölcsönösen vari­álható elemből áll, így a kabin a szó legszorosabb értel­mében testre szab­ható. Újdonságnak számít még a 2TRONIC automata váltó, amely kétféle üzemmódban dolgozik. A Peugeot 1007-est év végén mu­tatják be először a szélesebb nyil­vánosságnak, forgalmazása pe­dig 2005 elején kezdődik. (psl) (Fotó: Peugeot) A nyolc vizsgált márkás termék közül négy megbukott, és a legjobbaknak is akadtak fogyatékosságaik Bébi- és gyermekülések: Távol a tökéletességtől (1) ÖSSZEÁLLÍTÁS Négy-négy, 0+ és I. kategóriájú biztonsági gyermekülést tesztelt nemrégiben az autó motor sport cí­mű német szakfolyóirat. Egyetlen egy sem szerepelt közülük igazán meggyőzően, négy pedig kifejezet­ten megbukott. A részletesebb ered­mények: Babahordozók (0+ kategória, 0-13 kg) Maxi Cosi Cabrio. A City to­vábbfejlesztett változata nem sok­kal maradt le a legjobbnak számító „ajánlott” minősítésről. Nagyobb terhelésnek van kitéve benne a gyermek mellkasa, ami puhább párnázattal mérsékelhető lenne. Oldalütközés ellen jól védenek az ülés magas oldaltámaszai, a váz vi­szont valamivel merevebb lehetne. Sérülések valószínűsége frontá­lis ütközés esetén: Fej Nyak Mellkas kicsi kicsi Oldalvédelem: jó közepes Ár: 125 euró Römer Baby-Safe. Hasonlóan viselkedett frontális ütközéskor, mint a Maxi Coss. Itt is nagyobb ter­helés éri a mellkast, ezért nem ki­zárt a sérülés. A vastag párnázat túlságosan puha, a magas oldaltá­maszok kellően tompítják egy eset­leges oldalütközés erejét. A vázszer­kezet szintén valamivel merevebb lehetne. Sérülések valószínűsége frontá­lis ütközés esetén: Fej Nyak Mellkas kicsi kicsi Oldalvédelem: jó közepes Ár: 100 euró Osann Pico Star: Vékony párnázata, kemény élei és kis lábte­re miatt már funkcionális szem­pontból sem éri el a jobbak színvo­nalát. Ütközéskor az egyik él átfúrta a huzatot. A vékony párnázat miatt nagy terhelés éri a mellkast, az ala­csony oldaltámaszok nem tudják megakadályozni, hogy a gyermek feje nekicsapódjon az ajtóknak. En­nél a bébihordozónál távolodott el legjobban a bábu feje a törzsétől. Sérülések valószínűsége frontá­lis ütközés esetén: Fej Nyak Mellkas kicsi kicsi nagy Oldalvédelem: elégtelen Ár: 95 euró Bobob Easybob Maxi. Frontális ütközéskor az ülés öve kiszakadt a helyéről, a bábu kis híján kirepült. A bébiboksz oldalirányú ütközés­kor sem szerepelt jó: alacsony ol­daltámaszai miatt nem tudta meg­tartani a bábu fejét, így az nekicsa­pódott az ajtónak. Végeredmény: a termék több vizsgált szempont alapján is megbukott. Sérülések valószínűsége frontá­lis ütközés esetén: Fej Nyak Mellkas nagy nagy nagy Oldalvédelem: elégtelen Ár: 110 euró (Az Autómagazin nyomán) (Befejezés a következő szám­ban) ( Autó - motor ll VIZSGÁZZUNK EGYÜTT (46) 217. Ha a gumiabroncsok ko­pása vagy sérülése meg­haladja a megengedett mértéket, a) a járművel legfeljebb 60 km/óra sebességgel szabad közlekedni, b) a járművet a hiba megszün­tetéséig ki kell vonni a forga­lomból, c) a járművet csak saját haszná­latú utakon szabad közlekedés­re használni. 218. A gyalogos a közúti közle­kedés gyalog közlekedő résztvevője; gyalogos a) a fogathajtó és az a személy is, aki olyan kézikocsit húz vagy tol, amelynek teljes szé­lessége nem haladja meg a 150 cm-t, b) mindannak a motor nélküli járműnek a vezetője is, amely 30 km/óránál kisebb sebesség­gel halad, c) az a személy is, aki olyan ké­zikocsit húz vagy tol, amelynek teljes szélessége nem haladja meg a 600 mm-t. 219. Gyalogos-átkelőhely a) minden hely, ahol egyszerre ötnél több gyalogos kel át az út­testen, b) csak az a hely, ahol gyalogo­sok számára rendszeresített fényjelző készülék van, c) a megfelelő (V 6 sz.) vízszin­tes közúti jelzéssel (útburkolati jellel) és esetleg a D 6 a sz. füg­gőleges közúti jelzéssel (jelző­táblával) is megjelölt hely. 220. Ott, ahol két forgalmi sáv egy forgalmi sávvá szűkül anélkül, hogy nyilvánvaló lenne, me­lyik a folyamatos sáv, a) a jobb forgalmi sávban hala­dó járműnek tilos veszélyeztet­nie a bal forgalmi sávban közle­kedő járművet, b) a bal forgalmi sávban haladó járműnek tilos veszélyeztetnie a jobb forgalmi sávban közleke­dő járművet, c) a súlyosabb járműnek van haladási elsőbbsége. 9022 ‘3612 ‘3812 ‘qzre VÁLTOZÓ KRESZ Megállás - másképpen WHKKR­upták Lajos Az utóbbi időben többször is megváltoztak a megállással és vára­kozással kapcsolatos közúti szabályok, ezért a jelenleg aktuális elő­írásokat szeretnénk Önökkel megismertetni. ♦ Tilos megállni és várakozni többek között a mezei és az erdei útnak vagy a közúton kívüli helynek a közútba torkolló részén, vala­mint a fenntartott várakozóhelyen, ha­nem arról a járműről van szó, amely részére a várakozóhelyet fenntartják. Ezeken a helyeken most már a 3 percet meg nem haladó várakozás és megállás is tilos. ♦ Tilos megállni és várakozni a járdán, ha ott a motorkerékpár, a gépjármű és a pótkocsi közúti akadályt képez; ez nem érvényes, ha a megállás és a várakozás nem haladja meg a 3 percet és nem akadá­lyozza vagy veszélyezteti a gyalogosokat ♦ Ha az alagútban közlekedő gépjármű úgy meghibásodik, hogy üzemképtelen lesz, vezetőjének a megállás után le kell állítania mo­tort és a jármű különálló fűtését, majd megfelelő intézkedést kell tennie, hogy a közúti közlekedés biztonsága ne kerüljön veszélybe. Ha a körülmények megkövetelik, jogosult megállítani más járműve­ket. Ezután jelentenie kell a gépjármű megállását az alagút üze­meltetőjének, a balesetet a rendőrnek is. Ha szükséges, a járműve­zetőnek és az utasoknak el kell hagyniuk a gépjárművet és biztonsá­gos helyre (óvóhelyre vagy az alagúton kívüli helyre) kell távozniuk. Erről az alagút üzemeltetője dönt. Az alagútban tilos a dohányzás és a nyűl láng használata. ♦ A súlyosan egészségkárosult (fogyatékos) személy vagy súlyo­san mozgáskorlátozott személy szállítására használt gépjármű veze­tőjének nem kell betartania a feltétlenül szükséges ideig a várako­zással kapcsolatos szabályokat, de közben nem veszélyeztetheti közúti közlekedés biztonságát, és eleget kell tennie a rendőr utasítá­sainak. ♦ Közlekedési szabálysértést követ el és 10 000 koronára büntet­hető az, aki jogosulatlanul használja, a súlyosan egészségkárosult (fogyatékos) vagy a súlyosan mozgáskorlátozott személy szállításá­ra használt gépjárműveknek fenntartott parkolóhelyet; ak­i pedig olyan helyen áll meg vagy várakozik, ahol súlyosan veszélyezteti a közúti közlekedés biztonságát, 7000 koronára büntethető. Ha eköz­ben közlekedési balesetet okoz, bevonják a jogosítványát. Én itt utazom majd... ? (Fotó: V. Gy.) A mellékletet szerkeszti: Vas Gyula Levélcím: AUTÓ-MOTOR, ul. gen. Klapka 68/34, 945 01 Komárno, tel.: 035/7710 259, 0903/736 668, e-mail:vasgyula@nextra.sk AUTOMOTOR

Next