Új Szó, 2008. március (61. évfolyam, 52-75. szám)

2008-03-15 / 64. szám, szombat

10 Téma: március 15. Nemzeti Múzeum A múzeum alapítása egy­beesett a magyar történelem jelentős korszakváltásával, az újkori nemzeti öntudat kiala­kulásának és a polgári sza­badságeszmék elterjedésé­nek időszakával. 1802-ben gróf Széchényi Ferenc I. Fe­renc királyhoz fordult enge­délyért, hogy Magyarország­ra vonatkozó gazdag gyűjte­ményét a nemzetnek ajándé­kozhassa. Az uralkodó hozzá­járulását adta, ez a dátum a Magyar Nemzeti Múzeum alapítási éve. Az adomány pénzben kifejezett értéke 160 000 forint volt, amely akkor igen komoly összegnek szá­mított. Az 1807-es ország­­gyűlés a nemzet tulajdonába vette az új intézményt, és közadakozásra szólította fel a nemzetet. Az egyik legjelen­tősebb adomány Festetics Ju­lianna értékes ásványgyűjte­ménye volt, ezzel megvetette a Természettudományi Mú­­­zeum alapját. Márciusi ifjak A Pilvax kávéház „közvé­lemény asztala” körül ülőket nevezték márciusi ifjaknak, akik kirobbantották a pesti forradalmat. Fiatal, radikális értelmiségiek voltak. Nagyré­szük tagja volt az Ellenzéki Körnek. A csoport egy része a forradalom után a Batthyány­­kormány minisztériumaiban hivatalt vállalt, más része a kormány radikális ellenzéké­nek sorait gyarapította. Petőfi Sándor, Vasvári Pál, Jókai Mór, Irinyi József, Irányi Dá­niel, Bulyovszky Gyula, Vajda János, Degré Alajos, Sükei Ká­roly, Lauka Gusztáv, Korányi Frigyes, Hamary Dániel, Lisz­­nyai Kálmán, Kléh István, Nyáry Albert báró, Bérczy Ká­roly, Bozzai Pál, Vas Gereben (Radákovics József), Orosz­hegyi József, Vidacs János, Pálffy Albert, Eressy Ákos, Eg­­ressy Gábor és Béni, Garay Já­nos. Pilvax kávéház Pesten az Úri utcában Pri­­vorsky Ferenc kávés 1838 márciusában alakította meg a Café Renaissance-ot, melyet később Pilvax Károly vett át. 1848-ban Fillinger János bé­relte a kávéházat. Itt tartották megbeszéléseiket a márciusi ifjak. 1848. március 15-e és augusztus között Forradalmi Csarnoknak nevezték. Az ere­detit 1911-ben lebontották, relikviáit átmentették a Vá­­­rosház utcai, majd a jelenlegi Pilvax közben levő Pilvax étte­rembe. Länderer és Heckenast A Pest városi nyomdát 1773-ban Bajorországból be­vándorolt nyomdász, Lände­rer János Mihály alapította. Halála után örököse, Lände­rer Lajos vette át, 1840-ben Heckenast Gusztávot maga mellé véve a nyomda kettejük neve alatt működött. Itt ké­szült a Pesti Hírlap, Kossuth szerkesztésében és a Jókai ál­tal szerkesztett Életképek is. Az 1848-ban Hatvani, ma Kos­suth Lajos utcában álló Hor­váth ház földszintjén mű­ködött a nyomda. ÚJ SZÓ 2008. A MÁRCIUS 15. www.ujszo.com A katolikus alsópapság mindvégig kitartott a szabadságharc mellett, s követelte a cölibátus eltörlését Az egyházak a média szerepében A történelmi egyházak papjaikon keresztül infor­mációkat szolgáltattak a forradalom és szabadság­­harc eseményeiről 1848-1849-ben, amivel a média szerepét töltötték be a korabeli társadalom­ban, ahol nem volt elég új­ság, és az emberek jelen­tős része nem tudott írni­­olvasni - mondta az MTI- nek március 15. ünnepé­nek kapcsán Kertész Bo­­tond történész, az Evangé­likus Országos Múzeum tudományos munkatársa. MTI-ÖSSZEFOGLALÓ A szakember, aki az evangéli­kus egyház és az 1848-1849-es események kapcsolatáról írta doktori disszertációját, arra hívta fel a figyelmet, hogy a papok a szószékről lelkesítették az embe­reket a forradalom és a honvédő háború idején. Emellett a hivata­los jogszabályok kihirdetésére ki­fejezetten kötelezte őket a ma­gyar kormány. Ennek saját ha­táskörükben tettek eleget vagy tagadták meg. A különböző törvények, intéz­kedések felolvasása azonban végzetessé válhatott a lelkészek számára a szabadságharc leveré­se után, így a Függetlenségi Nyi­latkozat kihirdetéséért, amely kimondta a Habsburg-ház trón­fosztását, többeknek várfogság lett a részük felekezetüktől füg­­getlenül. Az 1848. március 15-i forrada­lom eredményeként meghozott áprilisi törvények XX. törvény­cikke rendelkezett a szabad és egyenlő vallásgyakorlatról, mely az akkori bevett vallások - római katolikus, református, evangélikus és az újonnan ide emelt unitárius - egyház tagjai­nak lehetővé tette hitük gyakor­lását. A XX. törvénycikk kilátás­ba helyezte az egyházi intéz­mények, iskolák állami támoga­tását is, ám ez a szabadságharc eseményei alatt nem valósult meg. Az áprilisi törvények rendel­keztek a megtermelt gabona tíz százalékát a jobbágyok által az egyházaknak fizetendő tized el­törléséről, ugyanakkor az 1789-es francia forradalomhoz képest annyiban más volt a helyzet, hogy a szekularizáció, azaz az egyházi birtokok elvétele és az állam és az egyházak teljes szétválasztása komolyan nem merült fel a tör­vényhozásban. Fontos változás volt ebben a törvénycsomagban az, hogy a főkegyúri jogot, tehát a katoli­kus püspökök kizárólagos kine­vezési jogát ezentúl nem csak a király mondhatta magáénak, mert a vallás- és közoktatásügyi miniszternek is alá kellett írnia a kinevezéseket, ami tulajdon­képpen vétójogot jelentett a ki­rály döntésével szemben. Ezzel két „gazdája” is lett az akkori katolikus püspöki karnak. A püspöki kar tartott attól, hogy ezzel akár egy nem katolikus kultuszminiszternek lehet dön­tő szava a jövőben a püspöki kinevezéseknél. A szabadságharc mellett a katolikus főpapok 1848 decem­beréig egy emberként kiálltak, küldöttségeket menesztettek a bécsi udvarba a császári csapa­tok Magyarországról való kivo­nását kérve. A püspöki kar egy­sége 1849. januárban bomlott meg, egy része meghódolt, má­sik része vagy passzív ellenál­lásba vonult, vagy ténylegesen ellenállt, mint például Horváth Mihály Csanádi püspök. A katolikus alsópapság azon­ban mindvégig kitartott a sza­badságharc ügye mellett, sőt kö­vetelték, hogy töröljék el a cöli­bátust, a világiakat vonják be az egyházközségi vagyonkezelésbe és a püspökválasztásba, valamint azt is, hogy az egyházmegyék irányításában részt kaphassanak a plébánosok, a káplánok és a ta­nítók. Ezekből az elképzelésekből azonban szintén nem lett semmi, nem kis részben azért, mert a püspökök elzárkóztak az efféle követelések elől. A katolikusok papi szemináriu­mai és a protestáns papneveldék úgyszintén kiürültek a szabadság­­harc alatt, mert nemzetőrnek és honvédnek, a káplánok és plébá­nosok közül sokan pedig tábori lelkésznek álltak. A debreceni re­formátus püspök, Szoboszlai Papp István befogadta a magyar politi­kai vezetést a Nagytemplomba, ahol 1849. április 14-én kihirdet­ték a Függetlenségi Nyilatkozatot és a Habsburg-ház trónfosztását. Az evangélikus szlovák papság egy része viszont a szlovák nem­zeti felkelés élére állt a magya­rokkal szemben, Húrban és Ho­­dzsa lelkészek vezetésével. Nyit­­ra vármegyében 1848 szeptem­berében volt ennek a csúcspont­ja, amelyet a magyar kormány rövidesen levert, és statáriumot hirdetett ki velük szemben. Az akkori evangélikus vezetés négy püspöke - akik között három szlovák volt - viszont egyértel­műen a magyarok mellett állt, mint ahogy az evangélikus gyü­lekezetek is. Izraeliták szintén harcoltak a magyar honvédségben, a hitköz­ségek pedig anyagilag támogat­ták a szabadságharcot annak el­lenére, hogy 1848 nyarán a Fel­vidéken pogromokat szerveztek. Többségük ugyanis belátta, hogy a magyar kormány szabadelvű politikája összességében kedvező volt számukra is, így el tudtak vonatkoztatni a csőcselék által kirobbantott üldözésektől, ame­lyeket a magyar kormány kemé­nyen megtorolt. A világosi fegyverletétel után halálos ítéleteket is kiszabtak, amit többek közt Rázga Pál po­zsonyi evangélikus lelkészen vég­rehajtottak, Horváth Mihály Csa­nádi püspököt pedig, aki a Sze­­mere-kormány vallás- és közok­tatási minisztere volt, jelképesen akasztották fel. A szabadságharc leverése érzé­kenyen érintette az egyháziakat, öt katolikus püspök ellen indult eljárás, amelynek keretében áthe­lyezésekre, osztrák kolostorokba való internálásokra és lemonda­­tásokra került sor. A protestáns püspökök kinevezését ezentúl császári engedélyhez kötötték, megszüntették a világiak részvé­telét az egyházkormányzatban. Az evangélikus püspökök kö­zül mind a négyet eltávolították, közülük három ellen eljárás is in­dult, melynek során ketten vár­börtönbe kerültek. Haubner Má­té és Pákh Mihály evangélikus püspökök fejenként mintegy két évet töltöttek fogságban. Mind a négy evangélikus püspök helyére lelkész végzettségű adminisztrá­torokat állított az osztrák kor­mányzat. A református püspökök helyükön maradhattak, az egy­házi autonómia megszüntetése azonban a református egyházat is sújtotta, a zsidó hitközségeknek pedig magas hadisarcot kellett fi­zetniük. Helytartótanács A III. Károly király által 1723-ban alapított központ igazgatási szerven keresztül gyakorolta a mindenkori uralkodó a hatalmát. A Hely­tartótanács 1786-ig Pozsony­ban, majd Budán székelt, fel­terjesztéseit a Bécsben felállí­tott Magyar Kancellárián ke­resztül közvetlenül a király­hoz intézte. A 22 tanácsost az uralkodó nevezte ki. Ezért a főpapok, mágnások mellett többször megjelentek köz­nemesek is. A Helytartótanács elnöke a nádor, akadályozta­tása esetén az országbíró volt. Nemzetőrség A 12 pont ötödikként „nem­zeti őrsereget” követelt. Ez az intézmény a polgári forra­dalmak jellegzetes vívmánya volt. A törvény azokat a 20 és 50 év közötti férfiakat kötelez­te nemzetőri szolgálatra, akik városokban vagy rendezett tanáccsal ellátott községek­ben 200 forint értékű házzal vagy földdel, egyéb közsé­gekben fél jobbágytelekkel vagy ennek megfelelő nagy­ságú földterülettel rendelkez­tek, illetve akiknek évi 100 pengő forint tiszta jövedel­mük volt. A nemzetőrségi tör­vény szerint a nemzetőrség el­sődleges feladata „a szemé­lyes és vagyonbátorság, a köz­csend, a belbéke biztosítása” volt. A nemzetőrség kiképzé­sét a kormány nyugalmazott cs. kir. tisztek és altisztek be­vonásával kívánta megoldani, de aktív tiszteket is alkalma­zott. A nemzetőrségnek nem­csak a belső rend fenntartásá­ban, hanem a harctereken is jutott szerep, ahová váltások­ban vezényelték őket. A váltá­sok időtartama 4-8 hét volt. Ez a megoldás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert mire egy-egy zászlóalj belejött a tábori szolgálatba, már indulhatott is haza. Tudta-e? Az 1848-as forradalom győzelme után a magyar országgyűlés törvényben ál­lította vissza „ősi jogaiba” az ország címerét és a nemzeti színeket. Ezek később - a megye címerével - viharos gyorsasággal jelentek meg a márciustól szerveződő nem­zetőrségek zászlóin. A nem­zetőrség lobogóit a kiállító terület közössége készíttette. A zászlók egységesítésére kü­lön rendeletet hoztak. 1848 törvényei Magyaror­szág legszélesebb rétegét, a jobbágyságot kedvezően érintette. Felszámolták jobbágyrendszert, megszün­­­tették a robotot és az úrbéri szolgáltatásokat. A tizeddel együtt nem törölték el a sző­­lődézsmát. József főherceg nádor so­kat tett a magyar gazdaság és kultúra fejlesztéséért, támo­gatta a mérsékelt reformere­ket, és igyekezett közvetíteni az udvar felé. Görgey Artúr, a szabad­ságharc egyik jeles táborno­ka vegyészmérnöknek ké­szült, és több társához hason­lóan a császári hadseregből lépett át a forradalmi had­erőbe. Petőfi Sándor kokárdáját március 15-e előtti éjszaka felesége, Szendrei Júlia ké­szítette.. Forrás: dinero.hu

Next