Új Szó, 2009. augusztus (62. évfolyam, 177-201. szám)

2009-08-19 / 192. szám, szerda

16Karrier - hirdetés A nők kétharmada a férfi vezetőt tartja jobbnak Nemek és a főnöki beosztás ÖSSZEFOGLALÓ A nők kétharmada szerint jobb, ha a főnöke férfi, mert a férfi veze­tők jobban kézben tartják a dolgo­kat, határozottabban intézik a cég ügyeit és kevésbé jellemző rájuk a gyakori hangulatváltozás, mint a nőkre - derül ki egy tanulmányból, amelyet a brit Daily Telegraph is­mertetett. A megkérdezett nők azért is a férfi felettes mellett tették le voksukat, mert a férfiaknak na­gyobb a tekintélyük vezetőként, egyenesebbek, véleményüket nem rejtik véka alá, jobb döntéshozók és az üzleti tárgyalásokon is könnyeb­ben érvényesülnek, mint a vezető pozíciót betöltő nők. A kutatás rá­világított arra, hogy mind a férfi, mind a női felsővezetőknek van­nak olyan tulajdonságaik, ame­lyekkel a másik nem képviselői nem rendelkeznek. Míg a nők kön­nyebben megtalálják a közös han­got alkalmazottaikkal, ha szemé­lyes kérdések vagy problémák me­rülnek föl, a férfiak hatékonyab­ban „kormányozzák a hajót”. A fér­fiak világosabban látják a jövőt, hogy a döntéshozatali mechaniz­mus hogyan hat az üzletmenetre hosszútávon. Ugyanakkor a nők képesek arra, hogy hamarabb és frappánsabban megoldják a sze­mélyügyi problémákat, mert job­ban tudnak hallgatni, mint férfi társaik. A felmérés eredményei azt mu­tatják, hogy a férfiak megtagadják az irányítást, de ez nem mindig szerencsés, néha pont ennek ellen­kezőjére van szükség. Ezért talán az lenne a leghatékonyabb, ha egy férfiakból és nőkből álló vezetői te­am működne a vállalatoknál, hogy minden területen megfelelő dönté­sek szülessenek. A felmérés során kétezer nőt kérdeztek arról, hogy férfi vagy női főnök irányítása alatt dolgoznának szívesebben. A meg­kérdezettek 63%-a szavazott a férfi vezetőre, és csak 37% mondta azt, hogy jobban örülne, ha nő lenne a főnöke. Hatból egy nő úgy vélte, rejtett indulatok, feszültség nehe­zítené az együttműködést, ha nő lenne a főnöke. A férfi vezető mel­lett szól az az érv is, hogy a korai munkába érkezés, a gyakori túlórá­zás, és az ezzel járó teher, felelős­ség inkább a férfiaknak való - leg­alábbis a megkérdezettek egy része szerint. A nők felé billenti a mérleg nyelvét, hogy szavahihetőbbek, kö­nyörületesebbek, és megközelíthe­­tőbbek mint férfi kollégáik - derül ki a felmérésből. (Hv­ ű) ÁLLÁSAJÁNLAT Tetőpléhek, tetőcserepek, csa­tornák, tetőmunkák, lapos te­tők szigetelése, bádogosmun­kák. Részletre is: 33,19 euró (1000 Sk) havonta. Tel.: 0948/848 820. MR910919 ♦ Munkalehetőség azonnali belé­péssel. Jó kereset. Középiskolai végzettség szükséges. Tel.: 0915/725 801, DS. MR911113 ♦ Ipari jellegű cég férfi munka­erőt keres a Dunaszerdahelyi já­rásban. Tel.: 0917/59 14 62, e-mail: metalcast@metalcast.sk MR911118 ♦ Osztrák cégbe felveszek kamion­sofőrt. Tel.: 0905/431 967. MR911135 ♦ Raktárost keresek Albárra. Tel.: 0905 486 577. MR911065 ♦ Újonnan alakult gazdasági cég munkatársakat keres! Jelentkezés: 0904/825 517. MR911124 ♦ Munka, pénz, siker! 0907/485 688. MR911150 Hosszú távú pozsonyi munka­végzésre minőségi gépi vako­lást végző csoportokat kere­sünk gipszes, giettes (baumit) vakolatok készítésére. Tel.: 0905/251 020. MR911161 Építésvezetőt keresünk vakolá­si munkák koordinálására po­zsonyi építkezéseinken. Magas fokú koordinációs és szakmai hozzáértés, rátermettség szük­séges, feltétel a szlovák és ma­gyar nyelv aktív ismerete, vala­mint számítógépes, számlázási és teljesítéssel összefüggő is­meretek. Tel.: 0905/251 020. MR911163 Hľadáme skúsených vodičov na medzinárodnú nákladnú dopravu, 4 týždne jazdy v únii, týždeň oddychu. VP typu „E“. Tel: 0908/944 944, 0911/119150. MR911167 ♦ Kemenceépítő mestert keresek referenciákkal, Komáromba. Tel.: 0907/779 342. MR911166 ♦ Macskakő lerakására munkacso­portot keresek, DS. 0905/486 577. MR910980 ♦ Optikai cég fő- vagy mellékállá­sú ügynököt keres meglévő ügy­félkörrel Kelet-Szlovákiába. Bére­zés megegyezés szerint. Magyar­vagy angolnyelv-tudás előny, jo­gosítvány + gépkocsi szükséges. Tel.: 0036/306 479 308, 0036/306 826 023. MR911137 Értékesítő munkatársat keresünk magyarországi megbízónk részére, szlovákiai munkavégzésre Elvárások: • értékesítési területen szerzett 2-3 éves tapasztalat, • legalább középfokú végzettség (a technikai előny), • magyar-, szlovák-, illetve angolnyelv-tudás, • jó kommunikációs készség a fenti nyelveken, • Windows, Office számítógépes ismeretek, • B típusú jogosítvány. Juttatások: • fix bérezés + forgalom utáni jutalék, • üzleti használatra céges autó, • mobiltelefon, • laptop. Jelentkezni szakmai önéletrajzzal a H8 CmsoMui székhelyén: Žipi 14, KMan» (az Allianz biztosító épülete) vagy a hrcOnotruk e-mail eímen lehet. MP910271 ŕ......................................... .............................................................­ FIGYELEM! MUNKALEHETŐSÉG FIATALOKNAK! Kreatív, jó beszédkészséggel rendelkező fiatal fiúk és lányok jelentkezését várjuk ÜZLETKÖTŐI MUNKÁRA (ablak­­ redőny) magas fizetés + jutalékrendszer. Szállás és cégautó biztosított. Betanulási idő 30 nap. Jelentkezni: tel.: 0917/529966 EUROTHERM - 3000 s. r. o. MP910285 UJSZO 2009. AUGUSZTUS 19. www.ujszo.com Melyek azok a mozzanatok, amelyekkel megbánthatjuk munkatársainkat? Mindennapi munkahelyi durvaság Amivel kiboríthatjuk kollégáinkat Megríkattad kollégádat, és hiába töröd a fejed, nem jut eszedbe, mit mondtál neki, mitől törött el a mécses? Egy rosszindulatú megjegy­zés, az érdeklődés hiánya vagy egy váratlan szópárbaj felkorbácsolhatja az indula­tokat. Durvaságok és sze­rencsétlen pillanatok is akadnak a munkahelyen. ÖSSZEFOGLALÓ Eddig elítélted azokat a kollégá­kat, akik nem voltak tekintettel má­sok érzéseire, meneteltek előre a saját maguk által kijelölt úton és közben nem nézték, kit, mivel bán­tanak meg? A szándékos durvaság, a mások iránti közömbösség és a szerencsétlen véletlenek között - ha valakit akaratodon kívül meg­sértesz - vannak fokozatok. Melyek azok a mozzanatok, amelyekkel megbánthatod munkatársaidat? Mire érdemes figyelni, ha nagyobb közösségben dolgozol? Alapvető udvariasság A mindennapi udvariasság elen­­gedhetetlen, az idegenekkel és köz­vetlen kollégáiddal szemben egy­aránt. Ezért tartsuk be az udvarias­­sági formulákat: sose mulaszd el a köszönést érkezéskor, távozáskor, illetve ha valaki belép az irodába és üdvözöl, viszonozd. Akkor is udva­­riatlanságnak tűnhet az üdvözlés elmulasztása, ha valakivel nap mint nap együtt dolgozol, és csak figyelmetlenségből felejtesz el kö­szönni. Ellenérzést szülhet, ha nem köszönöd meg a szívességet, amit mások tettek neked, vagy nem rea­gálsz arra, ha valaki háláját fejezi ki. Ilyenkor elég egy kedves mosoly is, hogy nyugtáztad szavait, és je­lezd, nem kell hálálkodnia. Figyel­jünk arra, hogy mindig, minden helyzetben udvariasan viselked­jünk kollégáinkkal, még akkor is, ha régi barátság fűz hozzájuk. A munka az munka, szabadidődben pedig úgy beszélhetünk velük, ahogy kedvünk tartja. Figyelmetlenség, szétszórtság Ha félbeszakítasz valakit, nem hagyod, hogy befejezze mondan­dóját, okkal sértődhet meg, hiszen viselkedéseddel azt sugallod, hogy véleménye nem fontos, vagy kevés­bé fontos, mint a tiéd, esetleg egy­általán nem érdekel. Az illető úgy érezheti, hogy sürgeted, minél előbb túl akarsz lenni a beszélgeté­sen, szabadulni akarsz. Ha kollé­gád túl sokat beszél, jelezd, hogy kevés az időd, vagy mondandójá­nak egy részét már ismered. Ha csak egy-egy észrevételed van, és ezeket szeretnéd közbevetni, em­lítsd meg neki, hogy eszedbe jutott pár dolog, ami szervesen kapcsoló­dik az ő mondandójához. Ha sze­mélyesen beszélgetsz valakivel, testbeszédeddel, tekinteteddel je­lezheted, hogy közbeszólnál. Nehe­zebb a helyzet, ha telefonon érteke­zel egy kollégával vagy ügyféllel. Ilyenkor minden előzetes figyel­meztetés nélkül meg kell szakíta­nod mondandóját (ha közben nem tart szünetet). Ezt is megteheted, ám légy udvarias, kérj elnézést. Szándékos durvaságok Akad, aki örömét leli mások bos­szantásában, froclizásában, és még a munkahelyén sem fogja vissza magát. Ha valakit öltözködése, megjelenése, esetleg beszédstílusa vagy hangja miatt „cikiznek”, meg­szólnak, az szándékos durvaság. Ugyanígy bántó és sértő lehet, ha a kolléga viselkedésén, magatartá­sán élcelődnek, esetleg kifiguráz­zák, mások előtt nevetségessé te­szik, megszégyenítik. Ilyenkor az egyetlen megoldás, ha a „sértett” szóvá teszi ezt, és megkéri a durva kollégát, ne szórakozzon az ő rová­sára. A trágár viccek, alpári stílus, harsány jókedv szintén elveheti a munkatársak jókedvét, és konflik­tusok forrása lehet. Nem csak ver­bális kommunikációval, meggon­­dolatlan tettekkel is meg lehet bán­tani a közeledben dolgozókat. Bár­ki megsértődhet, ha betörnek „szentélyébe”, privát szférájába, például engedély nélkül matatnak íróasztalán, esetleg kérés nélkül el­veszik vagy kölcsönveszik holmiját - legyen szó egy bögréről vagy egy zakóról -, majd úgy tesznek, mint­ha semmi sem történt volna. Ha nincs időd kölcsönkérni a kiszemelt tárgyat, amire éppen szükséged lenne, ne vedd el. Ha jó viszonyban vagytok, és ez feljogosít arra, hogy kiszolgáld magad távollétében, hagyj neki üzenetet, egy párszavas köszönőlevelet, így biztos nem lesz sértődés a vége. (HRp: n) Ha kollégánk túl sokat beszél, akkor ne a száját fogjuk be, hanem jelez­zünk, hogy kevés az időnk, vagy szóljunk, mondandójának egy részét már ismerjük (MTK-felvétel) A bizalom a jó munka záloga, kulcsfogalom, mint a csapatmunka, az együttműködés, a hozzáértés Mikor illan el a bizalom? íme a leggyakoribb okok ÖSSZEFOGLALÓ A bizalom a jó munka záloga, kulcsfogalom, csakúgy, mint a csa­patmunka, az együttműködés vagy a hozzáértés, de talán a legfonto­sabb, ha egy zárt közösségben dol­gozunk, ahol kollégáinkkal egy­másra vagyunk utalva. Bizalom nélkül nem működik a gépezet. Ne­héz definiálni, kinek, mit jelent, és milyen szintjei vannak, az azonban biztos, hogyha egyszer elvész, na­gyon nehéz újra visszaszerezni. Mit érzünk, hogyan viselke­dünk, ha kiderül, hogy egyik kollé­ga ellopta ötletünket és sajátjaként tálalta? Ha egy sikeresen véghez­vitt feladatot, vagy ügyesen lebo­nyolított tárgyalás érdemét magá­énak könyvelte el, és learatta a ba­bérokat azért, amiért mi dolgoz­tunk meg? Mit mondunk, ha az ebédlőben vagy a folyósón vissza­jut hozzánk egy mondat, amit na­pokkal korábban bizalmasan kö­zöltünk munkatársunkkal? Kriti­záltuk a főnököt távollétében, és ő ezért másnap felelősségre von? A kellemetlen helyzetek sora végte­len, mindenki átélt már hasonlót. Mi a teendő ilyenkor? Ha egy hozzánk közelálló kollé­ga - akihez baráti szálak is fűznek - élt vissza bizalmunkkal valami­lyen módon, legjobb, ha azonnal beszélünk vele, még mielőtt a sé­relem rányomja bélyegét kapcso­latunkra. Ilyenkor az a tény sem könnyíti meg dolgunkat, hogy csa­lódtunk abban, akiben addig va­kon megbíztunk. Mielőtt pálcát tö­rünk fölötte, érdemes meghallgat­ni magyarázatát, lehetőséget adni arra, hogy tisztázza magát. Előfor­dulhat, hogy félreértésről van szó, ahogy az is, hogy az illető valóban hibázott - kibeszélt, magánjellegű információkat adott ki rólunk, vagy olyasmibe ütötte az orrát tudtunkon kívül, amihez semmi köze­­, és ezt beismeri. Ha még bo­csánatot is kér (noha a belé vetett bizalom megingott), érdemes még egy esélyt adni neki. A helyzet egyszerűbb - ám sem­mivel sem kellemesebb -, ha olyan munkatársunk szivárogtat ki bi­zalmas információkat, akivel egyébként nem ápolunk baráti vi­szonyt. Ennek a helyzetnek az az egyetlen előnye, hogy viszonylag érzelemmentesen, tárgyilagosan dönthetünk, és hamarabb elfelejt­jük a bosszúságot, a csalódást, mint előző esetben. Más kérdés, hogy a bizalmatlanság hátrányo­san befolyásolhatja munkakapcso­latot. Ez ellen azonban lehet tenni: csak a legszükségesebb teendőket beszéljük meg kollégával, úgy dol­gozzunk együtt vele, hogy közben nem árulunk el semmit terveink­ről, céljainkról, érzéseinkről. De mi a helyzet, ha felettesünk a má­sik fél? Ha elveszett a bizalom, és gyanakodva, esetleg ellenségesen tekintünk munkaadódra? Mindennapi félreértések, fe­szültségek még a legjobb munka­helyen is megkeseríthetik a dolgo­zók életét, ám ezeket gyorsan, ebéd- vagy akár kávészünetben tisztázni lehet. Ha úgy érezzük, a helyzet állandósult, főnökünk gyakran mond vagy tesz valamit, ami arra utal, hogy a közös munka az idő múlásával egyre nehézke­sebb lesz, tegyük fel magunknak a kérdést: mi okozza a feszültséget, miért nem bízunk a főnökben? Mi­lyen ol­ok állnak a háttérben? Kifogásoljuk a főnök munkamo­rálját, módszereit? Egy számunkra fontos ügyben ellenünk döntött vagy megkérdőjelezte munkán­kat, anélkül, hogy előtte tájékozó­dott volna a helyzetről? Mást jut­tatott helyzeti vagy versenyelőny­höz, felhasználva azokat az infor­mációkat, amelyeket tőlünk ka­pott? Úgy érezzük, visszaélt a bi­zalmunkkal? A legjobb, ha azon­nal tisztázzuk a helyzetet, kezde­ményezzünk egy beszélgetést négyszemközt, a cégen belüli el­lentétek ugyanis további teljesít­ményekre és a többiek hangulatá­ra, a csapat összteljesítményére is rossz hatással lehetnek. Arra ügyeljünk, hogy felettesünk ne érezze, hogy felelősségre vonjuk vagy megkérdőjelezzük döntését. Derítsük ki tetteinek okát, és őszintén mondjuk el neki, mi bránt. Ha az egyetértés hiánya, az ér­dekellentétek megkeserítik mun­kádat, és folyamatosan küzdünk jogainkért, nem értünk egyet fő­nökünk politikájával, esetleg hoz­záértését, vezetői képességét vagy rátermettségét vonjuk kétségbe, semmi kétség, komolyabb okok húzódnak a háttérben. Ilyenkor egy beszélgetés már nem biztos, hogy segít, sőt, előfordulhat, hogy csak ront a helyzeten. Mivel hos­szú távon nem lehet kiegyensúlyo­zottan, jól teljesíteni, ha nem hi­szünk abban, amit a cég - ezzel együtt mi is­­ képviselünk, gondol­kodjunk el a munkahelyváltáson. Ugyancsak törhetjük a fejünket, hogyan viszonyuljunk a főnökünk­höz, ha viselkedése, emberi tulaj­donságai miatt nem bízunk benne. Átvert? Hónapok óta fizetéseme­léssel kecsegtet, miközben nyil­vánvaló, hogy a cég anyagi helyze­te ezt nem teszi lehetővé? Megbíz­hatatlan, kiszámíthatatlan? Eset­leg sokat beszél, és mindig mást mond, attól függően, honnan fúj a szél? Soha nem lehetünk biztos benne, hogy emlékszik rá, miben állapodtunk meg? Álljunk készen­létben és biztosítsuk be magunkat! Törekedjünk arra, hogyha mun­kánkat érintő kérdésekről beszé­lünk, ennek maradjon nyoma (e­­mailben vagy írásban), ha pedig erre nincs mód, az is megteszi, ha többen fültanúi lesznek eszmecse­rénknek, így a szó nem száll el és van némi garancia arra, hogy be­tartja szavát. (Hv, ú)

Next