Új Szó, 2013. október (66. évfolyam, 228-254. szám)

2013-10-23 / 247. szám, szerda

CSALLÓKÖZ ÉS MÁTYUSFÖLD GYŐRI FILHARMONIKUS ZENEKAR I«WE DUNASZERDAHELYEN mnmummm ILLÉNYI KaTICA 2014. FEBRUÁR 19., SZERDA, 19 ÓRA FaRSANGI KONCERT 2014. ÁPRILIS 12., SZOMBAT, 19 ÓRA NéPSZeRű KLASSZIKuSok a Dunaszerdahelyi Városi Művelődési Központban SK-929 01 Dunaszerdahely, Bartók B. sétány 788/1 Tel.: +42131590 0813 • Email: organizing@vmkds.sk www.vmkds.sk / www.gyfz.hu 4. oldal Akasztottak a plakátok felett A kommunistaveszélyre figyelmeztetnek a csehek Támogatásokból szépül Vezekény Minden kiadást alaposan megfontolnak 10. oldal A nap mondata: Ez történik, ha túl sokáig beszélek. Obama elnök, miután egy nő elájult az egészségügyről mondott beszéde alatt Tavaly 1,8 millió percet késtek a hazai vonatok Kivételt kért a vasút - késés miatt nem fizet Pozsony. Az Európai Bíróság nemrég hozott döntése sze­rint a vasúttársaságoknak akkor is kártérítést kell fizet­niük az utasoknak, ha a késésre nem a vasút hibájából került sor. Bár ez az összes európai uniós vasúttársaság­ra vonatkozik, a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) mégsem fog fizetni, legalábbis a jövő év végéig nem. DERRECS PÉTER A bírósági döntés előzmé­nye: az osztrák ÖBB állami vasúttársaság kért jogorvos­latot, mivel nem tudott meg­egyezni az osztrák vasúti ár­szabályozási hivatallal, köte­les-e vis maior (előre nem látható okok miatti) késése­kért kártérítést fizetni az uta­soknak. A bíróság egyér­telműen kimondta, az uniós jog szerint az egy órát megha­ladó késésnél minden esetben vissza kell adni az utasnak a jegy árának 25 százalékát, két órát meghaladó késésnél a jegy árának felét. A döntés komoly érvágást jelenthetne a ZSSK-nak. Fő­ként azért, mert eddig csak nemzetközi és InterCity jára­tokon kellett késés esetén visszatéríteni a jegy árából, de ezek alig tíz százalékát te­szik ki a társaság által üze­meltetett járatoknak - a töb­bi belföldi. A szemléltetés kedvéért: tavaly összesen 1,8 millió percet késtek a Szlo­vák Vasúttársaság vonatai. A rekorder a Gerlach IC, amely július 19-én 440 perces ké­séssel futott be a célállomás­ra, mivel személygépkocsival ütközött. Éppen az ilyen vis maior, nem a vasúttársaság által okozott esetekkel indo­kolják a leggyakrabban a ké­sést, hogy ne kelljen az uta­soknak kártérítést fizetni. A pozsonyi főállomás: „Üdvö­zöljük Szlovákiában". Itt aztán senkinek nem adunk vissza pénzt, késsen akármennyit a vonat. (Vladimír Simíček felvétele) A vasúttársaságtól azt tu­dakoltuk, hogyan változik a helyzeten az Európai Bíróság döntése nyomán. A közel egy héttel később elküldött vá­laszból kiderül: a ZSSK az uniós döntés után sem fizet! „Társaságunk már korábban ötéves haladékot kért és ka­pott, a belföldi járatok késése esetén nem kell fizetni” - ál­lítja Jana Marháčová, a ZSSK szóvivője. A kivétel jövő de­cember végén lejár, ám a közlekedésügyi minisztérium kérvényezni fogja meg­hosszabbítását, legalább öt évvel. A nemzetközi járatok­ra a kivétel nem vonatkozik, tehát októbertől már minden esetben köteles fizetni az utasnak, legyen az ok közle­kedési baleset, hófúvás stb. A nemzetközi járat késése esetén viszont csak az kap­hatja vissza a menetjegy árá­nak egy részét, ha külföldre utazik, aki például EC-vonat­­tal megy Pozsonyból Érsek­újvárba, az nem. További fel­tétel: az utasnak igazolnia kell, hogy a jegy megvásárlá­sának időpontjában még nem tudott arról, hogy késik a vonat. További részletek a 3. oldalon. A budapesti Műegyetemen tegnap megkezdődtek az 1956-os meg­emlékezések. A hivatalos állami rendezvények mellett valamennyi párt tart megemlékezéseket, lesz ellenzéki és kormánypárti mene­telés. Hírünk a 4. oldalon. (MTI-felvétel) A Schindler új üzeme Kétszáz új munkahely Egyházkarcsa/Dunaszerda­­hely. Hétfőn adták át hivatalo­san a Schindler új üzemét a Dunaszerdahely és Egyházkar­­csa határában fekvő ipari park­ban. A felvonók és tartozékaik gyártása már szeptemberben elkezdődött. Az új üzem több mint 200 alkalmazottat foglalkoztat. A gyártócsarnok mellett létreho­zott logisztikai központ a fel­vonók európai exportját intézi. A két létesítmény közel 73 ezer négyzetméteres területen fekszik. A térség egyik fontos mun­káltatójának számító Schind­ler a világ legnagyobb mozgó­lépcső-, valamint második legnagyobb felvonógyártója. A gyárat tavaly ősszel kezdték építeni, pár hónapja kezdődött a próbaüzem. Az átadáson je­len volt Jürgen Tinggren, a svájci Schindler vezérigazgató­ja, Didier Gaudoux, a dél-eu­rópai leányvállalatok vezetője, Mauro Crippa, a logisztikai centrumot építő olasz Bracchi cég vezérigazgatója is. A cégnek számos megren­delése van, hosszú távú tervei között pedig szerepel az egyik dunaszerdahelyi szakközépis­kolával való együttműködés is: a diákok szakmai gyakorla­ton vennének részt a gyárban, és így a vállalat tudatosan, a szükségleteihez igazítva biz­tosíthatná a majdani munka­erőt. (szcs) Ilii 9 771 Ilii­r Il FIZETETT POLITIKAI HIRDETÉS Tisztelettel hajtunk fejet az 56-os forradalom és szabadságharc hőseinek bátor kiállása előtt. MAGYAR? KÖZÖSSÉG S o; Berényi József, a Magyar Közösség Pártja elnöke I AKTUÁLIS JEGYBANKI ÁRFOLYAMOK USD GBP CZK HUF PLN HRK ▲ V ▼ A ▼ V 1­1,3674 0,8476 25,727 294,31 4,1820 7,6165 IDŐJÁRÁS Borult, de enyhe idő A csúcshőmérséklet a 23 fokot is elérheti. NÉVNAP Gyöngyi MP130643 ÚJ SZÓ-ELŐFIZETÉS Telefon: 02/323 77 777 I

Next