Új Szó, 2013. október (66. évfolyam, 228-254. szám)
2013-10-23 / 247. szám, szerda
CSALLÓKÖZ ÉS MÁTYUSFÖLD GYŐRI FILHARMONIKUS ZENEKAR I«WE DUNASZERDAHELYEN mnmummm ILLÉNYI KaTICA 2014. FEBRUÁR 19., SZERDA, 19 ÓRA FaRSANGI KONCERT 2014. ÁPRILIS 12., SZOMBAT, 19 ÓRA NéPSZeRű KLASSZIKuSok a Dunaszerdahelyi Városi Művelődési Központban SK-929 01 Dunaszerdahely, Bartók B. sétány 788/1 Tel.: +42131590 0813 • Email: organizing@vmkds.sk www.vmkds.sk / www.gyfz.hu 4. oldal Akasztottak a plakátok felett A kommunistaveszélyre figyelmeztetnek a csehek Támogatásokból szépül Vezekény Minden kiadást alaposan megfontolnak 10. oldal A nap mondata: Ez történik, ha túl sokáig beszélek. Obama elnök, miután egy nő elájult az egészségügyről mondott beszéde alatt Tavaly 1,8 millió percet késtek a hazai vonatok Kivételt kért a vasút - késés miatt nem fizet Pozsony. Az Európai Bíróság nemrég hozott döntése szerint a vasúttársaságoknak akkor is kártérítést kell fizetniük az utasoknak, ha a késésre nem a vasút hibájából került sor. Bár ez az összes európai uniós vasúttársaságra vonatkozik, a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) mégsem fog fizetni, legalábbis a jövő év végéig nem. DERRECS PÉTER A bírósági döntés előzménye: az osztrák ÖBB állami vasúttársaság kért jogorvoslatot, mivel nem tudott megegyezni az osztrák vasúti árszabályozási hivatallal, köteles-e vis maior (előre nem látható okok miatti) késésekért kártérítést fizetni az utasoknak. A bíróság egyértelműen kimondta, az uniós jog szerint az egy órát meghaladó késésnél minden esetben vissza kell adni az utasnak a jegy árának 25 százalékát, két órát meghaladó késésnél a jegy árának felét. A döntés komoly érvágást jelenthetne a ZSSK-nak. Főként azért, mert eddig csak nemzetközi és InterCity járatokon kellett késés esetén visszatéríteni a jegy árából, de ezek alig tíz százalékát teszik ki a társaság által üzemeltetett járatoknak - a többi belföldi. A szemléltetés kedvéért: tavaly összesen 1,8 millió percet késtek a Szlovák Vasúttársaság vonatai. A rekorder a Gerlach IC, amely július 19-én 440 perces késéssel futott be a célállomásra, mivel személygépkocsival ütközött. Éppen az ilyen vis maior, nem a vasúttársaság által okozott esetekkel indokolják a leggyakrabban a késést, hogy ne kelljen az utasoknak kártérítést fizetni. A pozsonyi főállomás: „Üdvözöljük Szlovákiában". Itt aztán senkinek nem adunk vissza pénzt, késsen akármennyit a vonat. (Vladimír Simíček felvétele) A vasúttársaságtól azt tudakoltuk, hogyan változik a helyzeten az Európai Bíróság döntése nyomán. A közel egy héttel később elküldött válaszból kiderül: a ZSSK az uniós döntés után sem fizet! „Társaságunk már korábban ötéves haladékot kért és kapott, a belföldi járatok késése esetén nem kell fizetni” - állítja Jana Marháčová, a ZSSK szóvivője. A kivétel jövő december végén lejár, ám a közlekedésügyi minisztérium kérvényezni fogja meghosszabbítását, legalább öt évvel. A nemzetközi járatokra a kivétel nem vonatkozik, tehát októbertől már minden esetben köteles fizetni az utasnak, legyen az ok közlekedési baleset, hófúvás stb. A nemzetközi járat késése esetén viszont csak az kaphatja vissza a menetjegy árának egy részét, ha külföldre utazik, aki például EC-vonattal megy Pozsonyból Érsekújvárba, az nem. További feltétel: az utasnak igazolnia kell, hogy a jegy megvásárlásának időpontjában még nem tudott arról, hogy késik a vonat. További részletek a 3. oldalon. A budapesti Műegyetemen tegnap megkezdődtek az 1956-os megemlékezések. A hivatalos állami rendezvények mellett valamennyi párt tart megemlékezéseket, lesz ellenzéki és kormánypárti menetelés. Hírünk a 4. oldalon. (MTI-felvétel) A Schindler új üzeme Kétszáz új munkahely Egyházkarcsa/Dunaszerdahely. Hétfőn adták át hivatalosan a Schindler új üzemét a Dunaszerdahely és Egyházkarcsa határában fekvő ipari parkban. A felvonók és tartozékaik gyártása már szeptemberben elkezdődött. Az új üzem több mint 200 alkalmazottat foglalkoztat. A gyártócsarnok mellett létrehozott logisztikai központ a felvonók európai exportját intézi. A két létesítmény közel 73 ezer négyzetméteres területen fekszik. A térség egyik fontos munkáltatójának számító Schindler a világ legnagyobb mozgólépcső-, valamint második legnagyobb felvonógyártója. A gyárat tavaly ősszel kezdték építeni, pár hónapja kezdődött a próbaüzem. Az átadáson jelen volt Jürgen Tinggren, a svájci Schindler vezérigazgatója, Didier Gaudoux, a dél-európai leányvállalatok vezetője, Mauro Crippa, a logisztikai centrumot építő olasz Bracchi cég vezérigazgatója is. A cégnek számos megrendelése van, hosszú távú tervei között pedig szerepel az egyik dunaszerdahelyi szakközépiskolával való együttműködés is: a diákok szakmai gyakorlaton vennének részt a gyárban, és így a vállalat tudatosan, a szükségleteihez igazítva biztosíthatná a majdani munkaerőt. (szcs) Ilii 9 771 Iliir Il FIZETETT POLITIKAI HIRDETÉS Tisztelettel hajtunk fejet az 56-os forradalom és szabadságharc hőseinek bátor kiállása előtt. MAGYAR? KÖZÖSSÉG S o; Berényi József, a Magyar Közösség Pártja elnöke I AKTUÁLIS JEGYBANKI ÁRFOLYAMOK USD GBP CZK HUF PLN HRK ▲ V ▼ A ▼ V 11,3674 0,8476 25,727 294,31 4,1820 7,6165 IDŐJÁRÁS Borult, de enyhe idő A csúcshőmérséklet a 23 fokot is elérheti. NÉVNAP Gyöngyi MP130643 ÚJ SZÓ-ELŐFIZETÉS Telefon: 02/323 77 777 I