Új Szó, 2020. szeptember (73. évfolyam, 203-226. szám)

2020-09-21 / 218. szám

www.ujszo.com | 2020. szeptember 21. RÉGIÓ A helyi értékekről tanulhatnak az iskolában KISS BARTALOS ÉVA Nagymegyeren tartották a Szlovákiai Magyar Művelő­dési Intézet hagyományos éves konferenciáját. A Közművelődés és érték című egyeztetésen az is kiderült, hogyan építhetők be a helyi értékek az oktatásba. NAGYMEGYER A konferencia első szakaszában a közművelődés és a népfőiskola té­mája köré szervezték az előadásokat. Szabó Csilla a gyermekszínjátszásról és a Duna Menti Tavasz fesztiválról tartott előadást, Kecskés Marika a bábozás mozgalmát és a képzési le­hetőségeket ismertette a dunaszerda­­helyi fesztivál tükrében. Huszár László, a művelődési intézet igazga­tója pedig arról beszélt, hogy hogyan határozhatók meg a célok és felada­tok a népzenei képzés terén. A má­sodik etap előadásainak mottója: „Az érték mint jövő” elsősorban az okta­tásra épített. Itt mutatták be a Madar értékei olvasókönyvet és helyisme­reti munkafüzetet. Szász Veronika, a madari Édes Gergely Magyar Taní­tási Nyelvű Alapiskola igazgatója és Öllé Katalin pedagógus beszélt arról, hogyan készítették el a 163 oldalas munkafüzetet. Varga Péter, a Felvi­déki Értéktár Bizottság elnöke leszö­gezte, hogy a kiadvány készítői érté­ket teremtettek a madari olvasó­könyvvel és munkafüzettel. „A ku­tatásaink során rájöttünk, hogy sok­kal több minden van még a faluban, mint amit próbáltunk besűríteni a munkafüzetbe, valamint az olvasó­könyvbe. Ezért QR-kódot is találhat­nak a könyvekben, amellyel a bőví­tett tartalmat is megnézheti a nagy­­közönség, illetve a diákjaink” - kö­zölte Szász Veronika. Az igazgatónő elmondta, egyelőre fejtörést okoz, hogy az iskolában hogyan élhetnek a modern vívmányokkal, ugyanis a há­zirend szerint a diákok nem használ­hatnak mobiltelefont az órákon. Hat pedagógus egy évig dolgozott a kiadványon, a falu krónikájából, jegyzőkönyvekből, helyi egyetemis­ták által írt szakdolgozatokból, vala­mint a 70 év feletti lakóktól is gyűj­töttek történeteket, amelyeket a könyvben is felhasználnak. Projekt­napokat szerveztek, amikor élőben ismerkedhettek meg a diákok a helyi népszokásokkal. „Szüretelni voltunk, tollat fosztottak a lányaink két idős madari nénivel, és egy család, aki so­kat támogatja az iskolát, lehetővé tet­te, hogy reggeltől a hurka kifőzéséig részt vehessünk egy hagyományos disznótoron” - sorolta az élő hagyo­mányokat Szász Veronika. A követ­kező tanévben már az oktatásban is használnák a kiadványt, amelynek köszönhetően a harmadiktól a hete­dik évfolyamig a diákok megismer­kedhetnek a község egyedülálló ha­gyományaival, természeti értékeivel és történelmével. Rancsó Andrea, a Felvidéki Értéktár Biztosság szak­mai alelnöke, aki évek óta foglalko­zik a helytörténeti értékek alkalma­zásával a tanítás keretében, arról be­szélt, hogyan építhetők be az érték­program során készített adatbázisok az oktató-nevelő programba. El­mondta: a korábban Hetényben ki­dolgozott és a madari projektnek is­ jó példaként kellene állnia a magyar tanítási nyelvű alapiskolák és a ma­gyar közösségek előtt. „A kis közös­ségekből kell kiépítenünk a komp­lex nagy magyarságot, a mi felvidé­ki kultúránkat” - hangsúlyozta Ran­csó Andrea, aki nehezményezte, hogy a hiányzó anyagi és szakmai háttér miatt elvesznek a működő szerveze­tek, a művelődési intézet azonban se­gítséget kínál a közösségeknek. „Akár a népzenében, színjátszásban, bábos képzésben vagy egy iskolai ér­tékprogram megteremtésében, azért, hogy megmaradjon ez a kultúra, a mi kulturális értékeink” - folytatta a pe­dagógus. Rancsó Andrea szerint el­sősorban jókedv és munkakedv kell a helyi értékek összegyűjtéséhez. „Na­gyon nehéz munka ez, aki belekezd, az nagy fába vágja a fejszéjét. He­tényben már 15 éve csináljuk, és sok­kal jobb emberré váltunk a program által. A gyerekeimen is látom, hogy jó irányba tereltem őket, mindig vissza­térnek Hetényhez” - közölte Rancsó Andrea. A szervezetek a Szlovákiai Magyar Művelődési Intézettől kér­hetnek segítséget az újrainduláshoz, vagy lendületet ahhoz, hogy nagyobb fordulatszámon kezdjék el gyűjteni a helyi értékeket. A konferencia keretében Bödők Károly, a Felvidéki Magyar Értéktár Bizottság titkára ismertette az érték­tár tevékenységét. Idén az Ünnepeink 2020 pályázat keretében további ér­tékekkel gazdagodott az adatbázis. Huszár László, a művelődési intézet igazgatója értékelte a bekapcsolódó helyi bizottságok munkáját, és továb­bi tevékenységre biztatta őket. Értéktár bizottságok munkáját is értékelték és elismerték (A szerző felvétele) ■ ■ I 3 VILLÁMINTERJÚ Bödők Károly, a Felvidéki Magyar Értéktár Bizottság titkára Mit mondha­tunk el a Felvi­déki Magyar Értéktárról? A 2015-ben megalakult ér­téktár minden évben dinami­kusan fejlődik. Harmadszor rendezhettük meg ezt a konferenciát, és láthatjuk, hogy egyre nagyobb az érdeklő­dés iránta. A 2015-ben elkezde­­tett munka most kezd átültetődni a társadalomba. Ennek célja, hogy a települések vezetői, a kul­túrával foglalkozó emberek, akik összefogják a közösségeket, megértsék, hogy miért fontos az értékek összegyűjtése, és mi az a jövőkép, ami az értékeken ke­resztül kialakulhat. Miért fontos ez, és mennyire ültethető be a társadalomba? Amikor valaki belecsöppen ebbe a világba, például elolvas egy helyi történetet, és kedvet kap ahhoz, hogy beszélgessen róla, kinyílik egy másik ablak, meg­kérdezik a szomszédot is, előke­rülnek a régi fényképek, egy üveg bor, kezdődnek a beszélgetések, a kártyapartik és ezek az értékek, amik ott feküdtek az asztal alatt, élővé kezdenek válni és elkezdünk róla beszélni. Miért van erre szükség a 21. században, hogyan tudunk ezekhez visszanyúlni? Kinyílt a mediális olló a társa­dalomban. A mobil és az internet világában sok esetben felszámo­lódtak a helyi közösségek. Míg régen az emberek közösség­ben töltötték az estéiket, beszél­getésekkel, tollfosztással, manapság leülnek a tévé elé, a mobilon keresnek híreket. Ezeken a beszélgetéseken, értékgyűjtésen, közösségi mun­kán keresztül vissza lehet csem­pészni és újraindítani a jövőben élő közösségeket. Lehetséges ez? A mostani konferencia is azt mu­tatja, egyre nagyobb az igény er­re. Nem csak az értékgyűjtésre. Az is kiderült, hogy hol lehet hasz­nálni ezeket az értékeket. A digi­­talizációval egy jövőképet is mu­tattunk. Ezeket az értékeket digi­talizálni kell ahhoz, hogy újra visszakerüljenek az embe­rekhez, megmaradjanak a virtu­ális tudatban. Arról is szó volt, hogy a helyi értékek az iskolában is megjelenjenek, ezáltal erősít­jük a helyi közösségek közösség­építő hatását, aminek köszönhe­tően azok, akik elköltöztek, ha­zajöhetnek, mert visszavárják őket a gyökerek. (béva) RÖVIDEN Öt osztály diákjai vannak karanténban Rimaszombat. A rimaszombati S. M. Daxner szlovák tannyelvű alapiskolában is megjelent a Covid-19 betegség. Jozef Simko polgármester szombaton össze­hívta a városi válságstábot, melynek ülésén részt vett Dusán Béres járási tisztiorvos is. A válságstáb ülésén döntés született arról, hogy az iskola ta­nulói mára igazgatói szabadot kaptak. Az oktatás a mai napon szünetel, mivel a tanintézmény épületeit fertőtlenítik. Holnap az alsó tagozatos tanulók visszatérhet­nek az iskolába és részt vehetnek az órarend szerinti oktatáson. A felső tagozatos diákok azonban nem térnek vissza az iskolába, a felső tagozaton péntekig távoktatás formájában zajlik a tanítás. Az alapiskola öt osztályának diákjai (5. A, 6. B, 7. A, 7. B és 8. A) karanténba kerültek a velük egy háztartásban élő családta­gokkal együtt. A Rimaszombati járást eddig elkerülte a járvány második hulláma. (hn) Ülésezett a Déli Régió - stratégiai területi csoportok alakulnak BUCHLOVICS PÉTER Alapvető változás lesz az EU 2021-2027-re szóló költség­vetési időszakában lehívható uniós fejlesztési források ügyében, és ez az összes szlovákiai települést érinti. MUZSLf: Eddig a települések maguk dön­tötték el, hogy mire pályáznak és mit fejlesztenek, jövőre már kollektív és egyeztetett döntések alapján határoz­zák meg azt, hogy mire pályázzanak - a megalakuló stratégiai-fejlesztési régiók képviselői döntenek majd az általuk fontosnak ítélt projektekről. Stratégiai-tervezési kérdésekről, megalakítandó fejlesztési régiókról és a szintén megalakítandó úgynevezett együttműködési tanácsokról tárgyalt a községben a Párkány és a környék­beli 23 faluból álló Déli Régió Taná­csa, Nyitra megye alelnökének és a meghívott egyetemi szakértőknek a jelenlétében. Ezt követően ismertet­ték a jövőre életbe lépő alapvető vál­tozásokat. Ennek értelmében Nyitra megyében 10 stratégiai területi cso­porttal számolnak, plusz a járási székhelyekkel mint önálló tervezési régiókkal. A tervek szerint minden ilyen stratégiai területi csoportnak lesz egy együttműködési tanácsa, amely a térség polgármestereiből, a civil szervezetek, a vállalkozók, valamint az oktatás, a kultúra és a tu­dományos élet képviselőiből áll, és ez a tanács dönt majd arról, hogy hosszú távon milyen fejlesztések megvaló­sítása érdekében pályáznak uniós forrásokért. A területi csoportok stratégiai tervét pedig Nyitra megye stratégiai fejlesztési tervébe integrál­ják. A tervezett csoportok a követke­zők: tapolcsányi, nyitrai, aranyosma­­róti, barsi, Alsó-Garam menti, Ipoly­­menti, Nagysurány-érsekújvári, Déli Régió, vágsellyei régió, ipolysági ré­gió, komáromi régió és önálló cso­portokként a járási székhelyek: Nyit­ra, Aranyosmarót, Érsekújvár, Léva, Komárom, Nagytapolcsány, Vág­­sellye. Ez még csak terv, lehet, hogy heteken belül változni fog a területi csoportok és a leendő együttműkö­dési tanácsok száma is. A jelen lévő egyetemi szakértők, Vladimír Ond­­rejicka a Szlovák Műszaki Egyetem­ről és Jana Jarábková docens a Szlo­vák Mezőgazdasági Egyetemről hangsúlyozták, hogy az új szervezeti forma egyrészt az uniós alapok ha­tékonyabb és gyorsabb ki- és fel­használását teszi lehetővé, másrészt pedig ez a szerkezeti felépítés bizto­sítja azt, hogy valóban a kistérségi régiókig eljusson a pénz, és valóban olyan fejlesztésekre legyen felhasz­nálva, amelyeket a térségben élők igényelnek. Az Új Szó kérdésére, hogy ezek a térségi együttműködési tanácsok miként állnak össze, mi­lyen elvek szerint és milyen szava­zati szabályokkal működnek majd, Jana Jarábková úgy válaszolt, a ta­nácsok alapítása még folyamatban van, miként működési szabályzatuk kidolgozása is. Mindenesetre me­gyeszinten alakul egy központi ta­nács, amelyben öt szakmai kamara is részt vesz, és ennek a tanácsnak a tagjai lesznek az egyes térségek együttműködési tanácsainak elnökei is. A szerkezeti felépítés tehát még csak kezdeti stádiumban van, az egyes térségi stratégiai csoportokról szóló jelentést ez év végéig kell be­nyújtani a megyei önkormányzat­hoz, hogy az tárgyalhasson róla. A megalakítandó stratégiai területi csoportokról tárgyaltak (A szerző felvétele)

Next