Új Szó, 2021. április (74. évfolyam, 76-99. szám)

2021-04-14 / 85. szám

6 I Fejlesztésekről tárgyaltak Lt­ j.'illíí'JúI Katarina Bruncková, a közle­kedési minisztérium államtitká­ra Kőszegh Béla polgármesterrel tárgyalt a komáromi kikötő sok­szor emlegetett átalakítása kap­csán, most a műemlékvédelmi szempontokat tekintették át, fő­leg az erődrendszer szempontjá­ból. Ismét szóba került, hogy az úgynevezett Spiccről eltávolítás­ra kerüljön a töltőállomás, hogy ismét megnyithassák a lakosok számára ezt a területet. A város a járvány hatásait eny­hítő támogatások folyósítása kapcsán kérte, hogy az állam ne feledkezzen meg az olyan járu­lékos szervezetekről sem, mint amilyen a Comorra Servis, amelynek eddig 23 ezer eurós tá­mogatást sikerült kapnia, ugyan­akkor további összeget szeretne meríteni a napokban elfogadott 120 millió eurós keretből. Ugyancsak téma volt a Duna­­mente TDM, amelyben Komá­rom vezető szerepet vállal. A re­gionális turisztikai szervezet az idei évben is 60 ezer eurós ál­lami támogatást kaphat, amely­ből különböző fejlesztéseket finanszírozna a kerékpáros és a vízi turizmus terén. A törvénymódosításoknak köszönhetően május végéig le­het leadni a kérvényeket a la­kásfejlesztési alaphoz. Komá­rom 14 lakás építésére pályá­zik, a korábbi örsúj­falui iskola épületét szeretné átépíteni startlakásoknak. Az állam a közlekedési mi­nisztériumon belül a következő hónapokban közel 200 millió eurót készít elő történelmi épü­letek felújítására, amelyre Ko­márom város is szeretne pá­lyázni. A polgármester az államtit­kárnak is elmondta, hogy a megfelelő körülmények mellett támogatnák a biztonságos nyi­tást. A város folyamatosan megszervezi a lakosság hétvégi tesztelését, és azt szeretnék, hogy a friss teszteredmények, esetleg az oltási igazolás lehe­tőséget adjon a szabadabb moz­gáshoz.­­ (vp) REGIO 2021. április 14. | www.ujszo.com 2035-re indulna újra a vasúti közlekedés Komárom és Gúta közt valaSzin Péter A közlekedési és a pénzügyi tárcák által kidolgozott stratégiai dokumentumban legalábbis ez a dátum szerepel. Míg gyakorlatilag az említés szintjén megtalálható benne a Gúta-Negyed szakasz megépítése is, Vágsellye és Negyed között elvileg 4 év múlva indulhatna újra a személyszállítás. KOMÁROM/MEGYERCS/­I GUTA I , „Lassan döcögünk a sík vidéken, bőven van időnk megfigyelni a természetet” - olvashatták lapunk­ban még 2002 novemberében kö­zölt helyszíni riportban, amelyben a Komárom-Gúta vasútvonal han­gulatait mutattuk be. Ezek voltak a járat utolsó hetei, 2003 elején végül megszűnt a személyszállítás „göcsének” is nevezett dízelmoz­a­donnyal, 2007-re pedig a teherfor­galom is végleg leállt... Legalább rajta van a listán A közlekedési minisztérium nem­rég fejezte be - a pénzügyi tárcával szoros együttműködésben - a vas­úti infrastruktúra felújítási és fej­lesztési prioritásait meghatározó és rangsoroló stratégiai dokumentum kidolgozását. A vonatkozó táblá­zatban a Komárom-Gúta szakasz a 162. helyen található a vasútvona­lak revitalizációjának sorában. Lá­tatlanban is ki lehetne találni, hogy a projekt sürgősségi foka „alacsony”. A 4,3 millió euróra becsült költsé­gek mellett megtalálhatjuk az előny­költségarányt (BCR) is, amely mindössze 0,1-es értéket mutat. Megjegyezendő: a stratégiai doku­mentum szerint a BCR-aránynál az a kívánatos, ha legalább a 2-es érté­ket eléri. A felújítandó vonalak lis­táját a 46 millió euróba kerülő Po­­zsony-Szenc reláció vezeti egyéb­ként, amelynél 11,8-as BCR-érték szerepel... Szükség volna rá „Én már most megvenném a jegyet az első járatra” - hangzik Molnár Zoltán (független) megyercsi polgár­­mester válasza, amikor arról kérdez­zük: mit szólna, ha újraindulna a vas­úti közlekedés? Annak idején nem értett egyet a megszüntetéssel - ame­lyet más vasúti leépítésekkel együtt meggondolatlannak minősít. Az ön­­kormányzatnak akkor sem volt és most sincs különösebb beleszólása az ügybe. Afelől azonban semmilyen kétsége nincs, hogy gazdaságilag is jótékony hatással volna Megyercsre a felújított vasúti infrastruktúra, kü­lönösen ha végül Vágsellyével is lét­rejönne a vasúti összeköttetés. A gútai önkormányzatnak nincs közvetlen ráhatása a tervezésre, de ha arra kerülne a sor, biztosan támogat­nák a fejlesztést - válaszolta lapuunk megkeresésére Horváth Árpád (MKP) polgármester, hozzátéve, hogy természetesen mindenképpen modernizálni kellene az infrastruk­túrát. Elsősorban le kellene csök­kenteni a menetidőt, amely a 14 év­vel ezelőtti megszüntetésekor egy óra tíz percet tett ki a Komárom és Gúta közötti mintegy 23 kilométe­ren. Ezzel párhuzamosan pedig a te­herforgalomba is új életet kellene le­helni. Horváth emlékeztetett, a volt gútai vegyi üzem területére - ahol most paradicsomfeldolgozó mű­ködik - bevezetnek a sínek, míg mel­lette áll a régió egyik legnagyobb malma. Eközben a másodrendű me­gyei utak, mint amilyen a Komárom és Gúta közötti szakasz is, nem a je­lenlegi intenzív teherfogalomra volt tervezve. „Gútára most óriási nyo­más nehezedik, amelyet főleg a ka­mionforgalom okoz” - mondja a polgármester, majd kifejti, ez Ko­márom, Érsekújvár és Vágsellye irá­nyából is érvényes. „Lehet, hogy ta­lán részben kiváltható lenne vasút­tal”-teszi hozzá. Egészen Negyedig? A mintegy 15 kilométernyi Gúta- Negyed szakasz sem hiányzik a mi­nisztériumi anyagból, ám csupán a fejlesztési projektek legutolsó cso­portja között szerepel. 21 hasonló, teljesen új vasúti szakasz terve is megtalálható a listán, ilyen például a Nyitra-Aranyosmarót vagy a Léva- Gyógy reláció. A dokumentum sze­rint szlovákiai vagy nemzetközi köz­lekedési modellek alapján fogják ki­értékelni a megvalósíthatóságukat. Mint ismert, a Komárom-Gúta vas­úti összeköttetés az első világháború legelején készült el, s noha tervezték a folytatás megépítését is Negyed irá­nyába, a történelem vihara végül el­sodorta az elképzelést - az elmúlt több mint 100 évben pedig legfel­jebb csak az említés szintén merült fel újra az ötlet. Hogy a helyzet még rosszabb legyen, a Vágsellye- Negyed szakaszon még 2010-ben megszűnt a menetrend szerinti köz­lekedés, amelynek újraindításáért tavaly aláírásokat is gyűjtöttek a he­lyiek. Mindenesetre ez a reláció is szerepel a minisztériumi jegyzék­ben: a revitalizációs projektek között a 126. helyen található, 20,9 millió eurós költségvetéssel. A 0,0 BCR- érték ellenére sürgősnek minősítet­ték a felújítását, amelynél 2025-ös céldátumot határoztak meg. Ráné­zésre tehát el lehetne mondani, hogy három beruházási szakaszban más­fél évtized múlva akár létre is jö­hetne a közvetlen vasúti összeköt­tetés két járási székhely, Komárom és Vágsellye között. Ilyen szem­pontból Horváth Árpád is kívána­tosnak tartaná a fejlesztést. „A meg­valósításnak azonban több akadá­lyát látom, főleg a Kis-Dunát. Ez rettentően megnehezíti a tervezést és a kivitelezést. Persze nem lehetetlen ma már vasúti hidat építeni, de őszinte leszek: a terv jó, a gondolat szép, viszont nagyon idealisztikus” — fejtette ki, majd gyorsan hozzátette, a közlekedés terén ennél sokkal na­gyobb gondok vannak az országban, például fontos vasúti vonalak várnak még villamosításra. Balra a Gúta, jobbra a Dunaszerdahely irányába tartó sínpárok Komáromban (A szerző felvétele) Az Otthon és Kert melléklet tartalmából: Keresse az újságárusoknál az Uj Szót • Tüntesse el a penészt a falról! • Ültessünk mandulafát! • Hangulatos kertzugok et*

Next