Új Szó, 2021. július (74. évfolyam, 150-175. szám)

2021-07-15 / 161. szám

101 RÖVIDEN Medveczky Ádám karmester 80 éves Budapest. Ma ünnepli 80. szü­letésnapját Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester.Tárat­­lan életútja előtt tisztelegve a magyar közmédia több csatorná­ja is külön műsorral köszönti őt. A Bartók rádió július 16-án 19 órakor kezdődő Arcképek című portréműsorának lesz vendége Medveczky Ádám, 19.35-től pe­­dig a Győri Filharmonikus Ze­nekar általa vezényelt korábbi hangversenye csendül fel. Az M5 kulturális csatorna július 18-án a 2019-es Armel Opera F­estival keretén belül Bécsben bemutatott Figaro házassága című előadást tűzi műsorára 21.05-től, a dara­bot Szabó Máté rendezésében a Győri Nemzeti Színház Szimfo­nikus Zenekarának kíséretében, Medveczky vezényletével lát­hatta a közönség. (k) The Weeknd új albuma szinte kész Los Angeles. Az utolsó simítá­sokat végzi új albumán napjaink popszcénájának egyik legnép­szerűbb dalszerző-előadója, The Weeknd. A kanadai sztár a Twit­­teren árulta el, hogy nagyon büszke erre az anyagra, amely „egy kis szobában született a ka­rantén idején”. Ezzel hivatalosan is befejezte tavalyi albuma, a rendkívül sikeres, több rekordot megdöntő After Hours promotá­­lását, lezárta azt a korszakot. Tréfásan megjegyezte: hálát ad az égnek, hogy többé nem kell viselnie azt a bizonyos piros za­kót, amely összeforrt a lemezzel, és amelyet klipekből, nyilvános eseményekről ismerhetünk. The Weeknd (polgári nevén Abel Tesfaye) a járványhelyzet miatti megszorító intézkedések elle­nére mozgalmas hónapokat tudhat maga mögött: fellépett a Super Bowl félidejében, csinált egy remixet Ariana Grandéval (Save Your Tears) és előadott egy-egy dalt a BRIT Awardson, valamint a Billboard zenei díj­kiosztó gáláján. (nme, juk) Világpremierek a velencei mustrán Los Angeles­ A 78. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál ver­senyprogramjában fog debütálni a Diana walesi hercegnő életéről szóló Spencer című dráma Kris­ten Stewart főszereplésével - ér­tesült a The Variety című filmes portál. A chilei Pablo Larraín rendezte film arról a hosszú ka­rácsonyi hétvégéről szól, amikor a néhai hercegnő a Sandringham­­kastélyban eldöntötte, hogy el­válik Károly hercegtől, mert nem működik a házasságuk. A film­ben Jack Farthing alakítja Károly herceget, és mások mellett a BAFTA-díjra jelölt Timothy Spall, az Oscar-díjra jelölt Sally Hawkins, valamint Sean Harris is feltűnik a vásznon. A szeptember 1 -jén kezdődő velencei film­mustrán lesz a világpremierje Denis Villeneuve kanadai filmes Dűne című sci-fijének is, Timot­­hée Chalamet és Zendaya fősze­replésével. A Dűnét versenyen kívül mutatják be. (MTI, k) 2021. július 15. | www.ujszo.com KULTÚRA JUHÁSZ KATALIN Minden filmet megsegít kissé­­ vagy alaposan ha már az elején közlik, hogy igaz törté­neten alapul. Az élet tele van D kategóriás filmtémákkal, sőt akad jó pár ínyenc sztori az ábécé elejéről is. A Papíron jónak tűnt című amerikai komédia nem remekmű, de kifejezetten üdítő nyári néznivaló a Netflixen. A főszereplő-forgatókönyvíró­­társproducer, bizonyos lliza Schle­singer filmre vitte, hogyan csapta őt be egy dörzsölt fickó. Itt-ott kiszí­nezte a történetet, de a lényeg igaz. Adott egy független, belevaló, har­mincas nő, Andrea, aki stand-up ko­mikus, de szeretne megcsípni egy jól fizető, hosszú távú megélhetést nyújtó bugyuta sorozatszerepet. A castingon gyorsan kidobják, mert túl okos, kritizálja a szövegkönyvet, ahelyett, hogy csak szépen felmon­daná, amit kell. Eddig „hátradőlős” a film, hiszen olyan problémával állunk szemben, amely bennünket nem érint. Viszont hazafelé a repülőn Andrea megis­merkedik egy jó fej pasival, azonnal egy húron pendülnek, remekül elbe­szélgetnek, és később is egyre gyak­rabban lógnak együtt - szigorúan csak mint barátok. Andrea, aki nar­rátor is, többször hangsúlyozza, hogy egyáltalán nem tartja vonzó­nak Dennist, ezt a Yale-en végzett menő pénzügyi tanácsadót, aki Eu­rópába röpköd üzleti utakra, imád golfozni, jól szituált, és modell ba­rátnője van. Legalábbis ezt állítja. A többi állítására­­ házat vett Beverly Hillsben, de nem lakik ott, mert a rá­kos édesanyját költöztette be, hogy közelebb legyenek egymáshoz — sincs bizonyíték, Andrea azonban nem is keres. Pedig ért a férfiakhoz, illetve az addigiak alapján úgy gon­dolja. Idővel természetesen beleha­barodik a szellemes és kedves Den­­nisbe, elvakítja a szerelem, aztán egy nap a barátnője megjegyzi, hogy szerinte valami nincs rendben ezzel a fickóval. Én eddig mesélem, Andrea, illet­ve Iliza viszont végignarrálja a fil­met, sőt nagyobb dilemmáit a rend­szeres stand-up estjein is felhozza, a közönség pedig veszi a lapot. Fő­szereplőnk tehát duplán is a saját gondolatait közli, mivel Iiiza tény­leg stand-uposként ismert a tenge­rentúlon, a Comedy Central csator­nán lehetett is látni azt a műsorát, amelyben elmesélte, hogyan csa­varta el a fejét egy Brian nevű pasi, aki mindenfélét összehazudott ma­gáról a jó benyomás érdekében. Ezek tényleg ügyesen szerkesz­tett, remek ritmusú, dramaturgiailag stabil jelenetek. A forgatókönyv ki­váló, a rendezés már kevésbé. Kimmy Gatewoodnak ez az első egész estés filmje, egyébként soro­zatszínésznő, és érezhető a tapasz­talatlansága, illetve az, hogy rende­zőként gyakran sokat markol és ke­veset fog. „Túltolja” a dolgokat, ős­régi filmes kliséket használ, vagy szájbarágós stílusban prezentálja a mondanivalót. A színészvezetés sem az erőssége, több szereplő láthatóan nem tud mit kezdeni a karakterével. Sajnos a Dennist alakító Ryan Han­sen is közéjük tartozik, pedig hát ő itt kulcsfigura. És lliza Schlesinger sem a legjobb színésznő - néha túl civil, máskor túl mesterkélt. Mostanában szinte valamennyi netflixes filmben felbukkannak a fő­hős körül a furcsa barátok, akiket azért szerepeltetnek, hogy érdeke­sebbé tegyék a sztorit. Itt egy ázsiai-amerikai színésznő, Margaret Cho kapta e nemes feladatot, hogy meglegyen az a bizonyos kisebbségi kvóta is, ami ma már szükséges a kü­lönböző díjakért folyó versenyben. Ráadásul ez a bizalmas barátnő lesz­bikus is, ami szintén pontot ér ugyanott. Az idegesítő szőke cica­baba szerepére viszont telitalálat Rebecca Rittenhouse, aki maga is szappanoperákból ismert, és ezúttal Andrea riválisát játssza, aki rendre elhappolja előle az ilyen jellegű munkákat. A Papíron jónak tűnt (Good on Paper) hibái ellenére kiemelkedik az egy kaptafára készült romantikus komédiák sorából. Ha úgy tetszik, egy fokkal szellemesebb, kiszámít­hatatlanabb. És felvázol pár való­ban égető problémát - még akkor is, ha csak a felszínt karcolja. Például, hogy miért akar valaki másnak lát­szani, mint ami, mik a társadalmi elvárások egy „menő” férfi vagy nő felé, milyen előítéletekkel kell megküzdenie egy emancipált nő­nek, mi minden siklott félre a film­iparban, hogyan deformálja a nézők önbecsülését, ízlését. Ha a rendező­nő nem igyekezett volna ötpercen­ként megnevettetni minket, itt-ott olcsó eszközökkel, akkor akár egy izgalmas társadalmi dráma is kike­rekedhetett volna ebből a forgató­­könyvből. És ha Iliza Schlesinger nem saját magát játszaná, talán job­ban működne ez az „oktatófilm”, amelynek legfőbb tanulsága: soha ne ismerkedj repülőn. És amely rendkívül találó címet kapott, mivel valószínűleg papíron jónak tűnt. Soha ne ismerkedj repülőn! A Papíron jónak tűnt olyan, mint a címe - a sztori jobb rendezést érdemelt volna lliza Shlesinger, Margaret Cho és Ryan Hansen (Fotó: Netfiix) Emmy-díjra jelölték Rév Marcell operatőrt A korona című sorozat és a Mandalorian kapta a legtöbb, 24-24 jelölést az amerikai televíziós akadémia Emmy­­díjaira. A tévécsatornák közül az HBO és az HBO Max gyűj­tötte a legtöbb, 130 jelölést, a Netflix 129 jelöléssel szorult a második helyre. A legjobb drámasorozat kategóri­ában a brit uralkodóházról szóló A korona mellett a Bridgerton, A szol­gálólány meséje, A fiúk, a Love­craft Country, a The Mandalorian, A póz és a Rólunk szól esélyes a legran­gosabb tévés díjra. A vígjátéksoro­zatok mezőnyében a Ted Lasso, a Feketék fehéren, a Cobra Kai, az Emily Párizsban, a Hacks, A Kominsky-módszer, a PEN 15 vagy A légikísérő kaphat díjat. A limitált epizódszámú szériák között a Kate Winslettel forgatott Easttowni rejtélyek, A vezércsel, a Wanda Vision, a The Underground Railroad és az I May Destroy You versenyez a trófeáért. A jelölések a streamingszolgálta­tók előretörését jelzik: a három leg­fontosabb díj kategóriában, a leg­jobb dráma, vígjáték és limitált so­rozatok mezőnyébe a televíziók produkciói közül egyedül az NBC Rólunk szól című szériája tudott be­kerülni. A színészi kategóriákban mások mellett Kaley Cuoco (A lé­gikísérő), Tracee Ellis Ross (Feke­ték fehéren), William H. Macy (Shameless - Szégyentelenek), Em­ma Corrin (A korona), Jamee Smol­lett (Lovecraft Country), Kate Winslet (Easttowni rejtélyek) és Ja­son Sudeikis (Ted Lasso) is jelölt lett. Idén magyar alkotóért is szorítha­tunk a szeptember 10-i, sorrendben 73. Emmy-díj-átadón. Rév Marcell operatőrt az HBO számára készített Eufória sorozat egyik epizódjáért jelölték kiemelkedő operatőri mun­ka kategóriában. Ugyanebben a ka­tegóriában versenyez a Bridgerton, a Lovecraft Country, a Perry Mason, a Korona, a Mandalorian és Az Eser­nyő Akadémia egy része is. Az Eufória három Emmy-jelölést kapott: az operatőrin kívül a legjobb kortárs kosztümök, illetve a legjobb kortárs smink kategóriában. A Sam Levinson rendezte sorozat tavaly és idén 9 jelölést és három Emmy-díjat szerzett. A történet valós eseménye­ken alapul, középiskolások életébe nyújt betekintést, akik nagyon korán találkoznak a drogokkal és az erő­szakkal. Az Emmy-gálát a CBS közvetíti élőben szeptember 19-én egy szín­házból, korlátozott számú közönség előtt. (MTI, juk) Rév Marcell munka közben (Fotó: MTI)

Next