Új Szó, 2021. augusztus (74. évfolyam, 176-201. szám)

2021-08-02 / 176. szám

2021. augusztus 2. I www.ujszo.com 4 AUTÓMOTOR SX4 S-Cross: a Suzuki ezzel a hibrid SUV-vel sem okoz csalódást Ha fontos önnek a fogyasztás, akkor inkább a manuális váltóval felszerelt modellt kellene választania DEMECS PÉTER A Suzuki azon márkák közé tartozik, melyek modelljeinek tesztelését mindig várom. A Vitara aktuális generációja az egyik kedvencem, bármikor szemrebbenés nélkül megvenném. Ezért is vártam az SX4 S­­Cross hibridváltozatát. Ahogy dízelmotort is hiába keresnének a Suzuki kínálatában, úgy az alternatív meghajtás nélküli modellek is egyre nagyobb ritkaságnak számítanak. Az SX4 S-Cross nem teljesen új modell a piacon. Ami a tesztautó­ban, és mondhatni a szlovákiai kí­nálatban is újdonság, az az automata váltó volt, ez ugyanis egy jó ideig hi­ányzott, s az SX4 csak manuális vál­tóval volt elérhető. A meghajtás­ t közvetlen üzemanyag-befecs­­kendezéses, turbótöltésű motor kis lökettérfogata ellenére is magasabb teljesítményt és forgatónyomatékot ad le, mint egy nála nagyobb blokk, üzemanyag-fogyasztása viszont jó­val alacsonyabb. A Suzuki hibrid rendszere egy in­tegrált indítógenerátorból (ISG) és egy 48 voltos lítiumion-akkumulá­­torból, valamint egy 48-12 voltos DC/DC konverterből áll. Az ISG lassításkor áramot fejleszt, amely az akkumulátorokban tárolódik. A ha­tékony töltési folyamat így gyakori motorrásegítést tesz lehetővé. Az automata Start/Stop rendszer­rel megállított­­ benzinmotort si­mábban és egyenletesebben újrain­dítja, míg az üzemanyag-igényes gyorsítás során az ISG saját nyo­­matékát használó két funkciójá­val (nyomatéknövelés és nyomaték­kiegyenlítés) tovább segíti annak működését. Legalább is ez lenne a gyártó hivatalos magyarázata, de mit érezhetünk mindebből a gya­korlatban? Az 1,4-es Boosterjet erőforrás hibridmeghajtással is kombinált teljesítménye 129 lóerő, a forgató­­nyomatéka pedig 235 Nm, s épp en­nek köszönhetően érezni az SX4 S­­Cross volánja mögött ülve, hogy az autó agilis. A menetdinamikát leg­inkább városban és országúton fogják érezni, magasabb sebessé­geknél ugyanis a motor már hagy némi kívánnivalót maga után. A 95 kW-os teljesítmény elég lehet, de nagyobb sebességeknél nem az. Sztrádán egyszerűen érezni lehet, hogy néhány lóerővel többet is be­lepréselhettek volna a motorházba. Ráadásul ha gyorsabban vezetnek, akkor az utastérbe szűrődő szélzaj is elég intenzív, a hangszigetelésnél kicsivel jobb munkát is elvégezhet­tek volna. Amit viszont meg kell dicsérnem, az a Start/Stop rendszer; a megfizet­hető autók kategóriájában határo­zottan a legjobbak közzé tartozik, végképp nem zavaró a benzinmotor állandó kikapcsolása, ugyanis éppen az újraindítása az, amit nem fognak megérezni. Manuális vagy automata? Ezt a modellt elsőkerék- és össz­­kerékhajtással is rendelhetik, s a hatgangos automatán kívül a hat­fokozatos manuális váltó is rendel­kezésre áll. Ha arra a kérdésre ke­resik a választ, milyen váltóval ve­gyék meg ezt a modellt, a válaszom aránylag egyszerű. Aki kényelemre vágyik, annak egyértelműen az au­tomatát ajánlanám, az egyhetes tesztelés során is jól teljesített, nem igazán találtam olyan dolgot, ami miatt bírálat érhetné. Ha viszont a kényelemnél is fontosabb a fo­gyasztás, akkor nincs mese, a ma­nuális mellett kell leadnom a vok­­sot, az automatával kiegészített motor fogyasztása ugyanis valami­vel magasabb. Az egyhetes átlag kerek hét literen állapodott meg, városban pedig hat liter körüli ér­tékekre kell számítani. A legtöbb üzemanyagot viszont a motor au­tópályán fogja elhasználni, itt a nyolc liter körüli átlag sem számít ritkaságnak száz kilométeren. Nem mondom, hogy teljesen rossz érté­kek, de azért érezzük, hogy a vég­eredmény lehetne jobb is, különös tekintettel arra, hogy ebben az eset­ben, ugye, hibridről beszélünk. Az AIlG­rip-rendszer A tesztelt autóban AllGrip elne­vezésű összkerékhajtás volt. Ez a rendszer nem biztosít szüntelen összkerékhajtást, négy előre betáp­lált üzemmódban dolgozik. Az Au­to alacsony fogyasztást biztosít át­lagos útviszonyok közt, s csak ak­kor kapcsol összkerékhajtásra, ha csúszást érzékel. A Sport üzem­módban nagyobb nyomatékot küld a rendszer a hátsó kerekekre, s ilyen­kor a motor is sokkal élénkebben re­agál a gázadásra. A Snow üzemmód aztán a havas, poros, lefagyott utakon nyújt opti­mális sebességet. Végül a Lock az, amely képes kikotorni az autót a sár vagy homok fogságából. Ugyan­csak a hátsó kerekekre továbbít több nyomatékot, s egyúttal korlátozza az ESP és egyéb technológiák működését. Ez a rendszer a 60 km/óránál magasabb sebességnél automatikusan átkapcsol Snow üzemmódba. Megér egy misét Aki kis SUV vásárlásán gondol­kozik és kedveli a Suzuki autóit, az mondjuk a Vitarán kívül próbálja ki az SX4 S-Crosst is. Előfordulhat ugyanis, hogy végül erre esik a vég­ső választás. Nem ez a piacon kap­ható legolcsóbb összkerékhajtású autó, de közel sem a legdrágább. Még mindig egy megfizethető és jó választást jelent, hiszen a Suzuki már bizonyított az utóbbi évtize­dekben. A járgány alapára 18 330 euró, míg a tesztelt változat ára elérte a 24 200 eurót. Csak a margóra jegyzem a végén: nálam továbbra is a Vitara marad az első számú választás. Leginkább azért, mert az SX4 S­­Cross dizájnja nekem egyszerűen nem jött be, a másik ok viszont, hogy a Vitara szerintem egy fokkal kényelmesebb autó. Egyrészt a futómű beállítása, másrészt az utas­térben tapasztalt kényelem miatt. Kompakt formáit városban fogják díjazni igazán, ám a járgány egyenetlen terepen is megállja a helyét (A szerző felvételei)

Next