Új Szó, 2022. április (75. évfolyam, 76-99. szám)

2022-04-21 / 91. szám

Vége a kötelező maszkviselésnek az USA repterein és a járatok többségén is Jövő héten 2022. április 21., csütörtök, 15. évfolyam, 12. szám A pandémia előtt évente 30 millió ember kereste fel Velencét. A koronavírus-járvány csillapultával fokozatosan visszatértek a turisták, de az első igazi áradatot húsvétkor észlelték: vasárnap 140 ezren, hétfőn közel 100 ezren érkeztek. (Shutterstock) Szabályozzák a látogatók számát Velencében J­úniustól kísérleti jelleggel, a jövő év elejétől pedig végleges hatállyal bevezetik az előjegyzési rendszert az egynapos turisták esetében Velencében, ahova első ízben húsvétkor tértek vissza igazán tömegesen a látogatók Luigi Brugnaro polgármester a La Repubblica című lapban kedden megjelent interjúban je­lentette be, hogy júniustól életbe léptetik az évek óta tervezett elő­jegyzési és belépődíjas rendszert az egyre növekvő turistaáradat szabályozása érdekében. A polgár­­mester szerint Velence a világon az első olyan város, ahol bevezetik ezt a „nehéz kísérletet”. Az egy napra érkező, tehát Velencében szállást nem foglaló turistáktól beszedett belépődíj 3 és 10 euró között lesz, attól függően, hogy mekkora a lagúnák városának látogatottsága az egyes napokon. A díj összegét igyekeznek úgy meg­állapítani, hogy a turisták száma ne haladja meg a napi 40-50 ezret. A pandémia előtt évente 30 mil­lió ember kereste fel Velencét. A koronavírus-járvány csillapultával fokozatosan vis­­­szatértek a turisták, de az első igazi áradatot húsvétkor észlelték: vasárnap 140 ezren, hétfőn közel 100 ezren érkeztek. A polgármester üdvözölte a lá­togatók visszatérését, de közölte, hogy ellenőrzés alatt akarják tar­tani a turistaáradatot. Az előzetes online regisztrációt kezdetben különféle kedvezményekkel, pél­dául olcsóbb múzeumi belépő­jegyekkel ösztönzik. Elvárják az előjegyzést a Veneto tartomány­ban élő olaszoktól is, akiknek azonban nem kell fizetniük, és indokolt esetben, például temetés vagy rokonlátogatás esetén, regiszt­rálniuk sem kell. Elképzelhető, hogy idővel a város legfontosabb belépési pontjain kapukat állítanak fel a rendszer zavartalan működte­tése céljából. (MTI) Késik, vagy törölték a járatát? Milyen jogai vannak? A közelgő tavaszi kirándulások és nyári szabadságok idején sokan repülővel utaznak a célállomásra. Egyre több járat azonban je­lentős késéssel indul, de nem ritkák a járat­törlések sem. Éppen ezért érdemes felidéz­ni, milyen jogai vannak a légiutasoknak, mire számíthatnak késés, járattörlés esetén,­ üggetlenü­l a járvány­tól, továbbra is érvény­ben van az Európai Unió 261/2004/EK rendelete, amely a légi utasok jogait szabályozza. Ez min­den olyan légitársaságra érvényes - legyen az hagyományos, fapados vagy éppen a nyaralókat szállító chartertársaság­­, amely az EU területéről indul. Visszaútnál már csak akkor, ha a légitársaság uniós székhellyel rendelkezik A kártérítés és a segítségnyújtás fü­ggetlen attól, hogy az utas mi­lyen áron vásárolta a repülőjegyet, a távolság számít. Ez alapján három kategória van, az 1500 km-ig tartó járatoknál 250 eurós kártérítési ös­­­szeg illeti meg az utasokat, 1501- 3500 km-es távolság esetén 400 euró, míg a 3501 km-nél hosszabb utazások esetén 600 euró. Segítségnyújtás A légitársaságok, ha a járat jelentős késéssel indul, vagy törlik, akkor kötelesek segítséget biztosítani az utasoknak Ez - a késés függvé­nyében - meleg ételt, italokat, ha kell szállást és transzfert jelent. A segítségnyújtás fü­ggetlen attól, hogy miért késik, törlik a járatot, az minden esetben jár. Ha ilyet nem kap - ez sokszor jellemző, hiszen a légitársaságoknak nincs minden­hol személyzete, akik ezt intéznék -, akkor érdemes minden számlát begyűjteni (étel, ital, esetleges taxi és szállás), és a hazatérés után ezeket a kiadásokat vissza lehet igényelni A hálózatos légitársaságok (KLM, Air France, Lufthansa stb.) az esetek nagy részében biztosítják a segítségnyújtást, a fapadosok csak elvétve, az utasokat magukra hagyják­ a légitársaságtól. A két órát meg­haladó késésnél lép érvénybe ez a szabály. Ha törlik a járatot, akkor a fuvarozó köteles átfoglalni egy má­sik járatra, hogy eljuttassa az utast a célállomásra. Kártérítés Járattörlés esetén a légitársaság 250, 400 vagy 600 eurós kártérítést kö­teles fizetni az utasnak. Ez alól csak az jelent kivételt, ha a törlést előre nem látható okokkal magyarázzák (vihar, köd, természeti katasztró­fa stb.), amelyre a légitársaságnak nincs hatása. Akkor sem jár a kárté­rítés, ha a törlésről - az induláshoz képest - legalább 14 nappal ko­rábban informálják az utast. Bár a légitársaságok a kártérítésnél elősze­retettel hivatkoznak a „vis majorra”, azaz előre nem látható okokra, az utóbbi évek bírósági ítéletei alapján a technikai, a személyzeti, a logisz­tikai probléma de még a sztrájk sem (ha a légitársaság alkalmazottai szüntetik be a munkát) számít en­nek, és a koronavírus-járvány sem, hiszen az már két éve velünk van, nem rendkívüli, a légitársaságnak éppen elég ideje volt felkészülni rá. A jelentős késés is járattörlésnek minősül, azaz, ha a járat legalább 3 órás késéssel érkezik meg a cél­állomásra (ez esetben is érvényes a három zóna, azaz 3-4-5 órás késés minősül törlésnek). Ez esetben, szintén a bírósági gyakorlat alapján az számít érkezésnek, amikor ki­nyitják a gép ajtaját, nem pedig a földet érés. Vagyis, ha egy eredetileg 20:05-kor érkező gép 21:04-kor landol, és az ajtót csak 21:11-kor nyitják ki, akkor jár a kártérítés. Utasélmény szempontjából általá­ban elmondható, hogy a hálózatos légitársaságok (KLM, Air France, Lufthansa stb.) az esetek nagy részé­ben biztosítják a segítségnyújtást, a fapadosok csak elvétve, az utasokat magukra hagyják. Ami, ha az tisz­tában van a jogaival, nem baj — ez esetben figyelni kell arra, hogy min­den, a törléssel, késéssel kapcsolatos kiadásról legyen számlánk, amelyet később visszaigényelhetünk a lé­gitársaságtól. Ez igaz a szállásra is - ezt is lefoglalhatjuk magunknak, ügyelve arra, hogy az ár - ha lehet, ne haladja megy a 100 eurót éjsza­kánként, személyenként. Szabó Laci !> A jelentős késés is járattörlésnek minősül, azaz, ha a járat legalább 3 órás késéssel érkezik meg a célállomásra (Shutterstock)

Next