Új Szó, 2022. május (75. évfolyam, 100-125. szám)

2022-05-23 / 118. szám

2 I Eduard Hegert most nem zavarja a szélsőjobb Pozsony. Azt, hogy Igor Mato­vic (OEaNO) pénzügyminiszter a szélsőjobboldali Martin Belus­­kyval (ESNS) tárgyalt az inflá­ciós csomagról, Eduard Heger kormányfő nem tartja prob­lematikusnak, állítása szerint pénzügyminiszterként mindös­­­sze megválaszolta az ellenzéki politikus kérdéseit. Megjegyezte, akkor lenne gond, ha valamilyen üzletelés lenne a háttérben. Le­szögezte, nem adta fel a mediá­­tor szerepét a koalícióban. „Szá­momra az eredmény a fontos, tárgyalást folytatok a koalíciós partnerekkel” - jegyezte meg az­zal, hogy kormányfőként négy kormánypárt vezetőjével kell megegyezésre jutnia. Peter Pellegrini (Hlas) parla­menti képviselő a Markíza va­sárnapi műsorában utalt rá, hogy Matovic titkos alkut kötött az ESNS politikusaival, akik az inflációs csomag támogatásá­ért cserébe újra megnyithatják majd az abortusz szigorításának kérdését a parlamentben. Mária Kolíková (SaS) igazság­ügyi miniszter gusztustalannak tartja, hogy Matovic Kotleba pártjának szavazataival igyek­szik elfogadtatni a segélycso­magot. „Meglehetősen gusz­tustalan, hogy a kormánynak fasisztákra van szüksége ahhoz, hogy átültessen valamilyen tör­vényjavaslatot” -jelentette ki tegnap Kolíková. Vélemé­nye szerint az is előfordulhat, hogy semmilyen szociális cso­mag nem lesz, a törvényjavas­lat ugyanis az Alkotmánybí­róságon végezheti, s ezáltal a segély nem jut el az emberek­hez. Hangsúlyozta, elsősorban a rászorulóknak kell segítő ke­zet nyújtani, a családtámogatási irány szerinte jelen helyzetben nem helyes. Marián Viskupic (SaS), a par­lament pénzügyi bizottságának vezetője Denisa Saková (Hlas) ellenzéki képviselővel találko­zott a TA3 stúdiójában, ahol ha­zugságnak nevezte, hogy pártja nem vett részt a segélycsomag­ról szóló tárgyalásban. Viskupic sajnálja, hogy Matovic folytat­ja az ún. csomagok politikáját, ami szerinte a pokolba veze­tő út. „Egyértelműen segíteni kell, de célzottan, hogy az ne tegye tönkre az államháztartást és a megemelt adók ne rombol­ják le a gazdaságot” - jelentett ki Viskupic, aki szerint egyrészt drága lépésről van szó, másrészt pedig egyáltalán nem azoknak segít, akiknek valóban szüksé­gük lenne rá. Saková megismé­telte, a Hlas két feltételt szabott - a nyugdíjasoknak és az ala­csony, illetve közepes jövede­lemmel rendelkező családoknak is részesülniük kell az infláció negatív hatásának enyhítését célzó támogatásból, másként nem szavazzák meg a javasla­tot. A Kotleba pártjából kiváló képviselők, akik csatlakoztak Milan Uhrík Republika neve­zetű pártjához szintén jelezték, nem támogatják Igor Matovic pénzügyminiszter javaslatát, mivel nem célzott és rendszer­­szintű intézkedésről van szó, ami ráadásul negatívan érinti az önkormányzatokat és diszkri­minatív bizonyos csoportokkal szemben. (ba, TASR) 2022. május 23. | www.ujszo.com KÖZÉLET NAGY ROLAND Pozsony. A parlament oktatási bizottságának képviselői arra kérték Branislav Gröbling (SaS) oktatási mi­nisztert, hogy ismét növel­je heti háromra a testneve­lésórák számát az alap- és a középiskolákban. A miniszté­rium állítja, örömmel fogad­ják a diákok egészséges élet­módjának támogatására irá­nyuló kezdeményezéseket, de a harmadik tornaóra ezu­tán sem lesz kötelező. A tornaórák számának megnöve­lését az OEaNO, a Sme­rodina és a Za l’udí is támogatja. Karol Kucera (OEaNO) parlamenti képviselő el­mondta, a heti kettő testnevelésórát még 2008-ban vezették be. A sta­tisztikák azt mutatják, hogy a diá­kok 30 százalékának ez az egyetlen aktív tevékenysége. „Az elhízás és a cukorbetegség egyre gyakoribb. Az elektronika, az okostelefonok és a táblagépek korában élünk, amikor az ülő életmód lett az általános. Az utóbbi két évben ehhez még hoz­záadódott a koronavírus és a vele összefüggő lezárások hatása is” - magyarázta Kucera. A gyermekek egészségtelen élet­módja és a járvány közti összefüggé­sekre az Általános Egészségbiztosító (VS ZP) felmérése is rámutatott. Ki­derült, hogy a gyerekek egy jelen­tős része a lezárások miatt kénytelen volt huzamosabb ideig is kihagyni az iskola utáni, sporttal kapcsolatos szabadidős tevékenységét, ami ah­hoz vezetett, hogy a gyermekorvosi rendelőkben egyre több a túlsúlyos fiatal. Elhanyagolt testmozgás Kucera szerint éppen ezért igen­csak aktuális a harmadik testneve­lésóra újbóli bevezetése. Mint mond­ta, a szakértői vélemények is alátá­masztják ezt az álláspontot, valamint egyetértését fejezte ki az egészség­­ügyi, a védelmi és a belügyminisz­térium is. „Miért nem reagál az ok­tatási tárca az ilyen erős követelések­re? Összehívtuk a parlament oktatási bizottságát, és egy rendkívüli ülés keretében elfogadtunk egy határoza­tot, melyben felszólítjuk az oktatási minisztert, hogy tegye meg a szüksé­ges lépéseket” - tette hozzá Kucera. Igor Kauper, a Sme­rodina kép­viselője szintén kiemelte, hogy az okostelefonok állandó használata helyett a diákok mozgását kellene támogatni. Megjegyezte, a heti há­rom tornaóra bevezetése egy centjé­be sem kerülne az oktatási minisz­tériumnak. Alexandra Pivková, a Za­fudi képviselője szerint sok gyerek egyáltalán nem érdeklődik a test­mozgás iránt, ami részben a szülők felelőssége is. „Nekünk, politikusok­nak is feladatunk, hogy egy kis nyo­mást gyakoroljunk annak érdekében, hogy az oktatásban ismét komolyan kezdjék venni a testmozgást” - jelen­tette ki Pivková. Richard Nemec (OEaNO) képvise­lő megjegyezte, a tornaórák számá­nak növelése mellett a teljes testneve­lés-oktatást szeretnék minőségibbé tenni, amiben például nagy segítsé­get jelentene a dupla órák beveze­tése, vagy esetleg az egészségügyi szakértők, például a fizioterapeuták bevonása is. Szabadon választható Az oktatási minisztérium a la­punknak eljuttatott közleményében úgy reagált, örömmel fogadja a koa­líciós képviselők arra vonatkozó kez­deményezését, hogy a diákok egész­ségesebb, aktívabb életmódot foly­tassanak. Mint írták, a tárca jelenleg is dolgozik a testnevelés-oktatás re­formján, melynek célja az lesz, hogy megerősítse a tornaórák szerepét és megbecsülését, illetve dolgoznak az úgynevezett aktív iskola koncepció­ján is. A tárca állítása szerint a fej­lesztéseket mintegy 300 szakértő be­vonásával készítik elő. Miroslava Hapalová, az Állami Pedagógiai Intézet (SPU) elnöke el­mondta, szinte minden tantárggyal kapcsolatban érkeznek az óraszám növelésére vonatkozó kérések. „A munkáltatók képviselői például több informatikaórát szeretnének, de a szakmai közvélemény egy része in­kább az idegennyelv-oktatást tartja fontosnak. Természetesen tisztában vagyunk az említett tantárgyak sze­repével, de azt is látni kell, hogy ha nem szeretnénk jelentősen növelni a diákok iskolában eltöltött idejét, akkor ezeket a kéréseket nem ve­hetjük figyelembe” - üzente az 5­PU vezetője. Éppen ezért a jelenlegi rendszer működésén sem szeretnének változ­tatni. Az iskolák most eldönthetik, hogy a szabadon választható tan­tárgynak beiktatják-e a harmadik testnevelésórát, és ez az új állami oktatási programban is így lesz. A tárca állítása szerint a tornaórák szá­mának növelését az is akadályozza, hogy sok iskolában nincsenek is meg a feltételek a minőségi oktatásra, le­gyen szó akár a tornatermekről vagy a kültéri sportpályákról. Emellett a jól képzett tornatanárokból is hiány van, így azokban az iskolákban, ahol nincsenek meg a megfelelő feltételek, a harmadik tanóra bevezetése nem hozna túl sok hasznot. Heti három, kötelező tornaórát követel a koalíció nagy része Az általános iskolákban és a középiskolákban jelenleg heti kettő testnevelésóra kötelező. A koalíció nagy része azt szeretné, ha hetente legalább eggyel több tornaórát tartanának, de az oktatási minisztérium szerint nem változtat­nak a jelenlegi rendszeren, amelyben maguk az iskolák dönthetik el, hogy szeretnének-e plusz egy órát, vagy sem. (TASR-felvétel) Kiábrándultunk a becsületes életből Szlovákiában nem tartjuk teljesen normálisnak a csa­lást, de továbbra is nagyon toleránsak vagyunk ve­le szemben, a lakosság kö­zel fele pedig úgy véli, nem árt meg becsületesnek lenni - derül ki a Focus közvéle­­mény-kutató ügynökség leg­újabb felméráséból. Pozsony: A közvélemény-kutatás az Állítsuk Meg a Korrupciót Alapít­vány (Zastavme korupciu) megren­delésére készült, az adatgyűjtésre áp­rilisban, több mint ezer 15 évnél idő­sebb személy bevonásával került sor. Az eredmények azt mutatják, a meg­kérdezettek 48%-a szerint nem érde­mes tisztességesen viselkedni Szlo­vákiában. „A csalás iránti alacsony tolerancia a korrupcióellenes harc alapja” - figyelmeztetnek az alapít­vány munkatársai, akik elsősorban azt vizsgálták, milyen az emberek hozzáállása az iskolai csaláshoz. Puskázással indul Kiderült, a válaszadók 13%-a egy­általán nem tartja gondnak, ha vala­ki puskázik a dolgozatírás közben, a megkérdezettek egyharmada szerint pedig csak „kis problémáról” van szó. Az utóbbi csoport 86%-a úgy véli, ez nem olyasvalami, amivel foglalkoz­ni kellene. „Az apró csalások később korrupciós viselkedéshez vezethet­nek. Ha a diák megszokja a másolást, mert azt hiszi, az normális, nagy a valószínűsége, hogy később is hason­lóképp gondolkodik majd, és ellop­ja a diplomamunkát” - véli Zuzana Vasicák Ocená Sová, az alapítvány szakértője. Szkeptikus fiatalok Mindössze a lakosok 52%-a érzi úgy, hogy Szlovákiában érdemes be­csületesen élni. Az idősebb korosz­tályban magasabb azok aránya, akik fontosnak tartják az erkölcsös visel­kedést. A felmérésből megtudtuk azt is, az emberek 53%-a gondolja azt, hogy a fiatalok nem hajlandóak ke­nőpénzt adni azért, hogy bekerülje­nek az egyetemre. Az iskolai csalás normalizálása és a becsületes ma­gatartásról való lemondás a felmé­rés résztvevőinek felénél jelent meg, méghozzá főként a fiatalabb korosz­tályra volt jellemző. „Annak érde­kében, hogy a következő generáció ne helyeselje a csalást és a korrupci­ót, csökkentenünk kell ezt a számot. A projektünk ennek az egyik mód­ja” - tette hozzá Ocenásová, majd ki­emelte: „Amíg ez nem változik, ad­dig lépten-nyomon találkozni fogunk a korrupcióval. Ezért is készítettünk egy felhívást, hogy a középiskolák bekapcsolódjanak egy pályázatba, amely segíthet”. Elindult a Ferovka néven ismert program második szé­riája, mely célja a középiskolás di­ákok értékrendjének befolyásolása. A tanárok és a diákok támogatást igé­nyelhetnek olyan kezdeményezésre, mely célja a kisebb csalások megelő­zése, az erkölcsi dilemmák orvoslása és egyéb problémák korrekt megol­dása az iskolában. Jelentkezni május végéig lehet, bővebb információt pe­dig a www.naferovku.sk weboldalon találnak az érdeklődők. (ba)

Next